- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai i10 1,0 T-Gdi 100 hk N-Line

Kræfter som fortjent


Af Søren Clauding – april 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai har bygget en velkørende minibil. Den hedder i10 og dens eneste regulære mangel, da vi prøvekørte den sidste efterår, var hestekræfter. Den kører ganske enkelt for godt til, at den beskedne effekt på 67 hestekræfter lader bilens egenskaber komme til deres ret. Men det er der råd for, det hedder ”N-Line”.

 

En Hyundai i10 1,0 T-GDi N-Line koster godt nok 40.000 kroner mere end den Essential version, vi prøvede i september (som i mellemtiden er blevet sat op i pris til 114.000 kroner pga. regeringens ændrede afgiftsberegninger, der straffer de mest brændstoføkonomiske biler), og 40.000 kroner kan lyde som mange penge. Men man får også meget andet end de 33 ekstra hestekræfter, som stort set er en forøgelse af motoreffekten på 50 procent.

 

100 hestekræfter skaber harmonien

Effekten var dog det store savn. Med de 100 hestekræfter, som den kompakte 1-liters turbo benzinmotor leverer, får man nu virkelig en harmonisk bil, hvor køreegenskaber og effekt komplementerer hinanden. 100 km/t kan nu nås på blot 10,5 sekunder og topfarten er 185 km/t. Maskineriet arbejder fint, det er omdrejningsvilligt og naturligvis er det officielle tal for benzinforbruget lavere (18,5 km/l vs 20,8 km/l).



I praksis vil forskellen formentlig være mindre, for kører man bilerne ens, vil 67-hestes motoren skulle arbejde noget mere end 100-hestes udgaven for at opnå den samme fart, i det omfang den overhovedet kan. Bruger man 100-hestes motorens potentiale vil benzinforbruget naturligvis stige, men ikke så meget.

 

N-Line

N-Line udstyret udspringer af Hyundai’s N-serie. ”N” er Hyundais performance-mærke og bogstavet refererer til fabrikkens Namyang forsknings- og udviklingscenter i Syd Korea, hvor både Hyundai og KIA tester mange af deres modeller. Når der tilføjes et ””-Line” til N’et, betyder det at bilen ikke som sådan er skabt med performance egenskaber, hvilket egentlig er lidt overraskende pga. de bedre fartpræstationer, N-Line modellen byder på.

 

Alene det, i så lille en bil at kunne køre 185 km/t, stiller krav til bilens vejegenskaber. Den høje hastighed har vi til gode, men ved dansk motorvejsfart gør den det udmærket og kurveegenskaberne er også OK, hjulpet på vej af 16” alufælge med 195 mm brede 45 procent lavprofildæk. Men pga. bilens kompakte størrelse og blot 3,68 meters længde er dens naturlige habitat i byerne.



N-Line udstyret

N-Line udstyret giver i10 et sportsligt udseende. Fx. har den dobbelt udstødningsrør, tror man – men det er alene rørhalen, der er dobbelt. Den har N-line ”kosmetik” og i kabinen er det mest finesser som røde syninger på læderrattet og alu-pedalerne i vognbunden, der sender de sportslige signaler.



Udstyret i øvrigt er ret omfattende og inkluderer 8” berøringsskærm, bakkamera, p-sensorer, aktiv vognbaneassistent, varme i rat og sæder, klimaanlæg, fartpilot, statisk kurvelys og tågeforlygter, fjernlysassistent, el-sidespejle med varme, aktiv vognbaneassistent og fjernbetjent centrallås. Det er udstyr, der foruden de ekstra kræfter retfærdiggør prisen på 155.000 kroner.

 

Når man køber en Hyundai, følger der 5 års kilometer-ubegrænset garanti med i købet. Det tæller på positiv siden, hvorimod en i10 fortsat ikke må trække en anhænger, end ikke en ganske lille en – til trods for de 100 hestekræfter. Men det er en fælles begrænsning for de fleste konkurrenter i samme størrelse.


Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>
Videotest: Hyundai i10 1,0 T-GDi 100 hk N-Line
Kan man klage over noget ved den velkørende mini fra Hyundai i standard udgaven, er det mangel på motorkraft. Det er der fuldt og helt kompenseret for i den nye 100-hestes N-Line udgave. Fuld HD.




Model:

Hyundai i10 1,0 T-GDi 100 hk N-Line

Listepris:

Kr. 154.995

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. turbobenzin. 100 hk. 172 Nm/1500-4000 omdr./min. 5 trins manuelt gear.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,5 sekunder/ 185 km/t/ 18,5 km/l/ 123 g/km.

Hjul, for / bag:

195/45-16

Længde:

3,68 m

Bagagerum:

252-1050 liter

Værd at bemærke:

Aut. nødbremse. 16” alufælge. 8” berøringsskærm, bakkamera. P-sensorer. Aktiv vognbaneassistent. Varme i rat og sæder. Klimaanlæg. Fartpilot. Statisk kurvelys og tågeforlygter. Fjernlysassistent. El-sidespejle med varme. Aktiv vognbaneassistent. Fjernbetjent centrallås.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt