- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Ford Focus ST-X 2,3 EcoBoost

280 hk M6 FWD 5d


Kørebil for kørenørder


Af Søren Clauding – oktober 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samtidig med det generelle facelift af Ford Focus, som vi tidligere beskrev, da vi prøvekørte udgaven med 155 hybrid-hestekræfter, har også performance-udgaven ”ST” fået en kraftig opgradering. Visuelt er den blevet skarpere, og testbilens optimistiske grønne farve lyser op i en tid, hvor verden har brug for det, og udstyret er også blevet noget mere omfattende. Men også prisen har fået et nyk opad, så bilen i langt højere grad end tidligere er blevet til: ”En kørebil for kørenørder”.

 

Kørenørder elsker biler, der kører præcist, som er lette at kontrollere, som kan føles og som har et fartpotentiale, der godt nok i praksis ikke må realiseres på hastighedsbegrænsede danske landeveje. Men alene det, at bilerne kan, er en tilfredsstillelse i sig selv. Og siden kan man så gå på jagt efter de tekniske detaljer, der kendetegner en bil som ST-X. De elektronisk regulerede støddæmpere, eksempelvis, som på ujævne lav-hastigheds landeveje definerer deres egen version af begrebet køreglæde.

 

Lidt bedre performance

I maskinrummet ligger den samme 2,3 liters motor som inden faceliftet. Den yder op til 280 hestekræfter, men den ændrede aerodynamik – ikke mindst den nye front, som giver et noget mere selvbevidst udtryk end forgængerens gjorde det – har faktisk forbedret præstationerne en smule. De 100 km/t nås iflg. specifikationerne en tiendedel af et sekund hurtigere og benzinøkonomien er 0,3 km/l bedre. Om det i praksis gør nogen forskel er svært at vurdere. Vi nåede ikke længere end til 11,5 km/l og det var ved generelt meget civiliseret, miljøbevidst og rolig kørsel.



Hjulophæng og hjulmontering er også uændret, frihøjden er på 12 cm, hvilket er en halv cm mindre end ST-Line versionen og 1,4 cm lavere end på basisudgaven af Ford Focus. Det betyder lidt, men heldigvis er der blevet plads til en rimelig affjedringskomfort, godt hjulpet af de elektronisk regulerede støddæmpere.



Mere udstyr

Sportssæderne er såkaldte AGR-sæder, som er ergonomisk optimerede. Men: De høje sidekanter reducerer indstigningspladsen og man skal virkelig gøre et nummer ud af at afprøve siddekomforten, inden man investerer de 600.000 kroner, for nogle mennesker vil sæderne være for smalle, for andre er de for brede, så man rutsjer rundt i skålen, men selvfølgelig vil en gennemsnits kropsfacon passe ind.



En del af merprisen på tæt ved 100.000 kroner, sammenlignet med den ST3, vi prøvekørte for et par år siden, ligger i det opdaterede udstyr: De automatisk styrede matrix LED lygter, som vi ikke kan rose nok, 13,2” skærmen, som er overskuelig og let at betjene, varme i rat og forrude, nøglefri betjening, head-up display. Og trods det manuelle gearskifte er såkaldt intelligent (bl.a. hastighedsjusterende efter ruteforløbet m.v.) adaptiv fartpilot nu også standard. Det er udstyr til i nabolaget af 30.000 kroner – og resten af merprisen glæder så den krisetømte danske statskasse.

 

Gode pladsforhold

Pladsforholdene i kabinen er uændrede, det er blot målemetoderne, gætter vi på, som gør forskellen. Det enkleste er, selv at vurdere om der er den plads, man har brug for. I øvrigt må man koble en anhænger på op til 1600 kg bagpå. Det er markant mere end for de øvrige versioner med færre hestekræfter, som dog også er op til over 150 kg lettere. Hvem der så lige kan nænne at gøre det, er en anden historie, men i en snæver vending er det vel OK.

 

Helt overordnet har Ford med ansigtsløftningen moderniseret Focus temmelig meget, og det gælder naturligvis også ST. Men specifikt hvad ST modellen angår rykker samfundsnormerne dog lidt i en anden retning for tiden, især hvad energiforbruget angår. Ret beset handler energiforbrug også om hvor meget man kører, så vil man spare 20 procent på forbruget er det bare med at tilrettelægge sin kørsel, så man kører 20 procent kortere. Indrømmet, det er et kortsigtet og noget begrænsende ræsonnement, men vel ikke meget anderledes end at skrue ned for varmen, når krisen kradser. Og heldigvis er der så meget andet, man kan nørde om i en Focus ST X end alene at træde speederen i bund…


Flere Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

On-board road test: Ford Focus ST-X 280 hk

Med 280 hestekræfter, ST-X undervogn og brede 19" hjul er Ford Focus ST-X hurtig på racerbanernes plane asfalt. Men hvor finder man køreglæden i den potente bil på almindelige hastighedsbegrænsede og ujævne danske landeveje. Vi giver svaret. Fuld HD.





Model:

Ford Focus ST-X 2,3 EcoBoost 280 hk M6 FWD 5d

Listepris:

Kr. 586.510

Motor og transmission:

4 cyl. 2,3 liters turbobenzin. 280 hk. 420 Nm/3000-4000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

5,7 sek./ 250 km/t/ 12,5 km/l. 183 g/km.

Hjul, for / bag:

235/35-19

Længde:

4,39 meter

Frihøjde:

120 mm

Bagagerum:

392-1354 liter.

Værd at bemærke:

19” alufælge. Røde bremsekalibre. Matrix LED. Elektronisk spærredifferentiale. Elektronisk regulerede støddæmpere. Sportssæder. 2 zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. Sædevarme og rat-varme. 13,2” touch screen. Navigation. Bakkamera. P-sensorer for og bag. Head-up Display. Forrudevarme. 2 års garanti.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt