- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: KIA Rio 1,0 T-GDi 48

MHEV IMT Prestige Plus


Avanceret teknik giver Rio et løft


Af Søren Clauding – maj 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA er god til at bygge personbiler med i princippet alle tænkelige drivliner. Og fabrikken holder liv i almindelige biler af den slags, som mennesker rundt om på Jorden og ikke mindst i Danmark har brug for lige nu – uden i øvrigt at tabe miljømålene af syne, hvad den kommende nye KIA EV6 er et godt eksempel på. KIA Rio er det også, og selvom der ikke umiddelbart er alverden til forskel på den faceliftede model og forgængeren, er virkeligheden en anden.

 

Visuelt er KIA Rio anno 2021 som snydt ud af tigernæsen på den hidtidige model. Tigernæsen er dog blevet smallere, for-kofangeren bredere og tågelygtedesignet er nyt. Med Fuld LED forlys er prikken sat over i’et, men dér skal man lidt højere op i udstyr end i den version, vi her har sat under lup.

 

Fornuftspriser

Det handler nemlig heldigvis også hos KIA om, at holde priserne på et fornuftigt niveau. Den billigste Rio koster 150.000 kroner og den prøvekørte Prestige Plus version med 1-liters 120-hestes T-GDi motor skubber prisen op på 210.000 kroner, men det er stadig en fornuftig pris for en bil med gode miljøegenskaber, som kan bruges uden at man skal på jagt efter en ladestander, fordi man er ved at løbe tør for den medbragte strøm. En tankstation er nok.



Altså en ganske almindelige bil, ligesom forgængeren, men den holder altså ikke helt. KIA har nemlig valgt, også at forsyne den 3-cylindrede 1-liters turbomotor med mild hybrid teknologi. Det kræver et 48 Volt batteri, som man så har monteret ude i bagagerummet. Det oplades ved deceleration og leverer siden strøm til en lille elmotor, der dels bistår benzinmotoren, så den bliver mere brændstoføkonomisk, men som også varetager eksempelvis starter-funktioner, når man er undervejs, og også den intelligente gearkasse har glæde deraf.


48 Volt batteriet ligger under bagagerumsbunden.


Intelligens bag udviklingen

Nu er ordet ”intelligent” i moderne teknisk sprogbrug noget misbrugt, for intelligens kan vel ret beset ikke benyttes om andet end naturlig hjernevirksomhed eller mangel på samme. Men et faktum er det, at de, der har udviklet videre på KIA’s udmærkede 6 trins gearkasse har brugt deres hjerne ganske meget. Selvom IMT står for ”Intelligent Manuel Transmission” er ”Intelligent” naturligvis noget vrøvl. Men resultatet er virkelig fremragende, den er intelligent konstrueret...

 

I stedet for en mekanisk eller hydraulisk forbindelse mellem bilens koblingspedal og gearkassen har man skabt en Clutch-by-Wire mekanisme, altså en lednings-baseret kobling, hvor koblingspedalen via en elledning står i forbindelse med en elektrisk mekanisme tæt ved koblingen, som siden er i stand til at åbne og lukke for koblingen, når den får en impuls, der kræver det.

 

Stor præcision

Det giver en meget præcis aktivering af koblingen, og fordi processen nu er computerstyret, har koblingspedalen egentlig ikke anden funktion end at aktivere den elektriske kobling. I princippet kunne den elektriske kobling ligeså godt være styret via gearstangen, og det er den da til dels også. Vi kunne fx meget let praktisere (se videoen her på siden) gearskift i Rio’en uden brug af koblingspedalen, simpelthen fordi styringen også inkluderer en tilpasning af rotationstal for motor via gearkasse videre til de drivende hjul.

 

Når rotationerne passer sammen, er det ingen sag at skifte gear uden at bruge koblingen. Det kan man også gøre med en konventionel kobling, men dér sker ingen omdrejningstilpasning. Den skal man så selv stå for, og det kræver en vis træning. I KIA’en sker det automatisk. Men naturligvis er det rigtigst at benytte koblingen – og også noget hurtigere.

Prisen holdes i ave

IMT gearskiftet indeholder ikke mange mekaniske dele og er derfor ganske stabilt – og formentlig ikke mere kostbart at producere. Desuden kan det, og det sker også i praksis, frakoble motoren under kørslen, når der ikke er brug for motorkræfter. Mens man coaster med ringe farttab kan motoren så bruge sin energi på noget andet, som fx. at lade strøm på batteriet til senere brug. Derved opnår man en benzinøkonomi på 18,2 km/l, som vel at mærke holder i praksis.

 

De to eksempler er ikke synlige, men mærkbare udtryk for det stadige udviklingsarbejde, KIA lægger i deres biler. Hvorfor bygge ”intelligente” manuelle gearkasser, når man har automatgear? Svaret er enkelt: De er enkle, ultrapålidelige, giver bedre benzinøkonomi og holder prisen i ave. Og det er jo præcis, hvad KIA også gerne vil tilbyde deres kunder, godt underbygget som ”altid” af 7 års garanti.

 

Alt det andet

Indretningsmæssigt er forskellen beskeden og koncentreret om en ny og større 8” berøringsskærm og en skarpere 4,2” digitalskræm mellem instrumenturene. Og så tilbyder KIA nu også UVO Connect til Rio, som omfatter en række tjenester som trafikinformation, vejrudsigter, besked om benzinpriser, info om parkeringsmuligheder osv. Man kan desuden kommunikere med bilen, også når man ikke er i den, og derigennem også få såkaldte diagnostiske meddelelser om bilens tilstand.



”Prestige” dækker over basisudstyret, som bl.a. inkluderer el-sidespejle, aircondition, fartpilot og læderrat. Med ”Plus-pakken” er det så blevet opgraderet til foldbare sidespejle og klimaanlæg, hjulene er blevet ændret fra 15” stålfælge til 15” alufælge, og der er kommet mere elektronik til som sædevarme, varme også i rattet, bakkamera, regnsensor og sæderne er beklædt med ikke dyrisk kunstlæder, som det sig hører og bør i trit med tiden.


Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>
Videotest: KIA Rio Mild Hybrid med IMT

Vi prøver og demonstrerer KIA Rio med 48V mild hybrid motor og intelligent manuelt gearskifte dér hvor den også gør rigtig god gavn: I bykørsel. Fuld HD.




Model:

KIA Rio 1,0 T-GDi 48V MHEV Prestige Plus IMT

Listepris:

Kr. 210.000

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 l turbo benzinmotor: 120 hk. 171 Nm/1500-4000 omdr./min. 6 trins IMT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,2 sek./ 190 km/t/ 18,2 km/l / 125 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

325-1103 liter

Værd at bemærke:

Nødbremse. Tågeforlygter. Udvidet vejbaneassistent. 15” alufælge. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot. Klimeanlæg. El-justerbare foldbare sidespejle m. varme. Justerbart læderrat med varme. Kunstlædersæder med varme. 8" touch skærm. Bakkamera. P-sensorer bag. Regnsensor. Isofix. Bluetooth. AUX/USB. 7 års garanti.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt