| KIA er som bekendt en del af 
							Hyundai koncernen og man har gennem en årrække 
							satset målrettet på, at tilbyde hele spektret af 
							drivliner, konventionelle som elektrificerede i en 
							eller anden grad, og også rene elbiler. Den 
							prøvekørte KIA Ceed SW med 1,5 liters T-GDi motor er 
							en af de mere moderat elektrificerede af slagsen, 
							den er en ”mild hybrid”.   I en mild hybrid får 
							benzinmotoren hjælp af en lille elmotor fx under 
							acceleration og til at reducere benzinforbruget og 
							dermed giver mild hybrid god mening for rigtig mange 
							bilbrugere. Man slipper for at skulle oplade 
							og/eller tænke voldsomt meget over energiforbruget, 
							mens man kører, som man bør i fx en plug-in hybrid, 
							hvis den skal give den ønskede effekt. Det giver 
							frihed, formentlig mange år ud i fremtiden, at man 
							ikke er afhængig af strøm fra elnettet. Og så er det 
							egentlig meget enkelt, at køre en sådan bil, for man 
							gør, som man plejer. 
 
							 
 Miljørigtig løsning for de 
							fleste For mange mennesker, dvs. de 
							allerfleste af os, er de konventionelt motoriserede 
							biler forsat den eneste mulighed for at kunne bruge 
							en bil. Et kabel ud af vinduet på en etageejendom i 
							byområderne er ikke en brugbar løsning, de 
							offentlige ladestandere er stadig ganske få, og 
							indtil der er fundet en hurtigere løsning på 
							opladning af elbiler, er opladningstiden en større 
							begrænsning end bilernes rækkevidde. Så længe der er 
							tankstationer over hele landet og overalt i 
							udlandet, er der ingen vej uden om fossilt 
							brændstof.   Men det betyder ikke, at man 
							ikke kan være både økonomisk og miljørigtig i sin 
							bilkørsel. Det er det, man er, med en mild hybrid 
							løsning. Bilen oplader selv det lette 48 Volt 
							batteri under kørslen og benzinforbruget reduceres, 
							så man i henhold til de ret realistiske WLTP 
							målemetoder kan køre 17,5 km/l – et tal, der holder 
							udmærket i praksis.   Mere økonomisk og længere 
							garanti KIA Ceed har en søstermodel i 
							form af Hyundai i30, som findes i en i princippet 
							identisk udgave. Visuelt er bilerne dog meget 
							forskellige fra hinanden, forhandler-netværket er 
							også forskelligt, ja selv garanti betingelserne er 
							forskellige – KIA giver 7 år og Hyundai 5 år (til 
							gengæld med ubegrænset kilometertal). Men 
							opsætningen af de to søstermodeller er forskellig.   Det kan læses på to centrale 
							værdier: Acceleration og benzinforbrug. Ceed’en 
							kører 17,5 km/l mod i30’erens 16,4. Til gengæld 
							tager det 8,8 sekunder, at nå de 100 km/t mod 8,6. 
							Men med hånden på hjertet: I praksis føles de to 
							biler så ens, at ikke engang informationen om de 
							forskellige værdier gør nogen forskel for 
							undertegnede. Det gør udseendet og visse 
							betjeningsfunktioner til gengæld.   Udseende og funktion Hvad udseendet angår skal 
							hjertet tale med. Hvad funktionen angår lidt det 
							samme. Hvis man fx vil deaktivere 
							vognbaneassistenten, fordi der er risiko for glat 
							vej og man gerne vil være sikker på, at man ikke 
							tror at man har mistet fodfæstet, blot fordi 
							systemet forsøger at skubbe bilen tilbage midt i 
							sporet, klarer man sig i KIA’en med et enkelt tryk 
							på en knap. I i30 skal man igennem flere skærmmenuer 
							for at igangsætte processen – vel at mærke efter 
							hver gang, motoren har været slukket. 
 
							 
 GT-Line udstyret er 
							topudstyret på en Ceed. Det er sportsligt og 
							inkluderer fx alu-pedaler, to-farvet indtræk, et 
							D-Formet rat og paddleshift til betjening af 7-trins 
							dobbeltkoblings automatgearet, hvis man ikke vil 
							lade det klare tingene selv – hvad det i øvrigt gør 
							udmærket (se on-board videoen her på siden). GT-Line 
							omfatter også adaptiv fartpilot, 2-zone klimaanlæg, 
							el-ruder ved bagsædet, bakkamera, sædevarme og 
							ratvarme.   Sportslig harmonisk Og på sports-fronten også 
							særlig GT-Line styling samt 16” skivebremser foran 
							samt 225/45-17 hjul modsat 225/40-18 hjulene på i30 
							modellen. Det giver på den ene side en god og 
							spændstig berøring med asfalten, men også en mere 
							tilgivende respons på især de små ujævnheder. I 
							samspil med en lydløs motor og behersket 
							vindmodstand får man en god komfortabel 
							køreoplevelse. I øvrigt er frihøjden officiel 0,5 cm 
							lavere på GT-Line modellen. Det underbygger 
							spændstigheden og medvirker også til en lavere 
							luftmodstand. Måske er en del af den gode 
							benzinøkonomi også et resultat af det. 
 
							 
 Køreegenskaberne er også i 
							god harmoni med Ceed’ens SW-natur. SW betyder frit 
							oversat Stationcar, dvs. god plads ude bagtil og 
							dermed er der lagt op også til lange køreture – uden 
							behov for opladning undervejs. Man tanker bare op. 
							Køreturen ved især høj hastighed lettes af multilink 
							baghjulsophænget, som stabiliserer bilen og gør 
							kørslen mere afslappet. 
 
							 
 Alskens ekstraudstyr Dertil kommer så på den 
							prøvekørte bil ekstraudstyr for 75.000 kroner lagt 
							oven i GT-Line-prisen på 315.000 kroner. Fuld LED 
							forlygter til 13.000 kroner kan på det varmeste 
							anbefales. Elektrisk bagklap med smart-funktion, så 
							den åbner automatisk, hvis man blot lige venter 3 
							sekunder bag bilen (med nøglen i lommen, altså), er 
							også rigtig godt. Nøglefri betjening er i det hele 
							taget en god ting og koster 9000 kroner (inklusiv 
							trådløs opladning af mobiltelefoner, der kan). Men 
							om man har brug for et panorama-soltag, selv på en 
							lun forårsdag – det må være lidt af et 
							temperamentsspørgsmål. 
 
							
							 |