Den stadig ret nye KIA
Stonic har fået et facelift, eller en opgradering om
man vil. Det sidste udtryk har i givet fald en
dobbelt betydning, for den prøvekørte version var
tilført ”Upgrade” udstyret, som giver den et ligeså
overraskende (astonishing) løft for en beskeden
merpris på 20.000 kroner. Men egentlig var det
teknikken, der forbløffede mest.
KIA har nemlig tilført
drivlinen en såkaldt ”coasting” mulighed. Og hvad er
så lige det? Skal man nu gå til søs med den
ungdommelige Stonic? Tja, ser man alene på det lille
ikon, som lyser, når man coaster, så er det i hvert
fald at sammenligne dermed: Symbolet er et lille
sejlskib, men det er ikke et nyt amfibiekøretøj,
koreanerne har bygget, så man gør klogt i at blive
på land.
Motoren kobles fra
Coasting er meget benyttet i
Formel E sporten for elektriske formel-racerbiler.
Her frakobles motoren drivlinen under visse
kørselsforhold. Dvs. bilen blot triller videre med
en beskeden hastighedsreduktion, sammenlignet med at
motoren var tilkoblet og derved optager energi og
samtidig bremse bilen. Når motoren er sat ud af
spillet, bruger man ikke energi og det har stor
betydning i Formel E sporten for overhovedet at
kunne gøre sig håb om, at køre et E-Prix til ende.
Nu er KIA jo ikke – endnu i
hvert fald – involveret i Formel E og bliver det nok
heller ikke – på kort sigt i hvert fald. Men
princippet kan man naturligvis lære af, også selvom
en Stonic mild hybrid ikke er en regulær elbil. I
praksis frakobles benzinmotoren, når der ikke kræves
acceleration, og så løber den populært sagt farten
af sig – det svarer næsten til at køre i
friløb/frigear. Men når man så har brug for kræfter
til at accelerere, skal man så tålmodigt vente
indtil motoren på ny er tilkoblet? Svaret er både ja
og nej.
Avanceret mild hybrid
Her kommer mild
hybrid-teknikken nemlig ind i billedet.
Grundlæggende har en mild hybrid bil en elmotor, der
i KIAs tilfælde får energi fra et 48 Volt litium-ion
batteri. Det er lille og let, det driver ikke
rovdrift på verdens ressourcer af kobolt og litium,
men bruger energien på at reducere benzinforbruget
ved at assistere benzinmotoren, når der skal
accelereres. Men i Stonic’en har den også til opgave
at levere kræfter, hvad en elmotor kan i selv samme
øjeblik man træder på speederen. Der en ingen
forsinkelse.
Mens elmotoren så går i gang
med at drive bilen fremad, starter benzinmotoren,
hvilket sker lynhurtigt ved hjælp af 7-trins
dobbeltkoblingsgearet. Når den brøkdele af et sekund
senere er
klar til at tage over, indtager elmotoren sin
velkendte rolle som assisterende leverandør af
effekt og drejningsmoment.
Intelligent forløb
Hele til- og frakoblingen
sker så gnidningsløst, at man dårligt mærker den og
det har den bi-effekt, at slitagen reduceres,
samtidig med, naturligvis, at der ikke forbruges
ekstra benzin på at få bilen op i fart efter en
motorbremsning. Det er samme teknik, som også
benyttes i KIA biler med IMT gear (intelligent
manual transmission). Vi kan ikke direkte
sammenligne forbrugstallene fra vores tidligere
møder med KIA Stonic, men KIA selv hævder at
systemet byder på besparelser.
Vi kan blot konstater, at
benzinøkonomien iht. WLTP normerne er 17,6 km/l. og
at det tal i det store hele holder i praksis. I 2018
prøvekørte vi en Stonic med samme motor uden mild
hybrid og med manuelt gear. Forbrugstallet var
dengang bedre end de 17,6 km/l – men det var opgjort
efter de tidligere NEDC-normer, er var voldsomt
overoptimistiske og ret urealistiske.
For at køre så økonomisk
skal man dog vælge, at køre i Eco-indstillingen. Det
fandt undertegnede ud af, mens on-board videoen blev
optaget (se den selv – det var faktisk sjovt at
opdage). Men hvad gør det, hvis miljørigt og
benzinøkonomisk prioriteres højt.
Mindre hjul øger
komforten
Køreegenskaberne i øvrigt
har ikke ændret sig i den tid, Stonic har været på
markedet. Den prøvekørte bil var udrustet med
195/55-16 hjul og de er at foretrække ud fra en
affjedringskomfortabel synsvinkel, men indebærer
faktisk, at frihøjden er 16,5 cm i stedet for de
18,3 cm, som følger med de større 17” hjul.
Indretningen og dimensioner er også bevaret, men
udstyret er opgraderet.
Prisen for den billigste
Stonic er prissat til godt 191.000 kroner. Med det
”upgradede” Prestige udstyr havner man på 232.400
kroner. Men da får man også de nævnte 16” hjul med
letmetalfælge, el-foldbare sidespejle, det såkaldte
”Privacy glass” i de bageste sideruder, der ikke
mindst reducerer indkik fra tyvagtige sjæle, der da
eventuelt kunne være fristet af ting på bagsædet.
Sædevarme, ratvarme og klimaanlæg er en del af
udstyret, det samme et bakkamera og p-sensorer, som
medvirker til, at man kan undgå at skramme den pæne
bil. Også en 8” skærm hører med til det nye udstyr.
Sidst men ikke mindst bør
det som altid, når det gælder KIA, nævnes, at man
får 7 års garanti, og i det konkrete tilfælde må man
også trække en anhænger på 900 kg. Det er vigtigt
for mange.
|