Samtidig med det generelle
facelift af Ford Focus, som vi tidligere beskrev, da
vi prøvekørte udgaven med 155 hybrid-hestekræfter,
har også performance-udgaven ”ST” fået en kraftig
opgradering. Visuelt er den blevet skarpere, og
testbilens optimistiske grønne farve lyser op i en
tid, hvor verden har brug for det, og udstyret er
også blevet noget mere omfattende. Men også prisen
har fået et nyk opad, så bilen i langt højere grad
end tidligere er blevet til: ”En kørebil for
kørenørder”.
Kørenørder elsker biler, der
kører præcist, som er lette at kontrollere, som kan
føles og som har et fartpotentiale, der godt nok i
praksis ikke må realiseres på hastighedsbegrænsede
danske landeveje. Men alene det, at bilerne kan, er
en tilfredsstillelse i sig selv. Og siden kan man så
gå på jagt efter de tekniske detaljer, der
kendetegner en bil som ST-X. De elektronisk
regulerede støddæmpere, eksempelvis, som på ujævne
lav-hastigheds landeveje definerer deres egen
version af begrebet køreglæde.
Lidt bedre performance
I maskinrummet ligger den
samme 2,3 liters motor som inden faceliftet. Den
yder op til 280 hestekræfter, men den ændrede
aerodynamik – ikke mindst den nye front, som giver
et noget mere selvbevidst udtryk end forgængerens
gjorde det – har faktisk forbedret præstationerne en
smule. De 100 km/t nås iflg. specifikationerne en
tiendedel af et sekund hurtigere og benzinøkonomien
er 0,3 km/l bedre. Om det i praksis gør nogen
forskel er svært at vurdere. Vi nåede ikke længere
end til 11,5 km/l og det var ved generelt meget
civiliseret, miljøbevidst og rolig kørsel.
Hjulophæng og hjulmontering
er også uændret, frihøjden er på 12 cm, hvilket er
en halv cm mindre end ST-Line versionen og 1,4 cm
lavere end på basisudgaven af Ford Focus. Det
betyder lidt, men heldigvis er der blevet plads til
en rimelig affjedringskomfort, godt hjulpet af de
elektronisk regulerede støddæmpere.
Mere udstyr
Sportssæderne er såkaldte
AGR-sæder, som er ergonomisk optimerede. Men: De
høje sidekanter reducerer indstigningspladsen og man
skal virkelig gøre et nummer ud af at afprøve
siddekomforten, inden man investerer de 600.000
kroner, for nogle mennesker vil sæderne være for
smalle, for andre er de for brede, så man rutsjer
rundt i skålen, men selvfølgelig vil en gennemsnits
kropsfacon passe ind.
En del af merprisen på tæt
ved 100.000 kroner, sammenlignet med den ST3, vi
prøvekørte for et par år siden, ligger i det
opdaterede udstyr: De automatisk styrede matrix LED
lygter, som vi ikke kan rose nok, 13,2” skærmen, som
er overskuelig og let at betjene, varme i rat og
forrude, nøglefri betjening, head-up display. Og
trods det manuelle gearskifte er såkaldt intelligent
(bl.a. hastighedsjusterende efter ruteforløbet m.v.)
adaptiv fartpilot nu også standard. Det er udstyr
til i nabolaget af 30.000 kroner – og resten af
merprisen glæder så den krisetømte danske
statskasse.
Gode pladsforhold
Pladsforholdene i kabinen er
uændrede, det er blot målemetoderne, gætter vi på,
som gør forskellen. Det enkleste er, selv at vurdere
om der er den plads, man har brug for. I øvrigt må
man koble en anhænger på op til 1600 kg bagpå. Det
er markant mere end for de øvrige versioner med
færre hestekræfter, som dog også er op til over 150
kg lettere. Hvem der så lige kan nænne at gøre det,
er en anden historie, men i en snæver vending er det
vel OK.
Helt overordnet har Ford med
ansigtsløftningen moderniseret Focus temmelig meget,
og det gælder naturligvis også ST. Men specifikt
hvad ST modellen angår rykker samfundsnormerne dog
lidt i en anden retning for tiden, især hvad
energiforbruget angår. Ret beset handler
energiforbrug også om hvor meget man kører, så vil
man spare 20 procent på forbruget er det bare med at
tilrettelægge sin kørsel, så man kører 20 procent
kortere. Indrømmet, det er et kortsigtet og noget
begrænsende ræsonnement, men vel ikke meget
anderledes end at skrue ned for varmen, når krisen
kradser. Og heldigvis er der så meget andet, man kan
nørde om i en Focus ST X end alene at træde
speederen i bund…
|