- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: BMW X2 xDrive 25e

M Sport PHEV


Harmonisk plug-in med velbevaret BMW-gen


Af Søren Clauding – april 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er lidt barokt, at den billigste BMW X2 er en plug-in hybrid. Men den er et godt eksempel på, hvad regeringens nye afgiftslovgivning foranlediger. Hvis majoriteten af kørslen finder sted på elektricitet alene, og man reducerer forbruget af fossile brændstoffer væsentligt, giver det god mening, ikke mindst fordi BMW er kommet ret godt i mål med den elektrificerede X2.

 

Priserne først: Den prøvekørte X2 xDrive 25e M Sport er prissat til 394.114 kroner. Den billigste X2 uden elektrificering koster 435.248 kroner. Det er en forskel, der vil noget, fordi det også inkluderer det sportslige M Sport udstyr. Men der er mange andre forskelle på plug-in hybrid versionen og de konventionelle X2’ere. Heldigvis har BMW dog bevaret kørefærdigheder, der betyder, at man som fører ikke føler sig taget ved næsen, når man første gang træder speederen i bund og kører lidt friskt gennem kurverne.



Fart er intet problem

Plug-in hybrid udgaven er døbt xDrive 25e og den har automatisk firehjulstræk. Ude fortil har man anbragt en 3-cylindret 1,5 liters turbo-benzinmotor, der yder op til 125 hestekræfter samt et drejningsmoment på op til 220 Nm. Bagtil finder man en 95-hestes elmotor, der bidrager med yderligere 165 Nm, så man sammenlagt disponerer over 220 hk/385 Nm. Det er ret meget og derfor kan man nå de magiske 100 km/t på blot 6,8 sekunder. Topfarten er 195 km/t og på elektricitet alene 135 km/t.



Batteriet i plug-in udgaven er på 10 kWh (8,8 kWh brugbar energi) og fordi det ikke er så gigantisk og benzinmotoren også er beskeden, er mervægten i plug-in hybrid-versionen blot 180 kg i forhold til benzin-udgaven med 192 hk og blot 130 kg ift. diesel-versionen med 190 hk.

 

Velafbalanceret

Da batteriplaceringen oven i købet skubber tyngdepunktet lidt bagud og nedad, har man opnået en meget velafbalanceret bil, der helt lever op til BMW’s ry for køreglade biler. Men der fulgte en lille overraskelse med, da vi første gang kørte bilen gennem en sekvens af hurtige sving:

 

Den 3-cylindrede benzinmotor trækker på forhjulene, alt imens elmotoren trækker på baghjulene. Det betyder i praksis, at hver gang elmotoren blander sig i accelerationen skifter bilen lidt karakter, fordi den delvis forvandles til enten en regulær firehjulstrukken bil eller en egentlig baghjulstrukken bil. De 95 elektriske hestekræfter giver naturligvis ikke, trods det store moment, anledning til at slå med halen, men de kompenserer for den understyringstendens, der kendetegner en forhjulstrukken X2. Hjulpet yderligere af vægtforskydningen og det lavere tyngdepunkt får man derfor en ganske underholdende bil at køre i.

 

Hurtig og lineær acceleration

6-trins automatgearkassen skifter meget hurtigt både op og ned i gearene og bortset fra, at køreegenskaberne ændrer sig lidt, når bilen skifter fra forhjulstræk til firehjulstræk eller baghjulstræk, kan der ikke sættes en finger på transmissionen. Accelerationen er helt lineær, hvilket både er komfortabelt og i harmoni med det lydløse kørebillede bilen efterlader.

 

En BMW X2 PHEV er jo ikke en SUV som sådan. Firehjulstrækket kunne trække i den retning, men en frihøjde på 14,7 cm gør det ikke. Det er godt for vejbeliggenheden på plan asfalt, og firehjulstrækket er heller ikke dumt på løst underlag, men den er ikke egnet til regulær terrænkørsel. M Sport udstyret inkluderer sportsophæng såvel som 225/45-19 hjul i stedet for 17”, hvilket giver en mere kontant berøring med kørebanen (se on-board videoen her på siden)



Miljø-argumentet og -effekten

Og så er der det med miljøet, som jo er den egentlige grund til afgiftsfavoriseringen af plug-in hybrid biler. Officielt kan man køre 58 km/l iht WLTP og rækkevidden er 57 kilometer på et fuldt batteri. Det første kræver rigtig meget brug af opladningsmuligheden, for når man fastholder batteriniveauet og maskineriet alene fungerer som en slags selvopladende hybridmotor, er benzinforbruget 14-15 km/l. Til sammenligning kører en forhjulstrukken 136-hestes sDrive med automatgear 16,4 km/l og en firehjulstrukken 190-hestes xDrive diesel, også med automatgear, 18,5 km/l.

 

Men muligheden for at køre elektrisk varierer med årstiden. Det var forholdsvis køligt, da vi prøvekørte X2 plug-in’en og da blev den kalkulerede elektriske rækkevidde reduceret fra 58 km til under 40 km. Det er ikke noget specielt for BMW, det samme sker hos majoriteten af kollegerne, men som køber er det værd at tage med i sine overvejelser. Det samme gælder, at anhænger ikke er tilladt. I førnævnte dieselversion må man trække 2 tons.



Pladsforholdene påvirkes også lidt, bagagerummet skrumper fra 470 til 410 liter pga. den plads, der går til el-drivlinen og batteriet, men ellers er M Sport udstyret udmærket og omfatter bl.a. 2-zone klimaanlæg, sportssæder, navigation, rat-varme, elektrisk bagklap og Fuld LED forlys med kurvefunktion.

Andre BMW prøvekørsler - find dem hér >>>
Videotest: BMW X2 25e PHEV 220 hk

Vi har prøvet den billigste BMW X2 på det danske marked, plug-in hybrid udgaven med 220 hestekræfter og firehjulstræk. Det giver en særlig køreoplevelse. Fuld HD.




Model:

BMW X2 xDrive 25e M-Sport

Listepris:

Kr. 394.114

Motor og transmission:

3 cyl. 1,5 ltr. turbobenzin. 220 hk. 385 Nm. 6 trins automatgear. Firehjulstræk.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

6,8 sekunder/ 193 km/t/ 58,8 km/l/ 39 g/km.

Hjul, for / bag:

225/45-19

Længde:

4,37 m

Frihøjde:

14,7 cm

Bagagerum:

410-1290 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse. 17” alufælge (standard). Multijusterbart sportsrat og M-Sport styring. 2-zone klimaanlæg. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med kø-assistent. P-assistent. M-Sport affjedring. El-bagklap.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt