Elektriske biler,
hybridbiler, plug-in hybrid biler, mild hybrider,
brintbiler, dieselbiler og benzinbiler... det er
ikke det letteste, at være bilkøber i dagens verden.
Og hvad nu, hvis man egentlig gerne blot vil have en
helt almindelig bil? Den slags findes da heldigvis
fortsat, ”helt almindelige biler”, som er fine,
endda rigtig fine til rigtig mange mennesker og som
både er økonomiske og miljøskånsomme. Den nye og
tredje generation af Hyundai i20 er en af dem.
Hyundai kan det hele, det er
ikke dét... Alle de nævnte måder at få bilerne til
at køre på findes i Hyundais brede modelprogram. Men
den koreanske bilfabrik tilbyder også ”helt
almindelige biler” som den prøvekørte i20. Den var
oven i købet udstyret med manuelt gear, hvad der
sammen med en 100-hestes turbomotor gør det muligt
og tilladt, at køre med en anhænger på over 1100 kg.
Ret godt, faktisk, af en bil, der blot er godt 4
meter lang.
Tredje generation
Hyundai fornyede deres
kompakte i20 model sidste år, de første det, der er
tredje generation i20, landede i Danmark i november
måned. Den nye er ikke bare en forbedret udgave af
den hidtidige, men byder også på teknik, som moderne
menneske absolut kan have glæde af, og det til
priser, der er til at forstå.
Den billigste i20 (Pure) er
prissat til 145.000 kroner og den pris inkluderer
foruden en 84-hestes 1,2 liters benzinmotor også
udstyr som aircondition, fartpilot, multijusterbart
rat, elektriske sideruder for og bag,
skiltegenkendelse og aktiv vognbaneassistent. Rykker
man to niveauer op til den hér prøvekørte
Advanced-version har man undervejs også fået varme
såvel som rat, 8” berøringsskærm, baksensorer såvel
som bakkamera. Og unikt for Advanced udgaven er 16”
alufælge, klimaanlæg, regnsensorer samt LED forlys
og tågeforlygter, som også har muliggjort statisk
kurvelys. Altså en serie ret velbestykkede biler.
Hattehyldeløsning
Men endnu mere vigtigt er det
nye design. I20 er blevet skarpere, akselafstanden
er forøget, bredden ligeså (3 cm faktisk) og det har
øget rummeligheden. Bagagerummet har en kapacitet på
352 liter, en pæn størrelse ikke mindst set i lyset
af den sportslige profil med skrånende bagende. Og
så har man med enkle midler og kreativ tænkning
skabt en løsning på et situation, de allerfleste
bilbrugere har oplevet: Hvad gør man med den faste
hattehylde, når man har brug for at bruge
bagagerummet i dets fulde højde? Normalt lægger man
den på bagsædet, løst oven på bagagen, lader den
blive hjemme eller finder andre typisk ikke særlig
hensigtsmæssige løsninger.
Men Hyundai har en anden
mulighed: De har ganske enkelt indstøbt to slidser i
de indvendige paneler lige bag bagsædernes ryglæn.
Slidserne eller rillerne er i direkte forbindelse
med de fastgørelsespunkter hvorom hattehylden
drejer, når den på traditionel vis følger bagklappen
op og ned. Hattehylden kan i stedet skydes en smule
fremad og direkte ned i slidserne, så den ender med
at være placeret parallelt med bagsæderyglænene og
dermed er af vejen. Naturligvis optager den fortsat
plads, men funktionen af bagagerummet er gjort meget
bedre.
Smidig og nem
Maskineriet var den smidige
3-cylindrede 1-liters motor. Den præsterer op til
100 hestekræfter men leverer også et godt
drejningsmoment på 171 Nm i hele omdrejningsspektret
fra 1500 til 4000 omdr./min. Det gør det muligt at
nå 100 km/t på 10,4 sekunder og topfarten er 188
km/t. Den har vi ikke prøvet, men kan til gengæld
konstatere, at ved moderat brug af speederen er
WLTP-forbrugstallet på 18,9 km/l helt realistisk.
Det kræver naturligvis, når
nu bilen også er manuelt gearet, at man skifter gear
med omtanke, men det er ikke vanskeligt at
praktisere. I øvrigt er gearskiftet også både
smidigt, meget let og direkte. Det understreger den
generelle oplevelse: Hyundai i20 er en meget nem
bil.
Gennem kurverne
Kurveegenskaberne er ikke
overraskende bedre i den nye i20 end i den
hidtidige, der nu heller ikke var dårlig, og bilens
størrelse taget i betragtning er den rimelig
komfortabel. Vi gætter på at ordet ”rimelig” kan
stryges, hvis man i stedet for de 17” hjul med 215
mm brede 45 procent lavprofildæk (til en merpris på
4000 kroner), som testbilen var udrustet med,
benytter de 16” hjul, som er standard.
Det er typisk det, der sker,
når man sætter større hjul og lavprofildæk på en
bil, uden at affjedringen er tilpasset, at man føler
kørebanen mere direkte. I praksis påvirker der næppe
bilens vejgreb, dens balance er formentlig også
upåvirket deraf, og sætter man pris på den lidt
kontante følelse, er det helt fint – og indrømmet,
det ser godt ud og passer til det sportslige snit.
En egenskab, som er blevet
forbedret ift. forgængeren håber de færreste at få
glæde af. Den automatiske nødbremse kan nu se både
fodgængere og cyklister (plus biler, selvfølgelig),
men vi undlod at afprøve systemet, blot for en
sikkerheds skyld...
|