- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Skoda Superb Combi iV Plus Plug-in Hybrid


Luksus i uanede mængder


Af Søren Clauding – juni 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig var opgaven let nok: At prøvekøre den nye Skoda Superb plug-in med selvsamme drivline som i den nye VW Passat GTE, vi prøvede forn nylig. Altså… bilerne er grundliggende ens, sådan i teknisk forstand. Det lød nærmest som en copy/paste opgave. Men man finder hurtigt ud af, at der, uden at have talt dem, let kan være flere forskelle end ligheder.

 

Og så var Superb’en Combi-udgaven, dvs. den rummelige stationcar, det var Passat’en ikke. Men selvom den havde været en Variant, som er VW’s navn for stationcars, ville ikke mindst dimensionerne indikere ”Forskel”. Skoda’en er nemlig 9 cm længere og det er mere end noget andet ankerpunktet i sammenligningen. Men da copy/paste tankegangen blev forladt, skal dette dog heller ikke udvikle sig til en sammenligningstest.

 

Rummelighed lig med luksus

Ikke desto mindre er en Skoda typisk længere og dermed mere rummelig end søstermodellerne i VW-gruppen. Og netop, når det gælder en større luksuøs bil, er plads i overdådige mængder med til at skabe luksusfølelse. Når det yderligere underbygges af bilens køreegenskaber, opnås en komfortabel luksusoplevelse – hvilket vel ret beset også forventes i en bil med det superbe navn. Den har i øvrigt en lang akselafstand på 2641 mm, hvilket medvirker til god stabil motorvejskørsel.

 

Helt og aldeles usynligt, med mindre man stiller skarpt på Suberb’s tekniske elementer, er dens unikke affjedring. Standard i Superb er en adaptiv affjedring baseret på elektrisk justerbare støddæmpere. Den kan tilkøbes hos søstermodellerne, men det behøver man ikke tænke over, hvis man vælger plug-in udgaven af den store Skoda. Den koster 435.000 kroner, inklusiv den avancerede affjedring, inklusiv 6-trins DSG-automatgear og en lang udstyrsliste, der var ekstra forlænget i den prøvekørte bil.

 

Individuelt styrede støddæmpere

Affjedringen er på bedste vis søgt beskrevet og illustreret i on-board videoen her på siden. Men kort fortalt handler det om, at støddæmperne individuelt absorberer ujævnhederne styret af en række sensorer og den valgte køreindstilling. Det indebærer, at man ikke på noget tidspunkt giver afkald på en komfortabel køreoplevelse, selv ikke hvis man vælger ”Sport”.



I ”Sport” bliver udgangspunktet lidt strammere, men når støddæmperne virkelig skal på arbejde ved hurtig kurvekørsel, kraftig acceleration eller tilsvarende nedbremsning, strammer de ekstra op og tilpasser sig også det underlag, der køres på. Det virker fremragende, intet mindre, og arbejder rigtig godt sammen også med det elektroniske differentialespær (der i snævre kurver kompenserer for den lange akselafstand) og multilink baghjulsophænget.

 

Understøtter fartpotentialet

Sportsindstillingen er især interessant, fordi drivlinen er så potent. Den består af en 4-cylindret 1,4 liters turbo-benzinmotor, der i sig selv leverer op til 156 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm fra 1550 til 3500 omdr./min, samt en 116 hestes elmotor (VW opgiver 115 hk, men det er den samme, det handler om), som også leverer 330 Nm over stort set hele omdrejningsområdet.



Den kraftbombe er styret til en sammenlagt maksimal systemeffekt på 218 hk og et kortvarigt drejningsmoment (ca. ét minut) på 400 Nm. Sidstnævnte har at gøre med, at 13 kWh hybrid batteriet (litium-ion) og elmotoren ikke er proportioneret til en konstant maksimal ydelse. Det er jo også ganske usædvanligt, at have behov for en motors maksimale drejningsmoment over længere perioder. Accelerationstallet er 0-100 km/t på 7,8 sekunder og det er dér, man oftest vil opleve bilens fartformåen.

 

El-kørsel

Officielt kan man køre 55 kilometer på elektricitet alene (WLTP-tal), tallet varierer efter køremønster og udetemperaturer. I vinterperioden skal man nok ikke regne med mere end 40 kilometer, men det er jo mindre alvorligt i en plug-in hybrid, fordi man altid kan tanke benzin på få minutter, hvorimod det tager 3,5 time at fylde batteriet op fra en hjemmelader.

 

Bagagekapaciteten er 510 liter, den er lidt reduceret pga. placeringen af batteriet under bagsædet, og den kan øges til 1,8 kubikmeter, men det er pladsen til bagsædepassagererne, der er så overvældende.



Designet i den opdaterede Skoda Superb har givet bilen en løft, det øger også luksusfornemmelsen, og så var der det med udstyrslisten: Plus udstyret omfatter bl.a. nøglefri betjening, 3-zone klimaanlæg og el-forsæder.

 

Ekstraudstyr med forbehold

Ekstraudstyret omfattede bl.a. Matrix LED forlygter, el-bagklap, vognbaneassistent, p-assistent, alkantara kunstlæder samt dynamisk fartpilot, der bl.a. samarbejder med bilens navigationsanlæg og skiltegenkendelsessystemet. Det system er grundliggende godt, intensionen er i hvert fald god, at bilens fart fx reduceres, hvis føreren har overset en hastighedsbegrænsning. Men pludselig og uden varsel at blive bremset ned fra 80 km/t til 50 km/t, antagelig fordi der for nogle år siden har været en byzone det pågældende sted på vejforløbet, er irriterende og kan være risikabelt. Da vi kørte ind i området fra den modsatte side skete det sjovt nok ikke.

 

Det er heller ikke hensigtsmæssigt, at bilen regulerer fartpiloten fra 90 til 130 km/t, når man forlader en motortrafikvej og i stedet skulle have reduceret farten til 80 km/t. Også det kan være en smule farligt. Intensionen bag systemet er OK, men det må ikke være en sovepude for føreren, så langt er teknologien ikke udviklet endnu.


Andre Skoda prøvekørsler – find dem hér >>>



Den første antagelse var, at den nye Skoda Superb Plug-in Hybrid blot var en lidt større udgave af den nye VW Passat GTE. Men vi blev klogere... Fuld HD.




Model:

Skoda Superb Combi iV Plus Plug-in Hybrid

Listepris:

Kr. 434.995

Motor og transmission:

4 cyl 1,4 Turbobenzin. 156 hk, 250 Nm/1550-3500 omdr./min. Elmotor, 116 hk, 330 Nm. Systemeffekt og moment: 218 hk, 400 Nm (begrænset til max 1 minut af gangen). 6 DSG.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP)/ elektrisk rækkevidde:

7,8 sek./ 224 km/t/ 71,4 km/l/ 31 g/km/ 55 km

Hjul, for / bag:

215/55-17

Længde:

4,87 m

Frihøjde:

13,8 cm

Bagagerum:

410-1800 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Aut. nødbremse. 17” alufælge. Tågeforlygter med drejelys. P-sensorer for og bag. Multijusterbart rat. 3-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Isofix. 8” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation.











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt