- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Citroën C5 Aircross

PHEV Superior

Komfortabel og praktisk Plug-in på tilbud


Af Søren Clauding - december 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med en før-pris på 429.000 kroner lyder 384.990 kroner ret attraktivt. Det er det bestemt også, hvis man sammenligner med markedspriserne. Især i denne tid, hvor man ikke kan vælge og vrage mellem nye biler, er det værd at bemærke. Men husk at spørge om leveringstid, og ikke mindst hvad forventningerne er til prisniveauet i det kommende år. For i skrivende stund er det en faktor, der er noget uafklaret.

 

Biler er blevet dyrere i det sidste år. Ret meget, faktisk, hvilket til dels kan henføres til leveringssituationen, når det gælder halvledere og andre komponenter. Størstedelen af de batterier, der er på markedet, stammer desuden fra Kina, så uanset om det konkrete batteri i den bil, man måtte sigte efter, er kinesisk eller ej, påvirker verdenssituationen også priserne på batterierne. Set i det lys er prisen på Citroën’en ekstra attraktiv - men det er nok en god idé lige at få afklaret betingelserne hos forhandleren før man drømmer videre.

 

Ansigtsløftning

Når det så er på plads, kan man godt glæde sig. For Citroën C5 Aircross plug-in hybrid i Superior udgaven er en fin bil. På mange punkter kan man også komme dybere under lakken på den ved at læse vores seneste test, som fandt sted for et par år siden, for grundelementerne er de samme. Men nu har den gennemgået et facelift.

 

Der er tale om en mellemstor 1,69 meter høj SUV-agtig bil med forhjulstræk og 23 cm frihøjde. Parallel hybrid drivlinen levere op til 225 hestekræfter, frembragt af en 181-hestes 1,6 liters turbobenzinmotor og en 110 hestes elmotor, der forenes gennem en 8EAT automatgearkasse. Det fungerer udmærket, omend det store drejningsmoment på 360 Nm, nået ved benzinmotorens momentmaksimum ved 3000 omdrejninger/minut, godt kan blande sig ved hurtig acceleration og gøre sig bemærket, når der skiftes gear i form af små ryk.



Vægt og stabilitet

Affjedringen er yderst komfortabel, rigtig Citroën, og især ved hurtig motorvejskørsel kommer stabiliteten til sin ret - bilens 1900 kg giver rolig kørsel, men gennem kurverne… Nå, ja, det går jo udmærket, hvis man husker, at der ikke er tale om en sportsvogn.

 

Da vi modtog bilen til test, var der populært sagt ikke en gnist af strøm på det 13,2 kWh store batteri. Det er jo ikke desto mindre præcis i den situation, at man er glad for benzinmotoren, for vupti, så er tanken på 43 liter fuld, og så kan man køre det meste af 500 kilometer uden afbrydelse. Det gennemsnitlige benzinforbrug havnede nemlig da på omkring 11,5 km/l, og det er måske nok lidt i underkanten. For to år siden afprøvede vi nemlig forbruget med et halvfyldt batteri, og da var det tæt ved de 15 km/l.

 

Batterierne bestemmer ladetempoet

Forskellen skal formentlig findes i forskellen på at oplade et tomt batteri og et halvfyldt batteri. Det tager ganske enkelt længere tid at lade et tomt batteri, og derfor får man mindre elektrisk hjælp, mens man kører. Så husk det: Kør ikke batteriet tomt, for så koster det benzin. I øvrigt er den indbyggede AC-lader på 7,2 kW, så ofte vil det kunne være en fordel at bevare batteristanden på 10 eller 20 kilometers rest-rækkevidde.

 

Designet på C5 Aircross er blevet fornyet, indvendigt såvel som udvendigt. Og i Superior udgaven er udstyret ret omfattende. 19” alufælge er 1” mere end vores tidligere møde med bilen, og det afslører, hvor god den mekaniske affjedring er. Forskellen er nemlig minimal, sammenlignet med udgaven med mindre lavprofil i dækkene. Eller også har Citroën simpelthen forbedret den som en del af faceliftet – den slags gøres jo løbende, uden at fabrikkerne gør det store nummer ud af at fortælle om det.



Varme hænder

Skærmen i midterkonsollen er på 10” og udmærker sig bl.a. ved, at den kan betjenes med handsker på. Det er ret godt, for ratvarme er ikke med på udstyrslisten. Det er måske et punkt, hvorpå C5 Aircross er en smule bagefter og det skyldes givetvis, at rattet i teknisk forstand ikke er ændret så voldsomt. Ratvarme skal være en del af basiskonstruktionen, og den fornyer man ikke bare.

 

Det samme gælder den meget almindelige “hold-funktion”, som i mange biler er en option. Den holder bilen i ro ved stop som fx ved rødt lys i en lyskurv. Men på andre punkter er bilen helt på forkant: Adaptiv fartpilot med stop funktion, nøglefri betjening, bakkamera med 180 grader rear-view, 2 zone klimaanlæg og p-sensorer for og bag er alle en del af pakken.

 

Elektrisk bagklap

Og så er elektrisk bagklap også standard ligesom automatisk fjernlys. Hvad førstnævnte angik opdagede vi, at man formentlig skal holde sine ben lidt i ro, når man fx står tæt ved bilen og pakker bagagerummet, for vi oplevede to gange, at bagklappen begyndte at lukke, uden at vi aktivt eller bevidst i hvert fald havde sat den i gang. Heldigvis har den en funktion som stopper den, når noget er i vejen. Så ingen brug for en halvkvalt vise af den grund. De urolige ben var forklaringen, vi siden fik, men om det er den fulde årsag vides ikke…

 

I sammenligning med flere ikke mindst tyske konkurrenter på markedet sælges Citroën biler nu også med 3 års garanti. Det er ikke uvæsentligt, for i en verden med uroligheder, nedsat stabilitet og for mange mennesker øget utryghed er netop et forhold som længere garanti bestemt en vigtig købsfaktor.


 

Godt med plads under bagagerumsbunden til at holde orden med bl.a. ladekablerne.

Andre Citroën prøvekørsler - find dem her >>>



Model:

Citroën C5 Aircross PHEV Superior

Listepris:

Kr. 384.990

Motor og transmission:

4 cyl 1,6 l. Turbobenzinmotor 181 hk. El-motor, 110 hk. System: 225 hk. 360 Nm/3000 omdr./min. 8 A/T. 13,2 kWh litiumion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde (WLTP):

8,7 sek./ 225 km/t/ 71,4 km/l/ 32 g/km. 62 km.

Længde:

4,50 m.

Bagagerum:

460-1510 liter

Værd at bemærke:

18” letmetal fælge (225/50-19 dæk). Aut. fjernlys. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. P-assistent. 2-zone Klimaanlæg. Sædevarme, El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. P-sensorer for og bag. 10” touchscreen. Bakkamera 180 grader med top-vision. Navigation. Tagræling. E- bagklap. 3 års garanti.










Todelt hattehylde er praktisk.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt