- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Renault Mégane
R.S. Trophy-R
Første i Danmark: ”R”-test på banen
Af Søren Clauding – marts 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er måske lidt letkøbt, men undertegnede har nu banerekorden på FDM Sjællandsringen i den nye Renault Mégane R.S. Trophy-R. Altså for dén specifikke bilmodel. For ingen andre har sat dens hjul på den sjællandske testbane, og bilen er den eneste i Danmark. At rekorden formentlig også kun står til næste gang, en eller anden får lov til at boltre sig i selvsamme bil på den kompakte 1,1 kilometer lange asfaltstribe, er en anden ting (derfor blev der heller ikke taget tid…).

 

Men næste mand i bilen skal måske heller ikke samtidig berette om den på video og i radio (videoen kan ses her på siden), samtidig med, at bane-testturen løb op i beskedne cirka 10 kilometer inklusive de indledende langsommere runder. Altså under halvdelen af en omgang på den legendariske Nürburgring Nordschleife, og kun lidt længere end en omgang på hhv. Spa-Francorchamps racerbanen og Suzuka racerbanen i Japan. Alle tre steder har bilen banerekorden for forhjulstrukne, serieproducerede standardvogne. Og det var så ikke med undertegnede bag rattet. Jeg har godt nok en drøm, men det forbliver nok en drøm…

 

Tilkørt udstillingsbil

Renault Mégane R.S. Trophy-R er en unik bil. Den produceres kun i 500 eksemplarer, og den prøvekørte var nr. 64 i rækkefølgen. Bilen havde kørt under 400 kilometer, da den blev stillet til rådighed efter først (og uden nummerplader) at være blevet vist frem ifm. Danish Motor Sport Award i februar. Det var alle kilometer, som var blevet tilbagelagt af Renault testkørere på deres egen testbane, for dels at tilkøre bilen rigtigt, men også at sikre sig, at alt virkede som det skulle.



Siden at få lov til, at være den første i Danmark, er naturligvis en ære, men også en udfordring. Bl.a. fordi der ikke eksisterer referencer. Temperaturerne var omkring 5 grader, solen skinnede, asfalten var spulet ren af flere dage med silende regn og kun nogle få kursister havde nusset rundt på banen i timerne forinden. Med til historien hører også, at R-versionen som standard er udrustet med Bridgestone Potenza R.S. 700s 245/35-19 semi slicks. De giver et fabelagtigt sug i asfalten, forudsat temperatur, luftfugtighed og asfaltens karakter er optimal.



Enestående ground effekt

Ingen af delene var optimale. Alligevel var vejgrebet overbevisende. Og balancen gennem kurverne enestående, ikke mindst set i lyset af, at bilen har en torsionsbagaksel i stedet for eksempelvis en multilink – eller den 4Control firehjulsstyrende konstruktion, som Renault ellers bygger ind i deres potente Mégane modeller. Der kan iøvrigt vælges mellem flere køreindstillinger, som især påvirker effekten af ESC. Jeg valgte Sport indstillingen (i stedet for Race), der efterlader en smule ESC-virkning, så man ikke er fuldstændig tabt, hvis banekanten kommer for faretruende tæt på. 

 

At projektet er lykkedes med så godt et resultat skyldes formentlig en kombination af dækkenes vejgreb, den rette indstilling af affjedringen (som er en 10-vejs justerbar Öhlins affjedring, og det kan de andre Mégane versioner ikke bryste sig af at have), et forholdsvis stramt (men ikke fuldstændig ukomfortabelt) set-up af undervognen som helhed, et Torsen spærredifferentiale, men også den voldsomme diffuser, udført i karbon fiber, som fordobler bagendens groundeffekt.



Ned i vægt

Det er forståeligt at man har ofret firehjulsstyringen på så potent en bil med så stram en opsætning. Men der er én grund til: Vægtbesparelse.

 

Trophy-R versionen har tabt sig 130 kg i forhold til standard Trophy udgaven. Den vejer 1306 kg (uden fører) og maskineriet, en 1,8-liters 4-cylindret turbobenzinmotor, som i øvrigt er identisk med R.S. Trophy (og Alpine A110), leverer op til 300 hestekræfter og et drejningsmoment på 320 Nm ved 3200 omdr./min.

 

De tal for kraft/vægt forhold, der er publiceret i videoen er officielle angivelser og stemmer ikke helt med disse oplysninger (i skrivende stund er jeg uvidende om hvorfor), men hvad accelerationsprøven på FDM Sjællandsringen gav udtryk for, klares de 0-100 km/t på under 6 sekunder (det officielle tal er 5,4 sekunder, men det kan skyldes reduceret vejgreb, reduceret motoreffekt pga. det kolde vejr og undertegnedes for upræcise betjening af speeder og det 6-trins manuelle gearskifte).

 

Mange bække små…

Der har været et effektfuldt fokus på vægt. Bagsæderne stod alene for godt 25 kg, da man afmonterede dem, udstødningen, som er erstattet af en titanium-udgave, har givet en vægt besparelse på 7 kg, førnævnte diffuser i kulfiber sparer 2,3 kg og fronthjelmen i en karbon-legering giver et minus på 8 kg. Alene bagrudeviskeren stod forinden afmonteringen for 3 kg og de to helt centrale ændringer: Baghjulsophænget er 32 kg lettere end firehjulsstyringssystemet og også den manuelle gearkasse har givet vægt besparelse ift. standardudgaven med DCT-gear.

 

I kabinen finder man desuden sportssæder uden andre indstillingsmuligheder end afstanden til rattet, som dog er justerbart i både højde- og længderetningen, så er en Trophy-R på ønskelisten, som prøvesid den inden underskriften sættes på slutsedlen, hvilket så ikke er let, fordi der indtil videre kun findes det ene eksemplar i Danmark, som vi har kørt.

 

Prisen er da også en vis hindring, tror vi, for 800.000 kroner koster den, inklusive nummerplader, og som nævnt produceres der kun 500 eksemplarer. Men mon ikke at de fleste trods alt kan klare sig med den "almindelige" R.S. Trophy, som fås for under en halv million og så får man minsandten et bagsæde med i købet, men må have 0,3 sekund mere tålmodighed undervejs til de 100 km/t.

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>

Som de første i Danmark har vi haft mulighed for på FDM Sjællandsringen, at prøvekøre den helt nye lynhurtige race-version af den ikoniske Renault Mégane R.S. Trophy-R. Det var en unik oplevelse i det blot 64. eksemplar af de ialt kun 500 biler, som fabrikken bygger, og iøvrigt den eneste af slagsen i Danmark. Fuld HD.





Model:

Renault Mégane R.S. Trophy-R

Listepris:

Kr. 800.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 turbobenzin. 300 hk/6000 omr./min. 400 Nm/3200 omdr./min. 6 M/T. Torsen spærredifferentiale.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

5,4 sek./ 262 km/t/ 12,5 km/l/ 183 g/km.

Hjul, for / bag:

Bridgestone Potenza R.S. 700s 245/35-19

Længde:

4,36 m

Bagagerum:

355 liter.

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. 6 airbags. Aut. nødbremse. 19” alufælge. Multijusterbart rat. Nøglefri betjening El-justerbare sidespejle. Fartpilot. Faste racersportssæder i Alcantara. 7" skærm.


Link til importøren





Pladsen, hvor bagsædet skulle have været, kan fx benyttes til fire stk. trackhjul...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt