På tærsklen til et nyt år med
skattemæssigt favoriserede plug-in hybridbiler, som
dog for manges vedkommende forventes at blive lidt
dyrere end i indeværende år, er spørgsmålet: Skal,
skal ikke købe plug-in hybrid? Vi har set på to af
Renaults Captur modeller med og uden plug-in, men
med samme udstyr og næsten samme pris.
Uden at 2022 prisen endnu er
offentliggjort på Captur E-Tech 160 Intens, som er
den ene af de to versioner, er udsigten til at den
nuværende pris på 262.490 kroner lander omkring de
270.000 kroner ret realistisk. Og den anden af de
to, Captur TCe 140, kostede for kort tid siden
270.990 kroner, men er nu steget til 277.990. I den
store sammenhæng er prisforskellen så lille, at det
bør være andre faktorer, der afgør valget.
Ens og alligevel ikke
Visuelt er den udvendige
forskel stort set ikke eksisterende. Indvendigt er
det småting, men alligevel ikke, for der er markant
mere plads i ”ICE-udgaven”, TCe 140, end i plug-in
hybriden (E-Tech). Men mere systematisk ser det
sådan ud:
Renault Captur TCe har
en 1,3 liters 140-hestes turbo benzinmotor, som også
leverer et maksimalt drejningsmoment på 260 Nm/3500
omdr./min. Den har et 7-trins EDC automatgear. Den
drivline rækker til, at 100 km/t kan nås på 9,2
sekunder og topfarten er 196 km/t.
Renault Captur E-Tech 160
har en 1,6 liters benzinmotor uden turbolader, der
også leverer 140 hestekræfter, men drejningsmomentet
er på toppen kun 144 Nm ved stort set samme
omdrejningstal som TCe-motoren. Til gengæld har
bilen en 66-hestes elmotor, der også leverer et
drejningsmoment på 200+50 Nm. Den har nemlig også en
såkaldt multi-mode automatgearkasse. Den samlede
effekt (systemeffekt) er 160 hestekræfter.
Man kan ikke rigtigt lægge
drejningsmomenterne sammen til et fast tal, der
giver mening, for elmotorsystemet arbejder konstant
op og ned i omdrejninger (hvad benzinmotoren i
øvrigt også gør) med det formål, at sikre den bedst
mulige energiudnyttelse.
Drivlinerne er med andre ord
ret forskellige, og trods den højere effekt bruger
plug-in udgaven 10,1 sekunder på at nå 100 km/t og
topfarten er 186 km/t. Den er med andre ord
langsommere. Hvorfor? Mest af alt fordi plug-in
hybridudgaven er 300 kg tungere og det koster energi
at flytte vægt. Alene batteriet vejer 105 kg.
Plug-in kræver MEGET
elkørsel
Argumentet for plug-in hybrid
versionen er bl.a. et lavere benzinforbrug og dermed
lavere forurening især af nærmiljøet. Det officielle
forbrugstal er 71,4-76,9 km/l iht. den såkaldte WLTP
målemetode. Men den metode kræver rigtig meget
kørsel på elektricitet alene, hvor bilen altså alene
drives af elmotoren på de 66 hestekræfter. Det går
ikke særlig hurtigt for nu at sige det mildt.
Og når der ikke er mere strøm
på det 400 Volt store 9,8 kWh batteri, som giver en
officiel elektrisk rækkevidde på 50 kilometer, kører
man i praksis (vores erfaring) cirka 14,3 km/l.
Til sammenligning kører TCe
udgaven 16,9 km/l – et tal der stort set holder i
praksis.
Med andre ord: hvis man ikke
kører rigtig meget på elektricitet og har en god
elpris, er fordelen ved plug-in hybridudgaven ganske
beskeden, økonomisk såvel som miljømæssigt. Dertil
kommer de ressourcemæssige konsekvenser ved brugen
af råmaterialer i litium-ion batterierne.
TCe kan mere
TCe udgaven har fordele, som
plug-in’en ikke kan mønstre: Den må trække en
anhænger på 1500 kg. E-Tech’en må kun trække 750 kg.
TCe’en kan rumme fra 536-1275 liter i bagagerummet.
E-Tech’en kan klare 309-1259 liter, fordi den også
skal bruge plads på batteriet.
Renault Captur E-Tech.
Renault Captur TCe.
Renault Captur E-Tech.
Renault Captur TCe.
Ejerafgiften er en anden
forskel, men den er ganske beskeden: Plug-in’en
koster 330 kr./halvår, TCe’en koster 580 kr./halvår.
De kører forskelligt
Og de to biler ligger også
forskelligt på vejen: De har begge en frihøjde på
17,3 cm, men fordi plug-in’en er 300 kg tungere, er
affjedringen gjort strammere og det mærkes ved en
noget mere kontant berøring med underlaget.
Det skal retfærdigvis
tilføjes, at TCe’en var udrustet med 17” alufælge,
mens E-Tech’en havde 18” hjul. Men dæksiderne i de
to var tilnærmelsesvis lige høje, så forskellen var
næsten ikke mærkbar.
Gennem kurverne er TCe’en
ikke alene hurtigere og kraftoverførslen mere
direkte, den er også den mest agile af de to.
Omvendt er E-Tech’en mere rolig ved hurtig
motorvejsfart, hvilket direkte kan tilskrives den
større vægt og strammere affjedring. Men på
motorvejen er energiforbruget stort og det er mest
når det går ned ad bakke, at elmotoren holder gang i
fremdriften uden hjælp fra benzinmotoren.
Det bevidste køremønster
Man skal også være opmærksom
på, at selvom E-save funktionen aktiveres, forbruger
drivlinen på E-Tech strøm ned til et batteriniveau
på ca. 40 procent svarende til 20 kilometers
elektrisk kørsel.
Det handler altså rigtig
meget om som bilkøber at være helt klar på, hvordan
ens kørselsmønster er, når man skal vælge mellem de
to.
Ens udstyr - næsten
Uanset hvilken Intens version
man vælger, får man biler, der ser rigtig godt ud,
som er righoldigt udstyret, dog med små variationer.
Ingen af de to har adaptiv fartpilot som standard,
men den automatiske nødbremse kan også se fodgængere
og cyklister. E-Tech’en har en stor 10,2” skærm bag
rattet modsat TCe’en 7” skærm. Det er den mest
iøjefaldende forskel.
På plussiden tæller nøglefri betjening, med
automatisk låsning, når man fjerner sig fra bilen,
auto-hold på automatgearet, så bilen ikke kører ved
fx rødt lys, når man flytter foden fra bremsen.
Bakkamera, klimaanlæg, tagbøjler, ratvarme samt
dellæder er også standard. |