Hyundai har bygget en
velkørende minibil. Den hedder i10 og dens eneste
regulære mangel, da vi prøvekørte den sidste
efterår, var hestekræfter. Den kører ganske enkelt
for godt til, at den beskedne effekt på 67
hestekræfter lader bilens egenskaber komme til deres
ret. Men det er der råd for, det hedder ”N-Line”.
En Hyundai i10 1,0 T-GDi
N-Line koster godt nok 40.000 kroner mere end den
Essential version, vi prøvede i september (som i
mellemtiden er blevet sat op i pris til 114.000
kroner pga. regeringens ændrede afgiftsberegninger,
der straffer de mest brændstoføkonomiske biler), og
40.000 kroner kan lyde som mange penge. Men man får
også meget andet end de 33 ekstra hestekræfter, som
stort set er en forøgelse af motoreffekten på 50
procent.
100 hestekræfter skaber
harmonien
Effekten var dog det store
savn. Med de 100 hestekræfter, som den kompakte
1-liters turbo benzinmotor leverer, får man nu
virkelig en harmonisk bil, hvor køreegenskaber og
effekt komplementerer hinanden. 100 km/t kan nu nås
på blot 10,5 sekunder og topfarten er 185 km/t.
Maskineriet arbejder fint, det er omdrejningsvilligt
og naturligvis er det officielle tal for
benzinforbruget lavere (18,5 km/l vs 20,8 km/l).
I praksis vil forskellen
formentlig være mindre, for kører man bilerne ens,
vil 67-hestes motoren skulle arbejde noget mere end
100-hestes udgaven for at opnå den samme fart, i det
omfang den overhovedet kan. Bruger man 100-hestes
motorens potentiale vil benzinforbruget naturligvis
stige, men ikke så meget.
N-Line
N-Line udstyret udspringer af
Hyundai’s N-serie. ”N” er Hyundais performance-mærke
og bogstavet refererer til fabrikkens Namyang
forsknings- og udviklingscenter i Syd Korea, hvor
både Hyundai og KIA tester mange af deres modeller.
Når der tilføjes et ””-Line” til N’et, betyder det
at bilen ikke som sådan er skabt med performance
egenskaber, hvilket egentlig er lidt overraskende
pga. de bedre fartpræstationer, N-Line modellen
byder på.
Alene det, i så lille en bil
at kunne køre 185 km/t, stiller krav til bilens
vejegenskaber. Den høje hastighed har vi til gode,
men ved dansk motorvejsfart gør den det udmærket og
kurveegenskaberne er også OK, hjulpet på vej af 16”
alufælge med 195 mm brede 45 procent lavprofildæk.
Men pga. bilens kompakte størrelse og blot 3,68
meters længde er dens naturlige habitat i byerne.
N-Line udstyret
N-Line udstyret giver i10 et
sportsligt udseende. Fx. har den dobbelt
udstødningsrør, tror man – men det er alene
rørhalen, der er dobbelt. Den har N-line ”kosmetik”
og i kabinen er det mest finesser som røde syninger
på læderrattet og alu-pedalerne i vognbunden, der
sender de sportslige signaler.
Udstyret i øvrigt er ret
omfattende og inkluderer 8” berøringsskærm,
bakkamera, p-sensorer, aktiv vognbaneassistent,
varme i rat og sæder, klimaanlæg, fartpilot, statisk
kurvelys og tågeforlygter, fjernlysassistent,
el-sidespejle med varme, aktiv vognbaneassistent og
fjernbetjent centrallås. Det er udstyr, der foruden
de ekstra kræfter retfærdiggør prisen på 155.000
kroner.
Når man køber en Hyundai,
følger der 5 års kilometer-ubegrænset garanti med i
købet. Det tæller på positiv siden, hvorimod en i10
fortsat ikke må trække en anhænger, end ikke en
ganske lille en – til trods for de 100 hestekræfter.
Men det er en fælles begrænsning for de fleste
konkurrenter i samme størrelse.
|