Med en før-pris på 429.000 kroner lyder 384.990
kroner ret attraktivt. Det er det bestemt også, hvis
man sammenligner med markedspriserne. Især i denne
tid, hvor man ikke kan vælge og vrage mellem nye
biler, er det værd at bemærke. Men husk at spørge om
leveringstid, og ikke mindst hvad forventningerne er
til prisniveauet i det kommende år. For i skrivende
stund er det en faktor, der er noget uafklaret.
Biler er blevet dyrere i det sidste år. Ret meget,
faktisk, hvilket til dels kan henføres til
leveringssituationen, når det gælder halvledere og
andre komponenter. Størstedelen af de batterier, der
er på markedet, stammer desuden fra Kina, så uanset
om det konkrete batteri i den bil, man måtte sigte
efter, er kinesisk eller ej, påvirker
verdenssituationen også priserne på batterierne. Set
i det lys er prisen på Citroën’en ekstra attraktiv -
men det er nok en god idé lige at få afklaret
betingelserne hos forhandleren før man drømmer
videre.
Ansigtsløftning
Når det så er på plads, kan man godt glæde sig. For
Citroën C5 Aircross plug-in hybrid i Superior
udgaven er en fin bil. På mange punkter kan man også
komme dybere under lakken på den ved at læse vores
seneste test, som fandt sted for et par år siden,
for grundelementerne er de samme. Men nu har den
gennemgået et facelift.
Der er tale om en mellemstor 1,69 meter høj
SUV-agtig bil med forhjulstræk og 23 cm frihøjde.
Parallel hybrid drivlinen levere op til 225
hestekræfter, frembragt af en 181-hestes 1,6 liters
turbobenzinmotor og en 110 hestes elmotor, der
forenes gennem en 8EAT automatgearkasse. Det
fungerer udmærket, omend det store drejningsmoment
på 360 Nm, nået ved benzinmotorens momentmaksimum
ved 3000 omdrejninger/minut, godt kan blande sig ved
hurtig acceleration og gøre sig bemærket, når der
skiftes gear i form af små ryk.
Vægt og stabilitet
Affjedringen er yderst komfortabel, rigtig Citroën,
og især ved hurtig motorvejskørsel kommer
stabiliteten til sin ret - bilens 1900 kg giver
rolig kørsel, men gennem kurverne… Nå, ja, det går
jo udmærket, hvis man husker, at der ikke er tale om
en sportsvogn.
Da vi modtog bilen til test, var der populært sagt
ikke en gnist af strøm på det 13,2 kWh store
batteri. Det er jo ikke desto mindre præcis i den
situation, at man er glad for benzinmotoren, for
vupti, så er tanken på 43 liter fuld, og så kan man
køre det meste af 500 kilometer uden afbrydelse. Det
gennemsnitlige benzinforbrug havnede nemlig da på
omkring 11,5 km/l, og det er måske nok lidt i
underkanten. For to år siden afprøvede vi nemlig
forbruget med et halvfyldt batteri, og da var det
tæt ved de 15 km/l.
Batterierne bestemmer ladetempoet
Forskellen skal formentlig findes i forskellen på at
oplade et tomt batteri og et halvfyldt batteri. Det
tager ganske enkelt længere tid at lade et tomt
batteri, og derfor får man mindre elektrisk hjælp,
mens man kører. Så husk det: Kør ikke batteriet
tomt, for så koster det benzin. I øvrigt er den
indbyggede AC-lader på 7,2 kW, så ofte vil det kunne
være en fordel at bevare batteristanden på 10 eller
20 kilometers rest-rækkevidde.
Designet på C5 Aircross er blevet fornyet,
indvendigt såvel som udvendigt. Og i Superior
udgaven er udstyret ret omfattende. 19” alufælge er
1” mere end vores tidligere møde med bilen, og det
afslører, hvor god den mekaniske affjedring er.
Forskellen er nemlig minimal, sammenlignet med
udgaven med mindre lavprofil i dækkene. Eller også
har Citroën simpelthen forbedret den som en del af
faceliftet – den slags gøres jo løbende, uden at
fabrikkerne gør det store nummer ud af at fortælle
om det.
Varme hænder
Skærmen i midterkonsollen er på 10” og udmærker sig
bl.a. ved, at den kan betjenes med handsker på. Det
er ret godt, for ratvarme er ikke med på
udstyrslisten. Det er måske et punkt, hvorpå C5
Aircross er en smule bagefter og det skyldes
givetvis, at rattet i teknisk forstand ikke er
ændret så voldsomt. Ratvarme skal være en del af
basiskonstruktionen, og den fornyer man ikke bare.
Det samme gælder den meget almindelige
“hold-funktion”, som i mange biler er en option. Den
holder bilen i ro ved stop som fx ved rødt lys i en
lyskurv. Men på andre punkter er bilen helt på
forkant: Adaptiv fartpilot med stop funktion,
nøglefri betjening, bakkamera med 180 grader
rear-view, 2 zone klimaanlæg og p-sensorer for og
bag er alle en del af pakken.
Elektrisk bagklap
Og så er elektrisk bagklap også standard ligesom
automatisk fjernlys. Hvad førstnævnte angik opdagede
vi, at man formentlig skal holde sine ben lidt i ro,
når man fx står tæt ved bilen og pakker
bagagerummet, for vi oplevede to gange, at
bagklappen begyndte at lukke, uden at vi aktivt
eller bevidst i hvert fald havde sat den i gang.
Heldigvis har den en funktion som stopper den, når
noget er i vejen. Så ingen brug for en halvkvalt
vise af den grund. De urolige ben var forklaringen,
vi siden fik, men om det er den fulde årsag vides
ikke…
I sammenligning med flere ikke mindst tyske
konkurrenter på markedet sælges Citroën biler nu
også med 3 års garanti. Det er ikke uvæsentligt, for
i en verden med uroligheder, nedsat stabilitet og
for mange mennesker øget utryghed er netop et
forhold som længere garanti bestemt en vigtig
købsfaktor.
Godt med plads under
bagagerumsbunden til at holde orden med bl.a.
ladekablerne.
|