- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Suzuki Swace Stationcar 1,8 Hybrid Exclusive


Suzuki mellemklassebil med kendt hybrid teknik


Af Søren Clauding – september 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er et velkendt fænomen, at bilfabrikkerne samarbejder, tit endda på kryds og tværs. Det skyldes ofte, at den ene fabrik er bedre til den ene, mens den anden er bedre til det andet. Det giver god mening, for både kunder og producenter sparer penge, og fabrikkerne er gode til at bibringe modellerne deres egen identitet. Det gælder også den nye Suzuki Swace Hybrid.

 

Den nye C-segment stationcar fra Suzuki er nemlig udviklet af Toyota. I bund og grund er den en Toyota Corolla Stationcar, som dog alligevel har opnået sit eget udtryk, når der står Swace på bagklappen og andre steder på bilen. Om det også gælder den modsatte vej, skal vi lade være usagt, for Suzukis bidrag til den strategiske samarbejdsaftale, som de to fabrikker etablerede tilbage i 2018, er mest at finde på de asiatiske markeder, og dér må undertegnede med skam melde, at jeg ikke har min daglige gang.

 

Miljørigtig hybrid motor

Men at det er Toyota, der leverer varen i Europa, giver også god mening, for på vore breddegrader betyder det der med miljøskånende kørsel rigtig meget, og det er et tema, Toyota har haft direkte fokus på i det meste af 25 år. Toyota er ”verdensmestre” i hybridteknologi, og i et samfund, hvor infrastrukturen endnu ikke er i stand til at gøre fuld elektrisk drift til en reel mulighed for mange mennesker i deres praktiske hverdag, er selvopladende hybridbiler det mest tilgængelige miljø-alternativ.

 

Den motor, der ligger i Suzuki Swace, er da også den mest miljørigtige af Toyotas aktuelle hybrid-tilbud: En 122-hestes drivline, der består af en 4-cylindret 1,8 liters 98-hestes Atkinson Cycle benzinmotor på 98 hestekræfter samt en 72-hestes 163 Nm elmotor, hvis samspil styres gennem en e-CVT automatgearkasse. WLTP forbrugstallet er 22,2 km/l og man kan ved bykørsel køre op til 80 procent af tiden på elektricitet alene.



Forskellene er der

Swace Hybrid er en stationcar, dvs. en søsterbil til Corolla Touring Sports, som vi prøvekørte for to år siden. Forskellighederne er ikke mange, men visuelt er der en forbavsende stor forskel, selvom det er ligeså forbavsende få linjer, der reelt er ændret. Hatten af for Suzukis designere.



Udstyret er en måde, hvorpå de to bilmodeller adskilles fra hinanden, og derfor kan de ikke sammenlignes direkte. I skrivende stund kan man imidlertid købe den prøvekørte Swace med Exclusive udstyr, der i store træk svarer til Toyota Corolla med H3 udstyr, for 20.000 kroner mindre. Men det er vigtigt at nærlæse udstyrslisterne og lade ens personlige præferencer afgøre valget. Det er dog bemærkelsesværdigt, at Bi-LED lys er standard i en Swace, og at begge mærker har 3 års garanti.

 

Gode køreegenskaber

For undertegnedes vedkommende var mødet med Swace også en kærkommen anledning til at fornemme bilen med de 205/55-16 hjul, som er standard både hos Suzuki og Toyota, men hvor de i den prøvekørte Corollaen var erstattet af 17” hjul. Der er en mærkbar forskel, hvilket on-board videoen her på siden synliggør – det er ikke forgæves, at brostenene på Toldboden i København har fået lov at blive liggende.



Overordnet set er Suzuki Swace den eneste stationcar i Suzuki modelviften. Den er en glimrende måde at køre Suzuki på, hvis man har brug for pladsen og især de kørefærdigheder og det vejgreb, som ikke kan mønstres af de ellers så populære halvhøje SUV’er. Swace’n vejer 1478 kg, hvilket er væsentligt mindre end tilsvarende elbiler eller plug-in hybrider. Det er med til at give den gode køreegenskaber. En benzinøkonomi på 22,2 km/l er heller ikke at kimse af og det de aktuelle købspriser er den et regulært alternativ til såvel Toyotas tilbud som det, konkurrenterne kan mønstre.


Andre Suzuki prøvekørsler - find dem hér >>>

Videotest: Suzuki Swace 1,8 Hybrid Exclusive

Vi har prøvekørt den nye Suzuki Swace, som af gode grunde har umiskendelige ligheder med Toyota Corolla. I videoen får man et indtryk af hvordan den nye bil klarer det mymiljø, hvor den giver ekstra god mening. Fuld HD.





Model:

Suzuki Swace Stationcar 1,8 Hybrid Exclusive

Listepris:

304.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 ltr. benzinmotor. 98 hk, 142 Nm/3600 omdr./min. Elmotor, 72 hk. System effekt: 122 hk. E-CVT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

11,1 sek./ 180 km/t/ 22,2 km/l /103 g/km

Længde:

4,66 m.

Bagagerum:

596-1606 liter

Hjul: 205/55-16

Værd at bemærke:

7 airbags. Automatisk nødbremse med fodgænger og cyklist genkendelse. Fuld Bi-LED forlys, 16" alufælge. Nøglefri betjening, blind-vinkel advarsel, rear cross traffic alert, p-sensorer for og bag. Bakkamera. p-assistent. Trådløs mobilopladning. 2-zone klimaanlæg. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Foldbare el-betjente sidespejle. Regnsensor.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt