- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota Corolla Touring
Sports 2,0 Hybrid H3 GR Sport
Sporty tourer med fornufts-økonomi
Af Søren Clauding – juli 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i fjor prøvede vi den nye Toyota Corolla i en potent udgave med 180 hybrid heste. Vi har også haft fokus på Touring Sports udgaven med den mere moderate 122 hestes drivline. I mellemtiden er netop drivlinen optimeret og der var mulighed for, at parre forskellighederne mellem de to bil-varianter oven i købet i den særlige GR Sport version. Resultatet er glimrende.

Den potente af bilerne var nemlig dengang også en hatchback. Touring Sports er en regulær stationcar, den er 23 cm længere end H/B-versionen. Det betyder naturligvis mere plads i kabinen, men det betyder grundliggende også, at tyngdepunktet i Touring Sports er skudt længere bagud. Og hvis man oven i købet benytter sig af de næsten 600 bagagerumsliter, og lægger en vis vægt derud bagtil, skydes tyngdepunktet endnu længere bagud.

Køredynamiske egenskaber
Det betyder tilsammen, at man får mere dynamiske kurveegenskaber i den længere stationcar, simpelthen fordi vægten er bedre fordelt på de fire hjul. Det passer jo meget godt til det sportslige GR-snit. ”GR” står for Gazoo Racing og er udtryk for Toyotas sportslige udtryk.

Affjedringen i en GR Sport er dog ikke ændret i forhold til de mere ordinære versioner. Det føles som om, at den er tilpasset mereffekten, men da GR Sport indebærer, at bilen er udrustet med 18” fælge (i stedet for standardstørrelsen på 17” på bilen, vi prøvede i fjor) med 225 mm brede 40 procent lavprofildæk, fik man alene derigennem en mere kontant føling med underlaget, som også passer udmærket til bilen.

Godt greb i asfalten
I on-board videoen kan man fornemme både den fortsat temmelig komfortable, men på ingen måde bløde affjedring, og ved hurtig kørsel er den i kraft af den pæne dækbredde ikke nævneværdig sidevindsfølsom. GR Sport udgaven af Corolla stationcaren er med andre ord et glimrende kompromis, som netop gør den til den sporty tourer, den er tiltænkt at være.

Motoreffekten på Toyotas 2-liters hybridmotor er sjovt nok forøget over vinteren. Det skyldes den fortløbende justering af biler i deres livsforløb. Man har optimeret samspillet mellem Atkinson cycle benzinmotoren, der fortsat leverer op til 153 hestekræfter, og elektromotoren på også fortsat 109 hestekræfter. Men systemeffekten er øget fra 180 til 184 hestekræfter.

Benzinøkonomisk også på motorvej
Når det så er fastslået, er der ingen mærkbar forskel. Fartpræstationerne er de samme, benzinøkonomien er pæne 18,9 km/l (WLTP) og det springende punkt ved langtur i en selvladende hybridbil, håndteres udmærket.

Vi kørte et par længere strækninger ved motorvejsfart, og trods manglende regenerering af energi ved deceleration, fordi trafikken var beskeden, opnåede vi i nabolaget af 17-18 km/l. I bycentrene ved langsom fart er den selvopladende hybridteknik i sit es og det underbygges af undersøgelser, der har fastslået, at en selvopladende hybrid kører mere end 50 procent af tiden på elektricitet alene.

Topudstyret
GR Sport udgaven er ”næsten top-versionen” af Corolla, den er en overbygning på H3 Premium. Der findes også en H4, der er mere luksuøst og mindre sportslig i sit snit. I Touring Sports 2.0 Hybrid H3 GR Sport, der kan købes for 414.000 kroner, savner man indbygget navigation, men heller ikke meget andet.

Intelligent adaptiv fartpilot, der kan tilpasse hastigheden efter hvad navigationen parrer med skiltegenkendelsen, har den dog ikke. Et enkelt ankepunkt kan alene tilskrives bilens basis koncept: Når man holder stille, brydes stilheden af ventilatorens støj, fordi benzinmotoren ikke roterer – den slags oplever man sjældent i biler med forbrændingsmotorer, der konstant er i gang...

Overdådigt
Ellers er udstyrsniveauet ret overdådigt. Lavprofildækkene er monteret på særlige GR Sport alufælge, forlygterne er Fuld LED, sportsæderne er udført i dellæder, multifunktions læderrattet har varme og bag rattet findes skiftepaler til e-CVT gearkassen, så den også af den vej kan skifte i trin.



Head-up-displayet er på let læselige 10”, 8” berøringsskærmen er OK, 2-zone klimaanlæg hører sig til ligesom el-bagklap, nøglefri betjening og trådløs opladning af smarttelefoner, som kan. Desuden udtrykkes ”GR Sport” gennem en række design-detaljer, for- og bagkofanger og sideskørter.

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Vi har prøvekørt den kraftige 184-hestes hybrid udgave af Toyotas mellemstore stationcar, kaldet Touring Sports iklædt det sportslige GR Sport dress, på snoede veje og ved motorvejsfart. Fuld HD.




Model:

Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid H3 GR Sport

Listepris:

Kr. 413.990

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. benzinmotor. 153 hk, 190 Nm. Elmotor, 109 hk. 202 Nm. System effekt: 184 hk. e-CVT aut. gear.
Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

0-100 km/t: 8,1 sek./ 180 km/t/ 20,4 km/l/ 112 g/km

Længde:

4,65 m

Bagagerum:

596 liter VDA

Værd at bemærke

ABS. EBD. ESC. 7 airbags. 18” alufælge. Fuld LED forlygter. Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot (0-180 km/t). Sportssæder i dellæder. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. Automatisk nødbremse. Vognbaneassistent. p-sensorer for og bag. Bakkamera. 8” berøringsskærm. Skiltegenkendelse. MirrorLink. 3 års garanti.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt