Da vi sidste efterår første
gang kunne berette om den helt nye KIA Sorento
savnedes den udgave, som afgiftslovgivningen senere
gjorde til klart den økonomisk mest attraktive
version, nemlig plug-in hybrid-udgaven. Den er i
mellemtiden kommet på markedet og man skal have
meget hårdt brug for eksempelvis at kunne trække en
anhænger på 2500 kg før man vælger at betale næsten
200.000 kroner mere for bilen.
Prisforskellen er nemlig
gigantisk. Dieseludgaven koster 650.000 kroner, den
selvopladende hybrid 690.000 kroner – mens plug-in
hybriden kan erhverves for 469.000 kroner (alle
oplyst i den såkaldte Upgrade udstyrs version). Oven
i købet viste PHEV’en (PHEV=Plug-in Hybrid Electric
Vehicle) sig at være ganske harmonisk og ikke
domineret af batteriets mervægt, som visse af
kollegernes PHEV-udgaver er det.
Moderat mervægt
Vægtforskellen er højst 250
kg (vs. Hybrid-udgaven) eller godt 200 kg (vs.
diesel-udgaven). Mervægten kan mærkes, men den er
ikke markant, og den mest synlige forskel kan
aflæses på brændstofforbruget, hvis man ikke
forbruger af den medbragte elektricitet. Da kører
PHEV’en cirka 12 km/l mod hybrid-udgavens 13,3 og
dieselbilens 14,7 km/l. Dermed også sagt, at skal
miljøet skånes, skal der rimelig ofte lades strøm på
batteriet – men der er nu fortsat langt til det
officielle WLTP tal på 62,5 km/l.
Når de miljømæssige og
omkostningsmæssige overvejelser er på plads er der
ingen tvivl: Man får i bred forstand markant meget
mere bil for pengene ved at købe en Plug-in fremfor
de to andre varianter. Staten får godt nok mindre i
provenu, fordi afgiften stort set er
ikke-eksisterende på PHEV’er i den prisklasse (der
betales dog moms af købet) og der betales kun 860
kroner/år i ejerafgift versus 6660 kroner respektive
3020 kroner for diesel hhv. hybrid. Men sådan er det
jo iblandt med politiske beslutninger.
Velproportioneret og
velbygget
Selve bilen kan der ikke
ankes over. Den er velproportioneret, rummelig med
plads til syv personer og mange af dens
fortræffeligheder blev allerede beskrevet i
efteråret (læs
mere om KIA Sorento hér >>>). I Plug-in hybriden
får man imidlertid en ganske særlig drivline.
KIA kalder det en
parallel-hybrid, og det går kort fortalt ud på, at
motoren består af en 180-hestes 1,6 liters
turbobenzin-maskine, der samarbejder med en
90-hestes elmotor. Tilsammen leverer de op til 265
hestekræfter og et drejningsmoment på 350 Nm styret
via en 6-trins automatgearkasse. Parallel-begrebet
ligger i, at de to kraftværker på det nærmeste er
integreret i hinanden og ikke som i visse
firehjulstrukne SUV’er fordelt med benzinmotor
fortil og en elmotor bagtil. Så der sker ikke et
stadigt og uforudsigeligt skifte mellem træk på
forhjulene og træk på baghjulene.
Godt for køreegenskaberne
Det har bl.a. den fordel, at
kraftfordelingen og dermed også kørebalancen i bilen
er ens, uanset der køres på elektricitet alene, i en
hybrid-tilstand med begge motorer aktive eller med
benzinmotoren som den primære drivkraft. Dermed er
kørslen meget rolig og forudsigelig. Kræfterne
leveres jævnt og man registrerer kun på lyden,
hvorfra energien leveres.
Hvad den elektriske del angår
er den baseret på et 13,8 kWh batteri, placeret lavt
i bilen under gulvet. Det er gavnligt for den
lettere forøgede frihøjde på i alt 17,4 cm og giver
gode kurveegenskaber, også hjulpet af 235/55-19 hjul
(se on-board videoen her på siden og få en bedre
fornemmelse af bilens køreegenskaber). Den
elektriske rækkevidde er iht. WLTP 57 km og op til
70 km ved bykørsel. I lunt vejr er det realistiske
tal, hvis man undlader at være hård på speederen.
God plads og godt udstyr
Pladsforholdene er ganske
pæne: 175 liter bagageplads med alle syv
siddepladser i brug, 809 liter, hvis blot de fem
forreste anvendes til at sidde på og næsten 2
kubikmeter, når alt bagved forsæderne er lagt ned.
Og så kan pladsen udbygges med en anhænger på 1500
kg.
Upgrade-udstyret supplerer
det såkaldte Prestige udstyr med el-bagklap, Bi-LED
forlygter, det såkaldte ”Privacy-glass” som er
ekstra sorttonede og udefra svært gennemsigtige
sideruder, elektrisk indstilleligt førersæde,
nøglefri betjening, et 10,25” display og sædevarme
også på 2. sæderække.
I Prestige versionen til 429.000 kroner har man foruden
19” hjulene også el-sidespejle, adaptiv fartpilot,
2-zone klimaanlæg, de 7 sæder, varme i læderrattet,
skiftepaler til gearskiftet, p-sensorer og
regn-sensorer, bakkamera, automatisk nødbremse (der
også reagerer på fodgængere og cyklister), aktiv
vejbaneassistent og Isofix beslag på alle
sæderækker.
|