- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


KIA Stonic 1,0 T-GDi Mild Hybrid Prestige Upgrade 7-DCT


Overraskende coasting-opgradering


Af Søren Clauding – juni 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den stadig ret nye KIA Stonic har fået et facelift, eller en opgradering om man vil. Det sidste udtryk har i givet fald en dobbelt betydning, for den prøvekørte version var tilført ”Upgrade” udstyret, som giver den et ligeså overraskende (astonishing) løft for en beskeden merpris på 20.000 kroner. Men egentlig var det teknikken, der forbløffede mest.

 

KIA har nemlig tilført drivlinen en såkaldt ”coasting” mulighed. Og hvad er så lige det? Skal man nu gå til søs med den ungdommelige Stonic? Tja, ser man alene på det lille ikon, som lyser, når man coaster, så er det i hvert fald at sammenligne dermed: Symbolet er et lille sejlskib, men det er ikke et nyt amfibiekøretøj, koreanerne har bygget, så man gør klogt i at blive på land.

 

Motoren kobles fra

Coasting er meget benyttet i Formel E sporten for elektriske formel-racerbiler. Her frakobles motoren drivlinen under visse kørselsforhold. Dvs. bilen blot triller videre med en beskeden hastighedsreduktion, sammenlignet med at motoren var tilkoblet og derved optager energi og samtidig bremse bilen. Når motoren er sat ud af spillet, bruger man ikke energi og det har stor betydning i Formel E sporten for overhovedet at kunne gøre sig håb om, at køre et E-Prix til ende.

 

Nu er KIA jo ikke – endnu i hvert fald – involveret i Formel E og bliver det nok heller ikke – på kort sigt i hvert fald. Men princippet kan man naturligvis lære af, også selvom en Stonic mild hybrid ikke er en regulær elbil. I praksis frakobles benzinmotoren, når der ikke kræves acceleration, og så løber den populært sagt farten af sig – det svarer næsten til at køre i friløb/frigear. Men når man så har brug for kræfter til at accelerere, skal man så tålmodigt vente indtil motoren på ny er tilkoblet? Svaret er både ja og nej.



Avanceret mild hybrid

Her kommer mild hybrid-teknikken nemlig ind i billedet. Grundlæggende har en mild hybrid bil en elmotor, der i KIAs tilfælde får energi fra et 48 Volt litium-ion batteri. Det er lille og let, det driver ikke rovdrift på verdens ressourcer af kobolt og litium, men bruger energien på at reducere benzinforbruget ved at assistere benzinmotoren, når der skal accelereres. Men i Stonic’en har den også til opgave at levere kræfter, hvad en elmotor kan i selv samme øjeblik man træder på speederen. Der en ingen forsinkelse.

 

Mens elmotoren så går i gang med at drive bilen fremad, starter benzinmotoren, hvilket sker lynhurtigt ved hjælp af 7-trins dobbeltkoblingsgearet. Når den brøkdele af et sekund senere  er klar til at tage over, indtager elmotoren sin velkendte rolle som assisterende leverandør af effekt og drejningsmoment.



Intelligent forløb

Hele til- og frakoblingen sker så gnidningsløst, at man dårligt mærker den og det har den bi-effekt, at slitagen reduceres, samtidig med, naturligvis, at der ikke forbruges ekstra benzin på at få bilen op i fart efter en motorbremsning. Det er samme teknik, som også benyttes i KIA biler med IMT gear (intelligent manual transmission). Vi kan ikke direkte sammenligne forbrugstallene fra vores tidligere møder med KIA Stonic, men KIA selv hævder at systemet byder på besparelser.

 

Vi kan blot konstater, at benzinøkonomien iht. WLTP normerne er 17,6 km/l. og at det tal i det store hele holder i praksis. I 2018 prøvekørte vi en Stonic med samme motor uden mild hybrid og med manuelt gear. Forbrugstallet var dengang bedre end de 17,6 km/l – men det var opgjort efter de tidligere NEDC-normer, er var voldsomt overoptimistiske og ret urealistiske.

 

For at køre så økonomisk skal man dog vælge, at køre i Eco-indstillingen. Det fandt undertegnede ud af, mens on-board videoen blev optaget (se den selv – det var faktisk sjovt at opdage). Men hvad gør det, hvis miljørigt og benzinøkonomisk prioriteres højt.

 

Mindre hjul øger komforten

Køreegenskaberne i øvrigt har ikke ændret sig i den tid, Stonic har været på markedet. Den prøvekørte bil var udrustet med 195/55-16 hjul og de er at foretrække ud fra en affjedringskomfortabel synsvinkel, men indebærer faktisk, at frihøjden er 16,5 cm i stedet for de 18,3 cm, som følger med de større 17” hjul. Indretningen og dimensioner er også bevaret, men udstyret er opgraderet.



Prisen for den billigste Stonic er prissat til godt 191.000 kroner. Med det ”upgradede” Prestige udstyr havner man på 232.400 kroner. Men da får man også de nævnte 16” hjul med letmetalfælge, el-foldbare sidespejle, det såkaldte ”Privacy glass” i de bageste sideruder, der ikke mindst reducerer indkik fra tyvagtige sjæle, der da eventuelt kunne være fristet af ting på bagsædet. Sædevarme, ratvarme og klimaanlæg er en del af udstyret, det samme et bakkamera og p-sensorer, som medvirker til, at man kan undgå at skramme den pæne bil. Også en 8” skærm hører med til det nye udstyr.

 

Sidst men ikke mindst bør det som altid, når det gælder KIA, nævnes, at man får 7 års garanti, og i det konkrete tilfælde må man også trække en anhænger på 900 kg. Det er vigtigt for mange.


Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>
Videotest: KIA Stonic 1,0 T-GDi Mild Hybrid
KIA Stonic har fået et facelift og ny teknik. Fx kan man coaste med den avancerede mild hybrid motor og derved spare benzin og forurene mindre. Se selv, hvordan man gør, når man altså lige har fundet ud af det... Fuld HD.




Model:

KIA Stonic 1,0T-GDI Mild Hybrid Prestige Upgrade 7-DCT

Listepris:

Kr. 232.400

Motor og transmission:

3 cyl. 1 l benzin turbomotor. 120 hk. 200 Nm/1500-4000 omdr./min. 7 trins A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,4 sek./ 185 km/t/ 17,6 km/l / 129 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

352-1155 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 16” alufælge. Tågeforlygter med statisk kurvelys. Klimaanlæg. Foldbare el-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat med varme. El-sideruder for og bag med Privacy glass bag. Sædevarme. 8” touch screen. Bakkamera. P-sensorer bag. 7 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt