- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Peugeot 208 BlueHDi Allure
Moderne bybil især til pendlere
Af Søren Clauding – februar 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot 208 har over årene og er fortsat en af de allermest populære biler i Danmark. Den arv skal den helt igennem nye 208 løfte, og det får den næppe svært ved. Den er ikke bare ny, den er også moderne og i den udgave, vi hér præsenterer, er den ideel til pendlere, især når bykørsel er en del af turen.

Det sidste giver næste sig selv. Den er kun lige godt 4 meter lang og derfor let at komme omkring hjørnerne med, den er let at parkere, og hvis man i stedet vælger den udgave med elektrisk drivline, når den kommer på markedet senere på året, vil man oven i købet kunne parkere gratis i det københavnske gadeplan, hvor andre må betale i dyre domme.

Billig i drift
Den prøvekørte udgave har imidlertid sine fordele. Den er nemlig udrustet med en 100 hestes dieselmotor, lavt forurenende vha. en SCR-katalysator med brug af AdBlue, og man kan køre 24,4 kilometer på hver liter prisbillig dieselolie. Og glem ikke, at elektricitet altså ikke er gratis, så valget vil, når el-versionen er tilgængelig, være afhængig af den daglige køreafstand, kørselsbehovet udover pendleriet og trygheden ved, at der trods alt stadig er tankstationer overalt i landskabet.

Dertil kommer prisen på den elektriske e-208, som koster 230.000 kroner. Den prøvekørte dieselbil er 50.000 kroner billigere, men indrømmet, 36 færre hestekræfter og manuelt gearskifte gør i sig selv en prisforskel.

Mere bid i løven
For de fleste vil en konventionel Peugeot 208 nok alligevel være det, man vælger, og det er bestemt ikke et dårligt valg. Ét er, at der er tale om en ny bil med alle de moderne kørehjælpemidler (automatisk nødbremse er nu også standard), et andet er, at den visuelt har fået et gevaldigt løft. Den har ganske enkelt mere pondus, der er mere bid i den lille løve, og det genspejles i designdetaljer overalt.

Det ses i kabinen, som i den grad er shinet op – forgængeren er simpelthen ikke til at genkende. Det moderne udvendige design underbygges i kabinen af en elegant 7” skærm i midterkonsollen – og heldigvis kan flere af de ofte benyttede funktioner betjenes direkte fra tangenter under skærmen, som det også ses i de større modeller.

Moderniseret i-cockpit
I-cockpittet er bevaret og kraftigt moderniseret, hvor ikke engang skygge-skærmen, der skal hindre reflekser i instrumenterne lige under forruden, har gået hus forbi – den har også et markant design med åbninger i hver side. De kan altså et eller andet med design, de franskmænd. Selve skærmbilledet i i-cockpittet er tredimensionalt i Allure udgaven. Det har godt nok ingen praktisk funktion, men det ser ret fancy ud…

Pladsforholdene i kabinen er OK ved forsæderne, det kniber noget mere ved bagsæderne, om end man kan få fødderne ind under forsæderne og derved opnå en bedre siddeposition. Ind- og udstigningsforholdene er dog ikke forbilledlige, hverken fortil eller ved bagsæderne. Fortil er der ganske enkelt for lidt plads mellem rat og B-stolpe, men rattet er multijusterbart, så de fleste vil alligevel ubesværet kunne slippe ind og ud af bilen.

Moderat bagageplads
Bagagerummet er på 265 liter, som kan øges til 1,1 kubikmeter. Ikke overvældende, men netop hvis bykørsel og pendlerkørsel er højt på listen over transportbehov, kan man vel leve med det. Dieselmotoren er en 4-cylindret 1,5 liters turbo-maskine og den udmærker sig mere end noget andet ved, at være særdeles støj-og vibrationssvag. Køreoplevelsen er på et helt andet niveau end hos forgængeren.

Affjedringen er, godt hjulpet af de moderate fælgstørrelser, komfortabel, tilgivende uden det store tab af køredynamik. Også denne del er ideel til såvel de længere ture som kørsel på ofte ret ujævne danske byveje. Retningsstabiliteten er OK, bilens korte længde tager i betragtning.

Dieselmotoren ER god
Vi har for nylig prøvekørt søstermodellen, den ligeså nye Opel Corsa, også med 100 hestes dieselmotoren og dér var oplevelsen af motoren ligeså positiv. Hvad vejegenskaberne angår er Corsa’en dog noget mere direkte affjedret.

Den billigste 208 er prissat til lige under 150.000 kroner. Den prøvekørte bil koster som indikeret 180.000 kroner. Det er en attraktiv pris, især sat i perspektiv af, at 100 hestes benzinudgaven med selv samme udstyr, men logisk nok med en ringere benzinøkonomi, koster præcis det samme. Ejerafgiften er 180 kroner højere om året, så der skal ikke køres mange kilometer før dieselbilen prismæssigt bliver den mest attraktive løsning.

Merprisen for Allure udstyret i sammenligning med basisudstyret Active er 15.000 kroner – beskedent, set i forhold til hvad man får for pengene. Allure udstyret inkluderer bl.a. 16” alufælge i stedet for stålfælge i Active udgaven, mørktonede ruder bag, klimaanlæg i stedet for aircondition, p-sensorer bag, regn- og lyssensorer, det førnævnte 3-dimensionelle instrument, elektrisk håndbremse og mirrorscreen med Apple Carplay.

Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>

Den kompakte Peugeot 208 er stadig helt ny og i udgaven med 100-hestes dieselmotor er den ideel som pendlerbil. Se on-borad videoen og forstå hvorfor. Fuld HD.



Model:

Peugeot 208 BlueHDi 100 hk Allure

Listepris:

Kr. 179.990

Motor og transmission:

4 cyl 1,5 ltr. turbodiesel. 100 hk. 250 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

10,2 sek. 188 km/t. 24,4 km/l. 109 g/km

Hjul, for / bag:

195-55-16

Længde:

4,06 m.

Bagagerum:

265-1106 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. 16” alufælge. P-sensorer bag. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare foldbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. 2 X Isofix. 7” touch screen.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt