- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Skoda Octavia A8 Combi iV RS

Octavia med strøm til præstationerne


Af Søren Clauding – januar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er hurtig, det skal der ikke herske tvivl om. 0-100 km/t på 7,3 sekunder og 225 km/l toppen (hvad vi dog ikke har tjekket). Den nye elektrificerede udgave af den nye Skoda Octavia i ”racer-udgaven” RS, præsterer ved hjælp af elektrisk energi. Det har fordele men også lidt ulemper.

 

Fordelene er flere, men først og fremmest, at man har kunnet benytte en 150-hestes 1,4 liters 4-cylindret TSI-motor, som ved normal fart samarbejder med en 115-hestes elmotor, så dens brændstofforbrug isoleret betragtet bliver mindre. Er der brug for den store effekt, går samarbejdet først og fremmest ud på at levere effekten, som topper ved 245 hestekræfter. Det er det, der giver de fornemme fartpræstationer.



Plug-in teknologi

Octavia iV er en plug-in hybrid, så man kan tilføre elektricitet fra elnettet. Det mindsker behovet for fossile brændstoffer, og følger man et kørselsmønster som det, WLTP benytter til at fastslå en bils brændstofforbrug, kan man køre 83,3 kilometer på en liter benzin. Sådan er virkeligheden næppe for alle plug-in hybrid ejere, men er den sådan, kan man godt komme i nærheden af WLTP forbrugstallet.

 

Ved vintertide kniber det dog lidt. I hvert fald har man en kortere strækning til at opnå fordelagtige forbrugstal. Den officielle elektriske rækkevidde er nemlig opgivet til 60 kilometer. Selv ved meget økonomisk kørsel kunne on-board computeren dog ikke tilbyde mere end 45 kilometer ud af en fuld opladning.

 

Energi-flow’et

Det betyder, at der skal lades op oftere og dermed også, at udgiften til elektricitet stiger. Og når strømmen er brugt op, køres der i princippet alene på benzin. Der regenereres dog elektricitet ved deceleration, og derfor har kørselsmønstret stor betydning for det reelle forbrug af energi, hvilket kan gie økonomiske overraskelser.

 

Det gør måske så mindre, for pga. statens afgiftsrabat, kan den prøvekørte Skoda Octavia A8 iV RS i Combi (stationcar) udgaven, købes for 389.990 kroner. Sat i forhold til motoreffekten, og det forhold, at den allerbilligste Octavia Combi koster 235.000 kroner, er det en fordelagtig pris. Men det skal også nævnes, at en RS iV med ”beskedne” 204 hk kan købes for 320.000 kroner.

 

Noget for noget

På negativ siden tæller dels afhængigheden af hyppige opladninger, hvis man vil køre miljørigtigt, dels mervægten og pladsforbruget, der er forbundet med hybrid-teknologien. Plus den manglende mulighed for at trække en anhænger.

 

Batteriet er på 13 kWh. Man disponerer i praksis over 10,2 kWh, fordi der hele tiden skal gemmes strøm til at øge motoreffekten – noget der så i øvrigt kun kan ske kortvarigt. Det vejer, ifølge de oplysninger, vi har kunne fremskaffe, 135 kg. Men plug-in udgaven vejer over 400 kg mere end fx en Octavia 1,5 TSI Combi (egenvægt: 1707 kg vs. 1285 kg).

 

Køredynamikken

Et faktum er det, at man virkelig mærker den større vægt. Og det går ud over den køredynamiske oplevelse, man havde i tidligere Octavia RS-modeller. Den nye er ganske enkelt tung gennem kurverne og iblandt savnes der også vægt på forhjulene, hvad der kan tilskrives, at tyngdepunktet er skudt bagud i bilen pga. batteriet. Imidlertid var bilen udrustet med sommerdæk og ved temperaturer tæt ved frysepunktet forstyrrer det oplevelsen.

 

Når alt det er sagt, og indrømmet, det kan måske for mange være en smule nørdet og måske for mange ikke særlig betydningsfuldt, var prøvekørslen også vores første møde med den nye Octavia. Vi har dog tilbage i oktober sidste år haft lejlighed til, at prøve andre versioner ifm. forberedelserne til kåringen af Årets Bil i Danmark 2021. De virker mere harmoniske og er vel i bund og grund nærmere Octavias ”sjæl”.

 

Masser af plads og udstyr

Octavia er baseret på samme platform som Audi A3, SEAT Leon og VW Golf og udmærker sig som vanlig ved masser af plads. Selv med et batteri ude bagtil har man 490 liter bagageplads, der selvfølgelig kan øges, når bagsæderne foldes ned. Og så har designet generelt fået en gevaldig opstrammer.



Der er masser af udstyr og ligeså meget kan tilkøbes. Eksempelvis var den prøvekørte bil foruden de iøjefaldende RS-design elementer også udstyret med bl.a. 19” alufælge til 9.000 kroner, el-bagklap til 6.000 kroner, Alcantara sædepakke med elektriske sportsforsæder med massage til 30.000 kroner, elektrisk børnesikring til beskedne 700 kroner, head-up display til godt 10.000 kroner.


Hvad der oven i al teknologi snakken ovenfor også tæller på positiv siden er muligheden for, at kunne indstille bilens evne til at genoplade batteriet ved hjælp af motoren. Det er på ingen måde den mest økonomiske og mest miljørigtige måde, men kan være hensigtsmæssig i praksis, hvis man fx kører ind i en storby, der kræver el-drift, og dem kommer der nok flere af henad vejen.


Andre Skoda prøvekørsler - find dem hér >>>
Videotest: Skoda Octavia Combi iV RS
Vi har kørt den nye Skoda Octavia i plug-in hybrid udgaven med 245 hestekræfter i RS opsætning. Forholdene var ikke optimale, men gav endda en god fornemmelse af køredynamikken. Fuld HD.




 Model:

Skoda Octavia A8 Combi iV RS 6-DSG

Listepris:

Kr. 389.995

Motor og transmission:

4 cyl 1,4 l. Turbobenzinmotor 150 hk, 250 Nm/1550-3500 omdr./min. El-motor, 115 hk/ 330 Nm. System: 245 hk. 400 Nm. 6 A/T. 13,0 kWh litiumion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde (WLTP):

7,3 sek./ 225 km/t/ 83,3 km/l/ 27 g/km. 60 km.

Længde:

4,70 m.

Bagagerum:

490-1555 liter

Værd at bemærke:

Automatisk nødbremse. 7 airbags. 18” letmetal fælge (standard). Matrix LED. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. 3-zone Klimaanlæg. Sædevarme, El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. P-sensorer bag. Bakkamera. Navigation. Tagræling. Mode 3 ladekabel.













De uundværlige kabler er der plads til i et separat rum under bagagerumsbunden.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt