- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: CUPRA Leon Sportstourer e-HYBRID

Sportslig plug-in med mening


Af Søren Clauding – september 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CUPRA har eksisteret som et selvstændigt brand siden 2018. Men der skulle gå tre år, før vi kastede os ud i en test af en CUPRA. Cupra’er har vi over tiden kørt ved flere lejligheder, men det var dengang, bilerne var sportslige versioner af SEAT. Egentlig forventede vi ikke den store forskel – men overraskelsen var både stor og glædelig, især da det viste sig at den prøvekørte plug-in hybrid gav ret meget mening.

 

Udgangspunktet var den almindelige skepsis: Det er fint nok, at staten giver afgiftsrabat på plug-in hybridbiler, derved har mange danskere kunne købe ret veludrustede biler til ret fordelagtige priser, uanset de havde mulighed for at køre meget eller lidt på elektricitet alene. Man giver typisk afkald på bagage- eller kabineplads, for et eller andet sted skal pladsen til batteri og elmotor og det elektriske system jo komme fra, og man må leve med en mervægt på flere hundrede kg.

 

El-kørsel reducerer miljøbelastningen

Man må også imødese større slitage af alle bevægelige dele på grund af den større vægtbelastning, og samfundet må finde sig i større slitage på gader og veje på grund af den større vægt (det var det, bilejere tidligere kompenserede for gennem vægtafgift). Men set med miljøbrillerne på er det først når en plug-in hybrid kører rigtig meget på elektricitet alene, og man kommer tæt på de officielle WLTP forbrugstal på, i den prøvekørte CUPRA’s tilfælde 71,4 km/l, at man bidrager til at sænke belastningen af miljøet (og bliver præmieret gennem en driftsøkonomisk gevinst).

 

Det gælder alt sammen også den CUPRA Leon, som vi nu langt om længe kastede os over. Men i den bil giver plug-in teknologien mening på en ganske anden måde, nemlig gennem hele idéen bag CUPRA.

 

Hurtig bil til landevej og bane

CUPRA navnet kommer af ”Cup Racing”, som for en del år siden var udtryk for mindre mesterskaber afviklet for serieproducerede hurtige gadebiler. SEAT Leon Cupra og SEAT Ibiza Cupra var typiske gaderacere, som først for alvor legalt kunne benyttes under organiserede racerløb på lukkede racerbaner, som man har en del af i Spanien.

 

Over tiden udviklede Cupra-navnet sig og lagde stadig større afstand til de ”almindelige personbiler”. Og så valgte man i VW-Gruppen, som SEAT er en del af, at CUPRA skulle være et selvstændigt sportsligt bilmærke – men stadig med de spanske rødder og den organisatoriske tilknytning som datterselskab til SEAT.

 

CUPRA-sjælen

Alt det fortalt for at forstå CUPRA’s ”sjæl”. En CUPRA er en sportslig, hurtig, velkørende serieproduceret standardvogn, som også er til at betale for penge. Men en CUPRA uden Plug-in hybrid drivline koster i Danmark 435.000 kroner inklusive en 300-hestes turbo-benzinmotor, så dér forsvandt lidt af det ”folkelige betalbare”.

 

Den prøvekørte CUPRA Leon e-HYBRID, oven i købet i stationcarudgaven, koster i Danmark blot 353.040 kroner, godt understøttet af afgiftsrabat. Men derved bliver det betalt-bart muligt at anskaffe en ægte CUPRA, helt i tråd med CUPRA sjælen. Godt nok ikke en bil med 300 hestekræfter, men et godt stykke deropad i kraft af den velkendte VAG Plug-in drivline, der i CUPRA Leon yder 245 hestekræfter – men ligeså vigtig: Sender et drejningsmoment på op til 400 Nm ud på forhjulene.

 

Vægthandikappet

0-100 km/t på 7 sekunder. OK, det er 1,2 sekunder langsommere end 300-hestes CUPRA Leon’en, men forskellen skyldes ikke mangel på kræfter. Det kan alene tilskrives de 1717 kg, som CUPRA’en må slæbe rundt med for at supplere den lille 1,4 liters 150-hestes TSI-motor, så systemeffekten når de førnævnte 245 hk. Elmotoren lægger 115 hk oveni de 150, men fordi de peaker forskelligt, bliver systemtallene som nævnt.



Den større vægt mærker man gennem kurverne, for der skal mere til at dreje end tungere bil end en lettere. Og vejgrebet sættes også på prøve, når man kører på grænsen – men det gør man jo alligevel ikke på offentlig vej. Til gengæld håndteres vægten forbilledligt af den adaptive affjedring og kræfterne leveres ligeså forbilledligt, styret af et elektronisk spærredifferentiale, der naturligvis gør et lille indhug i kraftudfoldelsen, men det er marginalt.

 

Op til 130 km/t kan man køre på elektricitet alene, men det sker kun, hvis man undlader at give gas. Og har man opbrugt strømmen skal man heller ikke bruge for mange kræfter, hvis man vil holde forbruget i ave. 300-hestes CUPRA Leon’en kører 13,2 km/l, Plug-in’en kører tæt på det samme, når der ikke bruges strøm, men testkørslen muliggjorde ikke en mere præcis måling.

 

Plug-in med CUPRA-sjæl

Fordi den er hurtig, fordi man er pakket ind i et fabelagtigt design med masser af elegante iøjefaldende gimmicks, fordi man kan lege med lyden ved at trykke på CUPRA-knappen på rattet (se fx on-board videoen her på siden), fordi man er gået all-in med både adaptiv affjedring og multilink baghjulsophængning samt 235/35-19 hjul, har man fået en rigtig CUPRA ud af det. Men husk at køre mest mulig på strøm, ellers går lidt af meningen tabt – men meningen går ikke så meget tabt, som havde det været en almindelig plug-in, der sjældent kører elektrisk. Det skyldes alene, at CUPRA e-HYBRID kan præstere som en ægte CUPRA.


 

Startknap på rattet som på en Alfa Romeo Giulia.

 

235 mm brede 35 procent lavprofildæk på 19" fælge.


Og miljø-rigtig kørsel er vel, foruden tabet af bagageplads på cirka 150 liter en rimelig forpligtelse at påtage sig, nu staten har bidraget med mindre afgift, som også har gjort CUPRA Leon’en til noget af et udstyrsstykke: Fuld LED, 3-zone klimaanlæg, rat- og sædevarme, 10” touch-skærm, bakkamera og p-sensorer, nøglefri betjening, sportssæder, adaptiv fartpilot med vejbaneassistent og meget andet. Og selv en anhænger må man tage med, på 1500 kg oven i købet, men hvem kunne lige drømme om at hægte en trailer bag på en CUPRA – det ville ”grænse til blasfemi”.


Cupra test i SEAT-klæder - find dem hér >>>

On-board videotest: CUPRA Leon e-HYBRID

Hvordan hænger det sammen, når man udstyrer en miljø-optimeret plug-in hybrid drivline i en af VAG-gruppens sportslige CUPRA modeller. 245 hestekræfter forklarer noget, men ikke det hele. Det har vi prøvet. Fuld HD.





Model:

CUPRA Leon Sportstourer e-HYBRID

Listepris:

304.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 ltr. TSI Turbobenzinmotor. 150 hk, 250 Nm/1550-3500 omdr./min. Elmotor, 115 hk. System effekt: 245 hk. 400 Nm. 6 trins DSG automatgear. 12,8 kWh litiumion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP), EV-rækkevidde (WLTP):

7,0 sek./ 225 km/t/ 71,4 km/l /30 g/km. 59 km

Længde:

4,66 m.

Bagagerum:

470-1450 liter

Hjul: 235/35-19

Værd at bemærke:

Fuld LED forlys, 19" alufælge. Nøglefri betjening, blind-vinkel advarsel, p-sensorer for og bag. Adaptiv fartpilot. Bakkamera. 3-zone klimaanlæg. El-sideruder for og bag. Sædevarme og ratvarme. Tonede bageste sideruder. Coast-tocoast bageste LED lys. 10" touchscreen.


Kobberfarvede dobbelte rørhaler.


Masser af benplads på bagsædet og 3-zone klimaanlæg - men kardantunnellen benyttes ikke til en kardanaksel. Den er bare i vejen.



Bagagerummet er på 470 liter - ikke overvældende i en 4,66 meter, men det skyldes at 52,8 kWh batteriet også skal være der.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt