Da mild-hybrid udgaven af den
nye Hyundai Tucson blev prøvekørt havde vi endnu
ikke kørt plug-in hybrid verionen. Det er sket inden
disse linjer blev skrevet, og den vender vi
skyndsomst tilbage til. Men den erfaring gav
anledning til overskriften. Vil man gerne køre en
Tucson, skal man alene vælge mellem plug-in hybrid
(PHEV) eller mild hybrid (MHEV), for prisen er den
samme.
Disse linjer handler om
mild-hybrid versionen. Den er baseret Hyundais 150
hestes 1,6 liters turbo-benzinmotor, den for lidt
ekstra hjælp via en 48 Volt mild hybrid elmotor, der
hjælper en smule under accelerationen men mest gør
gavn ved at gearskiftet i 7-trins DCT automatgearet
er meget blødt og umærkeligt – plus, naturligvis, at
sikre en god benzinøkonomi, som, har vi siden
erfaret, er noget bedre end plug-in hybrid udgaven,
når den har opbrugt strømmen på sit batteri.
15-16 km/l
Det officielle forbrugstal
for mild hybriden er 15,6 km/l. Vi ramte i
testperioden 14,7 km/l, men kørslen var ikke så
typisk at tallet genspejler almindelig blandet
kørsel. Omvendt kunne vi også konstatere at 16 km/l
var let opnåeligt ved motorvejskørsel, med de
almindelige op- og nedbremsninger samt hastigheder
mellem 110 og 130 km/t.
De tal var overbevisende
pæne, for en Hyundai Tucson er en forholdsvis høj
bil (1,65 meter) og har en frihøjde på 18,1 cm, som
resulterer i en del luft under bilen, hvor
luftmodstanden er større (luften fanges af
hjulkasser og de mange hulrum, motorrummet ikke
mindst) og jo mere luft, der ledes under bilen, jo
større luftmodstand. Men det klarer den flot.
Agil og underholdende
Fartpræstationerne er heller
ikke at kimse af. Selvom mild hybriden med Advance
udstyr ”kun” har en 150 hestes benzinmotor i
maskinrummet, modsat plug-in hybridens 265, når man
de 100 km/t på 9,6 sekunder og topfarten er 189
km/t. Plug-in tallene siger hhv. 8,2 sekunder og 191
km/t. Grunden til at tallene ikke afviger mere er
naturligvis vægten. 1491 kg mod 1818 kg.
Det gør også en forskel
gennem kurverne, for MHEV’en er agil og velkørende –
og faktisk ret underholdende. Også affjedringen er
helt OK. Vi kørte Tucson’en over Storebæltsbroen i
kraftig sidevind og det rørte den ikke nævneværdigt.
Ved kørsel i hurtige kurver er den også meget stabil
og dermed også sikkerhedsmæssigt en ret god bil at
køre i.
Pladsudnyttelsen
Pladsmæssigt har man en
fordel i mild hybrid bilen. Men det er ikke dér,
hvor man normalt vil finde den. I kabinen opdager
man den ikke umiddelbart, men der er mere plads i
benrummet, fordi der ikke skal skjules et batteri
dernede i vognbunden. Man ser det på
kardan-tunnellen, som er højere i mild hybrid
versionen. I bagagerummet vinder man også lidt, men
det handler om beskedne 20 liter, som nok mere har
at gøre med at mild-hybriden ikke har firehjulstræk.
I traditionel forstand
skrider det økonomiske regnestykke dér lidt, for en
plugin Tucson til samme pris (360.000 kroner i
Advanced versionen) har ikke træk på baghjulene.
Derfor er det i høj grad spørgsmålet om 2-hjuls-træk
kontra 4-hjuls-træk, der i vores optik gør udslaget.
Traditionelt set er en
firehjulstrukken bil altid noget dyrere end en bil
med træk alene på forhjulene. Men den forhjulstrukne
version må trække en anhænger på 1650 kg, hvilket er
300 kg mere end plug-in udgaven, selvom
mild-hybriden har en mindre motor.
Vægten gør forskellen
Forklaringen er mest plug-in
udgavens større vægt. Det nytter ikke meget at have
så mange kræfter, hvis ikke drivlinen og bilen er
beregnet til det. Det er lidt paradoksalt, for især
ved kørsel i lettere offroad terræn, måske med en
campingvogn eller en hestetrailer på trækkrogen, vil
firehjulstræk være en fordel. Men kræfterne benyttes
altså mest til at håndtere den større vægt.
Advanced udstyrer er
omfattende og med til at placere en Tucsom MHEV
skarpt i konkurrencen. Ikke mindst fordi det klæder
den nye generation, der på mange måder krydser
grænsen til premium klassen. Det ultra-bløde
ventilations system giver næsten umærkelige
luftstrømme i kabinen, 3-zone klimaanlæg sikrer
temperaturen på bagsæderne, der er sædevarme både
for og bag, ratvarme ligeledes. Fuld LED, statisk
kurvelys, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening og
elektrisk foldbare sidespejle er alt sammen udstyr,
der gør oplevelsen endnu bedre.
280.000 kroner for den
billigste
Men man kan også slippe
billigere til en Tucson, hvis man vil. Der er et
mellemniveau, som kaldes Essential, og så kan bilen
med det basale ”Pure” udstyr købes for 280.000
kroner. Den har godt nok manuelt gear, men det kan
være en fordel, netop med en stor anhænger på
trækkrogen. Og selv i Pure-udgaven er udstyr som
aircondition, bakkamera og vognbaneassistent
standard.
Vi prøvekørte den nye Hyundai
Tucson allerede ved lanceringen sidst i 2020. Link
til reportagen fra dengang findes hér, og
gennemgangen dengang supplerer denne test og skaber
et bedre samlet billede. Et faktum er det nemlig, at
bilen på ingen måde skuffer, når man kommer dybere
under lakken, tværtimod.
|