Det nye ved Nissan NV300 er
den nye 6-trons dobbeltkoblingsgearkasse. Men da vi
ikke tidligere har haft fokus på den velvoksne
Nissan varebil, der kan rumme 3 Euro-paller, tog vi
en lidt større tur omkring den alsidige bil. Og det
var hele umagen værd...
Dobbeltkoblingen er nyheden,
så lad os begynde med den. Egentlig er der ikke så
meget at fortælle, anden end der er tale om et
solidt 6-trins DCT automatgear, der fuldt ud kan
håndtere opgaven, at sende 145 dieselheste og 350
tilhørende Newtonmeter fra 2-liters motoren ud til
de trækkende forhjul. Det fungerer glimrende.
Mere kant
Den nye transmission er også
med til at gøre NV300 til en endnu mere komplet bil.
I forvejen havde kassevognen, som i 2016 afløste den
tidligere ”Primastar” varebil, fået noget mere kant.
Også i ordets bogstavelige forstand. NV300 er helt
firkantet nede bagtil. Oppe fortal er det en anden
historie, men den kantede facon og de to fløjdøre på
den prøvekørte L2H1 version, optimerer naturligvis
rumudnyttelsen i varerummet.
Det er tilfældet, uanset der
skal gennemføres en regulær og omfattende indretning
af de 6 kubikmeter (den høje version rummer i øvrigt
8,6 kubikmeter) eller man mest benytter rummet til
transport af vare der i en uendelighed skiftes ud og
erstattes af andre. Det sidste er ikke uvæsentligt i
en tid, hvor den globale pandemi i den grad har
forøget on-line handlen. I varerummet er der 20
fastsurringskroge, så godset kan transporteres
forsvarligt, samt mulighed for også at ophænge fx
arbejdstøj.
Alsidige kørefærdigheder
En af de store udfordringer
ved en varebil er at gøre den komfortabel, uanset
last og under snart sagt alle kørselsforhold. Det
havde vi i sagens natur ikke ulighed for at prøve,
for så havde der nok ikke været kræfter nok til også
at videreformidle oplevelsen via tastaturet. Men i
forbindelse med forberedelserne til Årets Varebil
2020 prøvede vi NV300 med en vis last, og det
bemærkelsesværdige er, at køremæssigt var forskellen
meget beskeden. Det officielle tal for nyttelast er
op til 1310 kg
Naturlig vis forlænger større
vægt bremseafstanden, og gennem kurverne trækker
vægten gerne bilen lidt ud af sporet. Men
eksempelvis kraftig sidevind, som vi var så heldige
at opleve i testperioden, rørte stort set ikke
Nissan’en. Hvad støjen fra ikke mindst det tomme
varerum angår, er den meget moderat. Det er et
punkt, Nissan har haft særlig fokus på, og
resultatet er glimrende.
Plads til 4,15 meter lange
brædder
L2 versionen er 5,40 meter
lang og varerummet er 2,94 meter langt. Men i bilens
højre side er der en luge til den ellers aflukkede
passagerkabine. Ekstra lange genstande, brædder, rør
o.lign. kan række ind under passagersædet, hvorved
man kan transportere op til 4,15 meter lange
genstande, hvis passageren altså affinder sig med at
rykke ind på passagerkabinens midtersæde (og hvis
alt det ikke rækker, må man hægte en anhænger på
2000 kg bagpå).
Benyttes
forlængelsesmuligheden ikke, kan pladsen under de to
passagersæder benyttes, fordi sæderne individuelt
kan slås op på dem begge. Det øger antallet af
fralægningsrum i den modulopbyggede passagerkabine
til ikke færre end 14 med en samlet
opbevaringskapacitet på ikke mindre end 89 liter.
Mange brugbare finesser
Den nye Nissan NV300 har
mange fine finesser. Fx bakkamera over bagdørene,
som efterlader et klart billede på 7” centerskærmen
i instrumentpanelet. Bilen kan også leveres med
agter-kamera visning hvor der normalt er bakspejl i
kabinen – hvis den altså havde været
personbils/busudgaven med et vist udsyn bagud (og
plads til 9 personer). Og i passagersædets solskærm
er indbygget verdens største make-upspejl – der
naturligvis først og fremmest har til opgave at øge
førerens udsyn på bilens højre side.
I passagerkabinen finder man
en smart-telefonholder, plads til en dockingstation,
dokumentholder og også direkte til en laptop. Og
Nissan’en har også som standard mulighed for
opkobling via Bluetooth, samt navigation.
|