Peugeot 208 har over årene og
er fortsat en af de allermest populære biler i
Danmark. Den arv skal den helt igennem nye 208
løfte, og det får den næppe svært ved. Den er ikke
bare ny, den er også moderne og i den udgave, vi hér
præsenterer, er den ideel til pendlere, især når
bykørsel er en del af turen.
Det sidste giver næste sig
selv. Den er kun lige godt 4 meter lang og derfor
let at komme omkring hjørnerne med, den er let at
parkere, og hvis man i stedet vælger den udgave med
elektrisk drivline, når den kommer på markedet
senere på året, vil man oven i købet kunne parkere
gratis i det københavnske gadeplan, hvor andre må
betale i dyre domme.
Billig i drift Den prøvekørte
udgave har imidlertid sine fordele. Den er nemlig
udrustet med en 100 hestes dieselmotor, lavt
forurenende vha. en SCR-katalysator med brug af
AdBlue, og man kan køre 24,4 kilometer på hver liter
prisbillig dieselolie. Og glem ikke, at elektricitet
altså ikke er gratis, så valget vil, når
el-versionen er tilgængelig, være afhængig af den
daglige køreafstand, kørselsbehovet udover
pendleriet og trygheden ved, at der trods alt stadig
er tankstationer overalt i landskabet.
Dertil kommer prisen på den elektriske e-208, som
koster 230.000 kroner. Den prøvekørte dieselbil er
50.000 kroner billigere, men indrømmet, 36 færre
hestekræfter og manuelt gearskifte gør i sig selv en
prisforskel.
Mere bid i løven For de fleste
vil en konventionel Peugeot 208 nok alligevel være
det, man vælger, og det er bestemt ikke et dårligt
valg. Ét er, at der er tale om en ny bil med alle de
moderne kørehjælpemidler (automatisk nødbremse er nu
også standard), et andet er, at den visuelt har fået
et gevaldigt løft. Den har ganske enkelt mere
pondus, der er mere bid i den lille løve, og det
genspejles i designdetaljer overalt.
Det ses i kabinen, som i den grad er shinet op –
forgængeren er simpelthen ikke til at genkende. Det
moderne udvendige design underbygges i kabinen af en
elegant 7” skærm i midterkonsollen – og heldigvis
kan flere af de ofte benyttede funktioner betjenes
direkte fra tangenter under skærmen, som det også
ses i de større modeller.
Moderniseret i-cockpit
I-cockpittet er bevaret og kraftigt moderniseret,
hvor ikke engang skygge-skærmen, der skal hindre
reflekser i instrumenterne lige under forruden, har
gået hus forbi – den har også et markant design med
åbninger i hver side. De kan altså et eller andet
med design, de franskmænd. Selve skærmbilledet i
i-cockpittet er tredimensionalt i Allure udgaven.
Det har godt nok ingen praktisk funktion, men det
ser ret fancy ud…
Pladsforholdene i kabinen er OK ved forsæderne, det
kniber noget mere ved bagsæderne, om end man kan få
fødderne ind under forsæderne og derved opnå en
bedre siddeposition. Ind- og udstigningsforholdene
er dog ikke forbilledlige, hverken fortil eller ved
bagsæderne. Fortil er der ganske enkelt for lidt
plads mellem rat og B-stolpe, men rattet er
multijusterbart, så de fleste vil alligevel
ubesværet kunne slippe ind og ud af bilen.
Moderat bagageplads
Bagagerummet er på 265 liter, som kan øges til 1,1
kubikmeter. Ikke overvældende, men netop hvis
bykørsel og pendlerkørsel er højt på listen over
transportbehov, kan man vel leve med det.
Dieselmotoren er en 4-cylindret 1,5 liters
turbo-maskine og den udmærker sig mere end noget
andet ved, at være særdeles støj-og vibrationssvag.
Køreoplevelsen er på et helt andet niveau end hos
forgængeren.
Affjedringen er, godt hjulpet af
de moderate fælgstørrelser, komfortabel, tilgivende
uden det store tab af køredynamik. Også denne del er
ideel til såvel de længere ture som kørsel på ofte
ret ujævne danske byveje. Retningsstabiliteten er
OK, bilens korte længde tager i betragtning.
Dieselmotoren ER god Vi har
for nylig prøvekørt søstermodellen, den ligeså nye
Opel Corsa, også med 100 hestes dieselmotoren og dér
var oplevelsen af motoren ligeså positiv. Hvad
vejegenskaberne angår er Corsa’en dog noget mere
direkte affjedret.
Den billigste 208 er
prissat til lige under 150.000 kroner. Den
prøvekørte bil koster som indikeret 180.000 kroner.
Det er en attraktiv pris, især sat i perspektiv af,
at 100 hestes benzinudgaven med selv samme udstyr,
men logisk nok med en ringere benzinøkonomi, koster
præcis det samme. Ejerafgiften er 180 kroner højere
om året, så der skal ikke køres mange kilometer før
dieselbilen prismæssigt bliver den mest attraktive
løsning.
Merprisen for Allure udstyret i sammenligning med
basisudstyret Active er 15.000 kroner – beskedent,
set i forhold til hvad man får for pengene. Allure
udstyret inkluderer bl.a. 16” alufælge i stedet for
stålfælge i Active udgaven, mørktonede ruder bag,
klimaanlæg i stedet for aircondition, p-sensorer
bag, regn- og lyssensorer, det førnævnte
3-dimensionelle instrument, elektrisk håndbremse og
mirrorscreen med Apple Carplay.
|