Lige nu kan man købe en
225-hestes Peugeot 3008 med Allure Pack udstyr til
en kampagnepris på 340.000 kroner. Vil man have den
tilsvarende bil med 130 hestes dieselmotor og i
princippet samme udstyr, så koster den 420.000
kroner. Det er godt nok ikke en kampagnepris men
symptomatisk for den valgsituation, den danske
afgiftspolitik har bragt bilkøberne i.
Den kraftige af de to koster
oven i købet kun 410 kroner i halvårlig afgift mens
dieselbilen koster 2000 kroner. Årsagen er, at den
billige 3008 er en afgiftsfavoriseret plug-in
hybrid, mens dieselbilen er dømt ude af danske
politikere, og det projekt skal såmænd nok lykkes, i
hvert fald i Peugeot regi. Og måske alligevel
ikke...
Ikke helt så sort/hvidt
For plug-in hybridprisen er
som nævnt en kampagnepris og det er dieselprisen
ikke. Helt så sort/hvidt er det heller ikke i
praksis, for kører man mange kilometer i sin bil
hvert eneste år, kan den nu prøvekørte
diesel-version meget vel blive mere attraktiv end
det umiddelbart synes.
For det første er plugin
hybridbilen en benzinbil. Dvs. prisen pr. liter
brændstof er fortsat højere end for dieselolie. Og
man kører meget kortere på literen, når man ikke får
elektrisk hjælp. Vi har ikke kørt den aktuelle 3008
med FWD og plug-in hybrid teknik, men
søstermodellen, Citroën C4 plug-in, med samme effekt
og træk på forhjulene kørte tæt ved 15 km/l benzin,
når man ikke benyttede den medbragte elektricitet.
Det tal kan udmærket overføres til 3008-modellen og
er da noget ringere end de 19,2 km/l, som
dieselbilen kan præstere.
Bedre driftsøkonomi og
trækkraft
Med andre ord: Kører man
mange lange ture, hvor den medbragte strøm hurtigt
er brugt op er diesel driftsøkonomisk en fordel. Man
skal også huske på, at også elektricitet koster
penge og i koldt vejr er den elektriske rækkevidde
noget kortere end når sommeren er på sit højeste. Da
kommer kilometerprisen meget tæt på prisen for at
køre på benzin),.
Dieselbilen må trække en
anhænger på 1500 kg, plug-in udgaven må kun trække
1250 kg – til trods for, at den har næsten 100
hestekræfter mere. Hvordan hænger det nu sammen?
Forklaringen ligger i
bilernes vægt. Dieseludgaven er omkring 320 kg
lettere end plug-in hybriden, så den lægger altså ud
med en lavere ”startvægt”. Dertil kommer, at de to
drivliner hver især har et maksimalt drejningsmoment
på 300 Nm. Men det fungerer anderledes i
hybrid-drivlinen, og trods større maksimum-effekt
får man ikke så meget mere styrke, at hybridbilen
kan slæbe rundt på både en mervægt på 320 kg og så
oven i købet en også en 1500 kg anhænger.
Bedre køreegenskaber og
mere plads
Dieselbilens lavere vægt
giver sig også udtryk i mere adrætte
kurveegenskaber, noget som bestemt har betydning i
en bil med 22 cm frihøjde. 3008 BlueHDI er da også
ligeså agil og velkørende som hidtil.
Sidst men ikke mindst er
bagagekapaciteten markant bedre i dieseludgaven,
hvor man disponerer over 591-1670 liter
bagagerumsplads mod plug-in bilens noget mere
beskedne (bilens størrelse taget i betragtning)
395-1357 liter. Plus, at man ikke skal bruge plads
på lade-kabler.
Upshinet design
Når alt det er på plads, er
det nye og kraftigt opdaterede frontdesign fælles
for 3008 modellen, uanset version. Den nye årgang er
udstyret med rammeløs kølergrill, forlygterne har
fået nyt design og kørelysene er nu udformet som
det, man i Stellantis koncernen kalder et
sabel-design. Det samme design finder man også på
208 og 508 modellerne. Bagtil er baglygterne nu fuld
LED i et 3D design.
I-cockpittet i de nye 3008
inkluderer en ny 10” HD skærm og alle ICE-udgaver,
altså også inklusive diesel-versionen gør det muligt
at vælge mellem forskellige køreindstillinger –
normal, sport og eco.
Pænt udstyr
Allure Pack udstyrspakken,
som er inkluderet i førnævnte listepris, koster i
sig selv 15.000 kroner og er værd at tage med, for
den giver meget værdi for pengene. Standard Allure
udstyret omfatter sort tag, p-sensorer for og bag, 2
zone klimaanlæg og sædevarme.
Allure Pack bidrager
yderligere med hele striben af kørehjælpemidler
under fælles betegnelsen ”Driver Assist Pack” samt
180 grader kamera, tagræling i aluminium, nøglefri
adgang og betjening, elektrisk bagklap og 3D
navigation.
|