Det er i år 101 år siden
Mazda påbegyndte deres bilproduktion. Den japanske
fabrik har store traditioner for velkørende og
veldesignede biler. Og den lille roadster, MX-5, har
på rekordtid fået status som en ægte kultbil. En
bil, hvor det alene handler om køreglæde af den ægte
slags.
Det sidstnævnte har måske
meget med generationer at gøre. For hvad er
køreglæde? I en tid, hvor der af mange gode grunde
er stærkt fokus på elektrificering, sker der en
naturlig drejning i retning af mere eller mindre
elektriske biler. Reelle elbiler er hurtige, i kraft
af elmotorernes unikke karakter med stort
drejningsmoment og unikke acceleration. Men på et
tidspunkt drejer vejen, og så har de deres
udfordringer, fordi de typisk også er ret tunge for
overhovedet at kunne tilbyde en brugbar rækkevidde.
Den halve vægt
Anderledes er det med MX-5.
Den vejer blot 1 ton, den har baghjulstræk som mange
nyere elbiler, men den har det, fordi fornøjelsen
ved let at styre en bil ind i en kurve og siden
blidt men bestemt blive skubbet fremad og ud af
kurven er indgroet hos ægte sportsvognsentusiaster.
Racerbiler skal være lette, det gælder også
køreglade sportsvogne og MX-5 er en bil for dem.
Men har en Mazda MX-5 en
fremtid, er den form for køreglæde eksisterende om
10 og 20 år? Eller er den erstattet af stilfærdig
såkaldt CO2 neutral elbils-kørsel, måske med nye
batterityper men ikke nødvendigvis et stærkt elnet
til at distribuere den elektriske kraft til
alverdens ladestandere?
Krystalkugler kan meget, og
alt-vidende politikere er gode til at læse
krystalkuglernes indhold. Men at fortolke det
rigtigt og handle derefter er en noget anderledes
udfordring.
Syntetisk CO2 neutralt
brændstof
Syntetisk brændstof er så
småt ved at indtage et lille hjørne i den runde
kugle. Brændstof, der produceres ved at optage CO2
fra luften, som planterne gør det ifm. deres
fotosyntese. Det er CO2 neutral energiforvandling,
hvor brændstoffet kan produceres ved hjælp af
vindkraft og solenergi.
Og vupti (som nu nok ligger
nogle år ud i fremtiden) giver Mazda MX-5 mening
også i fremtiden. Så pas godt på den traditionelle
køreglæde, smid den ikke bort, og find den så frem,
når tiden på ny er til det, hvis ikke politikere
uden indsigt har skabt lovgivning, der spænder ben
for menneskeliv.
Store perspektiver for den
lille bil
Dermed sættes Mazda’s 100 år
ekstra meget i perspektiv og det sker med ekstra
kraft i den vævre lille bil, som stadig er en
eye-catcher og herlig at lytte til, når man lukker
op for jubilæum-modellens 184 hestekræfter, hvis lyd
næsten uhindret trænger gennem den bordeaux-røde
100-års kaleche og omfavner fører og eventuel
medpassager i det lille og lidt trange cockpit i de
ligeså bordeaux-røde 100 års sportssæder.
En Mazda MX-5 tager man på
som et stykke tætsiddende modetøj, der er ikke plads
til mere bagage end i en kabinekuffert til
flyrejsen, men maskineriet har fået plads nok til at
kunne frembringe de mange kræfter, styret gennem den
manuelle 6-trins gearkasse. Det er egentlig som det
plejer at være, selvom det er første gang
undertegnede prøvede den fine 2-liters SKYACTIV-G
motor i den lille roadster.
Seneste generation af Mazda
MX-5 kører nemlig så godt, at den glimrende kan
håndtere de mange hestekræfter. Med
spærredifferentiale overføres kræfterne til
underlaget gennem de forholdsvis brede dæk på 17”
fælge, og hvis det går galt, er det næppe bilens
skyld men måske førerens overstadige entusiasme, når
køreglæden findes frem. Så pas på... den er hurtig,
den lille sag.
Hurtig som en elbil
0-100 km/t på 6,8 sekunder
kan kun de færreste elbiler hamle op med, trods alt.
Og de, der kan, vejer op imod toenhalv gang så meget
som MX-5. Der er garanti for, at Mazda’en kommer
bedst gennem kurverne og er man trigget af andet end
et råt omend stilfærdigt drag-race til næste røde
lys, kommer den også bedst ind i fremtiden.
Indrømmet: For få år siden så
fremtiden alene ud til at være elektrisk. Men den
menneskelige opfindsomhed og evne til at finde
alternative løsninger på indlysende problemer er
heldigvis uendelig stor. Dette har i umiddelbart
ikke så meget med Mazdas 100 års jubilæum at gøre,
og dog... Den entydige satsning på
SKYACTIV-teknologien, som i den aktuelle bil gjorde
det muligt i praksis at køre op imod 17 km/l, trods
den kraftige motor, og i øvrigt med en temmelig
lineær acceleration, der tilnærmelsesvis kan
sammenlignes med en elmotors, var nok ikke helt
hovedløs.
CO2 neutrale brændstoffer
Nogle har antydet, at Mazda
haltede bagefter, fordi de ikke bare har
massefremstillet elbiler for at undgå europæiske
straffeafgifter, men måske er Mazda snarere foran,
for fabrikken er dybt involveret i processen, der
fører henimod bredere anvendelse af de nye CO2
neutrale brændstoffer – mere om det senere.
Og i mellemtiden kan man så
for 415.000 kroner fejre 100 års jubilæet med,
foruden de iøjefaldende farver, sat i relief af den
elegante snowflake hvide perlelak, også hele striben
af udstyr, som findes i Selza-versionen, der er
20.000 kroner billigere og hvortil der skal betales
separat for lakeringen. Og Selza er helt uden små
perspektiverende 100-års logoer hist og her – de kan
med tiden vise sig, at blive penge værd, så styr
efter jubilæumsmodellen, hvis MX-5 står på
ønskelisten.
Adaptivt fuldt LED forlys er
standard.
|