Det er meget betegnende, at
en af undertegnedes YouTube seere har beskrevet sit
forhold til Subaru. Efter at have købt den første
for 30 år siden og har haft flere af slagsen er der
nu bestilt en ny Outback. Selvfølgelig. Det
fortæller meget om, hvor god en bil en Subaru er og
det understreges af bilen selv. Den helt og
gennemgribende nye Subaru Outback, der netop er
lanceret i Danmark, sidder lige i øjet.
Outback navnet fortæller en
anden del af historien. Det er den dominerende del
af Australien, den øde del, som man kun når ud til
og igennem, hvis man kan stole hundrede procent på
sit køretøj og det i sagens natur er egnet til en
sådan rejse. Subaru selv er yderst beskeden. De
kalder blot deres nye Outback og forgængerne også,
for den sags skyld, for crossover. Undertegnedes går
all-in og betegner den som en ægte SUV. Men
indrømmet, Subaru har en endnu mere SUV’et SUV,
nemlig Forester.
Den er en SUV, basta!
Ikke desto mindre: En bil
med 21,3 cm frihøjde og permanent, oven i købet
symmetrisk firehjulstræk, er en SUV. Flere andre
kalder deres crossovere for SUV’er, uden at de
egentlig er det. Det kan lyde som en ligegyldig kamp
om betegnelser, men det genspejler også tilgangen
til produkterne. Subaru er beskeden, selvom de er
klædt på til at kunne være det modsatte, hvis de
ville.
Men det vil de ikke, for så
ville de måske være tvunget til at forlade deres
principper. Fx er den nye Subaru Outback ikke
elektrificeret. Den er udstyret med den seneste
udgave af Subarus 2,5 liters boxer benzinmotor, der
yder 169 hestekræfter respektive 252 Nm der leveres
til underlaget via en ”Lineartronic CVT” gearkasse,
der også kan skifte i trin, og så det permanente,
symmetriske firehjulstræk. Det er kræfter nok til at
kunne og måtte trække en 2 tons anhænger. Den nye
gearkasse har en friktion, der er reduceret med 22
procent ift. forgængeren. Det giver både et mere
umærkeligt skifteforløb og belaster benzinøkonomien
mindre.
Benzinøkonomien er bedre
end WLTP
Minus’et er umiddelbart
benzinøkonomien. WLTP siger 11,6 km/l, men WLTP
målemetoden tilgodeser næppe Subarus
transmissionsform, for i praksis kørte undertegnede
13,2 km/l over 500 km i testperioden, og der blev
ikke kørt udpræget økonomisk. Det er bedre end de
meget opreklamerede og samfundsunderstøttede plug-in
hybrider (med enkelte undtagelser) typisk kan opnå,
når de løber tør for strøm. Og de har hverken de
samme trækmuligheder, permanent firehjulstræk eller
de samme kørefærdigheder, for det er en anden af den
nye Outbacks meget stærke sider: Den kører meget,
meget godt.
Subaru har opnået et
optimalt samspil mellem tilgivende affjedring,
bilens køreklare vægt på 1664 kg og stabilitet, både
i sving og ved hurtig landevejs- og motorvejskørsel.
Det har man opnået gennem den traditionelt lavt
placerede flade boxer-motor, som holder
tyngdepunktet lavt, især over forakslen. Den er
kombineret med en endnu bedre virkende multilink
baghjulsophængning og det hele er sat sammen over en
helt ny platform, Subaru Global Platform, som er
dobbelt så vridningsstabil som forgængeren.
Motoroplevelsen omfatter den velkendte dybe
boxer-lyd, et lavt vibrationsniveau og stor
fleksibilitet. Drivlinen giver en lineær
acceleration og træder man speederen kraftigt ned,
sker der et gearskifte i trin. Ved moderat
acceleration er det CVT-egenskaberne, der kommer til
udtryk.
Verdens sikreste biler
Oven i det kommer, at Subaru
har en erklæret målsætning om at bygge verdens
sikreste biler. Det er et begreb, som har stor
bredde, for hvordan måler man sikkerhed? Vi kan
konstatere, at den er topscorer i alle
sikkerhedstests, men nok så vigtigt: Den har en
kombination af køreegenskaber og kørehjælpemidler,
som understøtter ambitionerne.
Den nye Outback har
glimrende kurveegenskaber på snart sagt ethvert
underlag, den er retningsstabil og
sidevindsfølsomhed er nærmest ikke eksisterende – på
trods af den store frihøjde. Den er desuden i
suveræn god balance. Man kan provokere dens
vejbeliggenhed i uhørt grad og den svigter ikke, så
længe fysikkens love ikke overskrides. Trods alt.
Firehjulstrækket sikrer de samme egenskaber, også
når det er vådt eller glat, hvor det er helt
åbentlyst, men selv på tør vejr underbygger det den
gode balance.
Masser af
kørehjælpemidler
Kørehjælpemidler har enhver
bil nu om dage, i hvert fald i Outback prisklassen
(den billigste koster 470.000 kroner og den
prøvekørte, som også er den dyreste, er prissat til
560.000 kroner). Subaru har det hele, så meget at
det næsten er for meget af det gode, men i en
kritisk situation vil man givet vis være glad for
det.
Fremadrettet er det et hold
stereokameraer, der håndterer vejbanepositionering,
adaptiv fartpilot osv. Man har fravalgt radar
systemer fordi de er mindre præcise. Til gengæld har
man placeret vinduesviskerne, så de rengør ruden
foran kameraerne. og kameraboksen inkluderer et
antidug ”anlæg”, så det er meget sjældent systemet
giver op. Desuden er Fuld LED lys standard.
Helt nye design
Subaru Outback er også
blevet re-designet. Subaru har aldrig vundet
design-priser og det gør de heller ikke med den nye
Outback, men den er i undertegnedes optik langt
pænere end forgængeren. Ikke mindst interiørdesignet
er iøjefaldende med en markant 11,6” skærm i
midterkonsollen.
Den har flere interessante
løsninger, fx et trin, så man kan betjene de altid
medbragte tagbøjler (som på få sekunder slås ud, når
de skal benyttes) og en elektrisk bagklap, som kan
aktiveres med en armbevægelse. Elvarme i forruden er
fravalgt, formentlig fordi selv mikroskopiske
varmetråde forstyrrer udsynet, men der er elvarme i
forrudens underkant, så viskerne kan tøs op.
Selve bagagerummet på fra
559 til 1750 liter har et helt plant gulv, også når
bagsæderne lægges ned. Benpladsen ved bagsæderne er
fremragende, men bilen er også 4,87 meter lang
(hvilket er 5 cm mere end forgængeren), så det burde
den vel ret beset også være.
Alenlang udstyrs-liste
Udstyrs-listen i Touring
versionen er alenlang, så lang at man i princippet
ikke kan tilkøbe noget som helst, måske lige bortset
fra et par ekstra gulvmåtter, et beskyttelsesskjold
i stål under motoren, en bilvarmer o.lign.
Et hurtigt udpluk inkluderer
18” alufælge, Harmon Kardon lydanlæg med 11
højtalere, navigation, 10-vejs elektrisk
indstilleligt førersæde og 8-vejs elektrisk
indstilleligt passagerforsæde, sædevarme både foran
og bagi, 2-zone klimaanlæg, der kan stemmestyres om
man vil, elektrisk glas/soltag og et multiview
kamerasystem, så man kan se hvad der er, hele vejen
rundt om bilen.
|