- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: KIA XCeed 15 T-GDI 6 MT

Autobahntest i efterårsstorm


Af Søren Clauding – november 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig var det målet, at afprøve hvordan KIA’s nye 160-hestes benzinmotor fungerede i fuld fart på en tysk autobahn og samtidig, naturligvis, fornemme hvordan den kompakte, halvhøje KIA XCeed klarede strabadserne. Strabadser var der masser af, for vejrguderne legede med i en grad, vi ikke havde forudset endsige forestillet os. Tornado over Kiel, for eksempel.

 

Vi så ikke tornadoen, for den trængte ind over selve byen og nøjedes da heldigvis med at rive træer op lave ravage, hvor den kom frem. Men alene tanken: Uden at være sammenlignelig med de voldsomme kræfter, der slippes løs, når tornadoerne hærger i USA ikke mindst, er en tornado på vore breddegrader ret usædvanlig. Men i Kiel var det nr. 2 på bare to uger. Hvem talte lige om, at klimaforandringer er ikke eksisterende...

 

Tornadoernes følgevirkninger

Men tornadoer igangsætter voldsomt vejr omkring sig. Og det mærkede vi. Voldsomme vindforhold, piskende regn, ustandseligt skiftende vindretninger på den nærliggende autobahn. Stormende vind, sjaskvåd asfalt og mulighed for helt legalt at køre 208 km/t... Nej, det gjorde vi ikke, det blev udsat til senere, hvor vejret artede sig noget bedre. Men vejret sendte også et signal om, hvordan en moderne halvhøj bil som KIA XCeed klarer sådanne forhold.

 

Indrømmet, det erfaringsmæssige sammenligningsgrundlag er beskedent, for så vildt vejr har undertegnede sjældent været vidne til under en prøvekørsel. Men frygten for, at frihøjden på over 18 cm, der er 3-5 cm højere end i en almindelig flad personbil, ville gøre bilen ustyrlig, viste sig at være ubegrundet. Selvom biler med forøget frihøjde sjældent for alvor har fået aerodynamikken under bilen tilpasset den større vind, der naturligt klemmes ind mellem hjulene, viste XCeed sig at være meget lidt følsom derfor.

 

Brede hjul på våd vej

Udfordringen viste sig snarere at være, at fornemme vejgrebet. For med 235 mm brede 45 procent lavprofildæk på 18” fælge samt en forholdsvis spændstig affjedring, der under normale kørselsforhold netop muliggør sikker kørsel ved høj fart (hvilket fungerede udmærket, når kørebanen var tør, viste det sig senere), var den direkte føling beskeden.

 

På den anden side afveg bilen ikke fra kursen og når man havde deaktiveret vejbanekontrollen, der eller ofte forstyrrer oplevelsen af en bils retningsstabilitet, kunne der ikke rigtig sættes en finger på stabiliteten. Også i mere normal sidevind kørte XCeed’en ikke overraskende meget fint.

 

Mild hybrid klarer føreren selv

Vi har ved flere tidligere lejligheder haft en bredere fokus på XCeed’s praktiske egenskaber. Suppler derfor læsningen af denne prøvekørsel med dem. Men fordi der var tale om en konventionel såkaldt ICE-motor på benzin (ICE=Internal Combustion Engine – dvs. en almindelig forbrændingsmotor) og en 6-trins manuel gearkasse, var der ikke behov for mild hybrid teknik.



Naturligvis skal man selv stå for gearskiftet, og man har ved kraftige stigninger og igangsætninger fx ved opkørsel i et parkeringshus, stor gavn af en hold-funktion identisk med den, man finde i flere moderne biler efterhånden (men typisk kun med automatgear). Men omvendt gør det manuelle gearskift det muligt, selv at yde den indsats, som mild-hybrid normalt gør – bl.a. at sikre benzinforbruget. Kører man med omtanke, er det helt uproblematisk at opnå forbrugstal, der endda er bedre end de 16,4-15,9 km/l som WLTP-tallet siger. Med 7-trins DCT-gear og Mild Hybrid teknik kører man også 16,4 km/l iflg. WLTP, men her har man ikke selv så stor indflydelse på forbruget.

 

I praksis kørte vi på de danske motorvejsnet 16,5 km/l. Og over 1000 km, inklusiv tornado, bykørsel, parkeringshus og hurtig autobahn-kørsel, landede forbruget på lidt under 16 km/l. Det er faktisk er godt tal og det er vigtigt i en tid, hvor vejrguderne den dag i Kiel og omegn løftede pegefingeren og med al ønskelig tydelighed anskueliggjorde, hvilke midler de vil tage i brug, hvis vi mennesker ikke reducerer CO2 belastningen og bremser klima-forandringerne.

 

Behovet afgør drivlinen

På en langtur er en benzinmotor og E10 benzin en fornuftig løsning. På mange langture er dieselmotorerne fortsat at foretrække. Ved megen bykørsel og mange korte ture giver elektrificering god mening. Men det er tankevækkende, at de fleste halvhøje plug-in hybridbiler har et større benzinforbrug, når de er løbet tør for strøm på batteriet – hvilket dog er logisk nok, fordi de kører rundt med en meget større vægt.

 

KIA XCeed med den prøvekørte 4-cylindrede 1,5 liters turbobenzinmotor og manuelt gear er også agil og underholdende at køre i. Den vejer blot 1253 kg – hvilket er cirka 50 kg mindre end udgaven med mild hybrid og DCT. Den når de 100 km/t på 9 sekunder – hvilket er 0,2 sekunder hurtigere, men kræver dog, at man er god til at skifte gear. Og så har man næsten 50 liter mere bagageplads end i MHEV-udgaven, fordi der ikke skal være plads til hele den elektriske del.

 

DCT eller udstyr – vælg selv

Den prøvekørte bil var Prestige udstyrsversionen, som med Upgrade udstyr koster 290.000 kroner. Det er samme pris som mild hybrid med DCT – men uden Upgrade. I stedet for den mekanik får man 18”-fælgene, dellæder (kunstlæder), el-foldbare sidespejle, 10,15” berøringsskærm med navigation, pianolak og p-sensorer bag.



Der savnes ikke meget, måske nøglefri betjening. Men da bilen allerede som standard har Fuld LED, der var mere end hensigtsmæssigt på de nattemørke våde efterårs-veje, sædevarme og rat-varme, samt som en del af Prestige udstyret også 2-zone klima anlæg, regnsensor (den har vist sjældent været så meget på arbejde som på vores køretur), elektrisk p-bremse og meget andet, kan man nok leve med at hente nøglen op af lommen. Bakkamera er også standard og godt for udsynet bagud, men man skal huske engang imellem lige at tørre kameralinsen af, ellers er det ikke til megen hjælp.

 

Sidst men ikke mindst: 7 års garanti eller 150.000 km – meget passende garanti-forhold for en benzinbil, der ikke under normale omstændigheder vil have kørt så langt på 7 år.


Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

Videotest: Onboard på Autobahn i KIA XCeed

Vi har prøvekørt den sportslige 160-hestes KIA XCeed crossover-coupé med tæt ved topfart på en tysk Autobahn. Hvordan den halvhøje bil håndterede udfordringen kan ses i videoen. Fuld HD.





Model:

KIA XCeed 1,5 GDi Prestige Upgrade 6 M/T

Listepris:

Kr. 289.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. turbobenzin motor. 160 hk. 253 Nm/1500-3500 omdr./min. 6 trins M/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9 sekunder/ 208 km/t/ 16,4 km/l/ 137 g/km.

Hjul, for / bag:

235/45-18 (standard)

Længde:

4,40 m

Bagagerum:

426-1378 liter

Værd at bemærke:

Aut. nødbremse med reg af biler, cyklister og fodgængere. 18” alufælge. Fuld LED. 2-zone klimaanlæg. Del kunstlæder indtræk. Sædevarme. Ratvarme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Isofix. 10,25" touchscreen. Bakkamera. Tagræling.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt