Egentlig var det målet, at
afprøve hvordan KIA’s nye 160-hestes benzinmotor
fungerede i fuld fart på en tysk autobahn og
samtidig, naturligvis, fornemme hvordan den
kompakte, halvhøje KIA XCeed klarede strabadserne.
Strabadser var der masser af, for vejrguderne legede
med i en grad, vi ikke havde forudset endsige
forestillet os. Tornado over Kiel, for eksempel.
Vi så ikke tornadoen, for den
trængte ind over selve byen og nøjedes da heldigvis
med at rive træer op lave ravage, hvor den kom frem.
Men alene tanken: Uden at være sammenlignelig med de
voldsomme kræfter, der slippes løs, når tornadoerne
hærger i USA ikke mindst, er en tornado på vore
breddegrader ret usædvanlig. Men i Kiel var det nr.
2 på bare to uger. Hvem talte lige om, at
klimaforandringer er ikke eksisterende...
Tornadoernes
følgevirkninger
Men tornadoer igangsætter
voldsomt vejr omkring sig. Og det mærkede vi.
Voldsomme vindforhold, piskende regn, ustandseligt
skiftende vindretninger på den nærliggende autobahn.
Stormende vind, sjaskvåd asfalt og mulighed for helt
legalt at køre 208 km/t... Nej, det gjorde vi ikke,
det blev udsat til senere, hvor vejret artede sig
noget bedre. Men vejret sendte også et signal om,
hvordan en moderne halvhøj bil som KIA XCeed klarer
sådanne forhold.
Indrømmet, det
erfaringsmæssige sammenligningsgrundlag er
beskedent, for så vildt vejr har undertegnede
sjældent været vidne til under en prøvekørsel. Men
frygten for, at frihøjden på over 18 cm, der er 3-5
cm højere end i en almindelig flad personbil, ville
gøre bilen ustyrlig, viste sig at være ubegrundet.
Selvom biler med forøget frihøjde sjældent for alvor
har fået aerodynamikken under bilen tilpasset den
større vind, der naturligt klemmes ind mellem
hjulene, viste XCeed sig at være meget lidt følsom
derfor.
Brede hjul på våd vej
Udfordringen viste sig
snarere at være, at fornemme vejgrebet. For med 235
mm brede 45 procent lavprofildæk på 18” fælge samt
en forholdsvis spændstig affjedring, der under
normale kørselsforhold netop muliggør sikker kørsel
ved høj fart (hvilket fungerede udmærket, når
kørebanen var tør, viste det sig senere), var den
direkte føling beskeden.
På den anden side afveg bilen
ikke fra kursen og når man havde deaktiveret
vejbanekontrollen, der eller ofte forstyrrer
oplevelsen af en bils retningsstabilitet, kunne der
ikke rigtig sættes en finger på stabiliteten. Også i
mere normal sidevind kørte XCeed’en ikke
overraskende meget fint.
Mild hybrid klarer føreren
selv
Vi har ved flere tidligere
lejligheder haft en bredere fokus på XCeed’s
praktiske egenskaber. Suppler derfor læsningen af
denne prøvekørsel med dem. Men fordi der var tale om
en konventionel såkaldt ICE-motor på benzin
(ICE=Internal Combustion Engine – dvs. en almindelig
forbrændingsmotor) og en 6-trins manuel gearkasse,
var der ikke behov for mild hybrid teknik.
Naturligvis skal man selv stå
for gearskiftet, og man har ved kraftige stigninger
og igangsætninger fx ved opkørsel i et
parkeringshus, stor gavn af en hold-funktion
identisk med den, man finde i flere moderne biler
efterhånden (men typisk kun med automatgear). Men
omvendt gør det manuelle gearskift det muligt, selv
at yde den indsats, som mild-hybrid normalt gør –
bl.a. at sikre benzinforbruget. Kører man med
omtanke, er det helt uproblematisk at opnå
forbrugstal, der endda er bedre end de 16,4-15,9
km/l som WLTP-tallet siger. Med 7-trins DCT-gear og
Mild Hybrid teknik kører man også 16,4 km/l iflg.
WLTP, men her har man ikke selv så stor indflydelse
på forbruget.
I praksis kørte vi på de
danske motorvejsnet 16,5 km/l. Og over 1000 km,
inklusiv tornado, bykørsel, parkeringshus og hurtig
autobahn-kørsel, landede forbruget på lidt under 16
km/l. Det er faktisk er godt tal og det er vigtigt i
en tid, hvor vejrguderne den dag i Kiel og omegn
løftede pegefingeren og med al ønskelig tydelighed
anskueliggjorde, hvilke midler de vil tage i brug,
hvis vi mennesker ikke reducerer CO2 belastningen og
bremser klima-forandringerne.
Behovet afgør drivlinen
På en langtur er en
benzinmotor og E10 benzin en fornuftig løsning. På
mange langture er dieselmotorerne fortsat at
foretrække. Ved megen bykørsel og mange korte ture
giver elektrificering god mening. Men det er
tankevækkende, at de fleste halvhøje plug-in
hybridbiler har et større benzinforbrug, når de er
løbet tør for strøm på batteriet – hvilket dog er
logisk nok, fordi de kører rundt med en meget større
vægt.
KIA XCeed med den prøvekørte
4-cylindrede 1,5 liters turbobenzinmotor og manuelt
gear er også agil og underholdende at køre i. Den
vejer blot 1253 kg – hvilket er cirka 50 kg mindre
end udgaven med mild hybrid og DCT. Den når de 100
km/t på 9 sekunder – hvilket er 0,2 sekunder
hurtigere, men kræver dog, at man er god til at
skifte gear. Og så har man næsten 50 liter mere
bagageplads end i MHEV-udgaven, fordi der ikke skal
være plads til hele den elektriske del.
DCT eller udstyr – vælg
selv
Den prøvekørte bil var
Prestige udstyrsversionen, som med Upgrade udstyr
koster 290.000 kroner. Det er samme pris som mild
hybrid med DCT – men uden Upgrade. I stedet for den
mekanik får man 18”-fælgene, dellæder (kunstlæder),
el-foldbare sidespejle, 10,15” berøringsskærm med
navigation, pianolak og p-sensorer bag.
Der savnes ikke meget, måske
nøglefri betjening. Men da bilen allerede som
standard har Fuld LED, der var mere end
hensigtsmæssigt på de nattemørke våde efterårs-veje,
sædevarme og rat-varme, samt som en del af Prestige
udstyret også 2-zone klima anlæg, regnsensor (den
har vist sjældent været så meget på arbejde som på
vores køretur), elektrisk p-bremse og meget andet,
kan man nok leve med at hente nøglen op af lommen.
Bakkamera er også standard og godt for udsynet
bagud, men man skal huske engang imellem lige at
tørre kameralinsen af, ellers er det ikke til megen
hjælp.
Sidst men ikke mindst: 7 års
garanti eller 150.000 km – meget passende
garanti-forhold for en benzinbil, der ikke under
normale omstændigheder vil have kørt så langt på 7
år.
|