- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Ford Focus Stationcar 1,0 Hybrid 155 hk DCT-7 ST-Line X


Facelift og DCT-gear bringer Focus up-to-date


Af Søren Clauding – september 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Behovet for at prøve den faceliftede Ford Focus blot et år og nogle måneder efter vi sidste gang kunne berette om den, var i sig selv minimalt. Men nysgerrigheden pirrede interessen – og det viste sig, ikke at være ligegyldigt at bruge tid på bilen en gang til.

 

Faceliftet var nemlig mere end blot den nye front. Den skal naturligvis nævnes, for visuelt bringer det bilen up-to-date – nu ligner den nye Focus de nyeste søstermodeller – men det gav også anledning til at få understreget, at den bil kører altså fremragende. Interiøret har også fået en opstrammer, inklusive en ny 13,2” skærm. Tilsammen løfter det bilen, så den står skarpt i konkurrencen.



Optimeret teknik

Og ser man i specifikationerne, var der en ekstra grund. For den nye bil er hurtigere end den, vi prøvede i fjor. Hele 0,8 sekund, hvad der naturligvis ikke lyder af meget, men når motorerne var identiske, sætter det tingene lidt i perspektiv. Også topfarten er en anelse højere. Forklaringen er indlysende: I dag er også et 7-trins DCT automatgear standard, det var det ikke i foråret 2021, og det havde man naturligvis udstyret den nu prøvekørte bil med. Desuden er den faceliftede 2023 version også med manuelt gear 0,3 sekunder hurtigere end sidste års udgave.

 

On-board videoen giver et godt indtryk af, hvordan den kraftige 155-hestes 3-cylindrede 1-liters motor fungerer sammen med dobbeltkoblingsgearet, men det kan også siges kort: Fremragende. Gearskiftet er præcist, hurtigt og næsten umærkeligt (men kan dog høres – sæt lyd på, når videoen ses).


 


Ret gennemført

Meget naturligt tøver det et øjeblik, hvis man foretager en uventet speederbevægelse, for siden at tage direkte fat på opgaven. Man kan skifte gear vha. paler, der sidder meget tæt på ratkransen, og så er systemet sikret, så man ikke uforvarende bringer motoren for højt op i omdrejninger. I så fald tager systemet over og skifter gear.

 

Men ved nedgearing er det en meget præcis måde at styre gearskiftet på, og ganske praktisk, hvis man fx kører med den anhænger på op til 1500 kg som er tilladt.



Benzinøkonomien er dog blevet en smule dårligere. Med DCT-gearkassen kører man iht. WLTP omkring 0,3 km/l kortere end med manuelt gear i fjor.

 

Udstyret er moderat forbedret

Udstyret er kun moderat anderledes. Nøglefri betjening hører med, det samme gør den dobbelte udstødning, sportsundervognen ligeså. I bagagerummet finder man en vådbakke, hvor man kan placere fx våde gummistøvler eller vådt tøj. Klimaanlægget er 2-zone og fartpiloten adaptiv. Men ellers er resten af bilens dimensioner og funktioner i princippet uforandret.




Sidst men ikke mindst: Anno 2022 er den prøvekørte bil uden ekstraudstyr prissat til 354.670 kroner. Det er 40.000 kroner mere end sidste års bil. Automatgearet står for en klækkelig del af merprisen og de penge er godt givet ud.


 

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

On-board videotest: Ford Focus Stationcar DCT

Den faceliftede Ford Focus med 155-hestes 1-liters Ecoboost mild hybrid motor har nu også mulighed for 7-trins DCT-gear. Vi har prøvet den sænkede stationcar-version med ST-Line X udstyr. Fuld HD.





Frontpartiet er ny-designet og bl.a. er motorhjelmen højere.


Model:

Ford Focus Stationcar 1,0 Ecoboost Hybrid DCT-7 ST-Line X

Listepris:

Kr. 354.670

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. turbobenzin. 155 hk. 190+50 Nm/1900-5500 omdr./min. 7 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,6 sek./ 206 km/t/ 18,9 km/l / 121 g/km

Længde:

4,67 m

Bagagerum:

635-1653 liter

Værd at bemærke:

Automatisk nødbremse.  Sportsundervogn. 18" alufælge 235/40-18 (17" fælge er standard). Fuld LED. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat. SYNC3 med navigation. 13,2" skærm. Bakkamera. Sorte tagrælinger.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt