Jaguar I-PACE er en af de
mest fancy elbiler på markedet. Den ser ud som en
Jaguar, den kører som en Jaguar, den er skabt som
elbil og nu er den blevet opgraderet. Det var
vigtigt, for derved er den blevet bedre på flere
konkrete punkter og det vil ingen begræde.
Tværtimod. Og når vi nu skulle ud at køre I-PACE
igen, skulle den da også ud på ondulerende brosten,
men det er en helt anden sag.
Opladning og rækkevidde er to
unikke og helt uundgåelige faktorer, der skal
afklares inden man overhovedet tænker på at købe en
elbil. Begge dele skal passe til ens kørselsbehov,
og det gjorde den første årgang I-PACE ikke
nødvendigvis. Rækkevidden var i hvert fald en
svaghed, og det var opladningstiden også. Begge dele
er strammet gevaldigt op.
Erfaringerne fra Formel E
Jaguar er regerende
viceverdensmester i Formel E og erfaringerne derfra
og også support kategorien Jaguar I-PACE E-Trophy,
har Jaguar overført direkte til den serieproducerede
I-PACE. Resultatet er blevet en software, der
håndterer det fortsat 90 kWh store batteri så godt,
at rækkevidden er forlænget i praksis med op til 20
procent. Det officielle WLTP-tal er fortsat 415 km,
men det er blevet meget lettere at komme i nærheden
af i den praktiske hverdag.
Endnu mere vigtigt er det, at
man nu kan oplade en I-PACE med 11 kW fra en
trefaset forbindelse. Hidtil var kun én fase en
mulighed, det gjorde opladningen til en langsommelig
affære men er nu fortid. I praksis indebærer det, at
en 0-100 procent opladning kan ske på 8,6 timer. Og
med 100 kW DC-opladning kan man få ekstra 127
kilometer rækkevidde på blot 15 minutter.
Intuitivt multimedie
system
Oven i det lancerer Jaguar
med Modelår 2021 ”MY21” et helt nyt multimedie
system. Jaguar I-PACE er oven i købet den første
Jaguar, der er udstyret med systemet, som er døbt
Pivi Pro-infotainmentsystem. Pivi Pro er lige så
intuitivt at bruge som en smartphone og systemet er
både hurtigt og responsivt med forbedret elbils
navigation, som kan vise om ladestationer i nærheden
er tilgængelige eller i brug, hvad prisen for
opladning ved de enkelte ladestationer er, og hvor
lang tid opladningen varer. Systemet inkluderer 2
berøringsskærme på hhv. 10” og 5”.
Og så er I-PACE udstyret med
et integreret SIM-kort (eSIM) med dobbelt modem og
gratis 4G dataplan, hvilket fx muliggør ubegrænset
musikstreaming via Spotify, Deezer eller Tunin samt
opdatering af kort, vejr, kalender og trafik
samtidigt.
Bakspejl med bagud vendt
kamera
Ligesom på den nye Range
Rover Evoque er Jaguar I-PACE nu udstyret med Clear
Sight bakspejl og 3D Surround Camera.
ClearSight-bakspejlet indebærer uhindret udsyn til
vejen bag ved bilen, selv med tre personer på
bagsædet eller bagagerummet på 656 liter fuldt
lastet til loftet. ClearSight anvender et bagud
vendt kamera med forbindelse til en skærm med høj
opløsning, der er indbygget i det rammeløse bakspejl
i glas. En lille skiftekontakt på bakspejlet giver
føreren mulighed for at skifte mellem bakspejlets
standardvisning og kameraets billedvisning.
Benytter man læsebriller er
det dog vigtigt, at man lige afprøver spejlet inden
man bestiller det, for i et konventionelt bakspejl
stiller ens øjne skarpt på uendeligt, alt imens de
skal stille skarpt på skærmfladen i ClearSight.
Brostensprøven
Hvad angår alle de
fundamentale egenskaber, køreegenskaberne ikke
mindst, er dem opdaterede I-PACE helt uændret.
Testbilen var udstyret med luftaffjedring, så vi
sendte den hen over de toppede brosten i Nyboder i
København (se on-board videoen). De er hårde ved
hjulophæng og det er endnu hårdere, når bilen vejer
de 2,2 tons som en I-PACE nu gør.
Men affjedringen absorberede
brostenene så godt, at selvom vibrations-frekvensen
naturligt nok steg med farten, blev de mere brutale
ujævnheder elegant opfanget af luftaffjedringen, så
hjulene både havde bedre vejgreb og leverede en mere
komfortabel køreoplevelse. Men heldigvis er det -
trods alt – kun få steder i Danmark, at der ligger
brosten som i Nyboder.
|