- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Citroën C4 PureTech 130 EAT8 Feel

Super soft og sporty endda


Af Søren Clauding – september 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Citroën i foråret lancerede den nye generation C4 i hælene på den C4 Cactus model, som havde været fabrikkens bud på en komfortabel mellemklasse-SUV siden 2014, var der tale om et regulært paradigmeskift. Fra den lidt kantede model med de karakteristiske airbumps, der over årene var skrumpet noget ind, er der nu tale om en crossover-coupé, som ikke mindst visuelt er iøjefaldende.

 

Vi berettede om den nye Citroën C4 tilbage i marts 2021 (læs vores første test af den nye Citroën C4 hér >>>), og satte særlig fokus på den elektriske udgave. Men endnu er verden ikke så langt, at det er lige til højrebenet at købe en fuldt elektrisk bil, og plug-in hybriderne har fordele (ikke mindst afgiftsmæssige), men bestemt også ulemper. Derfor er det egentlig ret befriende at sætte sig til rette i en konventionel ”ICE-bil”, hvor ICE som bekendt står for Internal Combustion Engine, altså en forbrændingsmotor.

 

Velkendt ICE-drivline

I maskinrummet på den hér prøvekørte C4 lå – og ligger vel fortsat… - en af PSA/Stellantis koncernens velkendte 3-cylindrede 130-hestes 1,2 liters PureTech turbobenzinmotorer, og den formidler så kræfterne til forhjulene gennem en 8-trins EAT-automatgearkasse.



Det er en potent og velkørende kombination, der fx muliggør at man kan sprinte til 100 km/t på 9,4 sekunder og den kan forventeligt køre 200 km/t, hvad vi ikke har prøvet, fordi bilen alene blev prøvekørt på danske landeveje. Samspillet mellem motor og gearkasse er OK og lider ikke under de ellers så populære dobbeltkoblingsgearkassers lidt djærve og uforudsigelige nedgearing. Til tider kan skiftet dog godt føles lidt hårdt – det har til dels med køre-stil at gøre.

 

De fine fartpræstationer rejser spørgsmålet: Hvordan fungerer det med de progressive hydrauliske støddæmpere, som Citroën har patent på og introducerede netop i forbindelse med sidste generation C4 Cactus? Det korte svar er: Fortræffeligt. Hvis man altså er til yderst tilgivende affjedringer og en blød køreoplevelse, som man jo ikke normalt forbinder med sportslige køreegenskaber.

 

Revideret sportsbegreb

Er man landet dér i sin oplevelse, er det måske på tide at tage sin opfattelse af begrebet ”sport” op til revision. Indrømmet: Skal man hurtigt gennem en kurve på plan tør asfalt er en lav bil med brede lavprofildæk stadig at foretrække. Men en C4 er jo ingen racerbil. Den har en lettere forøget frihøjde på 15,6 cm, den er 1,53 cm høj og i PureTech versionen vejer den i nabolaget af 300 kg mindre end den elektriske C4.

 

De parametre tilsammen betyder, at i samme øjeblik vejen er ujævn og eller fugtig, eller det der er værre, er C4 forbavsende sportslig. Den tilgivende affjedring og støddæmpernes geniale håndtering af køreforholdene gør bilen meget sikker gennem kurverne, og på ujævn vej er man bedre stillet end i mange af konkurrenternes biler.

 

Funktionel og anvendelig

Dertil kommer så at den jo fortsat er ret funktionel og anvendelig – også til trods for den coupéagtige formgivning. Bagagerummet er på 380 liter og kan øges til 1250 liter. Det er ikke overvældende i en 4,36 meter lang bil, men det rækker vel for de fleste bilejere. Og har man brug for mere plads, er det muligt at supplere med en anhænger på op til 1200 kg.



Den prøvekørte Feel udstyrsversion (det næstlaveste udstyr) er som standard udrustet med 18” fælge og dertil hørende ret brede 225/55-18 dæk. Fordi dækkene er så brede er der næppe meget at hente ved at benytte de 16” hjul, som er standard på basis-udgaven. Omvendt giver 18” hjulene måske lige præcis den nærkontakt til asfalten, som pga. de avancerede støddæmpere måske ellers ville gå tabt.



Elegant og fornuftig

C4’erens udvendige design er genspejlet i interiøret. Det er elegant, der er en fornuftig kombination af fysiske knapper og betjening af berøringsskærmen og udsynet bagud er ikke overbevisende pga. den store bagspoiler, der er placeret gennem bagruden. Bilen har p-sensorer men ikke det bakkamera, som ville kunne kompensere for det ringe udsyn bagud – i hvert fald når man skal bakke.




Skifter man til Shine udstyrsniveauet er bakkamera standard, men da stiger prisen også med 40.000 kroner fra listeprisen på 255.000 kroner. MEN: Der er tradition for hos den danske importør bestandigt at have kampagne-modeller til fordelagtige priser. Kik på den aktuelle udstyrs-liste og opdater, hvad man nu får for pengene.

 

Feel udstyret inkluderer i skrivende stund bl.a. 18” fælgene (som ikke er letmetal), el-sideruder foran, fartpilot (som ikke er adaptiv), klimaanlæg, sædevarme, regn- og lyssensorer og 10” touch-screen (uden navigation) samt såkaldte ECO-LED forlygter, der giver et rigtig godt lys i mørke.

 

Penge at spare

Som det turde fremgå, er Feel dog på ingen måde topudstyret – og i øjeblikket er der kampagne på en Shine Sport version, som er 20.000 kroner dyrere end Feel – men fordi det er et kampagne-tilbud også 20.000 kroner billigere end det lavere Shine niveau. Det er ikke lige let og ikke lige overskueligt, men der kan være gode penge at spare og godt udstyr at få med i købet, hvis man bruger lidt tid og sammenligner udstyrs-listerne.

 

Sidst men ikke mindst er WLTP-forbrugstallet 17,2 km/l. Det er ikke skelsættende men formentlig meget realistisk, er det vores erfaring.

Andre Citroën prøvekørsler - find dem her >>>

Læs også:
Historien gentager sig - Ny C4 i nyt design >>>
Videotest: Citroën C4 PureTech 130 EAT8
Elbiler er fine, men de har store begrænsninger. Det har en Citroën C4 med 130-hestes turbo benzinmotor og 8-trins automatgear ikke. Vi har prøvekørt den og udsat den progressive hydraliske affjedring for en meget ujævn vej. Se selv. Fuld HD.




Model:

Citroën C4 1,2 PureTech 130 hk EAT8 FEEL

Listepris:

Kr. 309.998

Motor og transmission:

3 cyl 1,2 l. Turbobenzinmotor 130 hk. 230 Nm/1750 omdr./min. 8 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning

9,4 sek./ 200 km/t/ 17,2 km/l/ 132 g/km.

Længde:

4,36 m.

Bagagerum:

380-1250 liter

Værd at bemærke:

18” fælge. ECO LED forlygter. Fartpilot. Klimaanlæg. Sædevarme, El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for. P-sensorer bag. 10” touchscreen.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt