Der er en god grund til, at
Toyota har været lidt tilbageholdende med at lancere
fuldt elektriske biler på markedet. Begrundelsen er,
at markedet, herunder infrastrukturen ikke er klar
endnu. Man satser hellere på benzinøkonomiske
hybridbiler til attraktive priser, for derved kan
mange flere bidrage til at skåne miljøet end de
fortsat ret få, der i praksis vil kunne benytte en
elbil. Det er samme baggrund, på hvilken plug-in
hybrid-udgaven af Toyota RAV4 er blevet bygget.
Vi har prøvekørt RAV4 Plug-in
Hybrid allerede ifm. de første internationale
testkørsler i august 2020, så læs artiklerne fra
dengang også. Dengang vidste man hos Toyota, hvad
prisen på den velvoksne semi-elektriske SUV ville
blive, men det var egentlig sekundært, for man havde
allerede solgt hele 2020 produktionen til kunder,
der end ikke havde set den endnu, men som oven i
købet fik bilerne til en lavere pris end de var
blevet stillet i udsigt.
Ny afgiftslovgivning
favoriserer plug-in’er
I mellemtiden er der vedtaget
en ny afgifts-lovgivning. Den straffer de
selvladende hybridbiler, som Toyota har haft så stor
succes med i flere årtier. Det kan undre, men ikke
al politik er logisk og til at forstå. Omvendt har
Toyota og alle de andre udbydere af plug-in
hybridbiler haft glæde af den nye beregningsmetode,
for derved kan Toyota sælge en ret veludstyret RAV4
Plug-in til blot 480.000 kroner.
Den billigste RAV4 koster dog
kun 330.000 kroner, så hvad er det, der er så
attraktivt ved PHEV-versionen? Udstyret er en vigtig
ting, for H3 Style udstyret er højt og inkluderer
masser af moderne hjælpemidler, alt lige fra
nøglefri betjening og avanceret nødbremse til
headup-display og elektrisk bagklap. Men drivlinen
leverer også 306 hestekræfter, det er en pæn sjat,
samt det permanente firehjulstræk, hvor man oven i
købet benytter permanent magnet synkron elmotorer
både for og bag, hvilket giver en meget direkte
respons på speederbevægelserne. Det er ikke
usædvanligt at elbils kollegerne anvender
induktionsmotorer på den sekundære aksel.
Plug-in der kan bruges
Og så har Toyota kalibreret
drivlinen, så plug-in egenskaberne faktisk kan
bruges i praksis. Flere af kollegerne har drivliner,
hvor den elektriske rækkevidde i praksis er
forbavsende kort og bliver markant kortere i
vinterkulden. Det giver en for mange mennesker
uventet stor brændstofregning, også fordi
benzinforbruget, når elektriciteten er brugt op, er
noget større end fx i en tilsvarende benzinbil eller
selvopladende hybrid.
Vi satte os for, at prøve
RAV4 Plug-in Hybrid i køligt vejr – og det viste
sig, at rækkevidden stort set var uændret ift.
sommer-oplevelsen og meget tæt på det officielle tal
på 75 km. Ligeså overraskende var det, at
benzinforbruget, når man aktiverede den
køreindstilling, hvor strømmen i det store hele
bevares på batteriet, landede man i praksis på cirka
15,5 km/l. Det kan sammenholdes med vores erfaring
med den selvopladende RAV4 Hybrid, som vi har kørt
flere tusinde kilometer i for et par år siden.
Dengang landede vi i sommertemperaturer på cirka
16,5 km/l. Forskellen er altså ret minimal.
Forbrugstal der giver
mening
Dermed giver RAV4 PHEV noget
mere mening end mange af alternativerne.
Forbrugstallet er generelt meget bedre, hvilket også
er genspejlet i WLTP tallet på 100 km/l. Der skal
dog godt nok køres meget elektrisk, hvis man i
gennemsnit skal kunne køre 100 kilometer pr. liter
benzin. Men fordi rækkevidden er så lang, er det
meget lettere at køre mere på elektricitet end i
biler, der fx i praksis kun kører 20-30 kilometer på
en opladning.
Som vi allerede tidligere
havde iagttaget er RAV4 PHEV lidt mere stram i
affjedringen end fx den selvopladende hybrid. Det er
naturligt nok, for der skal kompenseres for
mervægten, som inkluderer 18,1 kWh batteriet på 285
kg. Men som on-board videoen her på siden indikerer,
er affjedringen fornuftigt afstemt til også at
håndtere meget ujævnt underlag, og dermed er den
også acceptabel, hvis man kører lidt offroad. Trods
frihøjden på 19 cm og en vadedybde på 50 cm er RAV4
Plug-in Hybrid dog ingen offroader.
God styring og godt
vejgreb
Generelt giver de 235 mm
brede 55 procent lavprofildæk, monteret på 19”
fælge, god styring og godt vejgreb gennem kurverne
og stabiliteten er god også ved dansk motorvejsfart.
Dobbelte wishbone hjulophæng er en vigtig faktor
bag. Bilen er velindrettet, man glæder sig over at
opvarmning sker med energibesparende varmepumpe,
forrudevarme er OK, når man har brug for hurtig
opvarmning, men i visse lysindfald er varmetrådene
tydelige, men egentlig ikke forstyrrende, med mindre
man vil forstyrres.
Og hvis man vil, kan man
hægte 1500 kg på anhængerkrogen – det må man i hvert
fald – og skulle bilen gå itu, er der 3 års garanti
som på alle Toyotas personbiler.
|