KIA er som bekendt en del af
Hyundai koncernen og man har gennem en årrække
satset målrettet på, at tilbyde hele spektret af
drivliner, konventionelle som elektrificerede i en
eller anden grad, og også rene elbiler. Den
prøvekørte KIA Ceed SW med 1,5 liters T-GDi motor er
en af de mere moderat elektrificerede af slagsen,
den er en ”mild hybrid”.
I en mild hybrid får
benzinmotoren hjælp af en lille elmotor fx under
acceleration og til at reducere benzinforbruget og
dermed giver mild hybrid god mening for rigtig mange
bilbrugere. Man slipper for at skulle oplade
og/eller tænke voldsomt meget over energiforbruget,
mens man kører, som man bør i fx en plug-in hybrid,
hvis den skal give den ønskede effekt. Det giver
frihed, formentlig mange år ud i fremtiden, at man
ikke er afhængig af strøm fra elnettet. Og så er det
egentlig meget enkelt, at køre en sådan bil, for man
gør, som man plejer.
Miljørigtig løsning for de
fleste
For mange mennesker, dvs. de
allerfleste af os, er de konventionelt motoriserede
biler forsat den eneste mulighed for at kunne bruge
en bil. Et kabel ud af vinduet på en etageejendom i
byområderne er ikke en brugbar løsning, de
offentlige ladestandere er stadig ganske få, og
indtil der er fundet en hurtigere løsning på
opladning af elbiler, er opladningstiden en større
begrænsning end bilernes rækkevidde. Så længe der er
tankstationer over hele landet og overalt i
udlandet, er der ingen vej uden om fossilt
brændstof.
Men det betyder ikke, at man
ikke kan være både økonomisk og miljørigtig i sin
bilkørsel. Det er det, man er, med en mild hybrid
løsning. Bilen oplader selv det lette 48 Volt
batteri under kørslen og benzinforbruget reduceres,
så man i henhold til de ret realistiske WLTP
målemetoder kan køre 17,5 km/l – et tal, der holder
udmærket i praksis.
Mere økonomisk og længere
garanti
KIA Ceed har en søstermodel i
form af Hyundai i30, som findes i en i princippet
identisk udgave. Visuelt er bilerne dog meget
forskellige fra hinanden, forhandler-netværket er
også forskelligt, ja selv garanti betingelserne er
forskellige – KIA giver 7 år og Hyundai 5 år (til
gengæld med ubegrænset kilometertal). Men
opsætningen af de to søstermodeller er forskellig.
Det kan læses på to centrale
værdier: Acceleration og benzinforbrug. Ceed’en
kører 17,5 km/l mod i30’erens 16,4. Til gengæld
tager det 8,8 sekunder, at nå de 100 km/t mod 8,6.
Men med hånden på hjertet: I praksis føles de to
biler så ens, at ikke engang informationen om de
forskellige værdier gør nogen forskel for
undertegnede. Det gør udseendet og visse
betjeningsfunktioner til gengæld.
Udseende og funktion
Hvad udseendet angår skal
hjertet tale med. Hvad funktionen angår lidt det
samme. Hvis man fx vil deaktivere
vognbaneassistenten, fordi der er risiko for glat
vej og man gerne vil være sikker på, at man ikke
tror at man har mistet fodfæstet, blot fordi
systemet forsøger at skubbe bilen tilbage midt i
sporet, klarer man sig i KIA’en med et enkelt tryk
på en knap. I i30 skal man igennem flere skærmmenuer
for at igangsætte processen – vel at mærke efter
hver gang, motoren har været slukket.
GT-Line udstyret er
topudstyret på en Ceed. Det er sportsligt og
inkluderer fx alu-pedaler, to-farvet indtræk, et
D-Formet rat og paddleshift til betjening af 7-trins
dobbeltkoblings automatgearet, hvis man ikke vil
lade det klare tingene selv – hvad det i øvrigt gør
udmærket (se on-board videoen her på siden). GT-Line
omfatter også adaptiv fartpilot, 2-zone klimaanlæg,
el-ruder ved bagsædet, bakkamera, sædevarme og
ratvarme.
Sportslig harmonisk
Og på sports-fronten også
særlig GT-Line styling samt 16” skivebremser foran
samt 225/45-17 hjul modsat 225/40-18 hjulene på i30
modellen. Det giver på den ene side en god og
spændstig berøring med asfalten, men også en mere
tilgivende respons på især de små ujævnheder. I
samspil med en lydløs motor og behersket
vindmodstand får man en god komfortabel
køreoplevelse. I øvrigt er frihøjden officiel 0,5 cm
lavere på GT-Line modellen. Det underbygger
spændstigheden og medvirker også til en lavere
luftmodstand. Måske er en del af den gode
benzinøkonomi også et resultat af det.
Køreegenskaberne er også i
god harmoni med Ceed’ens SW-natur. SW betyder frit
oversat Stationcar, dvs. god plads ude bagtil og
dermed er der lagt op også til lange køreture – uden
behov for opladning undervejs. Man tanker bare op.
Køreturen ved især høj hastighed lettes af multilink
baghjulsophænget, som stabiliserer bilen og gør
kørslen mere afslappet.
Alskens ekstraudstyr
Dertil kommer så på den
prøvekørte bil ekstraudstyr for 75.000 kroner lagt
oven i GT-Line-prisen på 315.000 kroner. Fuld LED
forlygter til 13.000 kroner kan på det varmeste
anbefales. Elektrisk bagklap med smart-funktion, så
den åbner automatisk, hvis man blot lige venter 3
sekunder bag bilen (med nøglen i lommen, altså), er
også rigtig godt. Nøglefri betjening er i det hele
taget en god ting og koster 9000 kroner (inklusiv
trådløs opladning af mobiltelefoner, der kan). Men
om man har brug for et panorama-soltag, selv på en
lun forårsdag – det må være lidt af et
temperamentsspørgsmål.
|