- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Hyundai i20 5d 1,0T-GDi Advanced 6 M/T

Ny nem generation og meningsfuld  pris


Af Søren Clauding – februar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektriske biler, hybridbiler, plug-in hybrid biler, mild hybrider, brintbiler, dieselbiler og benzinbiler... det er ikke det letteste, at være bilkøber i dagens verden. Og hvad nu, hvis man egentlig gerne blot vil have en helt almindelig bil? Den slags findes da heldigvis fortsat, ”helt almindelige biler”, som er fine, endda rigtig fine til rigtig mange mennesker og som både er økonomiske og miljøskånsomme. Den nye og tredje generation af Hyundai i20 er en af dem.

 

Hyundai kan det hele, det er ikke dét... Alle de nævnte måder at få bilerne til at køre på findes i Hyundais brede modelprogram. Men den koreanske bilfabrik tilbyder også ”helt almindelige biler” som den prøvekørte i20. Den var oven i købet udstyret med manuelt gear, hvad der sammen med en 100-hestes turbomotor gør det muligt og tilladt, at køre med en anhænger på over 1100 kg. Ret godt, faktisk, af en bil, der blot er godt 4 meter lang.

 

Tredje generation

Hyundai fornyede deres kompakte i20 model sidste år, de første det, der er tredje generation i20, landede i Danmark i november måned. Den nye er ikke bare en forbedret udgave af den hidtidige, men byder også på teknik, som moderne menneske absolut kan have glæde af, og det til priser, der er til at forstå.

 

Den billigste i20 (Pure) er prissat til 145.000 kroner og den pris inkluderer foruden en 84-hestes 1,2 liters benzinmotor også udstyr som aircondition, fartpilot, multijusterbart rat, elektriske sideruder for og bag, skiltegenkendelse og aktiv vognbaneassistent. Rykker man to niveauer op til den hér prøvekørte Advanced-version har man undervejs også fået varme såvel som rat, 8” berøringsskærm, baksensorer såvel som bakkamera. Og unikt for Advanced udgaven er 16” alufælge, klimaanlæg, regnsensorer samt LED forlys og tågeforlygter, som også har muliggjort statisk kurvelys. Altså en serie ret velbestykkede biler.

 

Hattehyldeløsning

Men endnu mere vigtigt er det nye design. I20 er blevet skarpere, akselafstanden er forøget, bredden ligeså (3 cm faktisk) og det har øget rummeligheden. Bagagerummet har en kapacitet på 352 liter, en pæn størrelse ikke mindst set i lyset af den sportslige profil med skrånende bagende. Og så har man med enkle midler og kreativ tænkning skabt en løsning på et situation, de allerfleste bilbrugere har oplevet: Hvad gør man med den faste hattehylde, når man har brug for at bruge bagagerummet i dets fulde højde? Normalt lægger man den på bagsædet, løst oven på bagagen, lader den blive hjemme eller finder andre typisk ikke særlig hensigtsmæssige løsninger.

 

Men Hyundai har en anden mulighed: De har ganske enkelt indstøbt to slidser i de indvendige paneler lige bag bagsædernes ryglæn. Slidserne eller rillerne er i direkte forbindelse med de fastgørelsespunkter hvorom hattehylden drejer, når den på traditionel vis følger bagklappen op og ned. Hattehylden kan i stedet skydes en smule fremad og direkte ned i slidserne, så den ender med at være placeret parallelt med bagsæderyglænene og dermed er af vejen. Naturligvis optager den fortsat plads, men funktionen af bagagerummet er gjort meget bedre.




Smidig og nem

Maskineriet var den smidige 3-cylindrede 1-liters motor. Den præsterer op til 100 hestekræfter men leverer også et godt drejningsmoment på 171 Nm i hele omdrejningsspektret fra 1500 til 4000 omdr./min. Det gør det muligt at nå 100 km/t på 10,4 sekunder og topfarten er 188 km/t. Den har vi ikke prøvet, men kan til gengæld konstatere, at ved moderat brug af speederen er WLTP-forbrugstallet på 18,9 km/l helt realistisk.



Det kræver naturligvis, når nu bilen også er manuelt gearet, at man skifter gear med omtanke, men det er ikke vanskeligt at praktisere. I øvrigt er gearskiftet også både smidigt, meget let og direkte. Det understreger den generelle oplevelse: Hyundai i20 er en meget nem bil.

 

Gennem kurverne

Kurveegenskaberne er ikke overraskende bedre i den nye i20 end i den hidtidige, der nu heller ikke var dårlig, og bilens størrelse taget i betragtning er den rimelig komfortabel. Vi gætter på at ordet ”rimelig” kan stryges, hvis man i stedet for de 17” hjul med 215 mm brede 45 procent lavprofildæk (til en merpris på 4000 kroner), som testbilen var udrustet med, benytter de 16” hjul, som er standard.



Det er typisk det, der sker, når man sætter større hjul og lavprofildæk på en bil, uden at affjedringen er tilpasset, at man føler kørebanen mere direkte. I praksis påvirker der næppe bilens vejgreb, dens balance er formentlig også upåvirket deraf, og sætter man pris på den lidt kontante følelse, er det helt fint – og indrømmet, det ser godt ud og passer til det sportslige snit.

 

En egenskab, som er blevet forbedret ift. forgængeren håber de færreste at få glæde af. Den automatiske nødbremse kan nu se både fodgængere og cyklister (plus biler, selvfølgelig), men vi undlod at afprøve systemet, blot for en sikkerheds skyld...

Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>



On-board video følger snarest










Model:

Hyundai i20 5d 1,0 T-GDi 6 M/T Advanced

Listepris:

Kr. 184.995

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. turbobenzin. 100 hk. 171 Nm/1500-4000 omdr./min. 6 trins manuelt gear.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,4 sekunder/ 188 km/t/ 18,9 km/l/ 120 g/km.

Hjul, for / bag:

215/45-17 (ekstraudstyr)

Længde:

4,04 m

Bagagerum:

395-1301 liter

Værd at bemærke:

Aut. nødbremse. 16” alufælge (standrd). Fuld LED og fast kurvelys. Tågeforlygter. Multijusterbart kunstlæderrat. Klimaanlæg. Sædevarme. Ratvarme. El-sideruder for og bag. 8" touchscreen. Bakkamera. p-sensorer bag. Regnsensor. 5 års garanti/ubegrænset km.









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt