- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Tiguan 1,4 TSI eHybrid 6 DSG Life


Powerfuld halv-elektrisk cruiser


Af Søren Clauding – september 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med fartpræstationer i racer-klasse kunne Volkswagen Tiguan let opfattes som sportsvogn i SUV-klæder. Men det er den på ingen måde, for i plug-in hybridudgaven af VW’s mellemstørrelse SUV tjener kræfterne andre formål, bl.a. at kunne trække en anhænger på 2 tons.

 

Den har nemlig rigeligt med kræfter. 245 hestekræfter assisteret af et overbevisende drejningsmoment på 400 Nm, hvor benzinmotoren bidrager med de 250 Nm i hele intervallet fra 1550 til 3500 omdr./min. Det er udtryk for en velproportioneret drivline, hvor kræfterne i øvrigt ender på forhjulene efter først at have været gennem en 6-trins DSG-gearkasse.

 

Kraftfuld elmotor

Foruden benzinmotoren, som er en 1,4 liters TSI turbomotor der isoleret står for 150 hk, hjælper en kraftig elmotor med, når arbejdet skal udføres. Den yder i sig selv 115 hk og er dermed også glimrende i stand til at trække bilen helt uden hjælp fra benzinmotoren – blot man ikke kører alt for hurtigt. På elektricitet alene kan en Tiguan eHybrid køre 50 kilometer (WLTP), hvilket stort set passer i danske sommertemperaturer.



Når man så løber tør for strøm er hele arbejdet i princippet overladt til benzinmotoren. Men det passer ikke helt, for systemet sikrer konstant for at der er strøm nok på 13 kWh litium-ion batteriet til at man har den store effekt til rådighed. Selv når batteristanden er på nul, er der strøm nok, for da er benzinmotoren for længst trådt til og har vha. en generator forsynet batteriet med strøm.

 

Pænt forbrugstal uden el

Så man har altså hele tiden kræfter nok, også når batteriet iflg. instrumenterne er tomt. Men benzinforbruget er naturligvis et ganske andet end det officielle tal på 62,5 km/l. Vi målte det til i nabolaget af 16,6 km/l i testperioden og sørgede da for at fastholde batteriniveauet på cirka 70 procent, hvor man få mest muligt ud af regenereringen under deceleration. Tallet er pænt og markant bedre end mange af PHEV-SUV konkurrenterne.



En VW Tiguan er oven i købet en ægte SUV (den findes med firehjulstræk og har en frihøjde på 19 cm) og i eHybriden ses det bl.a. gennem kardan-tunnelen, som af gode grunde ikke indeholder en kardanaksel i de forhjulstrukne versioner. Men den er der og tager lidt plads ved bagsædet. Batteriet er anbragt under bagagerumsbunden og derved reduceres bagagekapaciteten fra 615 til 476 liter.


 

 


Stor anhængervægt og fin affjedring

Til gengæld må man trække en anhænger på 2 tons, så er der ikke plads i selve bilen, må man jo ty til eksterne hjælpemidler. Det må den ikke alene pga. de mange motorkræfter, men også fordi affjedringen kan håndtere det. Bilen har multilink bagaksel, som sikrer en god og stabil kørsel – til trods for frihøjden. Og eTiguanen er generelt også let at komme omkring hjørner med.

 

VW Tiguan eHybrid vejer godt 1800 kg og selvklart lægger vægten ikke op til sportslig væver kørsel i traditionel forstand. Affjedringen er da også afstemt dels efter vægten og dels med henblik på at sikre en rimeligt komfortabel kørsel. Derfor vil vi snarere karakterisere eHybriden som en komfortabel cruiser, om end af de mere sportslige af slagsen – trods alt.

 

Prisattraktiv

Den billigste VW Tiguan med en tilsvarende benzinmotor, uden plug-in kræfterne og med 7-trins DSG gear er prissat til 430.000 kroner (og kører i øvrigt 15,4 km/l). PHEV’en i Life-udgaven er den billigste plug-in og er prissat til 396.000 kroner – efter at statens afgiftsrabat er trukket fra. Set i det prismæssige perspektiv er det svært at argumentere for en traditionel Tiguan – den er oven i købet også dyrere i ejerafgift.

 

Naturligvis giver man afkald på bagageplads, naturligvis er kørslen lidt mere djærv, og TSI-motorerne er ikke identiske, men på grund af den gældende afgiftspolitik er PHEV’en det mest attraktive valg blandt Tiguanerne for de allerfleste bilkunder.

 

Life udstyret er det laveste udstyrsniveau og inkluderer bl.a. LED forlys, sædevarme, adaptiv fartpilot og p-sensorer for og bag. Vil man have bakkamera, nøglefri betjening og parkeringsassistent skal man rykke opad i udstyrsversionerne – og i øvrigt holde et vågent øje med, hvad konkurrenterne gør, for der er kamp om kunderne i øjeblikket med udsigt til ændrede afgiftsregler i 2022.


Andre VW prøvekørsler - find dem hér >>>
Videotest: VW Tiguan eHybrid Life
Plug-in hybrid udgaven af VW Tiguan er ret vellykket, fordi drivlinen er harmonisk og klæder bilens køreegenskaber, men det er godt at kunne køre meget elektrisk, hvis man satser på en plug-in. Fuld HD.




Model:

VW Tiguan 1,4 TSI eHybrid 6 DSG Life

Listepris:

Kr. 395.995

Motor og transmission:

4 cyl 1,4 l. Turbobenzinmotor, 150 hk. 250 Nm/1550-3500 omdr./min. Elmotor, 115 hk. System: 245 hk. 400 Nm 6 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP)/  Elektrisk rækkevidde (WLTP):

7,5 sek./ 205 km/t/ 62,5 km/l/ 37 g/km/ 50 km

Længde:

4,51 m.

Bagagerum:

476-1516 liter

Anhængervægt: 2000 kg

Værd at bemærke:

Vognbaneassistent. 17” fælge. LED forlys. Tagræling. Adaptiv fartpilot. Sædevarme,2-zone klimaanlæg. El-sidespejle. Regnsensor. P-sensor for og bag.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt