Jeep Compass er på mange
måder den luksuøse udgave af Jeep Renegade. Mere
plads, mere luksus oplevelse, men hvad teknikken i
plug-in hybrid udgaven angår, er den identisk. Om
det så er prisen, vil man som køber opleve den
luksus, at den er faldet 20.000 kroner ifm. de nye
afgiftsberegninger, der favoriserer plug-in’erne.
316.631 kroner er den
aktuelle listepris på den prøvekørte Limited udgave
af Jeep Compass 4xe, som den hedder, når den er en
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Det er
faktisk en ret fordelagtig pris, sammenlignet med
markedet i øvrigt, for Compass byder som Renegade
PHEV på unikke egenskaber.
En frihøjde på godt 20 cm
muliggør ikke bare rigtig god fremkommelighed for en
bil, der egentlig er en SUV, og så har den
reduktionsgear, hvad der egentlig ikke hører sig til
i en SUV, men kan betyde forskellen mellem at kunne
komme frem i terrænet eller ej. Reduktionsgearet
øger gear-udvekslingen på samtlige seks gear, så man
populært sagt opnår den samme virkning som at skifte
ned i gear: Mere drejningsmoment, dvs. kræfter, på
de trækkende hjul.
Batteri i kardantunnellen
Jeep Compass er 15 cm længere
end Renegade, og fordi man også hér har anbragt
litium-ion batteriet dér, hvor andre baghjulstrukne
eller firehjulstrukne biler har en kardantunnel, har
man opnået en ret god vægtfordeling i bilen – plus
at man disponerer over 420 liter bagageplads (90
liter mere end i Renegade). Placeringen giver ekstra
god mening, for kardantunnellen var alligevel tom,
selvom bilen har firehjulstræk. For benzinmotoren
trækker på forhjulene, mens elmotoren tager sig af
baghjulene.
Mervægten for PHEV-udgaven er
430 kg, hvis man sammenligner med den forhjulstrukne
130-hestes benzinudgave. Da benzinmotoren i de to er
den samme, kan mervægten helt tilskrives den
elektriske drivline. Ser man bort fra den
fordelagtige prissætning i købsøjeblikket, er de
væsentligste grunde til at købe en plug-in, at man
dels vil kunne udnytte de op til 46 kilometers
elektriske rækkevidde fra det 11,4 kWh store
batteri, og ikke mindst at man får leveret 60 ekstra
hestekræfter.
Mange kræfter
Det har man glæde af, når man
gerne vil hurtigt op i fart eller har brug for
effekten i terrænet, for 100 km/t kan nås på 7,9
sekunder. Men man har ikke glæde af det, hvis man
gerne vil trække en anhænger, for 130-hestes udgaven
må trække 1750 kg, PHEV’en 1250. Logikken er,
naturligvis, at plug-in’en også skal slæbe den
ekstra vægt inde i bilen. Så igen: Kan man bruge det
elektriske potentiale, er det en god løsning, kan
man ikke, er det alene det med farten og den
fordelagtige prissætning, som retfærdiggør købet.
Hvad angår vægten har man dog
den fordel, at vægtfordelingen går fra 60 procent
for og 40 bag til 54:46. Det er som nævnt en fordel
og ret optimalt, hvis man gerne vil have en bil, der
er lidt underholdende gennem kurverne. Nu er det jo
godt nok ikke en SUV’s kernekompetence, men det går
ikke helt galt. Desværre kunne vi ikke opleve det
helt så godt, som vi ville have sat pris på, for
bilen var udstyret med sommerdæk, og det var vinter
udenfor. Og dækstørrelsen var 235/45-19, i stedet
for de standardmonterede 17” hjul, altså ret brede
og beskeden affjedring i dæksiderne – ikke optimalt
på kold vej.
På den anden side har
undertegnede kørt en Compass ved introduktionen
sidste efterår, og oplevede dengang, omend over få
kilometer, en udmærket kørselsharmoni, også hvad
vejbeliggenheden angår.
Tilgivende affjedring
Affjedringen er generelt ret
tilgivende, og det har man under alle omstændigheder
brug for, når man kører offroad men også, når man
kører på asfalt med lavt vejgreb, og det må en
vintervåd vej ved omkring nul grader siges at
tilhøre. Firehjulstrækket var naturligvis med til at
sikre grebet under acceleration, men under
nedbremsning gør firehjulstræk hverken fra eller
til.
Alt andet lige er det dog en
kolossal ændring for markedsmulighederne, Jeep har
opnået med den nye teknik og de nye
afgiftsberegninger. I 2018 prøvekørte vi en Compass
Limited med 170 hestes dieselmotor – dengang var
listeprisen 525.000 kroner...
Omfattende Limited udstyr
Limited udstyret er
omfattende og inkluderer varme i rat og sæder,
navigation, Bi-Xenon forlygter med automatisk
fjernlys, nøgleløs betjening, varme i forruden under
vinduesviskerne, 2-zone klimaanlæg, aktiv
vejbaneassistent, en 8,4” berøringsskærm, fartpilot
og Hill Descent control, der regulerer formidlingen
af kræfterne gennem hjulene ved kraftigt fald på
fedtet underlag. Det er heller ikke en typisk
SUV-egenskab.
Sidst, men ikke mindst: Vi havde ikke et klart billede
af hvad benzinøkonomien ville være, når man har
opbrugt strømmen. Til gengæld virkede det som om, at
hvis vi havde tømt batteriet fuldstændigt, ville den
elektriske rækkevidde have været på omkring 40-42
kilometer, havde det blot været varmere i vejret. Med udetemperaturer
omkring nul grader faldt EV-rækkevidden til 25-35
km. Det kunne dog have været værre og det er ikke utænkeligt, at det
skyldes batteriets placering midt i bilen, hvor
kabinen trods alt er varm det meste af tiden, mens
man kører.
|