KIA har i princippet to
flagskibe på modelprogrammet. Det er den store og
rummelige SUV, KIA Sorento, og så er det den
sportslige coupé-limousine, KIA Stinger. Sidstnævnte
er blevet kraftigt opdateret i en grad, så selv
pladsforholdene er blevet bedre.
Vi har tidligere ved flere
lejligheder prøvekørt KIA Stinger og er hver gang
blevet først overrasket over og siden mindet om hvor
alsidig KIA er som bilproducent. De har en stærk
position på verdensmarkedet, hvad angår elektriske
og elektrificerede biler. Men de kan også godt
håndtere fx med Stinger at bygge temmelig sportslige
biler.
Gennemgribende opdatering
Nu har Stinger fået en
overhaling. Den er ikke gennemgribende fornyet, men
eksempelvis er akselafstanden blevet forlænget til
nu 2,905 meter. Det vidner om, at bilen er blevet
opdateret i snart sagt ethvert hjørne og også, at
KIA tager det alvorligt at skabe en helstøbt bil:
Hvis man ændrer lidt hér, er man også nødt til at
justere lidt dér for at fastholde harmonien.
Kabinepladsen er blevet
bedre, der er større højde ved bagsæderne og
siddepositionen er blevet sænket, hvilket i sagens
natur både bidrager til mere plads, men også til
lidt bedre køreegenskaber pga. et sænket tyngdepunkt
(frihøjden er i øvrigt 13 cm). Men det er jo ikke
noget, der umiddelbart kan ses.
Umærkbare forbedringer
Det kan det nye elektronisk
variable udstødningssystem heller ikke, men det
bidrager med 3 ekstra hestekræfter, som sandt at
sige heller ikke mærkes, men sammenkædet med
tilføjelsen af nye features som fremadrettet
kollisionsassistent, som dog heller ikke mærkes før
man er i den kritiske situation, begynder
fornemmelsen af en helt igennem forbedret bil så
småt at melde sig.
Den elektronisk ECS undervogn
er til gengæld direkte mærkbar og en stor fordel,
fordi den forholdsvis tunge bil på små 1800 kg godt
kan have brug for på den ene side en stram
affjedring ved hurtig kurvekørsel og tilsvarende en
komfortabel afvisning af ujævnhederne, når man
benytter den som landevejscruiser.
Masser af kræfter
Motoren er fortsat en 3,3
liters turbo benzin V6’er, der så nu yder 370 hk og
leverer et gigantisk drejningsmoment på 510 Nm i
området fra 1300-4500 motoromdrejninger/minut. Den
er yderst fleksibel og underbygger både det
sportslige islæt, når speederen trædes i bund, og
det komfortable ved blot at justere farten uden at
bekymre sig om kræfterne. Der er nok af dem, hele
tiden. Man har i øvrigt flere køre-indstillinger
hvor især ”smart” indstillingen gør det rigtig godt
og helt uproblematisk.
Benzinøkonomien er i
overensstemmelse med bilens kraft potentiale. De 9,1
km/l jf. WLTP er til at regne med, men man skal nok
ikke bekymre sig så meget om benzinforbruget, hvis
man køber en Stinger. Det er andre ting, det handler
om. Begrebet køreglæde er helt intakt i en sådan
bil. Bilen har fortsat All Wheel Drive og
forskellige for- og baghjul: 225/40-19 foran og
255/35-19 bagtil. Godt hjulpet af et effektivt
spærredifferentiale giver de på den ene side en
suveræn overførsel af kræfterne til kørebanen, på
den anden side en tilstrækkelig let og præcis
styring, som klæder Stingeren ved hverdagsbrug.
Går man lidt til den, fx hvis
man slipper hæmningerne lidt løs hvor man må det på
en trackday, er GT Brembo bremserne på 350 hhv 340
mm en stor sikkerhed, hvis man husker at bruge dem
rettidigt.
Udstyr for alle pengene
Den prøvekørte version havde
et ”GT” som versions-betegnelse. Det indebærer en
listepris på 860.000 kroner, men også et omfattende
udstyr. Adaptiv fartpilot, nøglefri betjening,
2-zone klimaanlæg og ratvarme er selvklart standard
i denne kategori. Dertil kommer elektrisk justerbart
rat, elektrisk bagklap, napalæder i kabinen,
sædevarme også på bagsæderne, head-up display samt
den såkaldte HDA motorvejsassistent, der sikrer
bilens position i vognbanen og også tager højde for
bevægelser i den øvrige trafik.
360 grader kamera gør det let
at se, hvad der er rundt om bilen og det er en
vigtig egenskab, fordi udsynet ikke scorer
topkarakterer, hvad det i øvrigt aldrig gør i
sportsligt designede biler. Et vel proportioneret
Harmon Kardon lydanlæg står for underholdningen, når
man vil underholdes af andet end motorlyden, og
mange features styres via en 10,25” berøringsskærm.
Meget er nyt, men ét er der
ikke lavet om på: KIA’s unikke garanti. Eneste
udfordring er, at Stingeren lægger op til at køre
mange kilometer og da garantien er 7 år, maks.
150.000 kilometer, kan det være, at
kilometerbegrænsningen indtræder før de 7 år er
gået...
|