Behovet for at prøve den
faceliftede Ford Focus blot et år og nogle måneder
efter vi sidste gang kunne berette om den, var i sig
selv minimalt. Men nysgerrigheden pirrede interessen
– og det viste sig, ikke at være ligegyldigt at
bruge tid på bilen en gang til.
Faceliftet var nemlig mere
end blot den nye front. Den skal naturligvis nævnes,
for visuelt bringer det bilen up-to-date – nu ligner
den nye Focus de nyeste søstermodeller – men det gav
også anledning til at få understreget, at den bil
kører altså fremragende. Interiøret har også fået en
opstrammer, inklusive en ny 13,2” skærm. Tilsammen
løfter det bilen, så den står skarpt i konkurrencen.
Optimeret teknik
Og ser man i
specifikationerne, var der en ekstra grund. For den
nye bil er hurtigere end den, vi prøvede i fjor.
Hele 0,8 sekund, hvad der naturligvis ikke lyder af
meget, men når motorerne var identiske, sætter det
tingene lidt i perspektiv. Også topfarten er en
anelse højere. Forklaringen er indlysende: I dag er
også et 7-trins DCT automatgear standard, det var
det ikke i foråret 2021, og det havde man
naturligvis udstyret den nu prøvekørte bil med.
Desuden er den faceliftede 2023 version også med
manuelt gear 0,3 sekunder hurtigere end sidste års
udgave.
On-board videoen giver et
godt indtryk af, hvordan den kraftige 155-hestes
3-cylindrede 1-liters motor fungerer sammen med
dobbeltkoblingsgearet, men det kan også siges kort:
Fremragende. Gearskiftet er præcist, hurtigt og
næsten umærkeligt (men kan dog høres – sæt lyd på,
når videoen ses).
Ret gennemført
Meget naturligt tøver det et
øjeblik, hvis man foretager en uventet
speederbevægelse, for siden at tage direkte fat på
opgaven. Man kan skifte gear vha. paler, der sidder
meget tæt på ratkransen, og så er systemet sikret,
så man ikke uforvarende bringer motoren for højt op
i omdrejninger. I så fald tager systemet over og
skifter gear.
Men ved nedgearing er det en
meget præcis måde at styre gearskiftet på, og ganske
praktisk, hvis man fx kører med den anhænger på op
til 1500 kg som er tilladt.
Benzinøkonomien er dog
blevet en smule dårligere. Med DCT-gearkassen kører
man iht. WLTP omkring 0,3 km/l kortere end med
manuelt gear i fjor.
Udstyret er moderat
forbedret
Udstyret er kun moderat
anderledes. Nøglefri betjening hører med, det samme
gør den dobbelte udstødning, sportsundervognen
ligeså. I bagagerummet finder man en vådbakke, hvor
man kan placere fx våde gummistøvler eller vådt tøj.
Klimaanlægget er 2-zone og fartpiloten adaptiv. Men
ellers er resten af bilens dimensioner og funktioner
i princippet uforandret.
Sidst men ikke mindst: Anno
2022 er den prøvekørte bil uden ekstraudstyr prissat
til 354.670 kroner. Det er 40.000 kroner mere end
sidste års bil. Automatgearet står for en klækkelig
del af merprisen og de penge er godt givet ud.
|