Det er jo ingen hemmelighed,
at SEAT er i familie med Volkswagen, Skoda og Audi,
og det forklarer måske, hvorfor præcis SEAT-udgaven,
Leon, baseret på den seneste udgave af den fælles
MQB platform overhalede søsterbilerne og som den
eneste af det firkløver blev nomineret til
hæderstitlen Årets Bil i Danmark 2021. Den er nemlig
så tæt på de andre tre og så meget billigere, at den
alene i kraft af prissætningen totalt set var mere
attraktiv.
Det var sådan det blev, men
ræsonnementet fordrer naturligvis, at pris betyder
noget. For er pris sekundært og design samt
brand-værdi af stor betydning, så handler det jo
mere om smag og behag – samt prestige. Det var
tydeligt, da vi lidt mere grundigt end
forberedelserne til prisuddelingen tillod, gik under
lakken på SEAT Leon.
Teknisk identiske
Få måneder forinden havde vi
nemlig prøvekørt Audi A3 med stort set samme teknik
som i den prøvekørte Leon. Audi’en var den
sportslige ”S-Line”, SEAT’en den sportslige ”FR”,
begge havde en 4-cylindret 2-liters dieselmotor i
maskinrummet, god for 150 hestekræfter og 360 Nm, og
begge var udrustet med VAG (Volkswagen AG) gruppens
7-trins DSG automatgear – og minsandten om ikke
hjulstørrelsen også var identisk.
Den største forskel var
vejret, og så var opsætningen af de to biler
formentlig lidt forskellig, udtrykt fx i
fartpræstationerne (A3 topfart: 224 km/t, Leon
topfart: 218 km/t). Og så prisen. OK, udstyret var
ikke helt identisk (fx er Fuld LED forlys
ekstraudstyr i Leon FR), men prisen er, helt
aktuelt: A3 Sportback S-Line: kr. 425.000. Leon FR
5d: kr. 322.990.
Stor forskel
Men indrømmet, ser man på de
to biler, og ser man bort fra teknikken, er den
visuelle forskel MEGET tydelig. Selvom begge biler
er stort set lige lange, så ligner en Audi A3 en
Audi. Den nye SEAT Leon ligner omvendt ikke en SEAT
– ikke en af de gamle, i hvert fald. Det udvendige
design er blevet meget skarpt, det udtrykker meget
mere pondus, det er ret sportsligt og ungdommeligt.
Som sådan nærmer Leon sig A3,
men linjerne trækker i en anden retning og derved
bliver de to bilmodeller designmæssigt meget
forskellige. Og så er der naturligvis søsterbilerne,
Skoda Octavia og VW Golf, men ingen af dem har vi
for alvor prøvekørt i versionerne med 150-hestes
diesel, DSG og sportsundervogn.
Ens og ikke ens
Dette sammenlignings-race har
ligeså meget at gøre med at fastslå, at meget af
det, der kan siges om den ene model også kan siges
om den anden. Præstationer, forbrug, trailervægt
osv. er stort set ens (i øvrigt på Leon’en trække
ikke mindre end 1800 kg). Indvendig er designet ret
forskelligt, men mange af de tekniske løsninger er
de samme, og selv gearvælgerne er identiske, hvad
funktionen angår – designet er det ikke helt. Og så
er SEAT forhandlerne ikke så pompøse som Audi
forhandlerne er det. Til gengæld er der mange flere
af dem…
I sagens natur kører bilerne
ens og i sagens natur gør de det ikke. Balancen
gennem svingene er ikke meget forskellig, men
følelsen, affjedringen, styringen – hér er SEAT Leon
helt sin egen. Testbilen var udrustet med 225/40-18
dæk (18" alufælge er ekstraudstyr), vinterdæk
heldigvis, passende til årstiden. De giver en god
respons på underlaget og netop fordi der er tale om
vinterdæk, er de mindre følsomme overfor vejrmæssige
ændringer – lidt fugt nedsætter naturligvis
vejgrebet, men Leon’ens basis egenskaber ændres
ikke.
Multilink gør en forskel
Fordi der er en kraftig 150
hestes diesel i maskinrummet, naturligvis forsynet
med en SCR katalysator (AdBlue) og derfor minimalt
forurenende, har Leon FR ligesom søstermodellerne
også multilink baghjulsophæng, og det gør en stor
forskel, især hvad angår kurvestabiliteten og især
på ujævn vej, hvor den styrer meget stabilt.
”FR” står for ”Formula
Racing” og det understøtter den lyst, man automatisk
får, til at køre hurtigere end man må. Det er ikke i
sig selv målet, at køre hurtigere end man må, men
bilen har potentiale til at køre hurtigt og er
egentlig også ret komfortabel, når man kører hurtigt
i den (og så får undertegnede helt automatisk lyst
til også at praktisere det).
Fancy baglys
Maskineriet og gearskiftet er
i god harmoni og så indebærer ”FR” også et temmelig
stort udstyr, blandt andet LED baglyset, der
strækker sig fra kant til kant og nærmest forener
baglygterne – det fører tankerne over på langt
dyrere biler.
Basisudstyr i den såkaldte
Reference model, der med 90 hestes benzinmotor kan
købes for blot 215.000 kroner, inkluderer
vognbaneassistent, automatisk nødbremse, der også
registrerer cyklister og fodgængere, fartpilot,
elektronisk differentialespær, klimaanlæg, ratvarme
og 8,25” touch-screen.
FR er også udstyr
FR-udstyret er selvsagt noget
mere omfattende, men inkluderer sjovt nok ikke
nøglefri betjening udover start-knappen. Men
klimaanlægget er her vokset til 3 zoner, hvilket
bagsædepassagererne givet vis er glade for,
Berøringsskærmen er vokset til 10,25”, og ”SEAT
driving-profil” fastholder forskellige føreres
individuelle ønske om opsætning af drivlinen.
Foruden den brede baglygte har tågeforlygterne her
også en drejefunktion, så de tænder i den retning
bilen måtte dreje, når forlygterne i øvrigt er
tændt. Og fartpiloten er blevet adaptiv.
Et enkelt minus, eller i hvert fald et punkt, man
som køber bør være opmærksom på, er sædekomforten.
Forsæderne er traditionen tro forholdsvis bløde. Der
er kun én løsning: Prøv dem, inden slutsedlen eller
leasingkontrakten underskrives – men det gælder jo i
virkeligheden ethvert bilkøb. Det er vigtigt, at man
som køber trives bag rattet af sin bil. Tag en
virtuel køretur i on-board videoen og få det første
køreindtryk.
|