Med fartpræstationer i
racer-klasse kunne Volkswagen Tiguan let opfattes
som sportsvogn i SUV-klæder. Men det er den på ingen
måde, for i plug-in hybridudgaven af VW’s
mellemstørrelse SUV tjener kræfterne andre formål,
bl.a. at kunne trække en anhænger på 2 tons.
Den har nemlig rigeligt med
kræfter. 245 hestekræfter assisteret af et
overbevisende drejningsmoment på 400 Nm, hvor
benzinmotoren bidrager med de 250 Nm i hele
intervallet fra 1550 til 3500 omdr./min. Det er
udtryk for en velproportioneret drivline, hvor
kræfterne i øvrigt ender på forhjulene efter først
at have været gennem en 6-trins DSG-gearkasse.
Kraftfuld elmotor
Foruden benzinmotoren, som er
en 1,4 liters TSI turbomotor der isoleret står for
150 hk, hjælper en kraftig elmotor med, når arbejdet
skal udføres. Den yder i sig selv 115 hk og er
dermed også glimrende i stand til at trække bilen
helt uden hjælp fra benzinmotoren – blot man ikke
kører alt for hurtigt. På elektricitet alene kan en
Tiguan eHybrid køre 50 kilometer (WLTP), hvilket
stort set passer i danske sommertemperaturer.
Når man så løber tør for
strøm er hele arbejdet i princippet overladt til
benzinmotoren. Men det passer ikke helt, for
systemet sikrer konstant for at der er strøm nok på
13 kWh litium-ion batteriet til at man har den store
effekt til rådighed. Selv når batteristanden er på
nul, er der strøm nok, for da er benzinmotoren for
længst trådt til og har vha. en generator forsynet
batteriet med strøm.
Pænt forbrugstal uden el
Så man har altså hele tiden
kræfter nok, også når batteriet iflg. instrumenterne
er tomt. Men benzinforbruget er naturligvis et
ganske andet end det officielle tal på 62,5 km/l. Vi
målte det til i nabolaget af 16,6 km/l i
testperioden og sørgede da for at fastholde
batteriniveauet på cirka 70 procent, hvor man få
mest muligt ud af regenereringen under deceleration.
Tallet er pænt og markant bedre end mange af
PHEV-SUV konkurrenterne.
En VW Tiguan er oven i købet
en ægte SUV (den findes med firehjulstræk og har en
frihøjde på 19 cm) og i eHybriden ses det bl.a.
gennem kardan-tunnelen, som af gode grunde ikke
indeholder en kardanaksel i de forhjulstrukne
versioner. Men den er der og tager lidt plads ved
bagsædet. Batteriet er anbragt under
bagagerumsbunden og derved reduceres
bagagekapaciteten fra 615 til 476 liter.
Stor anhængervægt og fin
affjedring
Til gengæld må man trække en
anhænger på 2 tons, så er der ikke plads i selve
bilen, må man jo ty til eksterne hjælpemidler. Det
må den ikke alene pga. de mange motorkræfter, men
også fordi affjedringen kan håndtere det. Bilen har
multilink bagaksel, som sikrer en god og stabil
kørsel – til trods for frihøjden. Og eTiguanen er
generelt også let at komme omkring hjørner med.
VW Tiguan eHybrid vejer godt
1800 kg og selvklart lægger vægten ikke op til
sportslig væver kørsel i traditionel forstand.
Affjedringen er da også afstemt dels efter vægten og
dels med henblik på at sikre en rimeligt komfortabel
kørsel. Derfor vil vi snarere karakterisere
eHybriden som en komfortabel cruiser, om end af de
mere sportslige af slagsen – trods alt.
Prisattraktiv
Den billigste VW Tiguan med
en tilsvarende benzinmotor, uden plug-in kræfterne
og med 7-trins DSG gear er prissat til 430.000
kroner (og kører i øvrigt 15,4 km/l). PHEV’en i
Life-udgaven er den billigste plug-in og er prissat
til 396.000 kroner – efter at statens afgiftsrabat
er trukket fra. Set i det prismæssige perspektiv er
det svært at argumentere for en traditionel Tiguan –
den er oven i købet også dyrere i ejerafgift.
Naturligvis giver man afkald
på bagageplads, naturligvis er kørslen lidt mere
djærv, og TSI-motorerne er ikke identiske, men på
grund af den gældende afgiftspolitik er PHEV’en det
mest attraktive valg blandt Tiguanerne for de
allerfleste bilkunder.
Life udstyret er det laveste
udstyrsniveau og inkluderer bl.a. LED forlys,
sædevarme, adaptiv fartpilot og p-sensorer for og
bag. Vil man have bakkamera, nøglefri betjening og
parkeringsassistent skal man rykke opad i
udstyrsversionerne – og i øvrigt holde et vågent øje
med, hvad konkurrenterne gør, for der er kamp om
kunderne i øjeblikket med udsigt til ændrede
afgiftsregler i 2022.
|