I nogen tid har dieselbilerne
været ”den slemme dreng i klassen”. Det udsprang af
dieselskandalen og så kan det jo diskuteres, hvad og
hvem der egentlig var den slemme dreng. Et faktum er
det, at dieselbiler er sat i bås som forurenende og
noget, man helst skal undgå. Sådan er virkeligheden,
men virkeligheden er også en anden.
De dumme dieselbiler er
nemlig ikke så dumme endda. De kører generelt
længere på literen end benzinbiler og de fleste
hybridbiler. De slipper mindre CO2 ud i atmosfæren
pr. kørt kilometer og udledningen af de for
nærmiljøerne skadelige kvælstofilter er reduceret
til ”benzin-niveau” ved brug af SCR katalysator og
AdBlue. Dermed er en typisk dieselbil mindre
forurenende end en typisk benzinbil.
Overgangstiden
Forsyningssikkerheden spiller
givetvis en større rolle end nogen vil være ved, når
der satses så meget på elektrificering af
mobiliteten. Henad vejen vil elektromobilitet alene
af den grund givet vis få større plads i det samlede
billede, men der er vi ikke endnu og hvad skal vi så
i mellemtiden? Holde op med at leve?
Det er for de fleste næppe en
god løsning, og så må man i Danmark bide i det sure
æble og betale den politisk fastsatte strafafgift.
En bil som den hér prøvekørte Peugeot 5008 BlueHDI
koster 2000 kroner pr. halvår i den såkaldte grønne
afgift. Det er næsten dobbelt så meget som en
tilsvarende benzinbil – der forurener mere.
Ens priser
Heldigvis har den danske
importør fået forhandlet sig frem til at kunne sælge
”den dumme dieselbil” til stort set samme pris som
den tilsvarende benzinudgave. Og den er på ingen
måde dum – eksempelvis kører dieselversionen 18,9
km/l modsat benzinbilen, der kører 14,9 km/l.
Forskellen i CO2 udledning er også åbenlys: 140 g
CO2/km versus 151 g/CO2. Og så er dieselolie fortsat
billigere end benzin. Og tallene holder i praksis.
Den må oven i købet trække en
større anhænger end benzin-udgaven, men ingen af de
to er nu sværvægtere, hvad det angår. 1200 kg på
trækkrogen i dieselbilen, hvis man vil have den med
8-trins automatgearkassen som den prøvekørte
version, 100 kg mere, hvis man selv vil skifte gear,
hvorved prisen falder fra 453.000 kroner til 435.000
kroner.
Klar til de mange
kilometer
Dieselbilen er selvklart en
fordel, hvis man kører mange kilometer og undgår alt
for mange koldstarter, og da er den det indlysende
valg, netop på grund af argumentationen ovenfor. Vi
prøvede den nye faceliftede 5008 med ny potent front
på en længere tur, og dér viste den sig fra sin
bedste side (on-board videoen her på siden giver et
godt indtryk deraf).
1,5-liters 130-hestes
dieselmotoren er med sit store drejningsmoment på
300 Nm kraftig nok til, at man kan køre 190 km/t som
topfart. Men testen, som omfattede kørsel også på
tyske autobahns, dokumenterede dog desuden, at 160
km/t er den mere stabile og bekvemme marchhastighed.
11,8 sekunder til 100 km/t er godkendt, for
5008’eren er ikke og kører i det hele taget heller
ikke som en racerbil.
Virkelighedens forbrugstal
er ikke dumme
Den nye 5008 er strammet op
på en række punkter, bl.a. er i-cockpit’et ikke blot
bevaret men også nydesignet med en 10” skærm (i
Allure Pack udgaven) og mulighed for at vælge
køreindstillinger, men ellers ligner den sig selv.
Den er 1,65 meter høj og har fortsat den store
frihøjde på 23,7 cm, som naturligvis udfordres i
kraftig sidevind og også influerer på
luftmodstanden. Ikke desto mindre kunne vi på det
danske motorvejsnet med varieret hastighed, men
generelt tæt på fartgrænserne køre 20 km/l – altså
bedre end WLTP måltallet. Over et par hundrede
kilometer på tyske autobahns med væsentlig højere
fart kørte vi 16,5 km/l – det er bestemt ikke dumt.
225/55-18 hjul.
Den prøvekørte bil var iklædt Allure udstyret, som
bl.a. omfatter 18” alufælge, 2-zone klimaanlæg,
el-ruder for og bag, multifunktions læderrat, 180
grader bakkamera og sædevarme. Desuden havde man
også iført den Allure Pack udstyret, som for 15.000
kroner oven i tilføjer nøglefri betjening, adaptiv
fartpilot, 180 grader bakkamera, elektrisk bagklap,
mørktonede ruder bag m.m. Det er absolut pengene
værd. Og så er det jo også en særlig egenskab, at
5008 herhjemme som standard sælges med 7
siddepladser, hvoraf de to bageste kan tages ud af
bilen.
|