I grundliggende teknisk
forstand er der ikke sket de store ændringer. Men
den nye faceliftede Ford Fiesta har ikke blot opnået
et moderniseret udseende, den tilbyder også nye
teknologier som fx matrix fordeling af lyset fra LED
forlygterne, som er standard. Og så er den fortsat
sjov at køre, også med den nye 125-hestes
hybridmotor med stærkt forøget drejningsmoment.
Det sidste er et
kardinalpunkt i en Ford Fiesta, for en Fiesta er
sjov at køre, det skal den være, og det er den også.
Platformen er helt uændret i forhold til den
hidtidige model, og den seneste version af den
prisbelønnede kompakte 3-liters 1-cylindrede
turbobenzinmotor understøtter vejegenskaberne.
Elektrisk boost
Den er oven i købet nu, som
den 155-hestes version vi prøvede sidste år, også
udrustet med 48 Volts hybrid teknik, som bidrager
til dels at holde benzinforbruget nede, dels at
sikre et overboost fra 170 til 200 og helt op til
210 Nm. Der er tale om en starter-generator på 11,5
kW og den er bestemt ikke uden betydning for
køreoplevelsen.
Derved kan man bl.a. nå de
100 km/t på 9,4 sekunder, hvilket blot er et halvt
sekund langsommere end i udgaven med 155-hestes
motor – men også et halvt sekund hurtigere end med
den hidtidige version med 125-hestes motor (alle med
6-trins manuelt gear). Fordelen måles på
benzinforbruget, for selvom den er hurtigere kan man
kan køre 20 km/l med den opdaterede bil – og i
praksis, viste vores test, kan man let køre over 21
km/l. Det er ikke uvæsentligt for tiden, hvor
familiebudgetterne presses både gennem stigende
energipriser og gennem inflation i bred
almindelighed.
Fornuftig prissætning – og
udstyr
Den opdaterede Fiesta landede
på det danske marked i begyndelsen af 2022 og er
prissat til 213.350 kroner i den prøvekørte version
med Titanium udstyr. Man kan også få den med
automatgear, da er prisen 25.000 kroner højere, og
kan man klare sig med 75 hestekræfter, kan den
allerbilligste Fiesta købes for 185.000 kroner. Men
da forsvinder lidt af køre-fornøjelsen.
Ikke desto mindre er Fiesta
fornuftigt prissat, hvilket bestemt også har
betydning i disse tider. Fiesta er en slags ”Fords
Folkevogn”, men udover størrelse og prissætning har
den ikke mange fællestræk med den selvudnævnte af
slagsen fra Wolfburg. Dens design skiller den ud og
det gør dens udstyr også. Det er stadig usædvanligt,
at selv den billigste version i en modelserie har
Fuld LED forlygter.
Forrudevarme er en del af
Titanium udstyret, det samme er varme i rattet og i
sportssæderne. Også klimaanlæg er standard samt
p-sensorer bag. Det sidste er ikke ligegyldigt, for
sandt at sige er udsynet bagud ikke verdens bedste.
Billigt ekstraudstyr
Den prøvekørte bil var
opgraderet med forskelligt ekstraudstyr. Især er
Komfort-2 pakken til 5.420 kroner
anbefalelsesværdig, for den inkluderer bl.a.
nøglefri betjening og regnsensorer. På minussiden
tæller, at fartpilot godt nok findes, men den er
ikke adaptiv, hvilket dog harmonerer udmærket med
det manuelle gearskifte. Og man kan undre sig lidt
over, at 15” fælgene er stålfælge og ikke udført i
en eller anden form for letmetal. Men her er det nok
igen fornuften, der spiller med.
Hvad angår bilens dimensioner
er de uændrede, men en enkelt detalje skal nævnes:
Faktisk må man trække en anhænger på 1 ton – godt at
vide, hvis der engang imellem skal købes stort ind
eller haveaffaldet skal transporteres væk.
195/60-15 hjul er standard.
|