Den seneste generation af den
hårdføre pickup, Ford Ranger, blev lanceret for et
par år siden. Men en bilmodel får jo ikke lov til,
bare at ligge i dvale til næste generation skal
fødes. Udstrålingen er vigtig for den slags biler og
Stormtrak versionen har sin helt egen visuelle
identitet.
Billederne siger meget, men i
ord handler det fx om 18” hjul i stedet for de 17”,
som bilen var udstyret med tilbage i 2020, da vi
sidste gang prøvede den iøjefaldende Ranger i Raptor
versionen. Stormtrak har sine rødder i Wildtrak
udgaven, men den er blevet mere moderne i sin
appeal.
Fine finesser
Double cab udgaven, der jo er
interessant på danske papegøjenummerplader, har det
korte lad og på den prøvekørte udgave var dækkenet
elektrisk. Det fungerer som var det en elektrisk
bagklap. Et tryk på en knap i kabinen, og så kører
ladrulledækkenet over ladet væk, det kan også
fjernbetjenes fra bilnøglen eller aktiveres fra en
knap på indersiden af ladkanterne. Og indenunder var
så monteret den praktiske lastdeler, der kan
placeres hvor man vil og som ikke mindst hindrer, at
indholdet glider frem og tilbage under kørslen.
Ladlængden er godt 1,5 meter
og ladet er udstyret med en bund udført i et særligt
slidstærkt plastmateriale. Der findes i ladboksen et
stort antal fastsurringskroge, som supplerer
lastdeleren. Og så har doublekabinen fået tagbøjler,
der gør det muligt at transportere en taglast på op
til 85 kg. Og holder bilen kan bøjlerne bære 350 kg,
hvor man fx kan montere et tagtelt.
Komfortabel på almindelig
vej
De lidt større fælge med
tilsvarende 60 procent lavprofildæk af All-terrain
typen, giver et solidt greb og i kombination med nye
støddæmpere plus et opgraderet chassis og hjulophæng
opnår man komfortable køreegenskaber også på plan
asfalt. Støjniveauet er forbavsende lavt og vidner
om, hvad man kan med en moderne dieselmotor.
10-trins automatgearet underbygger den komfortable
kørsel gennem næsten umærkelige skift.
Og så har man arbejdet på at
gøre brændstoføkonomien mere tidsrigtig. Tidligere
kørte man med den prøvekørte 2-liters
turbodieselmotor lige godt 9 km/l. Nu klarer bilen
officielt (WLTP) op til 10,9 km/l, oven i købet i
praksis endnu bedre, var vores erfaring. Det kan
skyldes, at frihøjden er på 25,6 cm. Det er et par
cm lavere end tidligere og derved er luftmodstanden
forbedret. Og hjulene er et hver især et par cm
smallere. Det genspejles i forbrug og det lavere
støjniveau.
Elektronisk hjælp
Og så har de elektroniske
hjælpemidler også vundet indpas i Ford Ranger.
Adaptiv fartpilot og en 10,1” skærm er en option,
vejbaneassistent er også ganske brugbart, når
sidevinden tager fat og så sikrer den intelligente
fartbegrænser, at hastigheden sættes ned (og op) når
fartgrænserne ændrer sig. Funktionen kan naturligvis
overrules og slås fra. Og så sidder man behageligt i
sorte lædersæder, hvor de røde syninger dog mest har
en optisk funktion. Det ser faktisk ret godt ud.
Sort tagrælig og trinbræt
understøtter den optiske oplevelse fra de sorte
alufælge og underbygger vigtigheden af, at når man
betaler mange penge for et køretøj, der godt nok kan
rigtig meget, så må det også gerne se godt ud. På en
måde forener Stormtrak udgaven arbejde med eventyr
og det gør langt hen ad vejen livet endnu mere værd
at leve.
|