- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Biltest:
Toyota Corolla Touring
Sports
2,0 Hybrid H3 GR Sport
Sporty tourer med fornufts-økonomiAf
Søren Clauding – juli 2020
Allerede i fjor prøvede vi den nye Toyota Corolla i
en potent udgave med 180 hybrid heste. Vi har også
haft fokus på Touring Sports udgaven med den mere
moderate 122 hestes drivline. I mellemtiden er netop
drivlinen optimeret og der var mulighed for, at
parre forskellighederne mellem de to bil-varianter
oven i købet i den særlige GR Sport version.
Resultatet er glimrende.
Den
potente af bilerne var nemlig dengang også en
hatchback. Touring Sports er en regulær stationcar,
den er 23 cm længere end H/B-versionen. Det betyder
naturligvis mere plads i kabinen, men det betyder
grundliggende også, at tyngdepunktet i Touring
Sports er skudt længere bagud. Og hvis man oven i
købet benytter sig af de næsten 600 bagagerumsliter,
og lægger en vis vægt derud bagtil, skydes
tyngdepunktet endnu længere bagud. Køredynamiske egenskaber Det
betyder tilsammen, at man får mere dynamiske
kurveegenskaber i den længere stationcar, simpelthen
fordi vægten er bedre fordelt på de fire hjul. Det
passer jo meget godt til det sportslige GR-snit.
”GR” står for Gazoo Racing og er udtryk for Toyotas
sportslige udtryk.
Affjedringen i
en GR Sport er dog ikke ændret i forhold til de mere
ordinære versioner. Det føles som om, at den er
tilpasset mereffekten, men da GR Sport indebærer, at
bilen er udrustet med 18” fælge (i stedet for
standardstørrelsen på 17” på bilen, vi prøvede i
fjor) med 225 mm brede 40 procent lavprofildæk, fik
man alene derigennem en mere kontant føling med
underlaget, som også passer udmærket til bilen.
Godt greb i asfalten I on-board
videoen kan man fornemme både den fortsat temmelig
komfortable, men på ingen måde bløde affjedring, og
ved hurtig kørsel er den i kraft af den pæne
dækbredde ikke nævneværdig sidevindsfølsom. GR Sport
udgaven af Corolla stationcaren er med andre ord et
glimrende kompromis, som netop gør den til den
sporty tourer, den er tiltænkt at være.
Motoreffekten på Toyotas 2-liters hybridmotor er
sjovt nok forøget over vinteren. Det skyldes den
fortløbende justering af biler i deres livsforløb.
Man har optimeret samspillet mellem Atkinson cycle
benzinmotoren, der fortsat leverer op til 153
hestekræfter, og elektromotoren på også fortsat 109
hestekræfter. Men systemeffekten er øget fra 180 til
184 hestekræfter.Benzinøkonomisk også på motorvej Når det så er fastslået, er der ingen mærkbar
forskel. Fartpræstationerne er de samme,
benzinøkonomien er pæne 18,9 km/l (WLTP) og det
springende punkt ved langtur i en selvladende
hybridbil, håndteres udmærket.
Vi
kørte et par længere strækninger ved motorvejsfart,
og trods manglende regenerering af energi ved
deceleration, fordi trafikken var beskeden, opnåede
vi i nabolaget af 17-18 km/l. I bycentrene ved
langsom fart er den selvopladende hybridteknik i sit
es og det underbygges af undersøgelser, der har
fastslået, at en selvopladende hybrid kører mere end
50 procent af tiden på elektricitet alene.
Topudstyret GR Sport
udgaven er ”næsten top-versionen” af Corolla, den er
en overbygning på H3 Premium. Der findes også en H4,
der er mere luksuøst og mindre sportslig i sit snit.
I Touring Sports 2.0 Hybrid H3 GR Sport, der kan
købes for 414.000 kroner, savner man indbygget
navigation, men heller ikke meget andet.
Intelligent adaptiv fartpilot, der kan
tilpasse hastigheden efter hvad navigationen parrer
med skiltegenkendelsen, har den dog ikke. Et enkelt
ankepunkt kan alene tilskrives bilens basis koncept:
Når man holder stille, brydes stilheden af
ventilatorens støj, fordi benzinmotoren ikke roterer
– den slags oplever man sjældent i biler med
forbrændingsmotorer, der konstant er i gang... Overdådigt Ellers er
udstyrsniveauet ret overdådigt. Lavprofildækkene er
monteret på særlige GR Sport alufælge, forlygterne
er Fuld LED, sportsæderne er udført i dellæder,
multifunktions læderrattet har varme og bag rattet
findes skiftepaler til e-CVT gearkassen, så den også
af den vej kan skifte i trin.
Head-up-displayet er på let læselige 10”, 8”
berøringsskærmen er OK, 2-zone klimaanlæg hører sig
til ligesom el-bagklap, nøglefri betjening og
trådløs opladning af smarttelefoner, som kan.
Desuden udtrykkes ”GR Sport” gennem en række
design-detaljer, for- og bagkofanger og sideskørter.
Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>> Vi har prøvekørt den kraftige 184-hestes
hybrid udgave af Toyotas mellemstore stationcar,
kaldet Touring Sports iklædt det sportslige GR Sport
dress, på snoede veje og ved motorvejsfart. Fuld HD.
Model:
Toyota Corolla Touring
Sports 2,0 Hybrid H3 GR Sport
Listepris:
Kr. 413.990
Motor og
transmission:
4 cyl.
2,0
ltr. benzinmotor.
153
hk, 190
Nm. Elmotor,
109
hk.
202 Nm.
System effekt:
184
hk.
e-CVT aut.
gear.
Præstationer
acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2
udledning (WLTP):