- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford S-Max 2,5 Hybrid ST-Line

Miljø-løsning for mange med pladsbehov


Af Søren Clauding – april 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En stor bil, som man ikke kan ”plugge ind” eller som er udstyret med en såkaldt grøn drivline. Giver det mening i den moderne verden? Når det handler om Ford S-Max Hybrid er svaret ja, for opgøres CO2 udledningen ikke alene pr. kørt km pr. bil, men også eller endda i stedet for pr. person i bilen, ser regnestykket attraktivt ud.

 

I en Ford S-Max Hybrid har man en velvoksen multibil (MPV) af den slags, som er gået lidt af mode efter plug-in hybridbilernes afgiftslovgivnings-supporterede indtog på markedet. Det sidste kan have mange fordele, ikke mindst fordi enhver form for bilbeskatning i undertegnedes optik ikke er af det gode. Men egentlig er stor frihøjde og firehjulstræk for mange mennesker en unødvendighed, hvorimod masser af kabine- og bagageplads samt mulighed for at være op til 7 personer samlet i køretøjet giver mere mening.



Pladsgivende design

Frihøjden på en Ford S-Max er 14,1 cm – dvs. 3-6 cm mindre end typiske SUV’er. Alligevel er bilen 1,68 meter høj hvilket bidraget direkte til rummeligheden. Den kører ikke rundt med et stort batteri, som både er tungt og optager plads, det bidrager også. Den har heller ikke træk på andet end forhjulene, hvilket både sparer plads og vægt. Derfor vejer den også nogle hundrede kg mindre end typiske SUV’er i samme størrelse, for S-Max er med sine 4,80 meters længde en ret stor bil. Men 1878 kg er ret normalt for store konventionelle biler.

 

Men S-Max i den prøvekørte version med 190-hestes hybrid motor er ingen konventionel bil. Jo, det er den, set i lyset af, at moderne selvopladende hybridteknologi har det meste af 25 år på bagen. Men netop fordi teknologien til stadighed udvikles og forbedres bliver den ultrastabil Og set også fra et samfunds synspunkt giver det god mening, at en bil selv skaber elektriciteten til den elektriske hjælpemotor, for det er nu engang ikke alle mennesker, der har mulighed for at oplade en plug-in hybrid eller kan klare sig med en elbils begrænsede rækkevidde.

 

På linje med dieselversionen

For et års tid siden prøvekørte vi en S-Max med 190 hestes dieselmotor, som er glimrende og også økonomisk til især de længere ture. Hybrid udgavens svage punkt er økonomien på lange ture, og alligevel ramte vi små 15 km/l ved motorvejskørsel i hybriden. Ved blandet kørsel er WLTP tallet 15,6 km/l (dieseludgaven kørte iht. WLTP 15,9 km/l), så det er sandt at sige ikke galt. Man må endda trække en anhænger på 1500 kg og prismæssigt er de to ikke væsensforskellige, omend dieselversionen ikke optræder på den officielle prisliste for tiden.

 

Men netop fordi hybridudgaven er så økonomisk og man især har en fordelagtig benzin økonomi ved langsom kørsel i byerne (hvor man ofte oplever at det alene er elmotoren, der står for fremdriften, og regenerering af energi er bedst), er hybrid-udgaven måske her og nu det optimale valg.

 

CO2 pr. km pr. person

Det er i hvert fald et godt valg for dem, der ofte udnytter person-kapaciteten. Hybridbilen udleder omkring 147 g CO2 pr. kilometer og det er ikke meget forskelligt, hvis man er flere der kører sammen. Rundt regnet vil udledningen af CO2 pr. km pr. person ved fulde huse da være 21 g pr. person. Det svarer altså til, at man er 5 personer i en kompaktbil, der udleder godt 100 g CO2 pr. km. Til sammenligning udleder en 125-hestes Ford Fiesta Hybrid med automatgear 119 g CO2/km.

 

Pladsforholdene i en S-Max er centrale og der er plads til 7 personer eller alternativt fra 185 op til 2200 liter bagage. Bilen har i ST-Line udgaven til små 500.000 kroner masser af moderne udstyr som fx 2-zone klimaanlæg, 10” skærm, nøglefri betjening, rat- og sædevarme, vejbaneassistent osv. også elektrisk indstillelige forsæder, mørktonede ruder og 18” alufælge er en del af ST-Line udstyret.


 


Sportsundervogn

Også en sportsundervogn hører med, men den er nu ikke ukomfortabelt spændstig og omvendt med til at give god stabilitet ved motorvejsfart. Den understøttes af integrallink baghjulsophængning, der holder bagvognen på plads. Kombineret med 235/50-18 hjul har man en god føling med underlaget, men en S-Max er på ingen måde en sportsvogn.

 

Maskineriet består af en 4 cylindret 2,5 liters 150 hestes Atkinson cycle benzinmotor uden turbolader, assisteret af en 40-hestes permanent magnet synkron elmotor, der fødes af et 1,1 kW litium-ion batteri, styret af et CVT-gear. Man kan mene hvad man vil om et CVT-gear, men det givet en blød og komfortabel kørsel, der er i god harmoni med den store bil.



Atkinson cycle motoren er i sig selv ikke særlig spændende, men når den elektriske kraft lægges til, er det næsten som et turbo-boost, men et meget præcist og hurtigt leveret turbo-boost. Det skyldes netop elmotorens karakter. Den har ikke samme medfødte forsinkelse som en induktions elmotor typisk har, og det store drejningsmoment leveret fra elmotorens allerførste rotation er den afgørende faktor.

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

On-board videotest: Ford S-Max Hybrid

Det er bestemt ikke alle, der kan udnytte mulighederne og fordelene ved at køre elbiler eller plug-in hybrid biler - men som alligevel har et velvoksent transport behov. Til dem er en selvopladende hybridbil som Ford S-Max ideel. Fuld HD.





Model:

Ford S-Max 2,5 Hybrid ST-Line

Listepris:

Kr. 493.200

Motor og transmission:

4 cyl. 2,5 ltr. Atkinson cycle benzinmotor. Permanenet magnet synkron elmotor, 40 hk. System: 190 hk, 200 Nm. CVT A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,8 sek./ 185 km/t/ 15,6 km/l / 146 g/km

Længde:

4,80 m

Bagagerum:

285/1965/2020 liter

Værd at bemærke:

Sportsundervogn. 18" alufælge 235/50-18. Automatisk fjernlys.  Nøglefri betjening. Intelligent Fartpilot. Forrudevarme. El-forsæder med varme. Dellæder. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. 10" touch skærm.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt