- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: VW ID.3 Pro Tech

Et helt igennem elektrisk ID


Af Søren Clauding – december 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen satser som hele bilbranchen på elbiler. For flere producenter er det første gang, de bringer elbiler på markedet. Det er det ikke for VW, men det er første gang, at den tyske bilfabrik har bygget en elbil helt fra grunden – og en bil, vel at mærke, der ikke skal kunne forsynes med andre motortyper. ID.3 hedder den.

 

Den har været omtalt en del dette efterår. Den opnåede sidst på efteråret også hæderstitlen ”Årets Bil i Danmark 2021”, uddelt af en jury under foreningen ”Danske Motorjournalister”. Men hvad er det, der lige fra første færd har gjort VW ID.3 til det, den er?

 

Når tiden er moden…

Måske er det fordi Volkswagen godt nok var tidligt ude med fx en e-Golf og derfor havde en vis erfaring. Men måske er det mest fordi VW ikke nødvendigvis satser på at være først. Man introducerede fx den lille VW up! længe efter mange af konkurrenterne – på det tidspunkt, hvor bilkøbere, ikke mindst i Danmark, var begyndt at forstå, at det der med små biler er ingen dårlig idé, hvis man gerne vil passe på miljøet (og ved samme lejlighed indholdet på ens bankkonto).

 

Man fik succes, vejen var banet og det var jo ikke fordi man ikke havde bygget små biler tidligere – Lupo, der var ligeså lille, blev bygget helt frem til 2005. Meget tyder på, at det er det samme med ID.3. Vejen er banet, mange kolleger i branchen har solgt elbiler et stykke tid, og nu er ID.3 der så. En bil med sin egen identitet, sit eget ID og med sin egen idé (ID). I hvert fald forvaltet, som man nu synes hos VW, at det skal gøres.

 

Baghjulstræk og god plads

VW ID.3 er da også iøjefaldende, lidt futuristisk, men ikke så aparte som de første elbiler i nyere tid havde en tendens til at være. Derved har man benyttet den til lejligheden skabte elektriske MEB-platform til fulde. Princippet med baghjulstræk og hjul i hjørnerne er brugt til god plads i den i øvrigt ret minimalistiske kabine, hvor de fleste funktioner betjenes via en 10" skærm, og til trods for baghjulstrækket er der alligevel god plads i bagagerummet.


 


Det skyldes, at elmotoren nede bagtil ikke fylder meget, hvorimod resten af ”maskineriet”, inverter, kontrolenhed mm. er placeret oppe fortil. Alt imens batteriet er anbragt i bunden, som det sig hører og bør i en elbil – simpelthen fordi elbils-batterier er så tunge. Ved at ligge i bunden fordeles vægten mellem for og baghjul og holder ved samme lejlighed tyngdepunktet temmelig lavt.



Avanceret hjulophæng

Det 58 kWh batteri, som ID.3 er udstyret med, er så tungt, at bilen vejer små 1800 kg. Den store vægt mærkes under kørslen, og da er det ekstra godt med det lave tyngdepunkt. Og også, at man har fundet plads til et 5-links baghjulsophæng. Det giver en rolig og meget præcis affjedring, der ikke i nævneværdig grad ændrer på sporvidden, når bilens bagende bevæger sig og ned. Det er også vigtigt, fordi dens fartpotentiale som i mange elbiler er ret stort.

 

Maskineriet leverer op til 204 hestekræfter. Det gør det muligt, at accelerere til 100 km/t på 7,3 sekunder. Bruger man fartpotentialet, er det nødvendigt at bilen kører godt, og det gør VW ID.3 som udgangspunkt. Hvordan den med baghjulstrækket håndterer en isglat vej, har vi ikke afprøvet. Men det største kritikpunkt er nok netop baghjulstrækket, for nu har man i årtier – også hos VW – prist forhjulstræk pga. den store køresikkerhed og bilernes stabilitet.

 

Elbilens fordele

På tør vej håndteres den opgave af bilens elektronik. Se on-board videoen her på siden og fornem, hvordan ID.3 håndterer ”sømmet i bund” på en til dels tør dansk landevej. Det kan godt afsløres men ikke opleves hér: Det er ikke så dårligt endda… Og har man et racer-gen i kroppen, kan det være sjovt at bruge baghjulstrækket. Uden den erfaring skal man måske nok passe lidt på.

 

Vendediameteren er pæne 10,2 meter, hvilket kan nås, fordi der er plads foran til at forhjulene kan dreje ret meget. Frihøjden på 15 cm betyder, at man er godt stillet i et hjulspor, men det har også medvirket til, at affjedringen trods den store vægt har kunnet gøres forholdsvis tilgivende.

 

Så langt kan den køre

Batteriet muliggør en rækkevidde iht WLTP-målemetoderne på 417 kilometer. I praksis nok omkring de 348 kilometer, som on-board computeren havde estimeret, da vi med fuldt opladet batteri første gang begav os afsted. I øvrigt tager det lidt tid, før man får den information, for computersystemet er ikke ultrahurtigt, og reaktionen på berøringsskærmen er også lettere forsinket. Men mon ikke VW får forbedret det med fremtidige opdateringer.

 

Volkswagen ID.3 er udrustet med mulighed for hurtigopladning på op til 100 kW, og kan man finde en så kraftig ladestander er opgaven løst på en halv times tid. Udfordringen er blot, at en sådan ikke findes mange steder og næppe heller kommer til det på den korte bane, fordi elnettet ikke er skabt til så store mængder elektricitet.

 

Omfattende udstyr

Udstyret i ID.3 er omfattende, i hvert fald i Pro Tech versionen, som vi prøvekørte. Den var i øvrigt prissat til 380.000 kroner og det er indtrykket, at denne pris ikke ændres meget ifm. de afgiftsændringer, regeringen måtte få gennemført efter at lovforslaget er præsenteret.

 

Standard er bl.a. adaptiv fartpilot, panorama glastag med elektrisk solgardin, LED matrix forlygter, 10” touch-skærm, head-op display, nøglefri betjening, en akustisk forrude, der understøtter den lydløse køreoplevelse og aktiv nødbremse, der også reagerer på cyklister og fodgængere.


Andre VW prøvekørsler - find dem hér >>>
Videotest: VW ID.3 Pro Tech 58 kWh 204 hk
204 hestekræfter er meget at lægge ud på baghjulene i en rummelig kompakt familiebil. Se hvordan den elektriske styring håndterer de mange kræfter i den nye VW ID.3. Fuld HD.




Model:

VW ID.3 Pro Tech

Listepris:

Kr. 379.785

Motor og transmission:

El-motor: 204 hk, 310 Nm. Baghjulstræk.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

7,3 sek./ 160 km/t. 15,8 Wh/km

Længde:

4,26 meter

Højde:

1,57 meter

Frihøjde: 15 cm

Bagagerum:

385-1267 liter

Værd at bemærke:

Automatisk nødbremse. 18" alufælge. LED matrix forlygter. Nøglefri betjening. Ratvarme. Klimaanlæg. Sædevarme. Adaptiv fartpilot. 10" touch-skærm med navigation. Panorama glastag. Head-up display. Akustisk forrude.





Der sættes i gear ved et simpelt frej på grebet til højre for basisinstrument-clusteret.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt