- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW X5 xDrive 45e xLine

Billigste X5 er en plug-in

 – på godt og også lidt ondt


Af Søren Clauding – november 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plug-in hybrid biler er afgiftsfavoriserede i Danmark i år og bliver det langt hen ad vejen også i 2022. Det betyder, at er man brændt varm på en BMW X5, er den billigste måde at købe sådan en, at vælge plug-in udgaven. Klart den billigste endda, fordi staten giver afkald på afgift: Den prøvekørte xDrive 45e xLine koster i skrivende stund 875.000 kroner. Den billigste ”ICE”-version (dvs. med forbrændingsmotor) er en 297-hestes diesel til 1,07 million kroner.

 

Man sparer altså tæt ved 200.000 kroner og det er en net sum penge. Men får man så den X5, man har sat næsen op efter? Det gør man i sagens natur, fordi en X5 nu engang er en X5, uanset drivline. Og hvad kræfter angår er plug-in’en nu slet ikke dårlig.

 

Mange kræfter det meste af tiden

Fordi maskineriet er en parallel hybrid, disponerer man over ialt 394 hestekræfter, når drivlinen leverer sit yderste. Det gør man så ikke så længe af gangen, for de 113 af hestekræfterne står elmotoren for, og det kræver strøm. Når batteriet er tomt, er topeffekten nede på de 286 hk, som den 6-cylindrede 3-liters benzinmotor leverer – men man kan så også glæde sig over, at en bil sjældent bruger de mange hestekræfter, som vi traditionelt måler en bils præstationsniveau på.



Vi prøvekørte BMW X5 med plug-in drivlinen på bl.a. en tysk motorvej, og batteriet var helt tomt, da vi modtog bilen (bortset fra den lille sjat elektricitet, der altid gemmes, for netop at have strøm til at levere system-topeffekten) og kun i forbindelse med korte test-accelerationer var vi i nærheden af topeffekten, simpelthen fordi den praktiske virkelighed kun meget sjældent giver anledning til at køre med de 235 km/t, som er den officielle topfart. Så færre hestekræfter kan gøre det.

 

Vi ramte ikke på noget tidspunkt topfarten, selv over en strækning på 3-400 km nordtysk Autobahn, hvor der ellers ofte er fri hastighed. Det tillod trafikken nemlig ikke. Og hvad gør det så, at man ikke altid har topeffekten til rådighed...

 

Præcis måling

Den manglende strøm på hybridbatteriet gjorde det til gengæld muligt med stor nøjagtighed at registrere benzinforbruget uden brug af strøm, altså det, der kendetegner en plug-in: Når man er løbet tør for strøm på batteriet, kan man jo fortsat køre, fordi infrastrukturen fortsat gør det muligt at tanke op, ofte og hurtigt.

 

Og ”ofte” vil der være tale om, for der skal tankes ofte: gennemsnitsforbruget var 9,5 km/l. Det er helt ok for en bil, der har så kraftig en drivline og vejer over 2,5 tons. Men netop vægten gør, at man nok ikke skal prale for meget af benzinøkonomien – det er tiden ikke rigtig til. Så hellere prale af, at man kan køre 86-97 kilometer på et fuldt batteri iflg. WLTP. Det tal havde vi ikke mulighed for at tjekke i praksis, men mon ikke det holder, sådan nogenlunde.



Miljø-tanken

Man skal i hvert fald have mulighed for at køre rigtig meget elektrisk for at opnå det officiel benzinforbrugstal på 83,3 km/l. Hvad det angår er det store 354 Volt 24 kWh batteri en god ting, for jo længere elektrisk rækkevidde en bil har, jo mere vil man i den praktiske virkelighed have mulighed for at køre elektrisk, og så giver miljø-tanken bag en plug-in hybrid jo god mening. For det er naturligvis pga. miljøet og den globale opvarmning, at man vælger en plug-in hybrid, ikke sandt?

