| Plug-in hybrid biler er 
							favoriseret i den nye lovgivning for beregning af 
							bilafgifter i Danmark. Det gælder også plug-in 
							hybrid versionen af Opel Grandland X, der er den ene 
							af tre søstermodeller fra PSA gruppen. Det er 
							vanskeligt, ikke at sammenligne på tværs af 
							modellerne, når man nu ved, at basisteknikken i det 
							store hele er ens. Men når det nu er sådan, har 
							undertegnede udnævnt Opels version til den 
							sportslige af slagsen.   Men opgaven er ikke let, når 
							man sammenligner så forskellige versioner som de af 
							koncernens nye mellemstore plug-in hybrider, vi til 
							dato har prøvekørt. Citroën C5 Aircross blev 
							prøvekørt i udstyrsversionen ”Feel”, som er det 
							næstlaveste udstyr, men ellers med samme drivline 
							som i den nu prøvekørte Opel Grandland X. Peugeot 
							3008 udgaven havde topudstyret, GT, men nok så 
							vigtig også en 300-hestes drivline med to elmotorer 
							og firehjulstræk.   Hælder til begge sider Hvad drivlinen angår hælder 
							Opel’en op ad Citroën’en, men hvad kørefærdigheder 
							angår og til dels også udstyret, er Ultimate udgaven 
							af Grandland X tættere på 3008. Imidlertid har PSA 
							gjort alt for at gøre de tre søstermodeller 
							forskellige og det kan man vel ikke fortænke dem i, 
							ellers var det meningsløst at have tre modeller. Den 
							visuelle forskel er åbenlys, for ved man ikke bedre, 
							er det svært at genkende de tre i hverandre. Men det 
							mærkes også på vejegenskaberne.   Citroën C5 Aircross har 
							nemlig progressiv hydraulisk affjedring, som er 
							yderst komfortabel, men ikke præcis udstråler 
							køredynamik, som en tysk bilkøber vil definere det. 
							Og det giver god mening, Opel’s aner taget i 
							betragtning. Peugeot’en har vi som plug-in alene 
							prøvekørt i den firehjulstrukne og noget tungere 
							version, så her er sammenligningen vanskeligere.
   Stabil og hurtig Alligevel ligger Opel’ens 
							affjedringskarakteristik tættere på 3008 GT – hvad 
							den vel også skal gøre, hvis man vil underbygge et 
							sportsligt udtryk. I Peugeot’en skal den strammere 
							affjedring til for at håndtere et større 
							fartpotentiale og en større vægt. I Grandland X har 
							affjedringskarakteristikken primært til formål, at 
							give en sportslig køreoplevelse og at underbygge høj 
							fart på fx det tyske Autobahnnet.   Selvom vi ikke har prøvet 
							Grandland X med 200 km/t på Autobahn i plug-in 
							versionen, har vi dog tidligere prøvet en udgave med 
							en kraftig ”ICE-motor”, og det var slående, hvor 
							stabil den temmelig høje (20 cm frihøjde) 
							mellemstore SUV kørte – noget vi ikke i samme grad 
							havde oplevet med 3008. Vores gæt er derfor: 
							Grandland X plug-in vil givet vis med lethed 
							håndtere de 225 km/t, som er den officielle topfart. 
							Men nej, vi har altså ikke prøvet det selv, og har 
							alene erfaring med den ved dansk motorvejsfart.   Medfødt naturligt handikap 
							 Med fokus alene på Opel’en er 
							oplevelsen en harmonisk plug-in løsning med samme 
							handikap som alle andre plug-in’er: Den er lidt 
							tung, for nu at sige det mildt, 4-500 kg i mervægt, 
							afhængig af hvilken ICE-version man sammenligner 
							med. Det skærer lidt af fornøjelsen væk ved hurtig 
							kurvekørsel.   Og da tyngdepunktet er 
							skubbet bagud, får man på den ene side en mere 
							levende bil og en udmærket vægtbalance, på den anden 
							side også en mindre stabil bil. Sidevind er mærkbar, 
							men den stramme affjedring kompenserer til dels 
							derfor, og brugen af Michelin Pilot 5 dæk 
							(205/55-19) giver et godt fodfæste. 
 
							 
 En plug-in skal plugges 
							ind Generelt handler plug-in 
							hybrid teknologi om at køre elektrisk, når man kan, 
							og ellers at den i det konkret tilfælde 180 heste 
							tunge 1,6 liters benzinmotor samarbejder med en 110 
							hestes elmotor (eller to elmotorer, for Grandland X 
							findes også med 300 hestekræfter og firehjulstræk, 
							ligesom Peugeot 3008). Ideen er, at reducere CO2 
							udledningen. Men det kræver, at man kører meget på 
							el, leveret ”grønt” fra el-nettet. For bruger man 
							alene kræfter fra benzinmotoren kører man 12,5-13 
							km/l, var vores erfaring, og da er en benzin eller 
							dieselbil måske CO2-mæssigt et bedre valg. 
 
							 
 I Danmark kan der imidlertid 
							også være penge at spare. Kan man køre de 62 
							kilometer på en opladning, som WLTP tallene stiller 
							i udsigt, er det billigt, at køre på elektricitet. 
							Men i vinterkulden beregnede kørecomputeren den 
							elektriske rækkevidde til i nærheden af det halve. 
							Da batteriet var 75 procent fyldt, var der 20 
							kilometer EV-kørsel tilbage, og det holdt nogenlunde 
							i praksis, men så er regnestykket ikke helt så 
							fordelagtigt.   Mange hestekræfter for 
							pengene Det er det til gengæld, når 
							man køber bilen. Beregnet ud fra det lovforslag, der 
							i skrivende stund ikke er vedtaget endnu, falder 
							listeprisen for Grandland X Plug-in 
							Hybrid FWD Ultimate med 20.000 
							kroner til 325.000 kroner. Og den billigste plug-in 
							udgave koster nu 300.000 kroner. Det er en 
							fordelagtig pris, den kraftige drivline taget i 
							betragtning.   Alternativet til samme pris, 
							altså de 325.000 kroner, er fx en 130-hestes 
							dieselversion med Elegance udstyr, med automatgear 
							(eller manuelt gear – det er samme pris) og en 
							brændstoføkonomi på ca. 19 km/l. Altså markant 
							mindre effekt, men omvendt med mulighed for at 
							trække en lidt tungere anhænger (1300 kg i 
							automatgearsversionen mod 1250 kg i plug-in hybrid 
							udgaven, der også har automatgear). Og så skal man 
							lige huske hvert halve år at betale 890 kroner i 
							ejerafgift.  Vi skal ikke gennemgå en lang udstyrsliste her, men 
							afslutningsvis også lige pege på, at en konventionel 
							Grandland X tilbyder et bagagerum på 514-1652 liter. 
							I plug-in hybrid udgaven er tallene 390-1528 liter. 
  
 
  |