…nej, hvornår har det lige
været det, når man har sit liv i Danmark. Men mon
ikke de allerfleste trods alt sætter pris på godt
vejr, når de er ude at køre bil. Det er særlig
tydeligt i en cabriolet, selv i det begyndende
efterår, hvor valget da mest handler om, hvorvidt
det gode vejr skal med ned i cockpittet eller det
alligevel er for køligt til at køre åbent.
I en BMW Cabriolet har man
imidlertid hele tiden valgmuligheden, for det tager
blot 15 sekunder at slå teltet op eller pakke det
sammen.
Egentlig er der intet nyt i
det. Men også det var særlig indlysende i den
periode, hvor prøvekørslen handlede om BMW M440i
xDrive Cabriolet. Vejrguderne gav ustandseligt og
uforudseligt skiftende vejr, det regnede, blæse,
solen skinnede og temperaturkurven svingede, som var
den en kortsluttet vekselstrømskurve.
Mild hybrid og de mange
kræfter
Det er nu ikke fordi der er
meget elektricitet i en BMW M440i cabrio. Jo, lidt,
for der er faktisk tale om en 48 Volts mild hybrid,
men meget vekselstrøm er der ikke over det system.
Fordelen er nok mest, at der opsamles energi, og den
kan så siden benyttes til at holde benzinøkonomien
på respektable 12,8 km/l (set i lyset af de 374
hestekræfter ude i maskinrummet), eller til at
levere ekstra 11 hk. Dermed er 0-100 km/t på 4,9
sekunder en option, og man kan køre 250 km/t – siges
der, for det har vi i respekt for den danske
færdselslov ikke afprøvet på det danske vejnet.
På mange måder er BMW’s
sublime cabriolet, som forbavsende nok prismæssigt
kan holdes på godt en million kroner i den
prøvekørte udgave, miljørigtig skabt. Væk er
tidligere tiders ellers så populære foldetag, der
var tunge, fyldte meget og ikke rigtig pga. et højt
tyngdepunkt var en fordel for bilens køreegenskaber
(på nær et eller andet med aerodynamikken, måske).
M440i cabriolet har kaleche, den er hurtig at pakke
væk, det kræver ikke meget energi, den fylder ikke
meget og så efterlader den en slags roadster
fornemmelse – men kun en slags.
Forbilledlige
kørefærdigheder
Bilen har nemlig fire
siddepladser, og selvom det giver træk i nakken at
have bagsæderne i brug (fordi vindskærmen bag
forsæderne da skal pakkes væk), og selvom BMW
kompenserer med varm luft i nakkestøtterne
(ekstraudstyr til 11.000 kroner), så er
køreegenskaberne ikke så muntre som i en typisk
roadster, også en af BMW’s egne. Og det sagt, tag
ikke fejl: en BMW M440i køre forbilledligt godt – se
videoen her på siden og fornem mere end mange ord
kan beskrive.
Den prøvekørte bil havde da
også adaptive støddæmpere, så den kunne også klare
stilfærdig kørsel (så stilfærdig som 3-liters
rækkemotoren tillader), og den havde firehjulstræk.
Det er ikke udpræget nødvendigt på tør vejr, om end
træk på alle fire hjul ofte er en stor sikkerhed i
en kritisk situation. Men når kalechen er foldet ud
og regnens trommen lyder, som sidder man indenfor i
et telt (trods kalechens multilags-konstruktion), er
firehjulstrækket behageligt, grænsende til det
nødvendige, fordi forventningerne til bilens
køreegenskaber er så store.
Sværvægter
Den kører godt, men er også
tung. 1965 kg er næsten, som var den en plug-in
hybrid, hvad den ikke er i nærheden af at være. Men
det har med basiskonstruktionen at gøre. En stor
motor, lidt vægt også fra MHEV-systemet, en 8-trins
Steptronic automatgearkasse og kraftige
afstivninger, som sikrer en høj grad af
vridningsstabilitet – som mistes, når taget populært
sagt er skåret af. Alt det vejer, og det gør det
righoldige udstyr også.
De mange kræfter, som
indbefatter et drejningsmoment på ikke mindre end
500 Nm over en meget bred omdrejningskurve,
begyndende allerede ved 1900 og som vedholdes op til
5000 omdr./min. skal overføres sikkert til
underlaget.
Affjedringen klarer
sagerne
Hertil benytter man både en
opstrammet M-Sport undervogn og 255 mm brede 19” 35
procent lavprofildæk på baghjulene. Fortil er
dimensionerne 225/40-19 – begge hjulsæt er
ekstraudstyr til 20.000 kroner. Havde det ikke været
for den adaptive affjedring, havde det nok været en
noget rystende oplevelse – i ordenes bogstavelige
forstand – at køre på især ujævn vej. Men det var
det da heller ikke – det ses også i on-board videoen
her på siden.
Basisudstyret i en M440i
omfatter læderindtræk, 3-zone klimaanlæg,
park-assist inkl. bakkamera, hvad man især har brug
for, når kalechen er lukket. Oven i var den
prøvekørte bil udstyret med så meget ekstra, at
prisen var steget til over 1,2 millioner kroner.
|