- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Jaguar I-Pace EV400 Black

I-Pace med black udstyr ikke helt sort


Af Søren Clauding – oktober 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den seneste udstyrsversion af Jaguars fuldt elektriske I-Pace er døbt ”Black”. Og det er på ingen måde helt sort. Tværtimod. For man får meget Jaguar for færre penge og det er vel noget enhver sætter pris på, der har sat sig for, at en I-Pace er bilen. For os havde en anden egenskab dog det største fokus.

 

Den billigste Jaguar I-Pace er prissat til 740.000 kroner, og den dyrest koster 900.000. Black udgaven koster 780.000 kroner, så man skal ikke betale meget mere for at få meget mere end det, der følger med basisudgaven ”S”.

 

Black-udstyr

Udstyrsmæssigt handler det om et panorama glastag, mørktonede ruder 20” fælge i det særlige Black design, sportssæder i Eboni læder og gloss-black interiørdesign. Det er med andre ord ikke en masse tekniske egenskaber, der følger med i prisen, men til gengæld det, der gør en Jaguar: Det eksklusive, det sporty, det unikke, elegant sat sammen med den dynamiske køreoplevelse, der kendetegner enhver Jaguar. Og i øvrigt kan Black-versionen også købes i andre farver end den Santorini Black, som testbilen var dekoreret i.




Og præcis det med køredynamikken havde vores særlige bevågenhed. Undertegnede har nemlig ikke haft anledning til på noget tidspunkt at køre I-Pace uden den i øvrigt fremragende luftaffjedring, som håndterer elbilens store vægt med stor præcision.

 

Afsted på brostenene

Så vi udsatte den øjeblikkeligt for ”brostensprøven”, for dér får en hvilken som helst affjedring sagen for. Og vi kommer ikke uden om, at der var forskel. Luftaffjedringen er den klare vinder, når det gælder affjedringskomfort, men handler det om greb i underlaget var forskellen minimal. Diden, når man så boltrer sig på mere nutidige kørebaner, har man den fulde glæde af den gode konstruktion med de mange kræfter ligeligt fordelt mellem for- og bagaksel.

 

Derfor må man som køber gøre op med sig selv om luftaffjedringen er noget, men gerne vil betale ekstra for. Men sandt at sige, de få brostensbelagte gader, der er tilbage i Danmark, klarer man jo nok uden. Og det var vanskeligt at fremprovokere køresituationer, uden at køre på grænsen af det tilladelige, hvor den konventionelle affjedring ikke klarede sig ligeså godt som luftaffjedringen. Hjulene er 245/50-20 og dermed var dækkendes berøringsflade også så stor, at man på det nærmeste kørte på toppen af brostenene – hvorved vibrationerne naturligvis var mindre.



Større forudsigelighed

Faktisk var forudsigeligheden, når man kørte friskt og på kanten af vejgrebet, bedre med den konventionelle affjedring. Iblandt kompenserer en adaptiv luftaffjedring så meget for ujævnhederne og vejgrebet, at man mister lidt af den direkte respons, som øger sikkerheden, når man kører hurtigt.

 

Hvad drivlinen angår, er den i EV400 AWD Black identisk med andre EV400 versioner. 200 hk for og bag, frembragt af de to præcise permanent magnet synkron elmotorer. Batteriet er på 90 kWh og energiforbruget på 25,2 kWh/100 km, i praksis iblandt en smule højere. Den officielle WLTP rækkevidde er 407 km, i praksis omkring 370 km.


 


Jaguaren kan DC-lades, hvor 50 kW giver 63 kilometer/time og 100 kW giver 127 km/time. 11 kW AC opladning tager fra 10 til 100 procent 8,6 timer. Men nok så vigtigt: Man kan styre den 3-fasede opladning tidsmæssigt, så man eksempelvis alene lader, når elprisen er lavest. Og selv i disse tider kan man blandt opleve elpriser på omkring 2 kroner pr. kWh.


Andre Jaguar prøvekørsler – find dem hér >>>





Model:

Jaguar I-PACE EV400 AWD SE MY21

Listepris:

Kr. 779.900

Motor og transmission:

2 magnet synkron elmotorer på hver 200 hk. Systemeffekt: 400 hk 696 Nm. AWD. 90 kWh litium-ion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde: WLTP

4,8 sek./ 200 km/t/ 415 km.

Længde:

4,68 m

Bagagerum:

420 liter

Egenvægt:

2208 kg

Anhængervægt:

750 kg

Værd at bemærke:

Gloss Black finish. Matrix LED. 20” alufælge Black design. Panorama glastag. Sportssæder i Eboni læder. Gloss Black interiør design. Mørktonede ruder.  Højdejusterbart rat med varme. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. El-bagklap. 360 grader kamera. P-assistent. 10" og 5" touch screen.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt