- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Jeep Compass 4xe 190 hk AT6 4X4 Limited


Kompakt luksus-Jeep til luksus-pris


Af Søren Clauding – marts 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeep Compass er på mange måder den luksuøse udgave af Jeep Renegade. Mere plads, mere luksus oplevelse, men hvad teknikken i plug-in hybrid udgaven angår, er den identisk. Om det så er prisen, vil man som køber opleve den luksus, at den er faldet 20.000 kroner ifm. de nye afgiftsberegninger, der favoriserer plug-in’erne.

 

316.631 kroner er den aktuelle listepris på den prøvekørte Limited udgave af Jeep Compass 4xe, som den hedder, når den er en PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Det er faktisk en ret fordelagtig pris, sammenlignet med markedet i øvrigt, for Compass byder som Renegade PHEV på unikke egenskaber.



En frihøjde på godt 20 cm muliggør ikke bare rigtig god fremkommelighed for en bil, der egentlig er en SUV, og så har den reduktionsgear, hvad der egentlig ikke hører sig til i en SUV, men kan betyde forskellen mellem at kunne komme frem i terrænet eller ej. Reduktionsgearet øger gear-udvekslingen på samtlige seks gear, så man populært sagt opnår den samme virkning som at skifte ned i gear: Mere drejningsmoment, dvs. kræfter, på de trækkende hjul.

 

Batteri i kardantunnellen

Jeep Compass er 15 cm længere end Renegade, og fordi man også hér har anbragt litium-ion batteriet dér, hvor andre baghjulstrukne eller firehjulstrukne biler har en kardantunnel, har man opnået en ret god vægtfordeling i bilen – plus at man disponerer over 420 liter bagageplads (90 liter mere end i Renegade). Placeringen giver ekstra god mening, for kardantunnellen var alligevel tom, selvom bilen har firehjulstræk. For benzinmotoren trækker på forhjulene, mens elmotoren tager sig af baghjulene.



Mervægten for PHEV-udgaven er 430 kg, hvis man sammenligner med den forhjulstrukne 130-hestes benzinudgave. Da benzinmotoren i de to er den samme, kan mervægten helt tilskrives den elektriske drivline. Ser man bort fra den fordelagtige prissætning i købsøjeblikket, er de væsentligste grunde til at købe en plug-in, at man dels vil kunne udnytte de op til 46 kilometers elektriske rækkevidde fra det 11,4 kWh store batteri, og ikke mindst at man får leveret 60 ekstra hestekræfter.

 

Mange kræfter

Det har man glæde af, når man gerne vil hurtigt op i fart eller har brug for effekten i terrænet, for 100 km/t kan nås på 7,9 sekunder. Men man har ikke glæde af det, hvis man gerne vil trække en anhænger, for 130-hestes udgaven må trække 1750 kg, PHEV’en 1250. Logikken er, naturligvis, at plug-in’en også skal slæbe den ekstra vægt inde i bilen. Så igen: Kan man bruge det elektriske potentiale, er det en god løsning, kan man ikke, er det alene det med farten og den fordelagtige prissætning, som retfærdiggør købet.



Hvad angår vægten har man dog den fordel, at vægtfordelingen går fra 60 procent for og 40 bag til 54:46. Det er som nævnt en fordel og ret optimalt, hvis man gerne vil have en bil, der er lidt underholdende gennem kurverne. Nu er det jo godt nok ikke en SUV’s kernekompetence, men det går ikke helt galt. Desværre kunne vi ikke opleve det helt så godt, som vi ville have sat pris på, for bilen var udstyret med sommerdæk, og det var vinter udenfor. Og dækstørrelsen var 235/45-19, i stedet for de standardmonterede 17” hjul, altså ret brede og beskeden affjedring i dæksiderne – ikke optimalt på kold vej.

 

På den anden side har undertegnede kørt en Compass ved introduktionen sidste efterår, og oplevede dengang, omend over få kilometer, en udmærket kørselsharmoni, også hvad vejbeliggenheden angår.

 

Tilgivende affjedring

Affjedringen er generelt ret tilgivende, og det har man under alle omstændigheder brug for, når man kører offroad men også, når man kører på asfalt med lavt vejgreb, og det må en vintervåd vej ved omkring nul grader siges at tilhøre. Firehjulstrækket var naturligvis med til at sikre grebet under acceleration, men under nedbremsning gør firehjulstræk hverken fra eller til.

 

Alt andet lige er det dog en kolossal ændring for markedsmulighederne, Jeep har opnået med den nye teknik og de nye afgiftsberegninger. I 2018 prøvekørte vi en Compass Limited med 170 hestes dieselmotor – dengang var listeprisen 525.000 kroner...

 

Omfattende Limited udstyr

Limited udstyret er omfattende og inkluderer varme i rat og sæder, navigation, Bi-Xenon forlygter med automatisk fjernlys, nøgleløs betjening, varme i forruden under vinduesviskerne, 2-zone klimaanlæg, aktiv vejbaneassistent, en 8,4” berøringsskærm, fartpilot og Hill Descent control, der regulerer formidlingen af kræfterne gennem hjulene ved kraftigt fald på fedtet underlag. Det er heller ikke en typisk SUV-egenskab.

 

Sidst, men ikke mindst: Vi havde ikke et klart billede af hvad benzinøkonomien ville være, når man har opbrugt strømmen. Til gengæld virkede det som om, at hvis vi havde tømt batteriet fuldstændigt, ville den elektriske rækkevidde have været på omkring 40-42 kilometer, havde det blot været varmere i vejret. Med udetemperaturer omkring nul grader faldt EV-rækkevidden til 25-35 km. Det kunne dog have været værre og det er ikke utænkeligt, at det skyldes batteriets placering midt i bilen, hvor kabinen trods alt er varm det meste af tiden, mens man kører.

Andre Jeep prøvekørsler – find dem hér >>>
Videotest: Jeep Compass 4xe PHEV
Vi prøvekørte Jeep Compass på sne- og isglatte skovveje. Dækmonteringen var langt fra ideel, men køreturen gav en god idé hvad Compass'en kan og ikke kan. Fuld HD.



Model:

Jeep Compass PHEV 4xe AT6 4X4 Limited

Listepris:

Kr. 316.631

Motor og transmission:

4 cyl 1,3 l. Turbobenzinmotor 130 hk, 270 Nm/1850-2500 omdr./min. El-motor, 60 hk, 250 Nm. System: 190 hk.  6 A/T. AWD. 11,4 kWh litiumion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde (WLTP):

7,9 sek./ 183 km/t/ 47,6 km/l/ 46 g/km. 46 km.

Længde:

4,39 m.

Bagagerum:

420 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse 30-180 km/t. 17” letmetal fælge (standard). BiXenon forlygter. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og start/stop. Vognbaneassistent. Fartpilot. Alm. fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Sædevarme, El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat med varme.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt