0-100 km/t på 10,8 sekunder i
en mellemstor komfortabel SUV burde vel række for de
fleste. Men i den elektrificerede mobilitets
tidsalder er proportionerne anderledes. Her er det
mere reglen end undtagelsen, at man disponerer over
flere hundrede hestekræfter. Effekten får man
forbrugsmæssigt næsten gratis, pga. elmotorernes
særlige karakter, men mange kræfter stiller andre
krav til både bil og fører.
Er man rutineret og vant til,
at omgås mange hestekræfter, er det intet problem.
Men er man vant til f.eks. de 130 hestekræfter, som
hidtil har været en slags standard-effekt i en bil
som den prøvekørte Peugeot 3008, kan de 300
hestekræfter, som fulgte med i 3008 HYBRID4, virke
overvældende.
Sværvægter
Med 300 hestekræfter bliver
en 3008 fra at være en velkørende middelsvær og
harmonisk SUV, med tilstrækkelig motorkraft til fx
med forhjulstræk at håndtere en anhænger på 1300 kg,
med over 400 kg ekstra i kabinen forvandlet til at
være en regulær sværvægter. Den har kræfter nok til
at flytte de mange kg, ganske hurtigt endda, for 100
km/t nås allerede efter blot 5,9 sekunder. Men en
sådan raket skal jo også dreje engang imellem. Det
forløber ok, men køredynamikken, som kendetegner de
konventionelt motoriserede versioner, er ikke
længere eksisterende – altså bortset fra det dér med
farten.
Det gør såmænd heller ikke så
meget, hvis man husker at have sig det for øje. For
de mange kræfter bør ikke benyttes til racerkørsel,
men kun undtagelsesvis til hurtig kørsel fx på det
tyske Autobahnnet – noget vi ikke har prøvet med en
3008.
Tilpasset affjedring
Det har vi til gengæld med
søsterbilen Opel Grandland X. Den udmærker sig ved,
at have en affjedring konfigureret netop til de høje
hastigheder, den er noget strammere end en
konventionel 3008, og derfor kan den håndtere farten
forbilledligt, trods de medfødte fart-svagheder i
form af stor højde og tilsvarende stor frihøjde.
Affjedringsoplevelsen af
Peugeot 3008 ”HYBRID4”, som den firehjulstrukne
plug-in hybrid udgave af 3008 er døbt, er ved
moderat fart på danske landeveje ikke meget
forskellig fra den ”tysk opsatte” Grandland X. Men
pga. de noget mere sendrægtige bevægelser gennem
kurverne, på grund af mervægten, er der alligevel en
forskel, og da den ikke er ultrastram i betrækket,
oplevede vi en vis sidevindsfølsomhed en blæsende
dansk efterårsdag.
Plug-in er forklaringen
Den store vægt har
affjedringen konstruktionsmæssigt næppe problemer
med at håndtere, men køreoplevelsen er som sagt
anderledes, og så må man af uransagelige grunde kun
sætte 1250 kg på krogen.

Alt det skyldes, at Peugeot
naturligt – og fornuftigt – nok har koblet sig på
plug-in hybrid bølgen. En 3008 HYBRID (som er enten
den forhjulstrukne plug-in eller med tilføjelsen af
”4-tallet” den firehjulstrukne plug-in version) er
beregnet til, at køre på elektricitet i en
forholdsvis stor del af tiden. Og så benytter man
ikke 300 hestekræfter, for uden benzinmotorens hjælp
er max effekten enten 108 eller 216 hestekræfter, og
det ligner mere det, man er vant til.
Kørselsmønstret afgør
forbruget
Det officielle WLTP
forbrugstal er 76,9 km/l. I hybrid-indstillingen,
hvor systemet var sat til at gemme 20 procent af
strømmen, kørte vi under 15 km/l. Hvor man havner i
den praktiske virkelighed har helt at gøre med ens
kørselsmønster og ikke mindst opladningsmønster.
Husk dog, at elektricitet også koster penge, men
el-udgiften vil være moderat, for Peugeot’en
forbruger iht. WLTP kun 153 Wh/km – det tal er
pænere end i mange regulære elbiler.

Som testkører skal man være
djævelens advokat engang imellem og det præger
indledningen på denne artikel. For naturligvis er en
Peugeot 3008 en udmærket SUV. Men havde det ikke
været for de attraktive danske 2020-afgifter på
netop plug-in hybrider, ville man måske være knap så
forfalden til, at købe en plug-in i stedet for en
konventionel motoriseret bil (hvilket jo også er
årsagen til de fordelagtige afgifter). Hvis man
omvendt kan benytte plug-in’ens unikke egenskaber,
er 3008 bestemt ikke et dårligt valg.
200 benzinheste og to
elmotorer
I tekniks forstand har man en
1,6 liters turbobenzinmotor på 200 hestekræfter i
maskinrummet (180 hk i den forhjulstrukne version)
og den suppleres af to elmotorer på hver 108
hestekræfter. Den ene hjælper benzinmotoren oppe
fortil, og den anden sikrer i HYBRID4 trækket på
baghjulene, når man har behov for firehjulstræk. Og
er der brug for det, kan man altså få leveret op til
de nævnte 300 hestekræfter.
Hvis man ikke har brug for
det, træder man jo blot mindre på speederen, og da
er de forskellige køreindstillinger hjælpsomme. Kan
man udnytte fordelen ved, at sætte stikket i
stikkontakten, kan man køre op til 63 kilometer på
en fuld opladning. Vil man gemme strømmen, kan man
enten gemme det hele eller i trin på 20 km hhv. 10
km rækkevidde.
Det hele fungerer iøvrigt gnidningsfrit, EAT8
gearet spiller godt sammen med drivlinen, uanset
hvor mange motorer, der er i gang og hvor i
omdrejningsforløbet, man er.

Veldesignet
3008 Hybrid – med eller uden
”4” – er veldesignet som enhver anden 3008 variant.
Bagagepladsen er krøbet fra 591 til 395 liter hhv.
1670 til 1357 liter med bagsæderyglænene lagt ned.
Pladsen optages naturligvis af 13,2 kWh batteriet.
Og så skal man også beregne lidt plads til det
ladekabel, som bør være fast inventar i enhver
plug-in hybrid. Så vil man kunne udnytte fordelen
ved at køre mest muligt på elektricitet – og derved,
ikke at forglemme, forurene mindst muligt, både hvad
angår støj og udstødning.

Hvad ladekablet angår, er der
blevet plads til et rum under bagagerumsbunden lige
indenfor bagklappen, så det ikke ligger og flyder i
bagagerummet. Og så slipper man for en kardantunnel,
der ellers ville forstyrre benpladsen ved
bagsæderne, selvom bilen har firehjulstræk, for
baghjulene håndteres af den bageste elmotor, som dog
får sin energi fra drivværket oppe fortil – men
energien transporteres gennem kabler, der fylder
meget mindre end en roterende kardanaksel.
First Selection er
fordelagtig
HYBRID4 GT er i skrivende
stund prissat til 500.000 kroner inklusive den
særlige GT-Pack. Den billigste plug-in version med
First Selection udstyr koster imidlertid kun 330.000
kroner. Sidstnævnte pris er klart den mest
fordelagtige, og så tæller det på plussiden, indtil
Folketinget måtte blive enige om, ikke at stille
plug-in hybrider afgiftsmæssigt dårligere i det
kommende år, at Peugeot fortsat skulle være i stand
til at kunne levere bilerne i 2020 og dermed til
2020 priser.
Prisen på den halve million
inkluderer i HYBRID4 GT-udgaven med GT-Pack foruden
de mange kræfter 19” fælge, som i den prøvekørte
udgave dog var skiftet ud med 18” (standard i GT),
specielle AGR certificerede forsæder, der giver
særlig gode siddekomfort, Focal lydanlæg, 360 grader
kamera, samt GT-udstyret, der i forhold til First
Selection fortrinsvis består af Fuld LED forlygter.

|