Den er hurtig, det skal der
ikke herske tvivl om. 0-100 km/t på 7,3 sekunder og
225 km/l toppen (hvad vi dog ikke har tjekket). Den
nye elektrificerede udgave af den nye Skoda Octavia
i ”racer-udgaven” RS, præsterer ved hjælp af
elektrisk energi. Det har fordele men også lidt
ulemper.
Fordelene er flere, men først
og fremmest, at man har kunnet benytte en 150-hestes
1,4 liters 4-cylindret TSI-motor, som ved normal
fart samarbejder med en 115-hestes elmotor, så dens
brændstofforbrug isoleret betragtet bliver mindre.
Er der brug for den store effekt, går samarbejdet
først og fremmest ud på at levere effekten, som
topper ved 245 hestekræfter. Det er det, der giver
de fornemme fartpræstationer.
Plug-in teknologi
Octavia iV er en plug-in
hybrid, så man kan tilføre elektricitet fra
elnettet. Det mindsker behovet for fossile
brændstoffer, og følger man et kørselsmønster som
det, WLTP benytter til at fastslå en bils
brændstofforbrug, kan man køre 83,3 kilometer på en
liter benzin. Sådan er virkeligheden næppe for alle
plug-in hybrid ejere, men er den sådan, kan man godt
komme i nærheden af WLTP forbrugstallet.
Ved vintertide kniber det dog
lidt. I hvert fald har man en kortere strækning til
at opnå fordelagtige forbrugstal. Den officielle
elektriske rækkevidde er nemlig opgivet til 60
kilometer. Selv ved meget økonomisk kørsel kunne
on-board computeren dog ikke tilbyde mere end 45
kilometer ud af en fuld opladning.
Energi-flow’et
Det betyder, at der skal
lades op oftere og dermed også, at udgiften til
elektricitet stiger. Og når strømmen er brugt op,
køres der i princippet alene på benzin. Der
regenereres dog elektricitet ved deceleration, og
derfor har kørselsmønstret stor betydning for det
reelle forbrug af energi, hvilket kan gie økonomiske
overraskelser.
Det gør måske så mindre, for
pga. statens afgiftsrabat, kan den prøvekørte Skoda
Octavia A8 iV RS i Combi (stationcar) udgaven, købes
for 389.990 kroner. Sat i forhold til motoreffekten,
og det forhold, at den allerbilligste Octavia Combi
koster 235.000 kroner, er det en fordelagtig pris.
Men det skal også nævnes, at en RS iV med ”beskedne”
204 hk kan købes for 320.000 kroner.
Noget for noget
På negativ siden tæller dels
afhængigheden af hyppige opladninger, hvis man vil
køre miljørigtigt, dels mervægten og pladsforbruget,
der er forbundet med hybrid-teknologien. Plus den
manglende mulighed for at trække en anhænger.
Batteriet er på 13 kWh. Man
disponerer i praksis over 10,2 kWh, fordi der hele
tiden skal gemmes strøm til at øge motoreffekten –
noget der så i øvrigt kun kan ske kortvarigt. Det
vejer, ifølge de oplysninger, vi har kunne
fremskaffe, 135 kg. Men plug-in udgaven vejer over
400 kg mere end fx en Octavia 1,5 TSI Combi
(egenvægt: 1707 kg vs. 1285 kg).
Køredynamikken
Et faktum er det, at man
virkelig mærker den større vægt. Og det går ud over
den køredynamiske oplevelse, man havde i tidligere
Octavia RS-modeller. Den nye er ganske enkelt tung
gennem kurverne og iblandt savnes der også vægt på
forhjulene, hvad der kan tilskrives, at
tyngdepunktet er skudt bagud i bilen pga. batteriet.
Imidlertid var bilen udrustet med sommerdæk og ved
temperaturer tæt ved frysepunktet forstyrrer det
oplevelsen.
Når alt det er sagt, og
indrømmet, det kan måske for mange være en smule
nørdet og måske for mange ikke særlig
betydningsfuldt, var prøvekørslen også vores første
møde med den nye Octavia. Vi har dog tilbage i
oktober sidste år haft lejlighed til, at prøve andre
versioner ifm. forberedelserne til kåringen af Årets
Bil i Danmark 2021. De virker mere harmoniske og er
vel i bund og grund nærmere Octavias ”sjæl”.
Masser af plads og udstyr
Octavia er baseret på samme
platform som Audi A3, SEAT Leon og VW Golf og
udmærker sig som vanlig ved masser af plads. Selv
med et batteri ude bagtil har man 490 liter
bagageplads, der selvfølgelig kan øges, når
bagsæderne foldes ned. Og så har designet generelt
fået en gevaldig opstrammer.
Der er masser af udstyr og
ligeså meget kan tilkøbes. Eksempelvis var den
prøvekørte bil foruden de iøjefaldende RS-design
elementer også udstyret med bl.a. 19” alufælge til
9.000 kroner, el-bagklap til 6.000 kroner, Alcantara
sædepakke med elektriske sportsforsæder med massage
til 30.000 kroner, elektrisk børnesikring til
beskedne 700 kroner, head-up display til godt 10.000
kroner.
Hvad der oven i al teknologi snakken ovenfor også
tæller på positiv siden er muligheden for, at kunne
indstille bilens evne til at genoplade batteriet ved
hjælp af motoren. Det er på ingen måde den mest
økonomiske og mest miljørigtige måde, men kan være
hensigtsmæssig i praksis, hvis man fx kører ind i en
storby, der kræver el-drift, og dem kommer der nok
flere af henad vejen.
|