- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Hybrid 125 hk Titanium


Moderniseret Fiesta til fornuftspris


Af Søren Clauding – august 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I grundliggende teknisk forstand er der ikke sket de store ændringer. Men den nye faceliftede Ford Fiesta har ikke blot opnået et moderniseret udseende, den tilbyder også nye teknologier som fx matrix fordeling af lyset fra LED forlygterne, som er standard. Og så er den fortsat sjov at køre, også med den nye 125-hestes hybridmotor med stærkt forøget drejningsmoment.

 

Det sidste er et kardinalpunkt i en Ford Fiesta, for en Fiesta er sjov at køre, det skal den være, og det er den også. Platformen er helt uændret i forhold til den hidtidige model, og den seneste version af den prisbelønnede kompakte 3-liters 1-cylindrede turbobenzinmotor understøtter vejegenskaberne.

 

Elektrisk boost

Den er oven i købet nu, som den 155-hestes version vi prøvede sidste år, også udrustet med 48 Volts hybrid teknik, som bidrager til dels at holde benzinforbruget nede, dels at sikre et overboost fra 170 til 200 og helt op til 210 Nm. Der er tale om en starter-generator på 11,5 kW og den er bestemt ikke uden betydning for køreoplevelsen.



Derved kan man bl.a. nå de 100 km/t på 9,4 sekunder, hvilket blot er et halvt sekund langsommere end i udgaven med 155-hestes motor – men også et halvt sekund hurtigere end med den hidtidige version med 125-hestes motor (alle med 6-trins manuelt gear). Fordelen måles på benzinforbruget, for selvom den er hurtigere kan man kan køre 20 km/l med den opdaterede bil – og i praksis, viste vores test, kan man let køre over 21 km/l. Det er ikke uvæsentligt for tiden, hvor familiebudgetterne presses både gennem stigende energipriser og gennem inflation i bred almindelighed.

 

Fornuftig prissætning – og udstyr

Den opdaterede Fiesta landede på det danske marked i begyndelsen af 2022 og er prissat til 213.350 kroner i den prøvekørte version med Titanium udstyr. Man kan også få den med automatgear, da er prisen 25.000 kroner højere, og kan man klare sig med 75 hestekræfter, kan den allerbilligste Fiesta købes for 185.000 kroner. Men da forsvinder lidt af køre-fornøjelsen.

 

Ikke desto mindre er Fiesta fornuftigt prissat, hvilket bestemt også har betydning i disse tider. Fiesta er en slags ”Fords Folkevogn”, men udover størrelse og prissætning har den ikke mange fællestræk med den selvudnævnte af slagsen fra Wolfburg. Dens design skiller den ud og det gør dens udstyr også. Det er stadig usædvanligt, at selv den billigste version i en modelserie har Fuld LED forlygter.



Forrudevarme er en del af Titanium udstyret, det samme er varme i rattet og i sportssæderne. Også klimaanlæg er standard samt p-sensorer bag. Det sidste er ikke ligegyldigt, for sandt at sige er udsynet bagud ikke verdens bedste.

 

Billigt ekstraudstyr

Den prøvekørte bil var opgraderet med forskelligt ekstraudstyr. Især er Komfort-2 pakken til 5.420 kroner anbefalelsesværdig, for den inkluderer bl.a. nøglefri betjening og regnsensorer. På minussiden tæller, at fartpilot godt nok findes, men den er ikke adaptiv, hvilket dog harmonerer udmærket med det manuelle gearskifte. Og man kan undre sig lidt over, at 15” fælgene er stålfælge og ikke udført i en eller anden form for letmetal. Men her er det nok igen fornuften, der spiller med.

 

Hvad angår bilens dimensioner er de uændrede, men en enkelt detalje skal nævnes: Faktisk må man trække en anhænger på 1 ton – godt at vide, hvis der engang imellem skal købes stort ind eller haveaffaldet skal transporteres væk.


195/60-15 hjul er standard.

 

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>



Model:

Ford Fiesta 1,0 5d EcoBoost Hybrid 125 hk Titanium M/T

Listepris:

Kr. 213.350

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. turbobenzin. 125 hk. 170+30+10 Nm/1400-4500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,4 sek./ 200 km/t/ 20,0 km/l / 111-136 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

311-1093 liter

Værd at bemærke:

15" stålfælge. LED forlygter. Nøglefri betjening. Fartpilot. Sportsforsæder med varme. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. P-sensorer for og bag. Forrudevarme.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt