KIA er god til at bygge
personbiler med i princippet alle tænkelige
drivliner. Og fabrikken holder liv i almindelige
biler af den slags, som mennesker rundt om på Jorden
og ikke mindst i Danmark har brug for lige nu – uden
i øvrigt at tabe miljømålene af syne, hvad den
kommende nye KIA EV6 er et godt eksempel på. KIA Rio
er det også, og selvom der ikke umiddelbart er
alverden til forskel på den faceliftede model og
forgængeren, er virkeligheden en anden.
Visuelt er KIA Rio anno 2021
som snydt ud af tigernæsen på den hidtidige model.
Tigernæsen er dog blevet smallere, for-kofangeren
bredere og tågelygtedesignet er nyt. Med Fuld LED
forlys er prikken sat over i’et, men dér skal man
lidt højere op i udstyr end i den version, vi her
har sat under lup.
Fornuftspriser
Det handler nemlig heldigvis
også hos KIA om, at holde priserne på et fornuftigt
niveau. Den billigste Rio koster 150.000 kroner og
den prøvekørte Prestige Plus version med 1-liters
120-hestes T-GDi motor skubber prisen op på 210.000
kroner, men det er stadig en fornuftig pris for en
bil med gode miljøegenskaber, som kan bruges uden at
man skal på jagt efter en ladestander, fordi man er
ved at løbe tør for den medbragte strøm. En
tankstation er nok.
Altså en ganske almindelige
bil, ligesom forgængeren, men den holder altså ikke
helt. KIA har nemlig valgt, også at forsyne den
3-cylindrede 1-liters turbomotor med mild hybrid
teknologi. Det kræver et 48 Volt batteri, som man så
har monteret ude i bagagerummet. Det oplades ved
deceleration og leverer siden strøm til en lille
elmotor, der dels bistår benzinmotoren, så den
bliver mere brændstoføkonomisk, men som også
varetager eksempelvis starter-funktioner, når man er
undervejs, og også den intelligente gearkasse har
glæde deraf.
48 Volt batteriet ligger
under bagagerumsbunden.
Intelligens bag
udviklingen
Nu er ordet ”intelligent” i
moderne teknisk sprogbrug noget misbrugt, for
intelligens kan vel ret beset ikke benyttes om andet
end naturlig hjernevirksomhed eller mangel på samme.
Men et faktum er det, at de, der har udviklet videre
på KIA’s udmærkede 6 trins gearkasse har brugt deres
hjerne ganske meget. Selvom IMT står for
”Intelligent Manuel Transmission” er ”Intelligent”
naturligvis noget vrøvl. Men resultatet er virkelig
fremragende, den er intelligent konstrueret...
I stedet for en mekanisk
eller hydraulisk forbindelse mellem bilens
koblingspedal og gearkassen har man skabt en
Clutch-by-Wire mekanisme, altså en lednings-baseret
kobling, hvor koblingspedalen via en elledning står
i forbindelse med en elektrisk mekanisme tæt ved
koblingen, som siden er i stand til at åbne og lukke
for koblingen, når den får en impuls, der kræver
det.
Stor præcision
Det giver en meget præcis
aktivering af koblingen, og fordi processen nu er
computerstyret, har koblingspedalen egentlig ikke
anden funktion end at aktivere den elektriske
kobling. I princippet kunne den elektriske kobling
ligeså godt være styret via gearstangen, og det er
den da til dels også. Vi kunne fx meget let
praktisere (se videoen her på siden) gearskift i
Rio’en uden brug af koblingspedalen, simpelthen
fordi styringen også inkluderer en tilpasning af
rotationstal for motor via gearkasse videre til de
drivende hjul.
Når rotationerne passer
sammen, er det ingen sag at skifte gear uden at
bruge koblingen. Det kan man også gøre med en
konventionel kobling, men dér sker ingen
omdrejningstilpasning. Den skal man så selv stå for,
og det kræver en vis træning. I KIA’en sker det
automatisk. Men naturligvis er det rigtigst at
benytte koblingen – og også noget hurtigere.
Prisen holdes i ave
IMT gearskiftet indeholder
ikke mange mekaniske dele og er derfor ganske
stabilt – og formentlig ikke mere kostbart at
producere. Desuden kan det, og det sker også i
praksis, frakoble motoren under kørslen, når der
ikke er brug for motorkræfter. Mens man coaster med
ringe farttab kan motoren så bruge sin energi på
noget andet, som fx. at lade strøm på batteriet til
senere brug. Derved opnår man en benzinøkonomi på
18,2 km/l, som vel at mærke holder i praksis.
De to eksempler er ikke
synlige, men mærkbare udtryk for det stadige
udviklingsarbejde, KIA lægger i deres biler. Hvorfor
bygge ”intelligente” manuelle gearkasser, når man
har automatgear? Svaret er enkelt: De er enkle,
ultrapålidelige, giver bedre benzinøkonomi og holder
prisen i ave. Og det er jo præcis, hvad KIA også
gerne vil tilbyde deres kunder, godt underbygget som
”altid” af 7 års garanti.
Alt det andet
Indretningsmæssigt er
forskellen beskeden og koncentreret om en ny og
større 8” berøringsskærm og en skarpere 4,2”
digitalskræm mellem instrumenturene. Og så tilbyder
KIA nu også UVO Connect til Rio, som omfatter en
række tjenester som trafikinformation, vejrudsigter,
besked om benzinpriser, info om parkeringsmuligheder
osv. Man kan desuden kommunikere med bilen, også når
man ikke er i den, og derigennem også få såkaldte
diagnostiske meddelelser om bilens tilstand.
”Prestige” dækker over
basisudstyret, som bl.a. inkluderer el-sidespejle,
aircondition, fartpilot og læderrat. Med
”Plus-pakken” er det så blevet opgraderet til
foldbare sidespejle og klimaanlæg, hjulene er blevet
ændret fra 15” stålfælge til 15” alufælge, og der er
kommet mere elektronik til som sædevarme, varme også
i rattet, bakkamera, regnsensor og sæderne er
beklædt med ikke dyrisk kunstlæder, som det sig
hører og bør i trit med tiden.
|