| En plug-in hybrid bruger som 
							hovedregel mere benzin, når den ikke bruger af den 
							opladede strøm på batteriet, end en tilsvarende bil 
							med konventionel drivline. Det er ikke tilfældet for 
							Volvo XC40, og det gør plug-in udgaven mere 
							interessant end tilfældet er hos flere af 
							kollegerne. Det er dog ikke det eneste man skal 
							forhold sig til.   Men lad os begynde med 
							benzinforbrug og forurening, for det er trods alt 
							den vigtigste grund til at vælge en plug-in. Hos 
							Volvo hedder en elektrificeret bil ”Recharge”, 
							uanset om den er en plug-in eller en regulær elbil. 
							Volvo XC40 Recharge er udrustet med et 10,7 kWh 
							batteri og en 82 hestes elmotor, der assisterer en 
							kompakt 3-cylindret 1,5 liters 129 hestes 
							turbobenzinmotor. Tilsammen yder de 211 
							hestekræfter, og drivlinen er sådan bygget op, at de 
							to motorers topeffekt overlapper hinanden, så 
							systemeffekten bliver netop de 211 hestekræfter. 
 
							 
							  
							 
 Ægte SUV Drivlinen i den prøvekørte 
							version trækker på forhjulene, men XC40 kan også fås 
							med firehjulstræk. Med også en frihøjde på 21,1 cm 
							kan den uden yderligere bemærkninger klart 
							kategoriseres som en SUV. PHEV (Plug-in Hybrid 
							Electric Vehicle) kan accelerere til 100 km/t på 8,5 
							sekunder og topfarten er som i alle Volvo’er, der 
							kan køre så hurtigt, fastsat til 180 km/t. Og så er 
							den i øvrigt prissat til 373.000 kroner, inklusive 
							det omfattende Inscription Expression udstyr.   Sammenlignes med en 
							konventionel 129-hestes XC40 med manuelt gear er 
							prisen for denne 384.330 kroner. Med 8-trins 
							automatgear er listeprisen 405.000 kroner, vel at 
							mærke for begges vedkommende med det lave såkaldte 
							Momentum udstyr. Og det officielle WLTP forbrugstal 
							for automatgears-udgaven er 13,2-13,7 km/l.   Ligeså langt på literen Hér kommer det interessante: 
							Med el-sparefunktionen aktiveret, som betyder at 
							Volvo Plug-in’en i princippet gemmer al strømmen fx 
							til senere brug, var det vores erfaring, at den 
							kørte tæt på 13,5 km/l – vel at mærke i den 
							virkelige verden. Over ca. 100 km svandt ca. 5 
							kilometer af den elektriske rækkevidde ved som 
							udgangspunkt et fuldt batteri. Men det rokker ikke 
							meget ved, at man i praksis kører ligeså langt på 
							literen, når der ikke bruges af den opladede energi, 
							som i en XC40 med konventionel motor. 
 
							 
 Sammenlignes endvidere med en 
							4-cylindret 197-hestes XC40, også med automatgear, 
							er brændstofforbruget heller ikke meget forskelligt. 
							Men det er prisen til gengæld: 450.000 kroner for 
							Momentum-versionen.   Afgiftsbegunstigelse Pris-forklaringen går i al 
							væsentlighed på, at Volvo til fulde har kunne 
							udnytte den afgiftsbegunstigelse, der er indbygget i 
							den nye afgiftslovgivning, regeringen vedtog i 
							februar i år. Så fra et købersynspunkt, hvis man går 
							efter en XC40, er Recharge versionen prismæssigt 
							klart at foretrække.   Unikt er det også, at 
							Recharge (ligesom den kraftige 197-hestes udgave) må 
							trække en anhænger på 1800 kg. Forklaringen er 
							formentlig, at de to motorers topeffekt peaker 
							samtidig, så plug-in hybriden reelt kan levere 211 
							hestekræfter og et magnum-drejningsmoment på 425 Nm, 
							som er 105 Nm større end i den konventionelle 
							197-hestes version.   Fordel med måde Og hvad er så ulempen... I 
							dagligdagen vil der næppe være mærkbare handikaps, 
							men under mere ekstreme belastninger er den 
							konventionelle udgave den store vinder. 
							Recharge-udgaven kan nemlig kun levere de mange 
							kræfter indtil der ikke er mere strøm tilbage på 
							batteriet. Når det er tomt, har man kun 129 
							hestekræfter at gøre godt med, og det er en helt 
							anden historie.   Hvad køreegenskaberne angår 
							så se videoen her på siden. Men kort opsummeret var 
							testkørslen lidt handikappet af, at foregå på 
							vinterdæk under forårsagtige temperaturer på 9 
							grader. Men bilen virkede nu ikke meget forskellig 
							fra de konventionelle versioner, hvilket givet vis 
							skyldes, at PHEV’en ikke er så meget tungere end de 
							konventionelle versioner som det opleves hos 
							majoriteten af konkurrenterne. 
 
							 
 XC40 Recharge vejer 1875 kg 
							mens 197-hestes udgaven vejer 1711 kg. Forskellen 
							skyldes utvivlsomt, at den kompakte 3-cylindrede 
							129-hestes benzinmotor er noget lettere end den 
							4-cylindrede 197-hestes 2-liters benzinmotor.   Kører glimrende i 
							dagligdagen Sidstnævnte har 8-trins 
							automatgearkasse mens plug-in’en har et 7-trins 
							dobbeltkoblingsgear. Plug-in gearet er dog smidig 
							nok og skiftet mellem gearene indbyrdes såvel som 
							samarbejdet mellem de to motorer er om ikke 
							umærkeligt så dog ikke forstyrrende. Vi gætter dog 
							på, at der vil være en vis udfordring i at køre på 
							glatte veje med uforudsigeligt underlag. Fordi 
							overførslen af kræfter til underlaget ikke er 
							forudsigeligt, da man som fører ikke i praksis kan 
							styre på hvilken måde de to motorer samarbejder. Men 
							det er ikke dokumenteret, og alene et gæt.   Den prøvekørte XC40 Recharge 
							var i øvrigt udrustet med forskelligt ekstraudstyr 
							(det er jo noget af det, man kan bruge besparelsen 
							ved køb af en PHEV på) – især vil vi anbefale 
							lyspakken til 8.500 kroner som indebærer and man har 
							Fuld LED forlygter. Det kan på det varmeste 
							anbefales. 
 
							   
							 |