Det er ind imellem som om, at
historien gentager sig. Citroën bilernes affjedring
har altid haft særlig fokus og går man tilbage til
sidst i 50’erne var DS19 modellen berømt for sit
design og sin unikke luftaffjedring, som gav en
ligeså unik kørekomfort. Det samme kan siges om C5 X
– men naturligvis opdateret til 2022 normer.
I mellemtiden er DS jo så
blevet udskilt som et separat mærke i det, der i dag
hedder Stellantis koncernen. Hér arbejder man med
såkaldte Activ Scan hjulophæng, hvor dæmpningen med
stor præcision tilpasses det, som et scanningssystem
registrerer foran bilen, hvorved affjedringen til
enhver tid er optimal, oven i købet hjul for hjul.
Kryds ved komfort
Den teknik er ikke billig, og
selvom Citroën på ingen måde er et discount-bilmærke
i Stellantis, skal man holde priserne på et niveau
under DS. Heldigvis har man for fem år siden
udviklet et unikt affjedringssystem til Citroën C4
modelrækken, kaldet ”Progressive
Hydraulic Cushions” eller frit oversat
Progressive Hydrauliske ”Stop” eller slet og ret
”Affjedring”. Det har man nu tilpasset den nye
velvoksne crossover-coupé, C5 X, efter at det i
øvrigt også har fundet vej ind i C5 Aircross
modellen.
Men
systemet er udviklet, så det kan indstilles. Tre
køreindstillinger kan man vælge imellem og de tre
indstillinger er fastere (sportslig) hhv. mere
komfortable (Normal eller Komfort). Aktiv justerbar
affjedring, kalder man det. Idéen er fortsat, at
affjedringen er ultra-blød i støddæmpernes
mellemområde, hvorved de mindre ujævnheder opfanges,
alt imens at dæmningseffekten stiger voldsomt, når
støddæmperne trykkes i bund eller trækkes helt ud.
Resultatet er intet mindre end fremragende, hvis
affjedringskomfort har højeste prioritet. Har den
det, er det hér krydset skal sættes.
Teknikken anderledes konfigureret
I
teknisk forstand deler C5 X ikke bare platform med
C5 Aircross, den deler i det store hele også
drivline. Specifikationerne er en smule anderledes.
Ved en moderne elektrisk drivline er det en
forholdsvis simpel operation at justere på kræfter,
transmission og energiforbrug. C5 X er mere
strømlinet end søsterbilen og bl.a. derfor kan man
køre lidt hurtigere – men ikke længere på den til
rådighed værende elektriske energi, hvad der dog nok
mest skyldes, at batteriet er en anelse mindre (en
anelse er hér lig med 0,8 kWh).
Den officielle elektriske
rækkevidde er 60 km iht. WLTP. Vores erfaring gik
snarere i retning af 46 km i praksis, men det beror
naturligvis meget på kørestil og aktuelle
temperaturer, der dog hvad sidstnævnte angik ikke
burde være et problem i testperioden.
Hurtig men…
Motoren har en systemeffekt
på 225 hestekræfter og det maksimale drejningsmoment
er 360 Nm. Sidstnævnte aflæses i
accelerationstallet: 0-100 km/t på 7,9 sekunder og
på topfarten: 233 km/t. Topfarten frarådes dog, for
ved hastigheder over dansk motorvejsfart må man
regne med at energiforbruget stiger voldsomt.
Heldigvis er det fortrinsvis benzinmotoren, der da
udfører arbejdet, og for tiden er det som regel
billigere at køre på benzin end på el.
Men ligeså komfortabel,
affjedringen er, ligeså følsom er bilen også, når
man kører hurtigt. 130 km/t er intet problem, men i
stiv sidevind er den næppe en god oplevelse ved høj
fart. Blot en formodning, men nok ikke skudt helt
ved siden af. Det kunne måske være klaret med
bredere hjul end de 205/55-19 dæk, som den er
udstyret med, men det havde jo nok sat
energiforbruget under pres. Omvendt klæder plug-in
hybriden større vægt – C5 X vejer 1842 kg – den 4,81
meter lange bil. Den ligger generelt roligt på
vejen, men føles også tung gennem kurverne.
Kræfterne til trods er den ingen racerbil.
Rummelig og veludstyret
Det elegante cross-over coupé
design er med til at gøre C5 X iøjefaldende. I
kabinen er den dejlig rummelig, og udsynet bagud er
ringe. Derfor er det et stort plus at udstyret bl.a.
inkluderer såvel bakkamera som et såkaldt 360 grader
kamera samt p-sensorer både for og bag. Bagagerummet
er på 485 liter, der kan øges til 1640 liter,
hvilket er godt, men også forventeligt i så stor en
bil. Bagklappen er elektrisk og det er også godt,
for den er stor og formentlig tung.
Standardudstyrslisten for den
såkaldte Grand Palais variant omfatter 19” alufælge,
panoramasoltag (som den prøvekørte tidligt
specificerede bil dog ikke var udrustet med), 12”
berøringsskærm, Head-up Display, adaptiv fartpilot
med stop & Go funktion, 7,4 kW opladningsmulighed,
nøglefri betjening, sædevare, 3-zone klimaanlæg og
Fuld LED forlys.
I skrivende stund er prisen på den prøvekørte version
470.000 kroner (plus 10.000 kroner for metallakken).
Den billigste C5 X plug-in hybrid er prissat til
380.000 kroner. Hvor lang leveringstiden er, melder
historien ikke noget konkret om, men det må
formodes, at ændringer i afgifts rabatten ved
årsskiftet til den tid giver en vis prisforhøjelse.
|