- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Nissan NV300 2,0 dCi DCT - Moderne varebil med (fir)kant og dobbeltkobling


Af Søren Clauding – februar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det nye ved Nissan NV300 er den nye 6-trons dobbeltkoblingsgearkasse. Men da vi ikke tidligere har haft fokus på den velvoksne Nissan varebil, der kan rumme 3 Euro-paller, tog vi en lidt større tur omkring den alsidige bil. Og det var hele umagen værd...

 

Dobbeltkoblingen er nyheden, så lad os begynde med den. Egentlig er der ikke så meget at fortælle, anden end der er tale om et solidt 6-trins DCT automatgear, der fuldt ud kan håndtere opgaven, at sende 145 dieselheste og 350 tilhørende Newtonmeter fra 2-liters motoren ud til de trækkende forhjul. Det fungerer glimrende.


 


Mere kant

Den nye transmission er også med til at gøre NV300 til en endnu mere komplet bil. I forvejen havde kassevognen, som i 2016 afløste den tidligere ”Primastar” varebil, fået noget mere kant. Også i ordets bogstavelige forstand. NV300 er helt firkantet nede bagtil. Oppe fortal er det en anden historie, men den kantede facon og de to fløjdøre på den prøvekørte L2H1 version, optimerer naturligvis rumudnyttelsen i varerummet.



Det er tilfældet, uanset der skal gennemføres en regulær og omfattende indretning af de 6 kubikmeter (den høje version rummer i øvrigt 8,6 kubikmeter) eller man mest benytter rummet til transport af vare der i en uendelighed skiftes ud og erstattes af andre. Det sidste er ikke uvæsentligt i en tid, hvor den globale pandemi i den grad har forøget on-line handlen. I varerummet er der 20 fastsurringskroge, så godset kan transporteres forsvarligt, samt mulighed for også at ophænge fx arbejdstøj.

 

Alsidige kørefærdigheder

En af de store udfordringer ved en varebil er at gøre den komfortabel, uanset last og under snart sagt alle kørselsforhold. Det havde vi i sagens natur ikke ulighed for at prøve, for så havde der nok ikke været kræfter nok til også at videreformidle oplevelsen via tastaturet. Men i forbindelse med forberedelserne til Årets Varebil 2020 prøvede vi NV300 med en vis last, og det bemærkelsesværdige er, at køremæssigt var forskellen meget beskeden. Det officielle tal for nyttelast er op til 1310 kg

 

Naturlig vis forlænger større vægt bremseafstanden, og gennem kurverne trækker vægten gerne bilen lidt ud af sporet. Men eksempelvis kraftig sidevind, som vi var så heldige at opleve i testperioden, rørte stort set ikke Nissan’en. Hvad støjen fra ikke mindst det tomme varerum angår, er den meget moderat. Det er et punkt, Nissan har haft særlig fokus på, og resultatet er glimrende.

 

Plads til 4,15 meter lange brædder

L2 versionen er 5,40 meter lang og varerummet er 2,94 meter langt. Men i bilens højre side er der en luge til den ellers aflukkede passagerkabine. Ekstra lange genstande, brædder, rør o.lign. kan række ind under passagersædet, hvorved man kan transportere op til 4,15 meter lange genstande, hvis passageren altså affinder sig med at rykke ind på passagerkabinens midtersæde (og hvis alt det ikke rækker, må man hægte en anhænger på 2000 kg bagpå).

 

Benyttes forlængelsesmuligheden ikke, kan pladsen under de to passagersæder benyttes, fordi sæderne individuelt kan slås op på dem begge. Det øger antallet af fralægningsrum i den modulopbyggede passagerkabine til ikke færre end 14 med en samlet opbevaringskapacitet på ikke mindre end 89 liter.

 

Mange brugbare finesser

Den nye Nissan NV300 har mange fine finesser. Fx bakkamera over bagdørene, som efterlader et klart billede på 7” centerskærmen i instrumentpanelet. Bilen kan også leveres med agter-kamera visning hvor der normalt er bakspejl i kabinen – hvis den altså havde været personbils/busudgaven med et vist udsyn bagud (og plads til 9 personer). Og i passagersædets solskærm er indbygget verdens største make-upspejl – der naturligvis først og fremmest har til opgave at øge førerens udsyn på bilens højre side.



I passagerkabinen finder man en smart-telefonholder, plads til en dockingstation, dokumentholder og også direkte til en laptop. Og Nissan’en har også som standard mulighed for opkobling via Bluetooth, samt navigation.


Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>
Videotest: Nissan NV300 2,0 dCi 145 hk DCT
Vi har prøvekørt Nissan NV300 DCT i kraftig sidevind ved temperaturer på under nul grader. Fuld HD.



Model: Nissan NV300 2,0 dCi DCT FWD L2 H1

Listepris:

Kr. 259.975 inkl. moms.

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Twinturbo dieselmotor, 145 hk. 350 Nm/ 1500 omdr./min. 6 trins DCT automatgear. SCR katalysator (AdBlue).

Brændstoføk

13,5 km/l

Længde:

5,40 m

Lastrum:

6000 Liter

Anhængervægt: 2000 kg
Værd at bemærke: ABS. EBD og EBA. ESP. Hydrauliske støddæmpere bag. Trailer stabilitetskontrol. Fartpilot. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Varme i førersæde. El-justerbare sidespejle m. varme. 5 års garanti.

Link til importøren


Dieselmotoren er lavt forurenende ved brug af SCR katalysator og AdBlue.









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt