- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 508 SW

HYbrid Allure Pack 8EAT


Sporty luksusbil til elektrificeret lavpris


Af Søren Clauding – marts 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot’s store og ret luksuøse 508 model er en af de biler, der har nydt godt af de nye afgiftsregler, der blev vedtaget i begyndelsen af februar. Som plug-in hybrid kan den anskaffes, oven i købet med det flotte Allure Pack udstyr, til 345.000 kroner. Men som altid, når det gælder plug-in hybrider: Man skal være skarp på anvendelsen. Kan man ikke for alvor udnytte opladningsmulighederne, bliver besparelsen hen ad vejen barberet ned. Men 345.000 kroner er nu en god pris, så det tager lidt tid.

 

Hvis økonomien spiller en rolle, skal man i gang med regnemaskinen. Når vi under prøvekørslen gemte strømmen, så der i princippet var 20 km elektrisk rækkevidde tilbage og bilen derfor i princippet fungerer som en selvopladende hybrid, var benzinforbruget ca. 20 procent større end i en tilsvarende 508 med 180 hestes benzinmotor (samme benzinmotor som i 508 HYbrid). I gennemsnit kørte 508 HYbrid 12,5-13 km/l under blandede kørselsforhold. Forklaringen er simpel: En plug-in hybrid er 250-300 kg tungere end de tilsvarende benzin og dieselbiler, og det koster energi, at skulle transportere en større vægt.

 

Diesel til de lange ture

Hvis man skal køre mange lange ture er en dieselbil måske det bedste valg. Den kører 21,3 km/l. Der skal med andre ord køres mange elektriske kilometer før det regnestykke udlignes. CO2 udledningen følger direkte brændstofforbruget, uanset det er benzin eller diesel. Stort forbrug giver stor CO2 udledning, lille forbrug giver lav CO2 udledning og udstødningen af de i nærmiljøet skadelige kvælstofilter klares i en moderne dieselbil vha. en SCR-katalysator og tilsætning af AdBlue.

 

Tilbage til HYbriden, som foruden den favorable beskatning i købsøjeblikket, der sikrer den attraktive købspris, også favoriseres gennem den ”grønne” ejerafgift. Officielt kører man 66,7 km/l, og uanset om man gør det i virkeligheden eller ej, er man automatiske i laveste afgiftskategori. Her bliver dieselbilerne voldsomt beskattet, også selvom deres forurening totalt set er lavere end plug-in hybrid bilen. Men sådan er der så meget…det er blot vigtigt som bilkøber at vide det.



Kulde reducerer EV-rækkevidden

Dertil kommer så erfaringen fra det virkelige liv. Officielt kan en 508 SW HYbrid (som er en plug-in hybrid, selvom den alene bærer Hybrid navnet, omend med et stort Y) køre 56 kilometer på et fuldt opladet batteri. Bilens computer havde beregnet den officielle rækkevidde på elektrisk kørsel alene til 18 km, da vi modtog bilen til test. Efter et par kilometer var beregningen faldet til 14 km – og vi kørte i hybrid mode med en fastlåst elektrisk rest-rækkevidde på 20 km. På intet tidspunkt i testperioden var den reelle beregnede elektriske rækkevidde i nærheden af de 20 km.

 

Hvorfor? En formentlig ret simpel forklaring: Temperaturerne var typisk 5 minusgrader i testperioden. Når det er koldt, reduceres litium-ion batteriernes ydeevne og så får man ganske enkelt færre kilometer ud af en opladning. Det er ikke en unik udfordring for PSA-gruppens biler, men gælder alle elektriske biler. Problemet er dog mere udpræget hos nogle end hos andre.

 

Godt kørende

Når alt det så er sagt og beregnet – og det er jo meget individuel for den enkelte bilejer – er man i princippet ligeså godt kørende i en 508 plug-in som i en hvilken som helst anden 508. Undertegnede har kørt 508 ved en række lejligheder tidligere og er lige begejstret hver gang, jeg er på plads bag det lille sportslige rat i bilens e-cockpit. Når jeg altså er kommet på plads.



Det hænger givet vis sammen med manglende atletiske smidighed, men der er ikke meget plads at stige ind på, hverken foran eller bagi. Det er dog ikke anderledes end i andre sportslige biler, og 508 er bestemt det, man kan kalde en sportslimousine. I SW-udgaven endda en temmelig rummelig en af slagsen med 530 bagagerumsliter, der kan øges til 1780 liter, når bagsæderne lægges ned. I øvrigt er dørene jo rammeløse, så også designmæssigt, fremstår 508 altid både sportslig og elegant.

 

Mervægten påvirker køreegenskaberne

Mervægten i 508 plug-in mærkes. Det kan ikke undgås, men pga. den lave højde på 1,42 meter håndteres svingene udmærket. Batteriet er lagt bagude og har formentlig rykket tyngdepunktet lidt bagud også. Det giver forholdsmæssigt mindre tryk på forhjulene og gør bilen bedre omkring hjørnerne. Med en længde på 4,78 meter er den jo også forholdsvis lang. 235 mm brede 45 procent lavprofildæk på 18” alufælge er med til at sikre et solidt greb i asfalten.



Den større vægt er håndteret gennem en strammere affjedring, som også har til opgave at sikre kørslen med de gode fartpræstationer. 0-100 km/t på 8,2 sekunder og ikke mindre end 250 km/t på toppen. De opnås i kraft af førnævnte 180 hestes 4-cylindret 1,6 liters benzinmotor, der også leverer op til 300 Nm. Plus en 110-hestes elmotor, som øger systemeffekten til 225 hk og et system-moment på 360 Nm. Det hele styres pænt af et 8-trins EAT-automatgear.



Udstyret er som nævnt indledningsvis ret omfattende og inkluderer bl.a. adaptiv fartpilot, 3D navigation, AGR sportssæder, trådløs opladning af mobiltelefoner, der kan, ”Fuld LED” lys, bakkamera, det såkaldte night-vision, som giver udsyn fremad via skærmen i i-cockpittet, og elektrisk bagklap. Men her ved vintertide savnes opvarmet rat.


Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>

Videotest: Peugeot 508 SW HYbrid

Peugeot 508 er elegant og velkørende og med afgíftsrabatter meget attraktiv. Men hvordan kører den, hvordan håndteres den større vægt. Det giver videoen et signal om. Fuld HD.





Model:

Peugeot 508 SW HYbrid Allure Pack 8EAT

Listepris:

Kr. 344.990

Motor og transmission:

4 cyl 1,6 l. Turbobenzinmotor 180 hk. El-motor, 110 hk. System: 225 hk. 300 Nm/3000 omdr./min. 8 A/T. 11,6 kWh litiumion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde (WLTP):

8,2 sek./ 250 km/t/ 66,7 km/l/ 31 g/km. 56 km.

Længde:

4,78 m.

Bagagerum:

530-1780 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse. 18” letmetal fælge. 235/45-18 dæk. Fuld LED forlygter. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Sædevarme, Multijusterbart læderrat.  Bakkamera. Navigation. 12,3" skærm. Nightvision. El-bagklap.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt