Efter at have prøvet Fords
kompakte mild hybrid 3-cylindrede 1-liters EcoBoost
motor i flere forskellige modeller har man et klart
indtryk af, hvorfor den motor over tiden har fået så
mange roser. Den er kompakt (motorblokken kan stå på
et A4 ark), den er let og økonomisk men den er frem
for alt smidig og tilpasningsvenlig. Trods
størrelsen er den også ret sportslig, især i
maskinrummet på en Ford Fiesta.
Og den er bestemt fortsat
helt i tråd med tiden. Og nu var turen så kommet til
den populære Ford Fiesta. En noget mindre og på
mange måder meget anderledes bil end fx den Ford
Focus Stationcar, vi senest har oplevet den lille
motor i. Det sportslige kommer især til udtryk i
ST-Line varianten med spændstig sportsundervogn og
17” fælge med 205 mm brede 45 procent lavprofil dæk.
Den er født som en sjov og sportslig kompaktbil –
intet under at det er den model, Ford benytter som
udgangspunkt i kampen om verdensmesterskabet i
rally.
Billige kræfter
Ford Fiesta findes
naturligvis også i en regulær ST-udgave med 200
hestekræfter, den koster mindst 270.000 kroner i den
såkaldte ST2 udgave og er noget mere forslugen. Men
er man forelsket i Fiesta og kan lide sportslige
køreevner, løser mild-hybrid udgaven opgaven det
meste af vejen.
Med 155-hestes motoren i
maskinrummet når man i Hybrid-Fiesta’en 100 km/t på
8,9 sekunder, hvis man er hurtig på 6-trins
gearskiftet. Den kører mindst 19,2 km/l iht. WLTP og
som videoen her på siden også illustrerer, kan man
køre meget økonomisk med den ved bykørsel, så
WLTP-tallet er absolut realistisk.
Fartoplevelsen dominerer
Den er et halvt hundrede kg
tungere end en tilsvarende model uden hybrid
drivlinen, som inkluderer et 48 Volt litium ion
batteri plus en 15-hestes elmotor, men sandt at sige
fornemmes mervægten næsten ikke, hvilket også kan
tilskrives de førnævnte hjul. Og fordi Fiesta er
født med så gode køreegenskaber er fartoplevelsen
klart den dominerende.
Sammenlignet med førnævnte
Focus samt Puma, som vi også har kørt med 155-hestes
motoren, er Fiesta som nævnt en meget anderledes
bil. Den er blot 4,07 meter lang og derfor væver
omkring hjørnerne, godt understøttet af den fine
torsions bagakselkonstruktion, som Ford har skabt
til Fiesta. Støjniveauet er lidt højere, hvilket kan
tilskrives størrelsen, der ikke giver helt de samme
muligheder for at støjreducere som de større
modeller. Og så skal der trods alt også være
sammenhæng mellem prisen på en Fiesta og en Focus,
som er rundt regnet halvanden gang så dyr.
Udstyret underbygger
oplevelsen
ST-Line udstyret underbygger
den sporty oplevelse, og det ville også være
mærkeligt andet. Foruden hjul og affjedring er
ST-Line nemlig også stylet, som var den en regulær
ST – noget der ikke er uvigtigt i en kompakt bil,
der måske i særlig grad appellerer til det yngre
publikum – men som de ældre dog også kan have glæde
af. Pas dog på med sportssæderne, prøvesid dem inden
købet gennemføres – bare et forslag...
Den prøvekørte bil var iført
udstyret fra ”X-pakken”, som bl.a. omfatter
automatisk op- og nedblænding, nøglefri betjening,
el-foldbare sidespejle, trådløs opladning af
mobiltelefonen, trafikskilte genkendelse, navigation
og B&O skræddersyet audioanlæg. X-pakken koster blot
13.000 kroner oven i ST-Line versionens grundpris på
204.300 kroner og er alle pengene værd.
|