| CUPRA har eksisteret som et 
							selvstændigt brand siden 2018. Men der skulle gå tre 
							år, før vi kastede os ud i en test af en CUPRA. 
							Cupra’er har vi over tiden kørt ved flere 
							lejligheder, men det var dengang, bilerne var 
							sportslige versioner af SEAT. Egentlig forventede vi 
							ikke den store forskel – men overraskelsen var både 
							stor og glædelig, især da det viste sig at den 
							prøvekørte plug-in hybrid gav ret meget mening.   Udgangspunktet var den 
							almindelige skepsis: Det er fint nok, at staten 
							giver afgiftsrabat på plug-in hybridbiler, derved 
							har mange danskere kunne købe ret veludrustede biler 
							til ret fordelagtige priser, uanset de havde 
							mulighed for at køre meget eller lidt på 
							elektricitet alene. Man giver typisk afkald på 
							bagage- eller kabineplads, for et eller andet sted 
							skal pladsen til batteri og elmotor og det 
							elektriske system jo komme fra, og man må leve med 
							en mervægt på flere hundrede kg.   El-kørsel reducerer 
							miljøbelastningen Man må også imødese større 
							slitage af alle bevægelige dele på grund af den 
							større vægtbelastning, og samfundet må finde sig i 
							større slitage på gader og veje på grund af den 
							større vægt (det var det, bilejere tidligere 
							kompenserede for gennem vægtafgift). Men set med 
							miljøbrillerne på er det først når en plug-in hybrid 
							kører rigtig meget på elektricitet alene, og man 
							kommer tæt på de officielle WLTP forbrugstal på, i 
							den prøvekørte CUPRA’s tilfælde 71,4 km/l, at man 
							bidrager til at sænke belastningen af miljøet (og 
							bliver præmieret gennem en driftsøkonomisk gevinst).   Det gælder alt sammen også 
							den CUPRA Leon, som vi nu langt om længe kastede os 
							over. Men i den bil giver plug-in teknologien mening 
							på en ganske anden måde, nemlig gennem hele idéen 
							bag CUPRA.   Hurtig bil til landevej og 
							bane CUPRA navnet kommer af ”Cup 
							Racing”, som for en del år siden var udtryk for 
							mindre mesterskaber afviklet for serieproducerede 
							hurtige gadebiler. SEAT Leon Cupra og SEAT Ibiza 
							Cupra var typiske gaderacere, som først for alvor 
							legalt kunne benyttes under organiserede racerløb på 
							lukkede racerbaner, som man har en del af i Spanien.   Over tiden udviklede 
							Cupra-navnet sig og lagde stadig større afstand til 
							de ”almindelige personbiler”. Og så valgte man i 
							VW-Gruppen, som SEAT er en del af, at CUPRA skulle 
							være et selvstændigt sportsligt bilmærke – men 
							stadig med de spanske rødder og den organisatoriske 
							tilknytning som datterselskab til SEAT.   CUPRA-sjælen Alt det fortalt for at forstå 
							CUPRA’s ”sjæl”. En CUPRA er en sportslig, hurtig, 
							velkørende serieproduceret standardvogn, som også er 
							til at betale for penge. Men en CUPRA uden Plug-in 
							hybrid drivline koster i Danmark 435.000 kroner 
							inklusive en 300-hestes turbo-benzinmotor, så dér 
							forsvandt lidt af det ”folkelige betalbare”.   Den prøvekørte CUPRA Leon 
							e-HYBRID, oven i købet i stationcarudgaven, koster i 
							Danmark blot 353.040 kroner, godt understøttet af 
							afgiftsrabat. Men derved bliver det betalt-bart 
							muligt at anskaffe en ægte CUPRA, helt i tråd med 
							CUPRA sjælen. Godt nok ikke en bil med 300 
							hestekræfter, men et godt stykke deropad i kraft af 
							den velkendte VAG Plug-in drivline, der i CUPRA Leon 
							yder 245 hestekræfter – men ligeså vigtig: Sender et 
							drejningsmoment på op til 400 Nm ud på forhjulene.   Vægthandikappet 0-100 km/t på 7 sekunder. OK, 
							det er 1,2 sekunder langsommere end 300-hestes CUPRA 
							Leon’en, men forskellen skyldes ikke mangel på 
							kræfter. Det kan alene tilskrives de 1717 kg, som 
							CUPRA’en må slæbe rundt med for at supplere den 
							lille 1,4 liters 150-hestes TSI-motor, så 
							systemeffekten når de førnævnte 245 hk. Elmotoren 
							lægger 115 hk oveni de 150, men fordi de peaker 
							forskelligt, bliver systemtallene som nævnt. 
 
							 
 Den større vægt mærker man 
							gennem kurverne, for der skal mere til at dreje end 
							tungere bil end en lettere. Og vejgrebet sættes også 
							på prøve, når man kører på grænsen – men det gør man 
							jo alligevel ikke på offentlig vej. Til gengæld 
							håndteres vægten forbilledligt af den adaptive 
							affjedring og kræfterne leveres ligeså 
							forbilledligt, styret af et elektronisk 
							spærredifferentiale, der naturligvis gør et lille 
							indhug i kraftudfoldelsen, men det er marginalt.   Op til 130 km/t kan man køre 
							på elektricitet alene, men det sker kun, hvis man 
							undlader at give gas. Og har man opbrugt strømmen 
							skal man heller ikke bruge for mange kræfter, hvis 
							man vil holde forbruget i ave. 300-hestes CUPRA 
							Leon’en kører 13,2 km/l, Plug-in’en kører tæt på det 
							samme, når der ikke bruges strøm, men testkørslen 
							muliggjorde ikke en mere præcis måling.   Plug-in med CUPRA-sjæl Fordi den er hurtig, fordi 
							man er pakket ind i et fabelagtigt design med masser 
							af elegante iøjefaldende gimmicks, fordi man kan 
							lege med lyden ved at trykke på CUPRA-knappen på 
							rattet (se fx on-board videoen her på siden), fordi 
							man er gået all-in med både adaptiv affjedring og 
							multilink baghjulsophængning samt 235/35-19 hjul, 
							har man fået en rigtig CUPRA ud af det. Men husk at 
							køre mest mulig på strøm, ellers går lidt af 
							meningen tabt – men meningen går ikke så meget tabt, 
							som havde det været en almindelig plug-in, der 
							sjældent kører elektrisk. Det skyldes alene, at 
							CUPRA e-HYBRID kan præstere som en ægte CUPRA. 
 
							   
							 Startknap på rattet som på en 
							Alfa Romeo Giulia.   
							 235 mm brede 35 procent 
							lavprofildæk på 19" fælge. 
 Og miljø-rigtig kørsel er 
							vel, foruden tabet af bagageplads på cirka 150 liter 
							en rimelig forpligtelse at påtage sig, nu staten har 
							bidraget med mindre afgift, som også har gjort CUPRA 
							Leon’en til noget af et udstyrsstykke: Fuld LED, 
							3-zone klimaanlæg, rat- og sædevarme, 10” 
							touch-skærm, bakkamera og p-sensorer, nøglefri 
							betjening, sportssæder, adaptiv fartpilot med 
							vejbaneassistent og meget andet. Og selv en anhænger 
							må man tage med, på 1500 kg oven i købet, men hvem 
							kunne lige drømme om at hægte en trailer bag på en 
							CUPRA – det ville ”grænse til blasfemi”. 
 
							 |