Peugeot’s store og ret
luksuøse 508 model er en af de biler, der har nydt
godt af de nye afgiftsregler, der blev vedtaget i
begyndelsen af februar. Som plug-in hybrid kan den
anskaffes, oven i købet med det flotte Allure Pack
udstyr, til 345.000 kroner. Men som altid, når det
gælder plug-in hybrider: Man skal være skarp på
anvendelsen. Kan man ikke for alvor udnytte
opladningsmulighederne, bliver besparelsen hen ad
vejen barberet ned. Men 345.000 kroner er nu en god
pris, så det tager lidt tid.
Hvis økonomien spiller en
rolle, skal man i gang med regnemaskinen. Når vi
under prøvekørslen gemte strømmen, så der i
princippet var 20 km elektrisk rækkevidde tilbage og
bilen derfor i princippet fungerer som en
selvopladende hybrid, var benzinforbruget ca. 20
procent større end i en tilsvarende 508 med 180
hestes benzinmotor (samme benzinmotor som i 508
HYbrid). I gennemsnit kørte 508 HYbrid 12,5-13 km/l
under blandede kørselsforhold. Forklaringen er
simpel: En plug-in hybrid er 250-300 kg tungere end
de tilsvarende benzin og dieselbiler, og det koster
energi, at skulle transportere en større vægt.
Diesel til de lange ture
Hvis man skal køre mange
lange ture er en dieselbil måske det bedste valg.
Den kører 21,3 km/l. Der skal med andre ord køres
mange elektriske kilometer før det regnestykke
udlignes. CO2 udledningen følger direkte
brændstofforbruget, uanset det er benzin eller
diesel. Stort forbrug giver stor CO2 udledning,
lille forbrug giver lav CO2 udledning og
udstødningen af de i nærmiljøet skadelige
kvælstofilter klares i en moderne dieselbil vha. en
SCR-katalysator og tilsætning af AdBlue.
Tilbage til HYbriden, som
foruden den favorable beskatning i købsøjeblikket,
der sikrer den attraktive købspris, også favoriseres
gennem den ”grønne” ejerafgift. Officielt kører man
66,7 km/l, og uanset om man gør det i virkeligheden
eller ej, er man automatiske i laveste
afgiftskategori. Her bliver dieselbilerne voldsomt
beskattet, også selvom deres forurening totalt set
er lavere end plug-in hybrid bilen. Men sådan er der
så meget…det er blot vigtigt som bilkøber at vide
det.
Kulde reducerer
EV-rækkevidden
Dertil kommer så erfaringen
fra det virkelige liv. Officielt kan en 508 SW
HYbrid (som er en plug-in hybrid, selvom den alene
bærer Hybrid navnet, omend med et stort Y) køre 56
kilometer på et fuldt opladet batteri. Bilens
computer havde beregnet den officielle rækkevidde på
elektrisk kørsel alene til 18 km, da vi modtog bilen
til test. Efter et par kilometer var beregningen
faldet til 14 km – og vi kørte i hybrid mode med en
fastlåst elektrisk rest-rækkevidde på 20 km. På
intet tidspunkt i testperioden var den reelle
beregnede elektriske rækkevidde i nærheden af de 20
km.
Hvorfor? En formentlig ret
simpel forklaring: Temperaturerne var typisk 5
minusgrader i testperioden. Når det er koldt,
reduceres litium-ion batteriernes ydeevne og så får
man ganske enkelt færre kilometer ud af en
opladning. Det er ikke en unik udfordring for
PSA-gruppens biler, men gælder alle elektriske
biler. Problemet er dog mere udpræget hos nogle end
hos andre.
Godt kørende
Når alt det så er sagt og
beregnet – og det er jo meget individuel for den
enkelte bilejer – er man i princippet ligeså godt
kørende i en 508 plug-in som i en hvilken som helst
anden 508. Undertegnede har kørt 508 ved en række
lejligheder tidligere og er lige begejstret hver
gang, jeg er på plads bag det lille sportslige rat i
bilens e-cockpit. Når jeg altså er kommet på plads.
Det hænger givet vis sammen
med manglende atletiske smidighed, men der er ikke
meget plads at stige ind på, hverken foran eller
bagi. Det er dog ikke anderledes end i andre
sportslige biler, og 508 er bestemt det, man kan
kalde en sportslimousine. I SW-udgaven endda en
temmelig rummelig en af slagsen med 530
bagagerumsliter, der kan øges til 1780 liter, når
bagsæderne lægges ned. I øvrigt er dørene jo
rammeløse, så også designmæssigt, fremstår 508 altid
både sportslig og elegant.
Mervægten påvirker
køreegenskaberne
Mervægten i 508 plug-in
mærkes. Det kan ikke undgås, men pga. den lave højde
på 1,42 meter håndteres svingene udmærket. Batteriet
er lagt bagude og har formentlig rykket
tyngdepunktet lidt bagud også. Det giver
forholdsmæssigt mindre tryk på forhjulene og gør
bilen bedre omkring hjørnerne. Med en længde på 4,78
meter er den jo også forholdsvis lang. 235 mm brede
45 procent lavprofildæk på 18” alufælge er med til
at sikre et solidt greb i asfalten.
Den større vægt er håndteret
gennem en strammere affjedring, som også har til
opgave at sikre kørslen med de gode
fartpræstationer. 0-100 km/t på 8,2 sekunder og ikke
mindre end 250 km/t på toppen. De opnås i kraft af
førnævnte 180 hestes 4-cylindret 1,6 liters
benzinmotor, der også leverer op til 300 Nm. Plus en
110-hestes elmotor, som øger systemeffekten til 225
hk og et system-moment på 360 Nm. Det hele styres
pænt af et 8-trins EAT-automatgear.
Udstyret er som nævnt
indledningsvis ret omfattende og inkluderer bl.a.
adaptiv fartpilot, 3D navigation, AGR sportssæder,
trådløs opladning af mobiltelefoner, der kan, ”Fuld
LED” lys, bakkamera, det såkaldte night-vision, som
giver udsyn fremad via skærmen i i-cockpittet, og
elektrisk bagklap. Men her ved vintertide
savnes opvarmet rat.
|