 

OK, det er også i orden at spare penge. Og en BMW X5 er en god bil, uanset den større vægt (ca. 335 kg, sammenlignet med den letteste ICE-version) og forringede pladsforhold (cirka 150 liter mindre plads, fordi batteriet fylder en del). Den større vægt kompenseres der for gennem en glimrende adaptiv luftaffjedring, som næsten umærkeligt stabiliserer bilen helt i overensstemmelse med køremåde og kørselsforhold. Naturligvis kan den større vægt mærkes, så bortset fra kræfterne, skal man ikke forvente den samme køredynamik i en X5 45e som fx i en 40i med op til 344 hestekræfter.



Sidstnævnte kører i øvrigt 11 km/l iht. WLTP. Og hvis brændstoføkonomi udover den elektriske rækkevidde betyder noget, typisk hvis man kører mange og lange ture, er dieseludgavens 14,7 km/l med tilsvarende lavere CO2 udledning ikke et dårligt alternativ.

 

Velbygget SUV

BMW X5 er jo uanset drivline en helt igennem velbygget SUV. xDrive betyder permanent firehjulstræk og fordi benzinmotoren og elmotoren er bygget sammen i en parallelhybrid, får man præcis kraftlevering, uanset hvilken af de to kraftværker, der yder hvad og hvor meget til drivlinen. Det gør kørslen stabil og sikker, og det egner sig godt til de høje hastigheder, det fortsat er tilladt at køre med i Tyskland, når man må og kan, men også på det danske vejnet er det ikke uden betydning.

 

Undervognen er yderst avanceret med dobbelte wishbone forhjulsophæng og 5-leds multilink baghjulsophæng. Der passer fremragende til den store frihøjde på 21,4 cm – men har næppe nogen praktisk betydning, når man kører i vand. Op til 50 cm vadedybde er X5 45e god for – trods oversvømmelser i Tyskland, var det ikke noget, vi opsøgte.

 

Masser af ekstra udstyr

Testbilen var udrustet med 315 mm brede 35 procent lavprofildæk på 21” fælge. Det gav et supergodt vejgreb ved høj fart på tør vej. Men det regnede en del på vores testtur og når vejen er rigtig våd vil smallere dæk nok være at foretrække på grund af deres evner til at dræne regnvandet og reducere aquaplanning. På almindelig landevej er problem beskedent og vejgrebet på de fire hjul sikres gennem et automatisk differentialespær. Standarddæk i xLine versionen er 265/50-19 hjul.



En X5 er derudover udrustet i overflod og meget kan tilkøbes. Fx. læsserampen bagtil, og da bilen med luftaffjedring også kan sænkes, lettes den praktiske brug i hverdagen. Panorama glas soltag skal tilkøbes, det samme skal head-up display og Harmon Kardon surround sound anlæg.


 

Andre BMW prøvekørsler - find dem hér >>>

Onboard videotest: BMW X5 xDrive 45e

xDrive 45e er plug-in hybrid udgaven af den mellemstore BMW X5 SUV. Den har et stort batteri og er noget tungere end den ellers ret agile X5. Vi har prøvet den bl.a. på tyske Autobahns og konstateret hvordan benzinforbruget er, når al batteristrømmen er brugt op. Fuld HD.


 


Model:

BMW X5 xDrive 45e xLine

Listepris:

Kr. 875.579

Motor og transmission:

6 cyl 3 liters række benzin turbomotor. 286 hk/5000-6000 omdr./min. 450 Nm/1500-3500 omdr./min. Permanent syncron elmotor, 113 hk, 265 Nm. System: 394 hk, 500 Nm. 8 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP). EV-rækkevidde:

5,6  sek./ 235 km/t/ 83,3km/l/ 27 g/km. 86-97 km.

Længde:

4,92 m.

Bagagerum:

500-1720 liter

Anhængervægt: 2510 kg

Værd at bemærke:

Adaptiv luft affjedring. 19" alufælge (standard: 265/50-19 - testbil: 315/35-21). Læderindtræk. Sportssæder, elektrisk indstillelige. Adaptiv fartpilot. P-assistent.













X%'eren kan sænkes, hvorved læssehøjden bliver bedre.



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt