Den seneste udstyrsversion af
Jaguars fuldt elektriske I-Pace er døbt ”Black”. Og
det er på ingen måde helt sort. Tværtimod. For man
får meget Jaguar for færre penge og det er vel noget
enhver sætter pris på, der har sat sig for, at en
I-Pace er bilen. For os havde en anden egenskab dog
det største fokus.
Den billigste Jaguar I-Pace
er prissat til 740.000 kroner, og den dyrest koster
900.000. Black udgaven koster 780.000 kroner, så man
skal ikke betale meget mere for at få meget mere end
det, der følger med basisudgaven ”S”.
Black-udstyr
Udstyrsmæssigt handler det om
et panorama glastag, mørktonede ruder 20” fælge i
det særlige Black design, sportssæder i Eboni læder
og gloss-black interiørdesign. Det er med andre ord
ikke en masse tekniske egenskaber, der følger med i
prisen, men til gengæld det, der gør en Jaguar: Det
eksklusive, det sporty, det unikke, elegant sat
sammen med den dynamiske køreoplevelse, der
kendetegner enhver Jaguar. Og i øvrigt kan
Black-versionen også købes i andre farver end den
Santorini Black, som testbilen var dekoreret i.
Og præcis det med
køredynamikken havde vores særlige bevågenhed.
Undertegnede har nemlig ikke haft anledning til på
noget tidspunkt at køre I-Pace uden den i øvrigt
fremragende luftaffjedring, som håndterer elbilens
store vægt med stor præcision.
Afsted på brostenene
Så vi udsatte den
øjeblikkeligt for ”brostensprøven”, for dér får en
hvilken som helst affjedring sagen for. Og vi kommer
ikke uden om, at der var forskel. Luftaffjedringen
er den klare vinder, når det gælder
affjedringskomfort, men handler det om greb i
underlaget var forskellen minimal. Diden, når man så
boltrer sig på mere nutidige kørebaner, har man den
fulde glæde af den gode konstruktion med de mange
kræfter ligeligt fordelt mellem for- og bagaksel.
Derfor må man som køber gøre
op med sig selv om luftaffjedringen er noget, men
gerne vil betale ekstra for. Men sandt at sige, de
få brostensbelagte gader, der er tilbage i Danmark,
klarer man jo nok uden. Og det var vanskeligt at
fremprovokere køresituationer, uden at køre på
grænsen af det tilladelige, hvor den konventionelle
affjedring ikke klarede sig ligeså godt som
luftaffjedringen. Hjulene er 245/50-20 og dermed var
dækkendes berøringsflade også så stor, at man på det
nærmeste kørte på toppen af brostenene – hvorved
vibrationerne naturligvis var mindre.
Større forudsigelighed
Faktisk var
forudsigeligheden, når man kørte friskt og på kanten
af vejgrebet, bedre med den konventionelle
affjedring. Iblandt kompenserer en adaptiv
luftaffjedring så meget for ujævnhederne og
vejgrebet, at man mister lidt af den direkte
respons, som øger sikkerheden, når man kører
hurtigt.
Hvad drivlinen angår, er den
i EV400 AWD Black identisk med andre EV400
versioner. 200 hk for og bag, frembragt af de to
præcise permanent magnet synkron elmotorer.
Batteriet er på 90 kWh og energiforbruget på 25,2
kWh/100 km, i praksis iblandt en smule højere. Den
officielle WLTP rækkevidde er 407 km, i praksis
omkring 370 km.
Jaguaren kan DC-lades, hvor
50 kW giver 63 kilometer/time og 100 kW giver 127
km/time. 11 kW AC opladning tager fra 10 til 100
procent 8,6 timer. Men nok så vigtigt: Man kan styre
den 3-fasede opladning tidsmæssigt, så man
eksempelvis alene lader, når elprisen er lavest. Og
selv i disse tider kan man blandt opleve elpriser på
omkring 2 kroner pr. kWh.
|