- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Ford Focus Stationcar 1,0 EcoBoost Hybrid ST-Line X


Mild hybrid med stor effekt


Af Søren Clauding – maj 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Focus er en af markedets populære mellemklassebiler. Den bliver ikke mindre attraktiv med Fords nye mild hybrid drivline, som har en forbavsende stor virkning. Brændstoføkonomien er nemlig ekstra god og det samme er fartpotentialet, for med elektrisk hjælp disponerer man over op til 155 hestekræfter.



Ford kalder selv deres Focus for ”Hybrid”. Og forklarer samtidig, at den er en mild hybrid, fordi den ikke kan køre på elektricitet alene, som visse selvopladende hybridbiler faktisk kan. Men ser man på det overordnede billede, er brændstoføkonomien 19,2 km/l. Sat i forhold til motoreffekten og et drejningsmoment, der med overboost øges fra 190 til 240 Nm, er det et fuldt konkurrencedygtigt brændstofforbrug.

 

Vægtfordelen

Mild hybrid-teknikken fordrer ikke et gigantisk batteri. Man klarer sig med et 48 Volt batteri, som er anbragt under forreste passagersæde, hvilket har den overraskende virkning, at man under kørslen oplever en også tværgående ret vel afbalanceret bil. Det går så over, når man er flere i bilen, men vi befinder os også ude på de yderste marginaler. Men idéen er god med batteriet under passagersædet.



Drivlinen har som udgangspunkt den prisbelønnede 3-cylindrede EcoBoost 1-liters turbobenzin motor. Den er så blevet udstyret med en større turbolader samt en 15 hestes elmotor, der desuden leverer 24 Nm. Vi har for et år siden prøvet i princippet den selvsamme motor i den nye Ford Puma, men specifikationerne afviger en smule. Focus Stationcar’en er jo også næsten en halv meter længere end Puma’en, som til gengæld har en noget anderledes karrosserifacon.

 

Meget fleksibel

Maskineriet passer imidlertid mindst ligeså godt til Focus som til Puma. For motoren er yderst fleksibel (se on-board videoen her på siden). Vi præsterede at køre med 50 km/t med den 6-trins manuelle gearkasse i sjette gear og havde endda overskud til en let acceleration. Det afspejler motorens fleksibilitet, men gør det også i den praktiske virkelighed muligt at ramme forbrugstallene. Det er ikke uvæsentligt i en tid, hvor afgiftslovgivningen ikke er skabet for at favorisere de selvopladende hybridbiler.

 

Den prøvekørte version var en ST-Line som for øjeblikket alene markedsføres inklusive den såkaldte X-pakke. Førstnævnte inkluderer sportsaffjedring, som er lidt strammere end standardaffjedringen. Focus har også multilink baghjulsaffjedring og den spiller glimrende sammen med den mere spændstige affjedring, som yderligere var suppleret af 18” hjul i stedet for de 17”, som er standard. Dækkene er dermed også temmelig brede – 235 mm – og profilen er 40 procent, så de er ikke ukomfortable. Derved var man endt op med en sportslig og velafbalanceret køreoplevelse med godt vejgreb, der er endnu bedre end den i forvejen velkørende Focus.



Masser af udstyr

Listeprisen for den prøvekørte version er 313.870 krone kroner og det inkluderer et ret omfattende udstyr, bl.a. Nøglefri betjening, 2-zone klimaanlæg, sportssæder med røde syninger, sorte tagrælinger, el-foldbare sidespejle, skilem på bagsædet, elektrisk bagklap (der kan aktiveres med et spark under kofangeren), smarte røde bremsekalibre, opvarmet forrude og mørkttonede ruder.



Desuden var testbilen også forsynet med forskelligt ekstra tilkøbt udstyr, som naturligvis fordyrer anskaffelsen. Især kan det anbefales at tilkøbe Fuld LED forlys, teknologipakken (mest pga. den adaptive fartpilot) og husk, at vil man kunne køre med anhænger, skal bilen også være udrustet med den såkaldte anhængerforberedelsespakke.

 

Hvad basisegenskaberne angår – pladsforhold etc., læs de tidligere prøvekørsler af Ford Focus – find dem hér >>>





Bagagerumsdækkenet afmonteres let ved at trække i stroppen i højre side, så køres det ud gennem den slidsen i panelet. En smart funktionel detalje.


Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>
Videotest: Ford Focus Mild Hybrid Stationcar
Udrustet med den nye 155-hestes version af Fords prisbelønnede 3-cylindrede 1-liters Ecoboost motor kører man ekstra langt på literen - samtidig med at det i ST-Line X versionen af Ford Focus Stationcar også er ret sjovt. Fuld HD.



Model:

Ford Focus Stationcar 1,0 EcoBoost Hybrid (MHEV) ST-Line X

Listepris:

Kr. 313.870

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. turbobenzin. 155 hk. 190+50 Nm/1900-5500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,4 sek./ 205 km/t/ 19,2 km/l / 119 g/km

Længde:

4,67 m

Bagagerum:

608-1653 liter

Værd at bemærke:

Automatisk nødbremse.  Sportsundervogn. 18" alufælge 235/40-18 (17" fælge er standard). LED forlygter med drejefunktion. Fartpilot. Sædevarme. El-sideruder for og bag. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. SYNC3 med navigation. Sorte tagrælinger.


Link til importøren













Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt