Normalt vil man ikke
karakterisere en bil som sikker, hvis affjedringen
er komfortabel. Men i Mercedes GLB-tilfældet er det
anderledes. Den prøvekørte GLB 250 4MATIC er yderst
komfortabel og alligevel agil og velstyrende, også
ved høj fart. Forklaringen på toppen af teknikken
er, at den er yderst velafstemt.
Det burde den så også være,
når den er en Mercedes. Den tyske fabrik har ikke
for ingenting opnået sit gode omdømme. De bygger som
hovedregel gode biler og der er ikke gået på
kompromis med GLB 250 4MATIV modellen. Den er skabt
på MFA2 platformen, som er så alsidig, at GLB er den
syvende model på den platform. Det er en del af
hemmeligheden og fordi man eksempelvis har udstyret
bilen med den avancerede multilink
baghjulsaffjedring, styrer den især godt ved en vis
fart.
Kører glimrende
Udfordringerne er ellers
mange, når man bygger en 1,66 meter høj bil med over
21 cm frihøjde. Det lægger op til
sidevindsfølsomhed, ustabil kurvekørsel og stort
benzinforbrug. Men det har Mercedes alt sammen
klaret glimrende. OK vi har ikke kørt ved Autobahn
fart med den, så sandt at sige aner vi ikke hvordan
den agerer ved de 236 km/t som er topfarten. Jo,
aner gør vi alligevel, for det, man nu kan udsætte
en bil for ved dansk motorvejsfart og hurtig
kurvekørsel sender et signal om, at den givetvis
godt kan køre rigtig meget hurtigere, uden at
teknikken spiller en et puds.
Kurvekørslen med de 235/50-19
hjul, som den var udrustet med, kan vi ikke sætte en
finger på. Selv ved hurtige retningsskift, der
simulerer kritiske trafiksituationer, forbliver
GLB’en stabil. Selv benzinøkonomien på 12,3 km/l er
OK, hvis man skynder sig at tilføje, at 2-liters
række-turbo’en i maskinrummet dels præsterer op til
224 hestekræfter, dels leverer 350 Nm fra 1800 og
helt op til 4000 motoromdrejninger pr. minut. Og at
bilen også har All Wheel Drive, ikke at forglemme.
Provokeret stabil
Det sidste er med til, at
skabe førnævnte stabilitet. Det gælder i princippet
for alle firehjulstrukne biler, men kræver da også,
at de trækker på alle fire hjul, når stabiliteten
udfordres. Det fungerer udmærket i GLB’en, hvilket
især er mærkbart, hvis man slipper gassen pludseligt
midt i en hurtig kurve. Da forbliver bilen stabil og
når man træder speederen ned igen, fortsætter den,
som om intet var hændt.
Det hænger direkte sammen
med, at tohjuls-drevne biler altid vil have en
indbyrdes strid mellem de to hjulpar. De trækkende
hjul vil skubbe eller trække en bil fremad, de hjul,
der blot ruller, vil pga. intern friktion bremse
bilen let. Den strid overføres til asfalten, men det
sker i princippet ikke i en AWD.
God overalt
Den tilgivende affjedring
havde vi direkte gavn af i det regnvejr, der prægede
dele af testkørslen, se fx on-board videoen her på
siden. Den fungerer på tør vej og måske endda
forholdsmæssigt endnu bedre på våd vej, fordi dér er
der mere brug for den. Hvis man desuden begiver sig
ud i lettere terræn, oplever man det ligeså meget,
fordi bilen da har lettere ved at få hjulene ned i
underlaget og det er nu engang nødvendigt, hvis de
mange kræfter ikke blot skal fordufte op i den blå
luft.
Det hele fungerer godt og det
er måske en grund til, at Mercedes endnu ikke har
lanceret en plug-in hybrid version. Om den kommer,
ved vi ikke, men hvis det sker, skal der gås på
kompromis med fx vægten. En GLB 250 4MATIV har en
basisvægt på 1670 kg. Som plug-in vil den lande på
over 2 tons, og da er der, om end med alle mulige
forbehold, næsten garanti for, at vejbeliggenheden
vil lide derunder.
Der skal meget til
Det er også tvivlsomt om man
med en plug-in må trække de 2 tons, man må med GLB
250 4MATIC. Der skal gås meget på kompromis for at
have fordel af en PHEV, både for køberne og for
Mercedes-Benz. Og på kort sigt skal der ualmindelig
meget til, før miljøfordelen har nogen reel
betydning i global sammenhæng. Handler det om
elbiler, har Mercedes jo dokumenteret, at det kan de
godt håndtere.
Prisen på en GLB er i Danmark
550.000 kroner. Det er ikke utænkeligt, at en
plug-in hybrid på grund af det danske afgiftssystem
vil være noget billigere, men Mercedes igangsætter
næppe en produktion deraf, for at tilgodese lille
Danmark. Gør de det, er det givet vis fordi de er
nødt til det, for at kunne leve op til EU’s
strafafgift på bilproducenter, der ikke holder det
gennemsnitlige CO2 niveau på deres biler
tilstrækkelig lavt.
Udstyr for mange penge
Den prøvekørte GLB har som
standard navigation på 10,25” berøringsskærmen,
bakkamera, aktiv vognbaneassistent og fartpilot, der
imidlertid ikke er adaptiv. Bagsædet kan justeres 14
cm i længderetningen, 18” letmetal fælge er også
standard ligesom sædevarme og Fuld LED.
Den prøvekørte bil var
udrustet med udstyr for små 180.000 kroner.
Førerassistentpakken til beskedne 3500 kan absolut
anbefales. Den går så vidt som til også at justere
farten på bilen, hvis man fx kommer for hurtigt
henimod en kurve. Blandt det øvrige udstyr er
elektrisk justerbare forsæder, elektrisk
panoramasoltag og 360 grader kamera, der også kan se
fremad når man fx holder stille for rødt lys. Skal
bilen klædes på med AMG-tøj, kan det ske for 25.000
kroner, som dog alt sammen er inkluderet i førnævnte
180.000.
|