Ford Focus er en af
markedets populære mellemklassebiler. Den bliver
ikke mindre attraktiv med Fords nye mild hybrid
drivline, som har en forbavsende stor virkning.
Brændstoføkonomien er nemlig ekstra god og det samme
er fartpotentialet, for med elektrisk hjælp
disponerer man over op til 155 hestekræfter.
Ford kalder selv deres Focus
for ”Hybrid”. Og forklarer samtidig, at den er en
mild hybrid, fordi den ikke kan køre på elektricitet
alene, som visse selvopladende hybridbiler faktisk
kan. Men ser man på det overordnede billede, er
brændstoføkonomien 19,2 km/l. Sat i forhold til
motoreffekten og et drejningsmoment, der med
overboost øges fra 190 til 240 Nm, er det et fuldt
konkurrencedygtigt brændstofforbrug.
Vægtfordelen
Mild hybrid-teknikken
fordrer ikke et gigantisk batteri. Man klarer sig
med et 48 Volt batteri, som er anbragt under
forreste passagersæde, hvilket har den overraskende
virkning, at man under kørslen oplever en også
tværgående ret vel afbalanceret bil. Det går så
over, når man er flere i bilen, men vi befinder os
også ude på de yderste marginaler. Men idéen er god
med batteriet under passagersædet.
Drivlinen har som
udgangspunkt den prisbelønnede 3-cylindrede EcoBoost
1-liters turbobenzin motor. Den er så blevet
udstyret med en større turbolader samt en 15 hestes
elmotor, der desuden leverer 24 Nm. Vi har for et år
siden prøvet i princippet den selvsamme motor i den
nye Ford Puma, men specifikationerne afviger en
smule. Focus Stationcar’en er jo også næsten en halv
meter længere end Puma’en, som til gengæld har en
noget anderledes karrosserifacon.
Meget fleksibel
Maskineriet passer
imidlertid mindst ligeså godt til Focus som til
Puma. For motoren er yderst fleksibel (se on-board
videoen her på siden). Vi præsterede at køre med 50
km/t med den 6-trins manuelle gearkasse i sjette
gear og havde endda overskud til en let
acceleration. Det afspejler motorens fleksibilitet,
men gør det også i den praktiske virkelighed muligt
at ramme forbrugstallene. Det er ikke uvæsentligt i
en tid, hvor afgiftslovgivningen ikke er skabet for
at favorisere de selvopladende hybridbiler.
Den prøvekørte version var
en ST-Line som for øjeblikket alene markedsføres
inklusive den såkaldte X-pakke. Førstnævnte
inkluderer sportsaffjedring, som er lidt strammere
end standardaffjedringen. Focus har også multilink
baghjulsaffjedring og den spiller glimrende sammen
med den mere spændstige affjedring, som yderligere
var suppleret af 18” hjul i stedet for de 17”, som
er standard. Dækkene er dermed også temmelig brede –
235 mm – og profilen er 40 procent, så de er ikke
ukomfortable. Derved var man endt op med en
sportslig og velafbalanceret køreoplevelse med godt
vejgreb, der er endnu bedre end den i forvejen
velkørende Focus.
Masser af udstyr
Listeprisen for den
prøvekørte version er 313.870 krone kroner og det
inkluderer et ret omfattende udstyr, bl.a. Nøglefri
betjening, 2-zone klimaanlæg, sportssæder med røde
syninger, sorte tagrælinger, el-foldbare sidespejle,
skilem på bagsædet, elektrisk bagklap (der kan
aktiveres med et spark under kofangeren), smarte
røde bremsekalibre, opvarmet forrude og mørkttonede
ruder.
Desuden var testbilen også
forsynet med forskelligt ekstra tilkøbt udstyr, som
naturligvis fordyrer anskaffelsen. Især kan det
anbefales at tilkøbe Fuld LED forlys,
teknologipakken (mest pga. den adaptive fartpilot)
og husk, at vil man kunne køre med anhænger, skal
bilen også være udrustet med den såkaldte
anhængerforberedelsespakke.
Hvad basisegenskaberne angår – pladsforhold etc.,
læs
de tidligere prøvekørsler af Ford Focus – find dem
hér >>>
Bagagerumsdækkenet afmonteres let ved at trække i
stroppen i højre side, så køres det ud gennem den
slidsen i panelet. En smart funktionel detalje.
|