- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW Passat GTE Plus

Rummelig plug-in med mange valg


Af Søren Clauding – april 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen har givet deres store mellemklassebil, Passat, en kraftig overhaling. Basiskonstruktionen fra 2015 er dog i princippet uændret, kosmetisk er den blevet rettet lidt til, og så er dens infotainment system blevet moderniseret. Denne prøvekørsel er vores første rigtige møde med den faceliftede Passat, og i trit med tidens trend har vi set nærmere på plug-in hybrid versionen, GTE.

 

Sammenlignet med forgængeren har den nye Passat GTE nemlig også fået mere strøm at dele ud af. Batteriet har fået større kapacitet og er vokset fra 10 kWh til 13 kWh. Det giver alt andet lige et bedre brændstofforbrug og længere elektrisk rækkevidde. Nu kan en Passat GTE iht. WLTP køre 55 kilometer på elektricitet alene med et fyldt batteri, og det officielle benzinforbrug er 76,9 km/l.

 

Fordelen skal bruges

Det er fakta, der vil glæde enhver, der overvejer køb af en plug-in hybrid. Forudsat, naturligvis, at de som ejer/bruger af en sådan bil kan udnytte de muligheder, den har (fx opladning hjemme eller på arbejdspladsen). Det kræver et bestemt kørselsmønster og også, at man tilrettelægger sin kørsel, så energiforbruget bliver optimalt. I modsætning til i visse af de andre udbyderes plug-in hybrider, har man som GTE-bruger større frihed til selv at styre energiforbruget.

 

Det er oven i købet sådan, at ved man, at er der på turen er flere strækninger, der fordrer elektrisk kørsel af hensyn til forureningen af nærmiljøet, end de 55 kilometer kan dække, kan bilen vha. benzinmotoren lade batteriet. Men det koster benzin og er i de fleste tilfælde ikke fordelagtigt, hverken hvad angår benzinforbrug eller det samlede udslip af skadelige stoffer. Allerede uden opladning og uden brug af elmotor kører Passaten 16 km/l, og det forbrug øges, når der også skal strøm på batteriet.

 

Voldsomt stigende marked

Ikke desto mindre er markedet voldsomt voksende for den slags løsninger, som på den ene side har elbilens fordele, på den anden side har fordelen ved, at man ikke har begrænset rækkevidde - og desuden kan reducere forbruget af benzin, så de totale driftsomkostninger er lavere end alternativerne.

 

Prisen på plug-in hybrider er også faldet voldsomt, fordi plug-in hybrider afgiftsmæssigt blevet favoriseret som elbiler. Derved er prisen på en Passat GTE faldet det meste af 100.000 kroner i anskaffelsesøjeblikket og den prøvekørte Plus-udgave af Passat GTE koster nu kun godt 410.000 kroner.

 

Elektricitet koster også penge

Lægger man oven i det en reduceret udgift til benzin, ser regnestykket hurtigt attraktivt ud. Den reducerede benzinudgift modsvares dog delvist af en øget udgift til elektricitet, for selvom kilometerprisen er lavere ved el-kørsel end benzinkørsel, skal der trods alt betales for energien. Det gælder i øvrigt alle plug-in hybrider, og det er også dem alle, der er blevet billigere, takket være en reduceret afgift.

 

Drivlinen består basalt set ligesom hos forgængeren af en 1,4 liters 4-cylindret TSI turbobenzinmotor, der yder 156 hestekræfter. Og et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm, som topper allerede ved 1550 omdr./min og bevares helt op til 3500 omdr./min. Når man kører på benzin alene, har man udmærket trækkraft.



El-motor boost

Men bedre bliver det naturligvis, hvis elmotoren på 115 hestekræfter træder til. Den leverer desuden 330 Nm og det indebærer, at man i op til ét minut har 218 hestekræfter, respektive 400 Nm til rådighed som system-maksimum. Det gør det muligt, at nå 100 km/t på blot 7,4 sekunder og flintre derudad med over 220 km/t. Det er den forbavsende tilgivende affjedring dog ikke skabt til.

 

Bilen er omkring 170 kg tungere end fx en 2-liters TDI med 150 hk, så man slæber rundt på en del dødvægt i form af den elektriske drivline. Hvad angår vægtbalancen er det dog intet problem, fordi batteriet er placeret under bagsædet.

 

Mange valgmuligheder

Bag rattet disponerer man da også over en række valgmuligheder, som foruden en særlig GTE-knap, der aktiverer alle kræfterne, også gør det muligt, hvis der er strøm nok på batteriet, at ”låse” drivlinen til elektrisk kørsel. I samme øjeblik speederen trædes i bund, træder benzinmotoren dog til. Det hele sker umærkeligt via det velkendte 6-trins DSG dobbeltkoblingsgear.

 

Man kan også vælge en hybrid indstilling, hvor man kan låse batteri-niveauet stepvist som man vil, så man bevarer den mængde strøm, man vil til senere brug. Der kan også vælges en automat-indstilling, hvor bilen selv afbalancerer samspillet mellem elmotor og benzinmotor, og har man lagt en rute ind i navigationsanlægget, optimeres samspillet ud fra rutens karakteristika. Det er ret genialt. Og så kan man som nævnt oplade batteriet vha. benzinmotoren, men det er altså ret kostbart i benzinforbrug.

 

Mindre bagageplads

Batteriet fylder naturligvis lidt, men mon ikke de officielt oplyste 586 liter rækker for de fleste. Og bagsæderne kan naturligvis lægges ned, hvorved bagagerumskapaciteten øges til 1152 liter.

 

Udstyret er opgraderet og i Plus-udgaven disponerer man fx over bakkamera, 3-zone klimaanlæg, Fuld LED, adaptiv fartpilot og en fin detalje som nakkestøtter på forsæderne, der kan justeres også i længderetningen (se billederne). On-board videoen her på siden giver en god fornemmelse af støjniveauet.


 


Sidst men ikke mindst skal det nævnes, at man må trække en anhænger på ikke mindre end 1900 kg og også, at den billigste Passat er prissat til 325.000 kroner. Den er da udrustet med en 150-hestes 1,5 liters TSI-motor og har et væsentligt lavere udstyrsniveau.


Andre VW prøvekørsler – find dem hér >>>



Den nye VW Passat er en kraftig opdatering af den seneste model. Vi har prøvekørt den store mellemklassebil i udgaven med 216-hestes plug-in hybrid drivline. Den har mange muligheder. Fuld HD.



Model:

VW Passat Variant GTE Plus

Listepris:

Kr. 412.495

Motor og transmission:

4 cyl 1,4 Turbobenzin. 156 hk, 250 Nm/1550-3500 omdr./min. Elmotor, 115 hk, 330 Nm. Systemeffekt og moment: 218 hk, 400 Nm (begrænset til max 1 minut af gangen). 6 DSG.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP), elektrisk rækkevidde (WLTP):

7,4 sek./ 222 km/t/ 76,9 km/l/ 29 g/km/ 55 km

Hjul, for / bag:

215/55-17

Længde:

4,78 m

Bagagerum:

586-1152 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Aut. nødbremse. 16” alufælge. Fuld LED. Regnsensor. 3-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Aktiv vognbaneassistent. Sædevarme. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. Panorama glastag.





Relativt smalle dæk er med til at reducere rullemodstanden. Og det ser fancy ud med de blå bremsekalibre, som dog ikke har nogen ekstraordinær praktisk funktion.



Der er traditionelt set rigtig god benplads ved bagsædet i en Passat,





Det er praktisk med dobbeltkrogen i bagagerummet og til højre ses grebet, hvormed man kan lægge bagsæderyglænene ned.


Opladningskabler til undervejs kan passende opbevares i rummet under bagagerumsgulvet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt