Volkswagen satser som hele
bilbranchen på elbiler. For flere producenter er det
første gang, de bringer elbiler på markedet. Det er
det ikke for VW, men det er første gang, at den
tyske bilfabrik har bygget en elbil helt fra grunden
– og en bil, vel at mærke, der ikke skal kunne
forsynes med andre motortyper. ID.3 hedder den.
Den har været omtalt en del
dette efterår. Den opnåede sidst på efteråret også
hæderstitlen ”Årets Bil i Danmark 2021”, uddelt af
en jury under foreningen ”Danske Motorjournalister”.
Men hvad er det, der lige fra første færd har gjort
VW ID.3 til det, den er?
Når tiden er moden…
Måske er det fordi Volkswagen
godt nok var tidligt ude med fx en e-Golf og derfor
havde en vis erfaring. Men måske er det mest fordi
VW ikke nødvendigvis satser på at være først. Man
introducerede fx den lille VW up! længe efter mange
af konkurrenterne – på det tidspunkt, hvor
bilkøbere, ikke mindst i Danmark, var begyndt at
forstå, at det der med små biler er ingen dårlig
idé, hvis man gerne vil passe på miljøet (og ved
samme lejlighed indholdet på ens bankkonto).
Man fik succes, vejen var
banet og det var jo ikke fordi man ikke havde bygget
små biler tidligere – Lupo, der var ligeså lille,
blev bygget helt frem til 2005. Meget tyder på, at
det er det samme med ID.3. Vejen er banet, mange
kolleger i branchen har solgt elbiler et stykke tid,
og nu er ID.3 der så. En bil med sin egen identitet,
sit eget ID og med sin egen idé (ID). I hvert fald
forvaltet, som man nu synes hos VW, at det skal
gøres.
Baghjulstræk og god plads
VW ID.3 er da også
iøjefaldende, lidt futuristisk, men ikke så aparte
som de første elbiler i nyere tid havde en tendens
til at være. Derved har man benyttet den til
lejligheden skabte elektriske MEB-platform til
fulde. Princippet med baghjulstræk og hjul i
hjørnerne er brugt til god plads i den i øvrigt ret
minimalistiske kabine, hvor de fleste funktioner
betjenes via en 10" skærm, og til trods for
baghjulstrækket er der alligevel god plads i
bagagerummet.
Det skyldes, at elmotoren
nede bagtil ikke fylder meget, hvorimod resten af
”maskineriet”, inverter, kontrolenhed mm. er
placeret oppe fortil. Alt imens batteriet er anbragt
i bunden, som det sig hører og bør i en elbil –
simpelthen fordi elbils-batterier er så tunge. Ved
at ligge i bunden fordeles vægten mellem for og
baghjul og holder ved samme lejlighed tyngdepunktet
temmelig lavt.
Avanceret hjulophæng
Det 58 kWh batteri, som ID.3
er udstyret med, er så tungt, at bilen vejer små
1800 kg. Den store vægt mærkes under kørslen, og da
er det ekstra godt med det lave tyngdepunkt. Og
også, at man har fundet plads til et 5-links
baghjulsophæng. Det giver en rolig og meget præcis
affjedring, der ikke i nævneværdig grad ændrer på
sporvidden, når bilens bagende bevæger sig og ned.
Det er også vigtigt, fordi dens fartpotentiale som i
mange elbiler er ret stort.
Maskineriet leverer op til
204 hestekræfter. Det gør det muligt, at accelerere
til 100 km/t på 7,3 sekunder. Bruger man
fartpotentialet, er det nødvendigt at bilen kører
godt, og det gør VW ID.3 som udgangspunkt. Hvordan
den med baghjulstrækket håndterer en isglat vej, har
vi ikke afprøvet. Men det største kritikpunkt er nok
netop baghjulstrækket, for nu har man i årtier –
også hos VW – prist forhjulstræk pga. den store
køresikkerhed og bilernes stabilitet.
Elbilens fordele
På tør vej håndteres den
opgave af bilens elektronik. Se on-board videoen her
på siden og fornem, hvordan ID.3 håndterer ”sømmet i
bund” på en til dels tør dansk landevej. Det kan
godt afsløres men ikke opleves hér: Det er ikke så
dårligt endda… Og har man et racer-gen i kroppen,
kan det være sjovt at bruge baghjulstrækket. Uden
den erfaring skal man måske nok passe lidt på.
Vendediameteren er pæne 10,2
meter, hvilket kan nås, fordi der er plads foran til
at forhjulene kan dreje ret meget. Frihøjden på 15
cm betyder, at man er godt stillet i et hjulspor,
men det har også medvirket til, at affjedringen
trods den store vægt har kunnet gøres forholdsvis
tilgivende.
Så langt kan den køre
Batteriet muliggør en
rækkevidde iht WLTP-målemetoderne på 417 kilometer.
I praksis nok omkring de 348 kilometer, som on-board
computeren havde estimeret, da vi med fuldt opladet
batteri første gang begav os afsted. I øvrigt tager
det lidt tid, før man får den information, for
computersystemet er ikke ultrahurtigt, og reaktionen
på berøringsskærmen er også lettere forsinket. Men
mon ikke VW får forbedret det med fremtidige
opdateringer.
Volkswagen ID.3 er udrustet
med mulighed for hurtigopladning på op til 100 kW,
og kan man finde en så kraftig ladestander er
opgaven løst på en halv times tid. Udfordringen er
blot, at en sådan ikke findes mange steder og næppe
heller kommer til det på den korte bane, fordi
elnettet ikke er skabt til så store mængder
elektricitet.
Omfattende udstyr
Udstyret i ID.3 er
omfattende, i hvert fald i Pro Tech versionen, som
vi prøvekørte. Den var i øvrigt prissat til 380.000
kroner og det er indtrykket, at denne pris ikke
ændres meget ifm. de afgiftsændringer, regeringen
måtte få gennemført efter at lovforslaget er
præsenteret.
Standard er bl.a. adaptiv fartpilot, panorama
glastag med elektrisk solgardin, LED matrix
forlygter, 10” touch-skærm, head-op display,
nøglefri betjening, en akustisk forrude, der
understøtter den lydløse køreoplevelse og aktiv
nødbremse, der også reagerer på cyklister og
fodgængere.
|