Det var lige før håndbremsen
blev trukket til denne prøvekørsel, da regeringen
havde offentliggjort deres udspil til nye
beregningsmetoder for biler i Danmark, og oven i
købet havde sikret sig flertal dertil. For gav det
nu mening med sådan en bil? Men håndbremsen blev
ikke trukket, for dieseludgaven af den nye store KIA
Sorento giver bestemt mening – til trods for prisen.
Det vidste vi heldigvis, for
da vi i efteråret for første gang stiftede
bekendtskab med den nye Sorento i forbindelse med de
første prøvekørsler af den nye model, blev flest
kilometer tilbragt i den selvsamme bil, som vi denne
gang havde længere tid til at gå under lakken på. Og
den oplevelse var meget positiv.
En politisk beslutning
Heldigvis trak vi ikke
håndbremsen, for der er fortsat meget positivt at
sige om også dieseludgaven af Sorento. Det er kun
prisen, der er en udfordring, men det er fælles for
alle diesel-SUV’er og kan alene tilskrives
regeringens politiske og efter undertegnedes
opfattelse noget unuancerede tilgang til beregning
af afgift på biler. Mennesker er trods alt
forskellige og har forskellige behov.
Den nye Plug-in Hybrid (PHEV)
udgave af Sorento var ikke klar i efteråret og den
har vi endnu til gode at prøve, men hvad bilernes
funktionalitet angår, er der ikke noget, der andet
end ud fra et politisk synspunkt retfærdiggør en
prisforskel på 125.000 kroner for den billigste PHEV
og den billigste dieselversion. Den prøvekørte model
med firehjulstræk var topversionen, og den er oven i
købet 236.000 kroner dyrere.
Elektricitet gør udslaget
Årsagen er de nye regler for
afgiftsbegning. PHEV’er favoriseres, fordi de kan
lades op fra det offentlige elnet og siden køre, i
KIA’s tilfælde 57 kilometer iht. WLTP målemetoderne.
Hvor langt de kan køre på literen, når batteriet er
tømt, står endnu hen i det uvisse, men KIA har stor
erfaring i elbiler og elektrificerede biler, så det
er nok ikke helt galt. Og det er klart, at er man
brændt varm på en KIA Sorento, og passer
PHEV-teknologien til ens kørselsbehov, er det
prismæssigt et særdeles fordelagtigt køb.
Et faktum er det, at Sorento
PHEV vil kunne købes for 429.000 kroner, den har
oven i købet firehjulstræk modsat den billigste
diesel-version, som alene har forhjulstræk, og den
prøvekørte 4WD version med Premium udstyr koster
godt 735.000 kroner modsat PHEV Premium til 539.000
kroner. Men uden endnu at være gået dybt i den
tekniske løsning i PHEV’en, gætter vi på, at de to
firehjulstræk systemer ikke direkte kan
sammenlignes. Det genspejles formentlig fx i
bilernes træk-muligheder. PHEV’en må trække 1500 kg,
dieselbilen må trække 2500 kg og begge har
automatisk niveauregulering af bagakslen samt
trailerassistent. Desuden leverer PHEV’ens drivline
et 90 Nm lavere drejningsmoment, det er også en del
af forklaringen.
Næsten ens præstationer
Fartpræstationerne er ikke
meget forskellige. PHEV’en kan nå 100 km/t på 8,7
sekunder, hvor dieselbilen bruger 9,2. Topfarten er
hhv. 193 km/t og 205 km/t, altså til dieselbilens
fordel. Der er en vægt forskel på 250 kg, som givet
vis gør køreoplevelsen anderledes. Men det kan
udmærket falde ud til plug-in hybrid bilens fordel,
for store biler vil ofte have fordel af større vægt,
hvis affjedringen er kalibreret dertil – men det ved
vi så ikke endnu.
Dieselbilens fordel er i
sagens natur de mange velproportionerede kræfter,
som drejningsmomentet på 440 Nm/1750-2750 omdr./min
er udtryk for. Den er også fremragende til lange
ture, hvor den økonomiske fordel ved den
elektrificerede udgave udfases sammen med den
tilbageværende strøm på batteriet. WLTP
forbrugstallet er 14,7 km/l dieselolie og det er
bilens størrelse taget i betragtning ganske pænt.
Kører fremragende
Vi har nu også prøvet
Sorento’en i god sidevind, og med et godt tryk på
fronten kører den snorlige og særdeles lydløst. Med
dertil hjalp også de 255 brede 45 procent
lavprofildæk monteret på 20” fælge i stedet for de
19”, som er standard. Hvis valget falder på Sorento
CRDi, er det intet dårligt tilvalg. Og multilink
baghjulsophæng er suverænt og harmonerer udmærket
med frihøjden på godt 17 cm. Motoren er
omdrejningvillig og har det rigtig godt sammen med
det automatiske 8-trins dobbeltkoblingsgear.
Pladsmæssigt disponerer man
over i alt 7 siddepladser fordelt på tre sæderækker
og bagagepladsen kan varieres fra 187 til 2011 liter
– det er lidt bedre end i PHEV’en.
Sidst men på mange måder
egentlig mindst, hvis dieselversionen er den rette,
skal man betale over 6000 kroner i ejerafgift om
året. Også det tal sættes i relief af de 860 kroner
det koster at køre Plug-in hybrid. I modsat retning
trækker derimod behovet for service: En Sorento med
hybridmotor skal serviceres en gang om året eller
for hver 15.000 kilometer. Dieseludgaven kan klare
sig med en gang hvert andet år eller for hver 30.000
kilometer. Fordelen ved den nye KIA Sorento er
imidlertid, at KIA leverer både en PHEV og en
diesel. Så kan man selv vælge, hvilken der passer
bedst til ens behov – og fælles for dem begge er
KIA’s unikke 7 års garanti (maks. 150.000 km).
Under baggerumsbunden findes der ekstra rum, til
trods for både firehjulstræk og justerbart multilink
baghjulsophæng.
|