- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Mercedes-Benz GLB

250 4MATIC


Supersikker, supersoft og velafstemt


Af Søren Clauding – april 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Normalt vil man ikke karakterisere en bil som sikker, hvis affjedringen er komfortabel. Men i Mercedes GLB-tilfældet er det anderledes. Den prøvekørte GLB 250 4MATIC er yderst komfortabel og alligevel agil og velstyrende, også ved høj fart. Forklaringen på toppen af teknikken er, at den er yderst velafstemt.

 

Det burde den så også være, når den er en Mercedes. Den tyske fabrik har ikke for ingenting opnået sit gode omdømme. De bygger som hovedregel gode biler og der er ikke gået på kompromis med GLB 250 4MATIV modellen. Den er skabt på MFA2 platformen, som er så alsidig, at GLB er den syvende model på den platform. Det er en del af hemmeligheden og fordi man eksempelvis har udstyret bilen med den avancerede multilink baghjulsaffjedring, styrer den især godt ved en vis fart.

 

Kører glimrende

Udfordringerne er ellers mange, når man bygger en 1,66 meter høj bil med over 21 cm frihøjde. Det lægger op til sidevindsfølsomhed, ustabil kurvekørsel og stort benzinforbrug. Men det har Mercedes alt sammen klaret glimrende. OK vi har ikke kørt ved Autobahn fart med den, så sandt at sige aner vi ikke hvordan den agerer ved de 236 km/t som er topfarten. Jo, aner gør vi alligevel, for det, man nu kan udsætte en bil for ved dansk motorvejsfart og hurtig kurvekørsel sender et signal om, at den givetvis godt kan køre rigtig meget hurtigere, uden at teknikken spiller en et puds.

 

Kurvekørslen med de 235/50-19 hjul, som den var udrustet med, kan vi ikke sætte en finger på. Selv ved hurtige retningsskift, der simulerer kritiske trafiksituationer, forbliver GLB’en stabil. Selv benzinøkonomien på 12,3 km/l er OK, hvis man skynder sig at tilføje, at 2-liters række-turbo’en i maskinrummet dels præsterer op til 224 hestekræfter, dels leverer 350 Nm fra 1800 og helt op til 4000 motoromdrejninger pr. minut. Og at bilen også har All Wheel Drive, ikke at forglemme.



Provokeret stabil

Det sidste er med til, at skabe førnævnte stabilitet. Det gælder i princippet for alle firehjulstrukne biler, men kræver da også, at de trækker på alle fire hjul, når stabiliteten udfordres. Det fungerer udmærket i GLB’en, hvilket især er mærkbart, hvis man slipper gassen pludseligt midt i en hurtig kurve. Da forbliver bilen stabil og når man træder speederen ned igen, fortsætter den, som om intet var hændt.

 

Det hænger direkte sammen med, at tohjuls-drevne biler altid vil have en indbyrdes strid mellem de to hjulpar. De trækkende hjul vil skubbe eller trække en bil fremad, de hjul, der blot ruller, vil pga. intern friktion bremse bilen let. Den strid overføres til asfalten, men det sker i princippet ikke i en AWD.

 

God overalt

Den tilgivende affjedring havde vi direkte gavn af i det regnvejr, der prægede dele af testkørslen, se fx on-board videoen her på siden. Den fungerer på tør vej og måske endda forholdsmæssigt endnu bedre på våd vej, fordi dér er der mere brug for den. Hvis man desuden begiver sig ud i lettere terræn, oplever man det ligeså meget, fordi bilen da har lettere ved at få hjulene ned i underlaget og det er nu engang nødvendigt, hvis de mange kræfter ikke blot skal fordufte op i den blå luft.



Det hele fungerer godt og det er måske en grund til, at Mercedes endnu ikke har lanceret en plug-in hybrid version. Om den kommer, ved vi ikke, men hvis det sker, skal der gås på kompromis med fx vægten. En GLB 250 4MATIV har en basisvægt på 1670 kg. Som plug-in vil den lande på over 2 tons, og da er der, om end med alle mulige forbehold, næsten garanti for, at vejbeliggenheden vil lide derunder.

 

Der skal meget til

Det er også tvivlsomt om man med en plug-in må trække de 2 tons, man må med GLB 250 4MATIC. Der skal gås meget på kompromis for at have fordel af en PHEV, både for køberne og for Mercedes-Benz. Og på kort sigt skal der ualmindelig meget til, før miljøfordelen har nogen reel betydning i global sammenhæng. Handler det om elbiler, har Mercedes jo dokumenteret, at det kan de godt håndtere.

 

Prisen på en GLB er i Danmark 550.000 kroner. Det er ikke utænkeligt, at en plug-in hybrid på grund af det danske afgiftssystem vil være noget billigere, men Mercedes igangsætter næppe en produktion deraf, for at tilgodese lille Danmark. Gør de det, er det givet vis fordi de er nødt til det, for at kunne leve op til EU’s strafafgift på bilproducenter, der ikke holder det gennemsnitlige CO2 niveau på deres biler tilstrækkelig lavt.

 

Udstyr for mange penge

Den prøvekørte GLB har som standard navigation på 10,25” berøringsskærmen, bakkamera, aktiv vognbaneassistent og fartpilot, der imidlertid ikke er adaptiv. Bagsædet kan justeres 14 cm i længderetningen, 18” letmetal fælge er også standard ligesom sædevarme og Fuld LED.

 

Den prøvekørte bil var udrustet med udstyr for små 180.000 kroner. Førerassistentpakken til beskedne 3500 kan absolut anbefales. Den går så vidt som til også at justere farten på bilen, hvis man fx kommer for hurtigt henimod en kurve. Blandt det øvrige udstyr er elektrisk justerbare forsæder, elektrisk panoramasoltag og 360 grader kamera, der også kan se fremad når man fx holder stille for rødt lys. Skal bilen klædes på med AMG-tøj, kan det ske for 25.000 kroner, som dog alt sammen er inkluderet i førnævnte 180.000.


Andre Mercedes prøvekørsler – find dem her >>>



Model:

Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC

Listepris:

Kr. 549.900

Motor og transmission:

2 ltr. turbo benzinmotor R4. 224 hk. 350 Nm/1800-4000. 8G DCT automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

6,9 sek./ 236 km/t/ 12,3 km/l / 183 g/km

Længde:

4,63 m

Frihøjde: 21,3 cm

Bagagerum:

570/1801 liter

Værd at bemærke:

 Aktiv nødbremse. Fuld LED. 18” letmetal fælge (standard). 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Bakkamera. 10,25 mediedisplay.





Benpladsen ved bagsæderne er fremragende og kardantunnelen forbavsende lav. Desuden kan sæderne skydes 14 cm frem og tilbage ligesom ryglænets hældning kan reguleres.






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt