- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Peugeot 3008 1,5 BlueHDI Allure Pack EAT8


Taber på prisen – vinder på brugen


Af Søren Clauding – juli 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lige nu kan man købe en 225-hestes Peugeot 3008 med Allure Pack udstyr til en kampagnepris på 340.000 kroner. Vil man have den tilsvarende bil med 130 hestes dieselmotor og i princippet samme udstyr, så koster den 420.000 kroner. Det er godt nok ikke en kampagnepris men symptomatisk for den valgsituation, den danske afgiftspolitik har bragt bilkøberne i.

 

Den kraftige af de to koster oven i købet kun 410 kroner i halvårlig afgift mens dieselbilen koster 2000 kroner. Årsagen er, at den billige 3008 er en afgiftsfavoriseret plug-in hybrid, mens dieselbilen er dømt ude af danske politikere, og det projekt skal såmænd nok lykkes, i hvert fald i Peugeot regi. Og måske alligevel ikke...

 

Ikke helt så sort/hvidt

For plug-in hybridprisen er som nævnt en kampagnepris og det er dieselprisen ikke. Helt så sort/hvidt er det heller ikke i praksis, for kører man mange kilometer i sin bil hvert eneste år, kan den nu prøvekørte diesel-version meget vel blive mere attraktiv end det umiddelbart synes.

 

For det første er plugin hybridbilen en benzinbil. Dvs. prisen pr. liter brændstof er fortsat højere end for dieselolie. Og man kører meget kortere på literen, når man ikke får elektrisk hjælp. Vi har ikke kørt den aktuelle 3008 med FWD og plug-in hybrid teknik, men søstermodellen, Citroën C4 plug-in, med samme effekt og træk på forhjulene kørte tæt ved 15 km/l benzin, når man ikke benyttede den medbragte elektricitet. Det tal kan udmærket overføres til 3008-modellen og er da noget ringere end de 19,2 km/l, som dieselbilen kan præstere.



Bedre driftsøkonomi og trækkraft

Med andre ord: Kører man mange lange ture, hvor den medbragte strøm hurtigt er brugt op er diesel driftsøkonomisk en fordel. Man skal også huske på, at også elektricitet koster penge og i koldt vejr er den elektriske rækkevidde noget kortere end når sommeren er på sit højeste. Da kommer kilometerprisen meget tæt på prisen for at køre på benzin),.

 

Dieselbilen må trække en anhænger på 1500 kg, plug-in udgaven må kun trække 1250 kg – til trods for, at den har næsten 100 hestekræfter mere. Hvordan hænger det nu sammen?

 

Forklaringen ligger i bilernes vægt. Dieseludgaven er omkring 320 kg lettere end plug-in hybriden, så den lægger altså ud med en lavere ”startvægt”. Dertil kommer, at de to drivliner hver især har et maksimalt drejningsmoment på 300 Nm. Men det fungerer anderledes i hybrid-drivlinen, og trods større maksimum-effekt får man ikke så meget mere styrke, at hybridbilen kan slæbe rundt på både en mervægt på 320 kg og så oven i købet en også en 1500 kg anhænger.

 

Bedre køreegenskaber og mere plads

Dieselbilens lavere vægt giver sig også udtryk i mere adrætte kurveegenskaber, noget som bestemt har betydning i en bil med 22 cm frihøjde. 3008 BlueHDI er da også ligeså agil og velkørende som hidtil.



Sidst men ikke mindst er bagagekapaciteten markant bedre i dieseludgaven, hvor man disponerer over 591-1670 liter bagagerumsplads mod plug-in bilens noget mere beskedne (bilens størrelse taget i betragtning) 395-1357 liter. Plus, at man ikke skal bruge plads på lade-kabler.



Upshinet design

Når alt det er på plads, er det nye og kraftigt opdaterede frontdesign fælles for 3008 modellen, uanset version. Den nye årgang er udstyret med rammeløs kølergrill, forlygterne har fået nyt design og kørelysene er nu udformet som det, man i Stellantis koncernen kalder et sabel-design. Det samme design finder man også på 208 og 508 modellerne. Bagtil er baglygterne nu fuld LED i et 3D design.

 

I-cockpittet i de nye 3008 inkluderer en ny 10” HD skærm og alle ICE-udgaver, altså også inklusive diesel-versionen gør det muligt at vælge mellem forskellige køreindstillinger – normal, sport og eco.

 

Pænt udstyr

Allure Pack udstyrspakken, som er inkluderet i førnævnte listepris, koster i sig selv 15.000 kroner og er værd at tage med, for den giver meget værdi for pengene. Standard Allure udstyret omfatter sort tag, p-sensorer for og bag, 2 zone klimaanlæg og sædevarme.

 

Allure Pack bidrager yderligere med hele striben af kørehjælpemidler under fælles betegnelsen ”Driver Assist Pack” samt 180 grader kamera, tagræling i aluminium, nøglefri adgang og betjening, elektrisk bagklap og 3D navigation.


Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>

Videotest: Peugeot 3008 BlueHDI Allure Pack

En Peugeot 3008 med dieselmotor kører markant længere på literen og forurener meget mindre end en tilsvarende plug-in hybrid, hvis man kører den uden strøm på batteriet. Men dieselbilen bliver afgiftsmæssigt belastet. Vi ser på fordelene og ulemperne, som man bør overveje inden man vælger drivline. Fuld HD.





Model:

Peugeot 3008 1,5 BlueHDI Allure Pack EAT8

Listepris:

Kr. 420.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. turbo dieselmotor. 130 hk. 300 Nm/  8 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde:

11,5 sek./ 189 km/t/ 19,2 km/l / 135 g/km

Længde:

4,45 m

Bagagerum:

591-1670 Liter

Værd at bemærke:

18” alu fælge, 225/55-18 dæk. Sort tag. Nøglefri betjening. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. El-justerbare foldbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Regnsensor. Isofix. 10” touchscreen. P-sensorer for og bag. 180 grader kamera. Vejbaneassistent. Bakkamera. El-bagklap.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt