- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: KIA XCeed 1,6 CRDi MHEV

Edition 7DCT


Alsidig, miljøskånende og trækvillig


Af Søren Clauding – juli 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diesel er grimt, pr. definition. Men udover, at en bil som KIA XCeed ikke kan påstås at være grim, tværtimod ser den temmelig godt ud, så er diesel ikke grimt, men ofte mere skånsom ved miljøet end benzin og andre alternative drivmidler. Det er den prøvekørte XCeed med 136 hestes mild hybrid dieselmotor et godt eksempel på.

 

KIA har da også valgt, at fortsætte produktionen og udviklingen af dieselbiler mens flere kolleger har trykket på stopknappen. Og da KIA leverer biler med stort set en hvilken som helst slags drivline, er det ikke fordi fabrikken har en skjult dagsorden eller scorer kassen på at understøtte dieselsalget. Men det er klart, at man som køber skal have behov for en dieselbils særlige egenskaber, hvis det er en sådan man vælger, og det er ikke lige præcis understøttet af den danske afgiftslovgivning.

 

KIA XCeed har vi prøvekørt ved flere tidligere lejligheder. Der er tale om en cross-over/coupé med en frihøjde på 17,2 cm, der i den prøvekørte version med 18” fælge er krøbet op på 18,4 cm. Hjulene giver et godt vejgreb og frihøjden gør det lettere at komme frem på ujævnt underlag, på græsmarker og i hjulspor, men firehjulstræk er ikke en option.

 

Ny mild hybrid diesel

Det er en ny mild hybrid dieselmotor til gengæld. Der er tale om en 1,6 liters diesel, der præsterer 136 hestekræfter og et drejningsmoment, der topper mellem 2000 og 2250 omdr./min. Den prøvekørte bil var desuden udrustet med et glimrende 7-trins DCT dobbeltkoblings automatgear, som tilsammen giver en harmonisk og trækvillig køreoplevelse.

 

Trævilligheden kommer også til udtryk gennem den tilladte anhængervægt på 1500 kg. Det gør den ret velegnet til at trække mellemstore campingvogne eller andre trailere, netop fordi motoren er så kraftfuld og fleksibel. Præstationstallene er udmærkede: 10,1 sekunder til 100 km/t og 198 km/t på toppen, men især forbrugstallet er en stærk parameter ved mild hybrid versionen: 19,2 km/l er ikke bare det officielle WLTP tal men også det, man kan opnå i virkeligheden, så et CO2 udslip på 135 g/km er med andre ord også realistisk.

 

Miljøskånende

Det er med til at gøre sådan en bil miljøskånende, i hvert fald mere end tilsvarende benzinbiler, for udslippet af kvælstofilter har man også styr på vha. SCR-katalysator og AdBlue. Sammenligner man med KIAs egne XCeed varianter falder XCeed mild hybrid-dieselen mellem en 120 heste og en 160 hestes benziner: Med 120 hk kører man 16,7 km/l og med 160 hk er tallet 16,4 km/l med DCT og mild hybrid teknik. CO2 udledningen er mere skånsomt på dieselbilen og også på anhængervægten er dieselen bedst.



120-hestes udgaven må trække 1000 kg og 160-hestes udgaven må trække 1410 kg. Selv hvis man sammenligner med en XCeed med 210 hestekræfter rykkes grænsen for anhængervægten ikke opad.

 

Prisen er lidt usikker

Prismæssigt er XCeed med dieselmotor i skrivende stund i et årgangsskifte, så de kommende priser på dieselmodellerne kendes endnu ikke, men med det hidtidige Edition-udstyr koster den prøvekørte bil 340.000 kroner. Det gør den dyrere end samtlige af benzinvarianterne på nær den dyreste 204-hestes version med det højeste udstyrsniveau. Og det er selvklart et minus for dieselbilen.

 

Desuden straffes man med en halvårlig ejerafgift på 1420 kroner – 204 hestes udgaven koster 1190 kroner men 160-hestes versionen opkræves man kun 580 kroner for pr. halvår. Til gengæld sparer man på brændstofudgiften, for dieselprisen er fortsat lavere end benzinprisen. Men om Jordkloden får det bedre ved at der slippes mere CO2 ud pr. kørt kilometer ved at spare penge på en benzinbil, kan man udmærket sætte et spørgsmålstegn ved.

 

Lidt mindre bagageplads

I øvrigt er en mild hybrid dieselbil handikappet en smule ved at batteriet er placeret under bagagerumsbunden og pladsen derved reduceret fra 426/1378 liter til 380/1332. Men det er formentlig et mindre problem, fordi pladsen under bagagerumsbunden ikke er så reel som i selve bagagerummet.

 

Afhængig af, hvordan udstyrsbestykningen bliver i det kommende modelår, kan vi fastslå, at for de 340.000 kroner får man foruden drivlinen et righoldigt udstyr, der inkluderer LED forlygter med automatiske fjernlys, tagræling, adaptiv fartpilot, 2-zone klimaanlæg, regn-sensor, bakkamera, varme i rat og forsæder, foldbare sidespejle, JBL-lyd, en 10,25” berøringsskærm, del-kunstlæder og meget mere. 16” alufælge er standard og de var i den prøvekørte udgave udskiftet med 18” fælge.



Hvad køreegenskaberne angår: se on board videoen, men kort fortalt er affjedringen rimelig spændstig uden at være ukomfortabel og den giver i sammenhæng med hjulene på 235/45-18 og multilink baghjulsophæng en glimrende stabil kørsel. Den lidt spændstige affjedring kan udmærket tilskrives de større hjul. Støjniveauet er lavt og mild hybrid teknologien oplever man bl.a. ved, at motoren lyder mindre anstrengt, formentlig takket være hjælpen fra den lille elmotor.


Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

Videotest: KIA XCeed CRDI Mild Hybrid

KIA XCeed er en alsidig bil i et sporty design også med en overraskende alsidig affjedring. Med 136 dieselkræfter og tilhørende stort drejningsmoment er den ideel til at trække en anhænger. Og med mild hybrid teknik bliver den også ret økonomisk. Se selv. Fuld HD.





Model:

KIA XCeed 1,6 CRDi MHEV Edition 7DCT

Listepris:

Kr. 339.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. turbodiesel med SCR katalysator. 136 hk. 320 Nm/2000-2250 omdr./min. 7 trins DCT. Forhjulstræk

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,1 sekunder/ 198 km/t/ 19,2 km/l/ 135 g/km.

Hjul, for / bag:

235/45-18 (standard)

Længde:

4,40 m

Bagagerum:

380-1332 liter

Værd at bemærke:

Aut. nødbremse med reg af biler, cyklister og fodgængere. 16” alufælge (standard). Fuld LED. 2-zone klimaanlæg.  Del kunstlæder indtræk. Sædevarme. Ratvarme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Isofix. 10,25" touchscreen.  Bakkamera.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt